No tämmöiset päättelyketjut olen itse tehnyt:
Buffett ja Munger vetäytyvät => Osinkoa aletaan maksamaan=> odotus 25 vuotta kasvavasta osingosta=> kurssi nousee
Buffett ja Munger vetäytyvät => Aktivistrisijoittajia mukaan => Odotuksia pilkkomisista ja listautumisista => hilloa jaossa => kurssi nousee
Itse ajattelen, että säätiöt tarvitsevat jonkin verran rahaa omiin toimiinsa ja osinko tähän hyvä ratkaisu. Omia osakkeita voidaan toki ostella kanssa. Minusta vaikuttaa, että porukalla hiukan vaikeuksia hahmottaa tuo Berkshiren kassavirta ja ostovoima. Tuossa suurin osto esimerkkinä Occidental Petroleum. Nyt Berkhire omistaa siitä 15%. Jos ostoja jatketaan nnii ostotarjous on äkkiä edessä seuraavalla vartilla tai, jos Buffett kaivaa ns. norsupyssyn esille niin omistu son äkkiä 100%. Edellä tuli esimerkkinä kerrottua, että kassaa ei käytetä. Tuossa viime vuosien aikana Bershire kuitenkin hommasi Precision Castparts Corp. for $37.2 biljonalla USD. Käytännössä asiaan ei juurikaan kiinnitetty huomiota, mutta esimerkkinä Sammon Market Cap on alle tuon tällä hetkellä.
Precision Castparts Corp. - About.
Buffett ja Munger vetäytyvät => Mitään ei tapahdu ja syntyy valtava kassa => tulee vaatimukset tehdä kassalle jotain => Aletaan maksamaan osinkoa, omistus on käytännössä säätiöillä ja suurilla institutionaalisilla sijoittajilla/rahastoilla.