Avidly-ketju (Zeeland Family)

Olet oikeassa, eihän täällä mitään Coca Colaa ole tarjolla. Avidlyn osalta on itsellä vain vähän verkostoa talon sisällä, joten osittain toisen käden tiedon varassa olen joka tapauksessa. Muutamia nimekkäitä refejä voi verkosta kaivaa, mutta sepä ei toki kerro tekemisen laajuudesta mitään. Marketing Services on kuitenkin sitä perus “mainostoimisto kamaa” hyvin pitkälti ja sillä 3/4 koko potista tai 15m€ liikevaihtoa kuitenkin tehdään. Pakko se on korona tuossa tuntua. Jostain luin että jatkuva laskutus oli n. 40% tasolla myyntikatteesta. H1-2020 rapsa lienee.

Hyh hyh. YT:ssä potkitut antaa selvästi paukkua. Kommenttien yhteneväisyydestä voi kuitenkin päätellä, että siellä ollaan ihan asian ytimessä. Vähän ehkä läpinäkyvä on myös tuo elokuinen 3pv sisään tullut boosti positiivisia arvioita… Liekö johto ottautunut asialle :sweat_smile:

Yhtä kaikki, ei selvästi ole mitään voittokulkua tuo touhu ja sekava strategia huonolla johtamisella tuntuu olevan syypäänä. Sama viesti kumpuaa henkilöstöstä. Tsemppiä kaikille :+1:

Tuntopalvelun positiivisten arvioiden vyöry todella huvittaa. Uskottavuus nolla. @YetAnotherCommentato, oliko taseen 550 k€ ennakkomaksuja HubSpotin koronatukea?

Kyllä vaan kasvu on näköjään pörssiyhtiössä vahvaa huumetta. Tulos on reilusti turskalla ja sama koskee myös ennusteita ja silti lisätään tavoitearvoa ja suositellaan lisäämään salkussa. Huisaa puuhaa.

Tästä maagisesta kasvusta oli 80 %:ia tullut siis (taas) ostamalla ja nyt kun johdolla on annettuna 0,5 k€ taskurahaa shoppailuun, niin kasvua ostetaan takuuvarmasti jatkossakin lisää. Eikö kukaan jää kaipaamaan analyysiä peruskannattavuuden pikaisesta palauttamisesta?

Entä kuka muistaa enään vielä nykystrategian mukaista kasvutavoitetta: lv 100 Meur lähivuosina kannattavuus säilyttäen.

No periaatteessa Avidlyn (Capmanin) strategiana olisi kasvattaa avidly osuutta (inbound) Euroona merkittävimmäksi osaajaksi ja sitten oletettavasti näyttää kannattavuutta 5 vuoden päästä ja sitten kaupata oma osuus / koko firma pois. Silloin kannattavuuden näyttö ei sinällään olisi oleellista.

Sitten on se perinteisempi osuus mukana, nämä varmaan eriytettäisiin sitten, kun se vanha voisi olla hankala kaupata siinä mukana, jos siitä ei ole erityisemmin synergiaa.

Shoppailuraha taitaa olla tiukassa, kun keväällä tiukan kassan aikana rajusti kasvaneet osto- ja saneerausvelat maksetaan pois.

Avidly kertoi 25.8.2020 H1 tuloslukuja, joita täällä on melkoisen vähän vielä ruodittu. Analysoin osaltani hieman yhtiötä, mennyttä ja arvioitani tulevasta. Yhtiössä on tapahtunut paljon parin viime vuoden aikana – eikä pelkästään hyvää. Vaikuttaakin siltä, että yhtiö herättää paljon tunteita sijoittajissa tälläkin palstalla. Mikäli täällä nyt sattuu joku entinen Avidlyn työntekijä, rahaa menettänyt kanssasijoittaja tai muuten yhteistyössä yhtiön kanssa pettynyt lukemaan arvioitani, voi joutua pettymään – näen arvioissani yhtiön tulevaisuuden huomattavan positiivisena verrattuna viime vuoteen ja aiemman johdon aikaan. Omistan itse osakkeita.

