Berkshire Hathaway - Rahat jatkossakin Buffettille vai indeksiin?

Bloomberg TV:ssä oli alkuviikosta hyvää juttua. Tiivistelmä: None of the biggest German banks earned its cost of capital over past 3 years.

Pankit Euroopassa on aivan eri asia, kun pankit Amerikassa.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-05-22/what-deutsche-bank-s-troubles-say-about-germany-s-ailing-lenders

1 tykkäys

Kiitokset Vernerille hienosta ketjun aloituksesta. Itse olen pohtinut Berkshireen sijoittamista ja sen hiljattain tein. Lisäksi olen sijoittanut Spiltan Clobal Invesment Bolagiin jonka suurimpiin sijoituksiin Berkshire luonnollisesti kuuluu.

Kesälomalla oli aikaa ja ehdin mm. Youtubesta katsella sitä sun tätä. Katsoin aika paljon Buffettia. Hän sanoi eräässä haastattelussa, että pystyisi tekemään 50% vuosituottoja pienemmillä summilla. Videossa tuotiin varsin hyvin esille miksei hän tee niin. Sijoitukset on kuin pieruja saharassa Berkhiren toiminnassa. Siinä kun Buffett tekisi 50% tuottoa Berkshire tekee monin kertaisesti cashiä.

Itse osaan kertoa yhden asian missä Buffett on erinomaisen hyvä. Hän osaa ymmärrettävästi suhteuttaa kokoluokat. Hän ymmärtää, että ei kannata puuhastella muutamalla sadalla miltsillä, kun cashia 122 biljoonaa. Eräässä videossa hän kertoi kuinka monta pulloa Coca Cola myy päivässä kolaa. Hän laski kuinka paljon lisää tuottaa 1 sentin hinnan nosto ja mitä se tarkoittaa vuositasolla.

Yhtälailla hän nyt ostanut sitten Bank of Americaa. Hän varmasti tietää kuinka paljon yhtiö tekee transkaktioita ja mitä sentin hinnan nosto niissä tarkoittaa. Samoin hän tietää, mitä 25 korkopisteen nosto tarkoittaa pankin tuloissa. Hänellä käsitys missä mennään sykslissä vaamaan uskoo korkojen olevan korkeamalla 5-10 vuoden sisään, jonka arvon hän suurinpiirtein tietää.

Luulen jaon menevän juuri niinkuin Ultra Long sanoi. Tuli katsottua Youtubesta yhtiökokouksia ja siinä pisti silmään, että Buffett ottaa kantaa niihin asioihin, jotka itse tietää. Jos se ole hänen osaamistaan hän antaa puheenvuoron asiasta vastaavalle. Hän haluaa jutut tekevän sen, joka ne parhaiten osaa.

Sijoitusmenestys ei ole ehkä ollut enää sama kuin ennen, mutta se johtuu osaksi myös siitä, että hyviä paikkoja (lue: romahduksia) ei ole ollut. Tuossa tuotiin esille, että finanssikriisissä niitä hyviä peliliikkeitä tehtiin. Berkshire tekee sitä eroa indeksiin erityisesti sitten heikommassa talouden tilassa. Sen loistavat bisnekset jauhaa rahaa huonommassa tilanteessa ja Buffett kaivaa rahan allokoinnissa paniikissa sen norsupyssyn esiin.

Sijoituscasena Berkshiren näen siten, että se hyvä varma “lähes indeksisijoitus” ja bisnekset on loistavia edelleen Buffettin poismenon jälkeen. Firma jauhaa edelleen vahvasti kassavirtaa ja voi maksaa halutessaan kasvavaa osinkovirtaa vuosikymmeniä. Pahin pelko on, että tuleva johto alkaa tuohuamaan liikaa ja hassaa bisnekset. Jos tyytyvät puuhasteleemaan kassavirralla ja saavat sille jotain tuottoa ja jakavat osan poissa kasvavalla osingolla niin hyvä sijoituscase yhtiö on varmasti. Tässä sitten nähdään Buffettin näkemystä. Hän osti Burlinton Santa Fe:n. Yhtiöllä oli cashia, hän ei varmaan saa yhtiöllä 20% vuosituottoa, mutta yhtiö tuottaa kassavirtaa ja tuottoa yhtiölle. Se parempi kuin makuuttaa tilillä. Haluteessaan yhtiön voi myydä tai saneerata, laittaa junia lihoiksi niin sanotusti. Mutta Buffett tietää sen olevan hyvää bisnestä, josta tulee pikku hiljaa rahaa, jota hän sitten sijoittaa muualle. Kun aika hyvä hän sijoittaa sitä enemmän.

17 tykkäystä

Hyvin kommentoitu. Olen itse seurannut (nyt tuli osari ulos) kurssikehitystä ja etsinyt kohtaa, josta ostaa positio pitkään salkkuun, varautuen tulevaan taantumaan. Toki tämäkin laskee, joten sitä pitää varautua ostamaan skaalaamalla pikku hiljaa. Varma osingon maksaja huonoinakin aikoina, kassa valtava, mahdollistaa uusien kohteiden oston alhaisella arvostuksella.