Avidly siis lähti vuoden 2019 aikana toteuttamaan kunnianhimoista kasvustrategiaa, johon voi vielä halutessaan palata CMD videossa

https://www.inderes.fi/fi/videot/avidly-paaomamarkkinapaiva-2019-215-alkaen-kello-1630

Suosittelen katsomaan CMD:stä CapManin Juha Mikkolan haastattelun ajasta 1:07:45 alkaen. Nuo askelmerkit eivät 2019 aivan vielä osuneet lankulle, mutta se ei ole millään tavoin tuoreen annin mukaan vähentänyt Capmanin sitoumista yhtiöön.

Tilannehan oli uuden, Idean taustaisen toimitusjohtaja Jesse Maulan aloittaessa suorastaan musertava, kun vanha johto/johdottomuus oli saanut aikaan rajut tappiot poiketen nollaa lupailleesta ohjeistuksesta. Samalla punnittiin uuden talousjohtaja Hans Parvikosken kyvykkyyttä järjestää yhtiön rahoitus sille tasolle, että kasvustrategian toimeenpano on mahdollista. Liiketulos vuodelta 2019 oli -2.4 miljoonaa. Samanaikaisesti yrityksen kassavarat vajosivat alle 0.5 miljoonaan. Ja kuin pisteenä i:iin päälle tuore johtokaksikko sai niskaan vielä koronan, etätyöt ja täysin erilaisen toimintaympäristön. Mitäs sitten on tapahtunut erittäin nihkeistä lähtökohdista?

  • Avidly sopeutti toimintaansa ja järjesti YT neuvottelu, joilla noin 1 miljoonan kulusäästöt. Säästöt realisoituvat pääasiassa H2 aikana, kuten H1 tulosjulkaisussa 25.8 kävi ilmi.
  • Avidly tiedotti Q1 alustavia taloustietoja, jotka kertoivat Q1 kasvuvauhdin olleen erinomainen.
  • Avidly järjesti merkintäoikeusannin, joka ylimerkittiin. Yhtiö sai pääomaan noin 2.5 miljoonaa.
  • Avidlyn toimivasta johdosta tuli yrityksen merkittäviä omistajia. Toimitusjohtaja Jesse Maula ja talousjohtaja Hans Parvikoski omistavat yhteensä 5.02% yhtiöstä annin jälkeen.
  • Avidly järjesti lainarahoitusta 2.5 miljoonaa euroa, joista tähän saakka on nostettu 1.5 miljoonaa euroa ja loput ehtojen täyttyessä 2020 vuoden marraskuun loppuun mennessä.
  • Avidly tiedotti 2019 ostamansa Nepress GmbH yltäneen upeisiin kasvulukuihin ja aikaisti samanaikaisesti lisäkauppahinnan maksua. Samassa yhteydessä Netpressin myyjille järjestettiin suunnattu osakeanti, jossa he merkitsivät 76 718 osaketta 1,499 hinnalla.
  • Avidly tiedotti H1 puolivuosikatsauksessa tuloksesta, joka ylitti kaikki yhtiötä ainoana seuraavan analyytikkotalon eli Inderesin odotukset. Liikevaihto kasvoi peräti 30% 13 miljoonaan, kun odotuksissa oli alle 10 miljoonan luvut.
  • Inderes nosti tavoitehintaa 1.8 eurosta 2.8 euroon ja samalla siirtyi Vähennä suosituksesta Lisää suositukseen.

Yllä listattuna faktoja Avidlyn vuoden 2020 luvuista ja tapahtumista. Jotain pienempiä listauksesta jäi pois, mutta merkittävimmät tapahtumat voi tähän saakka kiteyttää seuraavasti.

  • Kassa laitettu kuntoon omistajien ja lainoittajien avulla
  • Q4 2019 verenvuoto tuloksen suhteen laitettu suurelta osin umpeen
  • Kasvu jatkuu koronasta huolimatta
  • Johto sitoutunut ja sitoutettu merkittävällä omistuksella sekä pitkän aikavälin kannustinjärjestelmällä
  • Yritysosto Saksasta osoittautunut erittäin nopeasti kasvavaksi

Mitäs sitten odotetaan loppuvuodelta 2020. Odotamme varmaankin teksteistä päätellen hieman eri asioita. Itse odotan loppuvuodelta seuraavia asioita:

  • Strategiapäivitys ja siitä todennäköisesti viriävä isompien sijoittajien kiinnostus yhtiötä kohtaan – uskon strategian tulevan näkymään yhtiön näkyvyyden parantumisena ja selkeytymisenä kaikkien sidosryhmien suhteen. Melko vähälle huomiolle on jäänyt esim. Avidlylle ison asiakkaan SAKAn menestys koronakuukausina. Monia muitakin esimerkkejä löytyy niille, jotka tekevät tutkimustyötä.

  • Kannattavuuden kehittyminen H2 aikana. Tästä viestii yhtiön H1 tiedotteesta löytyvät lainaukset, joiden mukaan kannattavuus parani H1 loppua kohden ja säästöt YT neuvotteluista realisoituvat pääasiassa H2 aikana:

o ”Käyttökatteemme (EBITDA) nousi vertailukaudesta ja oli 0,5 miljoonaa euroa. Liiketulos jäi 0,4 miljoonaa euroa tappiolliseksi, mutta kannattavuutemme parani katsauskauden loppua kohden. Olen tyytyväinen siihen, että olemme onnistuneet parantamaan taloudellisen kehityksemme suuntaa, mutta meillä on vielä paljon tehtävää liiketoiminnan saattamisessa haluamallemme kannattavuustasolle.”
o Sopeutustoimien ansiosta Avidly-konserni saavuttaa noin 1,0 miljoonan euron säästöt vuoden 2020 aikana, joista valtaosa kohdistuu toiselle vuosipuoliskolle. Sopeutustoimiin liittyvät kertakulut ovat noin 50 tuhatta euroa ensimmäisellä vuosipuoliskolla.
  • Yhtiö kasvatti koronakauden aikana liikevaihtoaan merkittävästi (iso osuus kasvusta toki yrityskaupan avulla, mutta myös orgaanisesti), kun saman aikaisesti työntekijämäärä laski selvästi. (kertoo, että organisaatioon on aiemmin päässyt tulemaan turhan paljon löysää)
  • Ennustan Avidlyn ylittävän Inderesin nousseet ennusteet edelleen erittäin reilusti loppuvuoden aikana. Mielestäni ennuste ei huomioi riittävästi H2 kohdistuvia kustannussäästöjä sekä yhtiön upeaa menestystä vaikeina kevätkuukausina kasvun suhteen.

Lopuksi. Yhtiöllä on tällä hetkellä annin perusteella erittäin hyvin sitoutuneet pääomistajat, joilla löytyy yhteistä historiaa ja näyttöjä useista onnistuneista operaatioista. En epäile, etteikö tämä onnistuisi Avidlyssäkin, kun olen nyt tarkoin seurannut uuden johdon aikana tehtyjä toimenpiteitä, jotka ovat olleet johdonmukaisia ja selkeitä. Spekuloidaan tässä tulevaisuudessa sitten exittiä esim. Capmanin osalta, hinnoittelua ja muita rahaa sijoituksiltaan haluavia sijoittajia kiinnostavia asioita. Yhtiön tekeminen on vuoden 2020 aikana ollut vaikuttavaa ja itse näen olevan varsin hyvät todennäköisyydet, että olemme nähneet vasta johdannon upeasta tarinasta. Avidly on muutaman muun kohteen ohella itselleni TOP pickejä tuleville vuosille. Digiosaaminen, hyvin muotoillut palvelut, tekoäly ja dataohjattu päätöksenteko eivät tule olemaan vain tämän korona-ajan asia.

Lopussa vielä muutamia linkkejä Avidlystä kiinnostuneille kanssasijoittajille, joista käy hyvin ilmi, millaisissa haasteissa Avidlyn nykyinen toimitusjohtaja Jesse Maula on meritoitunut yhdessä yhtiön pääomistajan edustajan Juha Mikkolan kanssa:

https://www.talouselama.fi/uutiset/vuodet-piilaaksossa-opettivat-jesse-maulan-hymyilemaan-paljon-amerikkalaiset-pelastyivat-suomalaista-suorapuheisuutta/f4e4805e-8ac6-4911-b52e-cd5321307508