2 tykkäystä

Mä laitoin tossa pari päivää sitten Berkshiren koko potin myyntiin. Oli kasvanut salkun suurimmaksi sijoitukseksi.

Ostin 2016 ison siivun ja siitä se nousi 2018 alkuun hyvin, mutta sitten viimeiset 1,5 vuotta on menty sahausta tässä 200 USD plus miinus 20 USD tasoilla.

Näen ison kanssan jo ongelmana. Selvästikin diilejä ei löydy, koska Buffett haluaa nimenomaan ostaa koko yrityksen ja riittävän isoja ei vaan ole tarjolla siten, kun hän haluaa (ts. omistaja soittaa hälle, että haluaa myydä) ja sillä hinnalla, kun hän haluaa.

Timantti yhtiö sinäänsä, mutta alkaa olla jo kokonsa vanki.
Tää oli 2. kerta, kun holdasin sitä muutamia vuosia. Eka kerta oli finakriisin jälkeen.

Epäilemättä tulee vielä 3. kerta.

Sen verran Buffettiin luotan, että olen kopioinut hältä kyllä sitten sijoitusideoita. Kuten Apple, joka on 2. painavin paperi nyt salkussa. Goldmaniakin katselen “sillä silmällä”, koska Buffett on siihen paperiin luottanut pitkään.

3 tykkäystä

Varma osingon maksaja ? Ymmärtääkseni BRK ei nimenomaan maksa osinkoja, vaan sijoittaa rahat edelleen ? Tässä on yksi pointti miksi se on kiinnostava sijoitus, omistaja ei maksa veroja turhaan (lukuisia muitakin syitä miksi kiinnostava). Muuten itsekin ostolaidalla jos ja kun taantuma iskee ja markkinat korjaavat. Vielä en osta näillä tasoilla, Buffett itsekkään ei taida juuri näillä hinnoilla ostaa omia osakkeitaan ? Näin muistaakseni luin juuri jostain…

4 tykkäystä

Käsittääkseni Buffett ostelee omia Berkshiren p/b:n ollessa korkeintaan 1,2 =-)

Berkshiren rapsoista löytyy kriteerit, tuo on vanha :slight_smile:

“For several years, Berkshire had a common stock repurchase program, which permitted Berkshire to repurchase its Class A and Class B shares at prices no higher than a 20% premium over the book value of the shares. On July 17, 2018, Berkshire’s Board of Directors authorized an amendment to the program, permitting Berkshire to repurchase shares any time that Warren Buffett, Berkshire’s Chairman of the Board and Chief Executive Officer, and Charlie Munger, Vice Chairman of the Board, believe that the repurchase price is below Berkshire’s intrinsic value, conservatively determined. The program continues to allow share repurchases in the open market or through privately negotiated transactions and does not specify a maximum number of shares to be repurchased. However, repurchases will not be made if they would reduce the total value of Berkshire’s consolidated cash, cash equivalents and U.S. Treasury Bills holdings below $20 billion. The repurchase program does not obligate Berkshire to repurchase any specific dollar amount or number of Class A or Class B shares and there is no expiration date to the program.”

Eli voivat ostaa millä hinnalla vaan minkä näkevät omistaja-arvoa luovaksi, kunhan “kassaan” jää 20 miljardia vähintään.

Berkshire ei maksa osinkoa, ainakaan vielä.

4 tykkäystä

Tuskin tulevat koskaan maksamaan suoraa osinkoa, ei ole verotehokasta, massiivinen share buyback saattaa olla mahdollista. Q2 ostivat omia osakkeitaan keskihintaan $202 BRK-B osake. Käteiskassa taitaa olla jo luokkaa $120 Miljardia. BRK osake lähtee liikkeelle, kunhan tuo raha saadaan töihin.

1 tykkäys

Hei kiitos korjauksesta! Ajattelinkin tuossa viestin kirjoittamisen jälkeen, että päteeköhän tuo kriteeri p/b 1,2 enää omien ostoissa. Pitäisi tarkistaa faktat vähän tarkemmin ennen kuin julkaisee mitään, mutta onneksi laitoin viestini perään ‘käsittääkseni’

4 tykkäystä

Haha se oli hyvä suojaus! :smiley: Eikä tämä nyt niin vakavaa ole :slight_smile:

5 tykkäystä

Hyvä korjaus, BRK:n yhteydessä ne tarkoittaa buybackejä, mutta samasta asiastahan tuossa on kyse. Omistajalle tämä näkyy vain osakkeen arvon nousuna ja tosiaan silloin verotus ei pääse vähentämään hyötyjä. Itse olen itse asiassa buyback:ien kannalla yleisestikin. Paljon helpompi seurata osakkeen hintakehitystä, koska kuitenkin teen kaikki päätökset (entry/exit) TA:n perusteella.
Jos ei ole osakkeesta perillä, joutuu hakemaan syitä netistä, miksi kurssi on joskus rajusti pudonnut (tästä esimerkkinä vaikkapa Fiskars). Putoamiseen kun syitä voi olla niin monenlaisia.
Tietysti BRK:n yhteydessä voi tapahtua buypackien sijaan joku isompi yritysosto, mutta nekin on lähes aina nostaneet osakkeen arvoa.