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ideanista-maksettiin-aivan-huippuhinta/6ea43ae9-b2c8-3c6b-8524-608bf9d9c42f

https://www.piksu.net/artikkeli/idean-oy-ja-yrityskulttuuri

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jalkiporssi-nappaa-avidlya-ennen-yrityskauppaa-ala-innostu-liikaa-suursijoittajan-veikkauksesta/9ad29142-03ec-4d10-b433-619dcfa54299

Monille tuttu, vuoden 2018 vuoden sijoittajaksi Suomessa valittu Aki Pyysing kirjoitti hiljattain Sijoitustiedon blogissaan Avidlystä hienon historiakatsauksen sekä kertoi omistavansa yhtiöstä palasen osakkuusyhtiönsä kautta.

https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/jufo-peltomaa-ei-ole-saanut-apurahaa-vaikka-avidly-sai-markkinoilta-viisi

Palataanpa analysoimaan yhtiötä taas paremman kerran, kun herra markkina tarjoaa uutta tietoa.

22 tykkäystä

Olen samaa mieltä siitä, että edellinen taitamaton johto poltti vastuuttomasti miljoonia omistajien rahoja. Uusi johto ei voi olla kuin parempi. Myös hpj:n vaihtaminen oli välttämätöntä. Ja jos H1:n luvut ovat todellisia, jotain konkreettistakin on oikein tehty.

Päädyin ostamaan Avidlyn kilpailijaa. Kyllä, kotipörssistä Ilkka-yhtymää. Se hankki 01/2020 Liana Technologies oy:n, joka tarjoaa markkinoinnin automaatiopalveluja omalla teknologiallaan Saas-palveluna. Perehdyin tähän vasta nyt kun, Inderes aloitti Ilkan seurannan syyskuussa. Avidly -ketjuun ei sinällään kuulu Lianan “perkaaminen”. Mutta koska kyseessä on Hubspotin (ja Avidlyn) kilpailija 77%:n jatkuvalaskutuksella, niin ajattelin näiden yhtiöiden vertailun olevan Avidlynkin kannalta mielenkiintoista. Ohessa linkki Ilkan ja Lianan tiedotustilaisuuden esitykseen 14.1.2020. Mm. se sai minut vakuuttuneeksi, että markkinoinnin Saas-yhtiöistä kotipörssistä löytyy parempi ja isompi yritys (Lianan lv noin 15 milj. euroa/vuosi) ilman huippukorkeaa riskiprofiilia.

https://227yoy2u7xplqdkjz2zs3tyy-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/Tiedotustilaisuus-1401202.pdf

Kunhan ehdin, niin ajattelin pohdiskella Lianaa lisää Ilkka Yhtymä - ketjun puolella.

2 tykkäystä

Avidly positioni hihkas ylöspäin reilusti tänään. Onko uutisia, en äkkiseltään löytänyt?

Kovasti nousee. Tässä on samoja elementtejä kuin Salesforce-konsultointiyhtiö Fluidossa, joka oli aikanaan Capmanin tallissa. Edellisessä CMD-esityksessä Capmanin Juha Mikkola kertoi aika avoimesti Avidlyn positiosta ja arvonluonnin mekanismista. Tiivistettynä Mikkola tarkoitti sitä, että nopeasti kasvavien jenkki-teknologiafirmojen ympärillä olevat palvelubisnekset (tässä tapauksessa markkinointiautomaationteknologia Hubspotin osaaminen) ja niissä johtava asema luo merkittävästi omistaja-arvoa. Näistä on monta esimerkkiä ja Avidly kieltämättä on hyvissä lähtötelineissä ottamaan asemaa ja on tiettävästi jo nyt johtava toimija globaalisti tässä ns. inbound-liiketoiminnassa (=Hubspot-konsultointi).

Itse entisenä markkinointjohtajana voin kertoa, että näistä osaajista on pula ja konsultit voivat hinnoitella itsensä kannattavasti. Tässä haiskahtaa samanlainen dynamiikka kuin kyberturvayhtiöissä, joiden osaajista niin ikään kova pula.

Jos Avidly onnistuu kulttuurillaan löytämään ja kasvattamaan osaajia sekä laajentumaan ostamalla pieniä Hubspot-putiikkeja, on yhtiön markkina-arvo mahdollisesti jopa 100 miljoonaa 4-5 vuoden sisällä. Se on 8x markkina-arvossa. Riski epäonnistumisesta on niin ikään pieni, koska asema on vahva Pohjoismaissa.

En siis ihmettele, että myyntilaita on tyhjä kuin Jeesuksen hauta. Itse ainakin pidän kiinni.

13 tykkäystä

Timo, miten määrität vahvan aseman Pohjoismaissa? Kolmekymmentä ihmistä yhteensä kolmessa maassa ja myynti ehkä 3 meur. Keväällä koko firman kassa oli tyhjä kuin Jeesuksen hauta ja koko yritys oli viittä vaille nurin ja pelastui rimaa hipoen hätäannilla. 2,5 meur ulkoisesta rahoituksesta saatiin nostettua vain 1,5 meur, lopun kohtalo selviää Q3:n perusteella.

4 tykkäystä

Olen vähän sitä mieltä, että Zeelandin mainostoimistomaine tässä painaa sijoittajien mielikuvaa. Ja sitä bisnestä edelleenkin on. Itse ajattelen niin, että juuri siksi osake onkin halpa, koska sijoittajien käsitys on ollut juuri tuo kuvaamasi, eikä timantti sisällä näy.

Avidly on siis Euroopan suurin Hubspot-konsultti (olkoonkin että ala erittäin fragmentoitunut). Itse näen vahvuuden tämän Hubspotin partnerimallin kautta, joka on rakennettu kumppanin näkökulmasta erittäin kilpailuetua luovasti. Siihen kannattaa tutustua. Hubspotilla on siis globaalisti muistaakseni 6 kpl korkeimpia Elite-partnereita, joista Avidly on yksi.

Hubspot ohjaa suuria monikansallisia asiakkaita näille parhaille kumppaneilleen, joille kertyy myös korkein osaaminen ja paras partnerin saama tuki, joka ruokkii jatkuvaa liikevaihtoa. Nämä markkinoinnin automaation virittämiset ja ylläpidot ovat melkoisia hankehelvettejä ja tuottavia konsulteille. Niitä ei myöskään helposti pureta, kun kerran viritetty markkinoinnin prosesseihin. Hankkeet edellyttävät paljon tukea ja luo samalla vallihautaa ympärille. Tehdään kaikenlaisia integraatioita sinne ja tänne, mikä pitää pieniä narikoita poissa pelissä.

Muistaakseni raja tälle Elite-kumppanuudelle on tyyliin noin 150 000eur MRR:ää (jatkuvaa kuukausiliikevaihtoa) Hubspot-lisensseistä, mikä Avidlyllä siis ylittyy.

Talous todellakin oli ennen Capmanin sijoitusta ohut. Olen silti sitä mieltä, ettei kyseessä ollut hätäanti, vaan keittokirja on kyllä olemassa ja sitä vasten otettiin omaa pääomaa sen verran, että saadaan fragmentoituneella alalla tehtyä sen verran yrityskauppoja, että päästään seuraavaan kokoluokkaan. Jäädään mielenkiinnolla seuraamaan :slight_smile:
__

Lisäys vielä:
Kävin katsomassa maittain Finland, Sweden ja Norway tuolta Hubspotin partnerilistauksesta. Avidly on ainakin näissä kaikissa ainoa korkeimman luokituksen toimija, joka on ensimmäisenä tarjolla:
https://ecosystem.hubspot.com/marketplace/solutions

6 tykkäystä

Voit olla oikeassa tuosta mainostoimistomaineesta. Mainonnan suunnittelu taitaa vain olla yhä 3/4 liikevaihdosta, taantuvaa ja tappiollista. Yhtiö kannattaisi jakaa ja suunnittelu pitäisi myydä, mutta tosin sille tuskin löytyy ostajaa ja toimenpide vaatisi rajusti ylimitoitettujen liikearvojen alaskirjausta. En myöskään ymmärrä ideaa alueellisesta läsnäolosta. Automaation voisi hoitaa keskitetysti yhdeltä luukulta, ei tarvita 15 kallista konttoria ympäri Suomen. HubSpot näkemyksessäsi on kyllä perehtyneisyyttä.

1 tykkäys

En yllättyisi suuresti, vaikka syksyn strategiapäivitys ottaisi kantaa tämän mainontabisneksen tulevaisuuteen. Tehokkaasti mainonnan osio toteutettuna “markkinointi palveluna” tyyppisellä lähestymisellä voi olla hyvinkin arvoa luovaa, mutta skaalautuvuus ei tosiaan ole samaa luokkaan kuin inboundissa. Mainonnan suunnittelussa tosiaan vieläkin vähemmän.

Jos olisin kirjoittamassa strategiaa, niin pohtisin tarkasti sitä, mikä merkitys tuolla luovalla työllä on näiden inbound-diilien saamisessa ja ylläpitämisessä; toisin sanoen pitääkö Hubspot-konsultin olla myös kirjoittamassa sisältöjä ja tekemässä versiointeja. Siinä hommassa pitää olla prosessit todellakin kunnossa ja paikallista ymmärrystä, ja prosessit ja osaamisprofiili ovat ihan erilaiset kuin Hubspot-automaatioiden virittämisessä.

Jännä nähdä miten kehittyy :slight_smile:

2 tykkäystä

Jotenkin tuntuu, että automaatiobusiness muuttuu todella kilpailluksi, koska alalle tuleminen ei vaadi juurikaan koulutusta tai luovuutta eli automaatio ostetaan pian bulkkina kuten verkko- ja somemainonta. Automaation rikastaminen kallispalkkaisten ja ei-skaalautuvien luovien suunnittelijoiden työpanoksella vie bulkkimarkkinassa kilpailukyvyn. Siksi pistäisin yhtiön nopeasti palasiksi ja keskittyisin arvonluomiseen automaatiopartnerina ja ajaisin (se taitaa olla tekeilläkin) luovan suunnittelun alas tai myisin jos joku ostaa, jota tosin epäilen. Jotenkin näyttää, että maakuntatoimistoissa on muutama ihminen kussakin, puoliksi mainosihmisiä ja puoliksi automaatioporukkaa. Miten nämä nyt jakaa, koska työt ja asiakkuudet menevät taatusti ristiin? Ehkä VV-automalli. Audit ja Volkkarit myydään samassa talossa, mutta sisään tullaan eri ovista ja palvelukonsepti on eri. Tosin tässä on haaste se, että Avidlyllä premium-brändi ei myy, mutta kansanautomaisen automaation volyymit saattavat olla jatkossa suuremmat. Avidly koettaa olla Stockmann, mutta on Tokmanni. Tosin Tokmannilla menee merkittävästi paremmin :wink:

3 tykkäystä

Avidly mukana tämän perjantain InderesPodissa :point_down: kiireiset voivat kelata suoraan 29:40 -kohtaan, mutta suosittelen lämpimästi koko podia :slight_smile:

8 tykkäystä

Avidlyn hallituksen puheenjohtajan Joakim Fagerbakin 19.5.2020 julkaistussa blogikirjoituksessa käydään läpi mielenkiintoisesti Avidlyn markkinatilannetta samalla antaen kentien hieman näkymää tulevalle strategian kirkastamiselle.

“Alle kontorene i de ulike landene har sine styrker. I løpet av de siste månedene har Avidly bygget opp gode rutiner rundt hvordan9 alle land kan dra nytte av disse. Nå kan selskapet kombinere Norges erfaring med prosessdrevne prosjekter med Tysklands sterke kunnskap om Data Driven Business Intelligence, i tillegg til ekspertkompetanse på strategisk rådgivning i Danmark, integrasjoner i Sverige og Growth Hacking i Finland.”

Käytännössä pyrkimyksenä siis tarjota asiakkaille eri maiden vahvuuksia hyödyntäen kokonaisvaltainen palvelutarjonta.

Näihin ja hieman muuhunkin liittyen @Antti_Luiro muutama kysymys:

1.) Kuinka nopeasti uskot organisaation olevan valmis uusiin ja kokoluokaltaan isoihin kansainvälisiin asiakkuuksiin esim. hyvin lupaavasti kasvua keränneellä DACH alueella?

2.) Millaisen näet Avidlyn tilanteen palvelumuotoilun puolella, josta tj. Jesse Maulalla on maailmanluokan näytöt ja osaaminen? Voisiko se myös olla tulevaisuudessa vahvasti lisäarvoa tuova osa-aue?

3.) Kuinka näet Avidlyn osaamisen riittävän suhteessa maakunnissa varsin kannattavasti toimivan Roisterin kannattavuustasolle (7.5-8.5%) tai lähelle sitä tulevina vuosina?

4.) Avidlyn tuoreen Facebook julkaisun mukaan yhtiö on rekrytoinut useita osaajia tunnetuilta kilpailijoiltaan. Onko tässä nähtävissä merkkejä osaajavirran kääntymisestä Avidlyyn päin? Kuinka näet työnantajakuvan yleisesti kehittyneen viime vuoden kriisin jälkeen?

Kiitokset @Timo_Huhtamaki erittäin hyvin pohdituista, perusteellisista ja asiallisista viesteistäsi. Mukavaa, kun ketju saanut uutta verta ja laadukasta sisältöä, sitä ei koskaan ole liikaa.

10 tykkäystä

Katson asiaa enemmän kokonaiskasvun kannalta. Riittävän kokoluokan myötä organisaatiolla pitäisi riittää näytöt, osaaminen ja kapasiteetti suurempiin asiakkuuksiin. Yhtiön helmikuussa saama Hubspot Elite Partner -taso on hyvä merkki että tähän suuntaan mennään. Mikäli suhteet Hubspotiin kehittyvät jatkossakin hyvin, voi heidän kautta saada lisää vetoa tähän suuntaan :thinking_face: Hubspotin toiminnallisuus on käsittääkseni kuitenkin paremmin vähän yksinkertaisempiin myyntiprosesseihin (=pienemmät yhtiöt) sopiva, eli suurasiakaskortin varaan ei siinä mielessä välttämättä kannata suuria kasvuodotuksia ladata.

Hyvä kysymys - palvelumuotoilun alle taitaa mennä aika laajalla kirjolla erilaista tekemistä. Avidlyssä mielenkiintoista on markkinointiin tarvittavan luovan ja teknisen kyvykkyyden yhdistäminen - palvelumuotoilu istuu mielestäni hyvin tähän välimaastoon ja sitä kautta tämä tausta voi olla hyödyksi jos lähdetään tuomaan näitä kyvykkyyksiä yhteen. Tästä näkökulmasta sillä voi olla isokin merkitys Avidlyn käänteen kannalta, mutta näkisin yhtiön kuitenkin pysyvän lähellä kotiaan digitaalisen myynnin ja markkinoinnin parissa. Mutta nyt kun tämän sanoin, niin eiköhän sieltä strategian yhteydessä palvelumuotoilupumppu julkaista… :slight_smile:

Paljon riippuu yhtiön tulevasta strategiasta ja sen kasvuhakuisuudesta - en tällä hetkellä näe pidemmällä aikavälillä syytä miksei yhtiön kannattavuus voisi olla 8 %:n liikevoiton tasolla kypsässä vaiheessa. IT-palveluiden puolella kotimaisia verrokkeja löytyy myös 10-12 % suhteellisen liikevoiton tuntumasta, Inboundin läheisten verrokkien puolella esim. Columbia Road (heillä toki paljon verkkokauppatoteutuksiin liittyvää tekemistä) tekee lähes 20%:n liikevoittoa. Lopulta tässä on kuitenkin kyse oikeasta kapasiteetista, tehokkaasta operatiivisesta toiminnasta ja riittävän kilpailukykyisen tarjonnan tuomasta kyvystä hinnoitella palvelut sopivalle tasolle. Lähivuosina näitä tekijöitä vielä kehitetään ja mikäli uusi strategia on hyvin kasvuhakuinen (odottaisin näin), jäänee kannattavuus alle 5 %:n tasolle lähivuosina :thinking_face: toki yhtiön täytyy edetä kurinalaisesti, että tuo pidemmän aikavälin kannattavuustaso säilyy uskottavana ja tarkastelemmekin sitä kriittisesti yhtiön kehityksen mukaan.

Tähän ei löydy vahvaa näkemystä :slight_smile: yhtiö on aiemmin rekrytoinut varsin ripeällä vauhdilla osaajia, mutta uuden johdon aikana kapasiteetinhallinta näyttäisi olevan enemmän suurennuslasin alla - kiinnitän erityisesti huomiota hallittuun kapasiteetin kasvattamiseen eikä tämän hetken kasvuvauhdilla mielestäni näkyvissä ole merkittävää osaajapulan tuomaa hidastetta. Yhtiöhän kuitenkin järjesti myös rekrytointitapahtuman syyskuussa, eli tällä suunnalla näyttäisi olevan aktiviteettia. Toki tämä on hyvin relevantti kysymys jos strategiassa lähdetään hakemaan voimakasta kasvua. H2-raportin yhteydessä nähdään tarkemmin miten tilanne on kehittynyt kesästä - otan osaajien saatavuuden aiheeksi seuraavan kerran kun johdon kanssa juttelen :+1:

7 tykkäystä

On hyvä ymmärtää, että HubSpotin partneristatus ei sinänsä kerro asiakkailta toimistolle tulevasta liikevaihdosta, vaan myydystä (sold MRR) ja hallinnoidusta (managed MRR) lisenssilaskutuksesta. Myydystä kokonaislisenssilaskutuksesta 20% voi tulla provikkana kumppanille, hallinnoidusta ei mitään. Elite-statukseen vaaditaan vähintään 50 000 euroa sold MRR:ää ja 150 000 euroa managed MRR:ää.

Tyypillisesti siis HubSpot-lisenssien myyminen ei itsessään ole kumppaneille mitenkään merkittävän liikevaihdon lähde. Avidlyllä elite-statuksen saamiseen on vahvasti vaikuttanut yrityskaupat, jolloin useat pienet alemman tason kumppanit on voitu yhdistää yhdeksi isoksi kumppaniksi saman nimen alle.

H1/2020 Inbound-segmentin noin 1,1 miljoonan euron kasvusta 80% tuli NetPress-kaupasta, eli segmentti kasvoi orgaanisesti H1:n aikana n. 8,5% (2,606 miljoonaa H1/2019, H1/2020 2,827 miljoonaa).

Vahvassa HubSpot-keskittymisessä on omat riskinsä. HubSpotin ei vielä ole erityisen enterprise-uskottava, joten siinä kentässä pelkällä HubSpot-tarjoomalla menee paljon mahdollisuuksia ohi verrattuna siihen, jos portfoliosta löytyisi lisäksi esimerkiksi Salesforcea, Eloquaa ja SAP Marketing Cloudia. Tässä kentässä kumppanilta tarvitaan myös vankkaa informaatioarkkitehtuuri-, data engineering- ja integraatio-osaamista - kuinka vahva Avidly on oikeasti näissä? Integraatiosivuilla kyllä kehutaan että onnistuu, mutta esimerkkejä löytyy vain kaksi.

Ja kun HubSpotin enterprise-uskottavuus on vielä vajavaista, voi myös markkinointimielessä “isoimman HubSpot-toimiston rakentaminen” olla riskialtista: löytyykö Avidlylle riittävästi oikean profiilin asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan (joko mielikuvissa tai todellisuudessa) parhaasta? Onko Avidly riittävän hyvä, ketterä ja kustannustehokas voittaakseen pienemmät HubSpot-kumppanit? Kuinka paljon oikeita synergiaetuja yritysostoista on saatu? Toki se täytyy mainita, että laajentuminen Euroopassa avaa markkinaa ihan eri tavalla kuin pelkästään Pohjoismaissa pysyminen.

4 tykkäystä

Näen suurena uhkana, että joku iso mediatalo, jolla on vahva myyntikoneisto, CRM ja paljon sisällöntuottajia, ottaa HubSpotin lisänä omaan rosteriinsa. Jos esim Sanoma niin tekisi, Avidlyn kuviteltu kilpailuetu olisi menetetty kuukausissa. Jos mikään mediatalo ei tähän ryhdy, se kertoo vain siitä, että HubSpot ei ole liiketoiminnallisesti kiinnostavaa.

3 tykkäystä