1 tykkäys

Mä muistelen, että Buffet on sanonut, " niin kauan kuin hän uskoo pystyvänsä yli tuottoon, hänellä ei ole aikomusta maksaa osinkoa "

1 tykkäys

Minä taisin osinkokeskustelun aloittaa ja pitkäjänteisenä sijoittajana ajattelin jo aikaa jolloin mestari päättänyt maallisen taivalluksen, Silloin yhtiöllä on edelleen hyvät bisnekset, jotka jauhaa kassavirtaa. Buffett on itsekkkin asiasta sanonut, että jossain vaiheessa tulevaisuudessa Berkshire ei enää pysty kassavaroilleen löytämään järkevää ostettavaa. Siinä vaiheessa on edessä jakaminen osakkeen omistajille.

3 tykkäystä

INSID
Berkshire Hathaway (Warren Buffett) discloses updated portfolio positions in 13F filing: Increased BAC AMZN USB holdings, lowered CHTR

Increased positions in: BAC (to ~927.25 mln shares from ~896.17 mln shares), AMZN (to ~0.54 mln from ~0.48 mln), USB (to ~132.46 mln from ~129.31 mln)
Maintained positions in: WFC (~409.8 mln shares), KO (~400 mln shares), KHC (~325.63 mln shares), AAPL (~249.59 mln shares), AXP (~151.61 mln shares), BK (~80.94 mln shares), GM (~72.27 mln shares), DAL (~70.91 mln shares)
Decreased positions in: CHTR (to ~5.43 mln shares from ~5.71 mln shares)

5 tykkäystä

Myöskin mielenkiintoinen 13 F Filing Uutinen viikolta: Bill Ackman on ottanut position BRK:sta. Bill Ackman ymmärtää, ettei hän ymmärrä kaikkea. Mutta tietää onnekseen kaverin, joka ymmärtää.

1 tykkäys

Ensimmäinen postaukseni tällä palstalla, tästä se alkaa!

Lyhyt kommentti tähän kohtaa - onko mahdollista, että iso käteispositio selittää varsin hyvin Berkshiren “huonon” pärjäämisen? Kun nousumarkkinassa tuollainen yli $100 miljardin kassa ei tuota lähellekään osakemarkkinoiden tuottoa (korot ovat alhaalla). Aiemminhan kassa ei ole ollut näin suuri, nyt Buffetilla on ollut vaikeuksia löytää “elefantinkokoisia” ostokohteita, kun markkinat private equity -puolella käyvät ylikierroksilla. Jos oikein olen käsittänyt niin Buffetin mielestä osakkeet ovat tällä hetkellä houkuttelevampia kuin kokonaisten yhtiöiden osto, mutta kokonaisten yhtiöiden omistamisessa on tiettyjä etuja (mm. pääoman allokointi yhtiöiden välillä) ja Buffett haluaisi kasvattaa Berkshireä yhä isommaksi monialayhtiöksi.

6 tykkäystä

Näin se taitaa olla, paljon käteistä, joka sijoitettuna korkeintaan Short Term US Bondeihin. BRK.B osake on varmasti järkevä ostos $200 pinnassa. Jos menee alle 200, Buffett ostaa omia osakkeitaan, joten ei takuulla mene kovin pitkäksi aikaan.

Occidental diilissä Buffettin kärsivällisyys palkittiin, $10 Miljardin laina, josta BRK:lle maksetaan 8% korkoa. Buffett on matkan varrella lainannut mm. Goldman Sachsille 10% korolla.

The Art of The Deal By Virtuoso Warren Buffett

2 tykkäystä

Joo, Buffett on tehnyt melkoisia diilejä. Yksi mun “lemppareista” oli Bank of American laina - $5 mrd 6% korolla ja optio päälle. Buffett sai vuosikausia 6% koron ja lopuksi, kun käytti option niin sai vielä $12 mrd voittoa. Kohtuullisen hyvä diili oli, itse muistan sivusta seuranneeni, kun tuo diili tehtiin.

Tulevaisuudesta senverta, että kun Buffett väistyy sivuun johdosta yhtiön tilanne muuttuu. Aluksi yhtiö rullaa omalla painollaan mutta seuraajat joutuvat tekemään jatkossa isoja päätöksiä ilman Buffetin apua. Vakuutuspuoli ja kokonaan omistetut bisnekset jatkavat kyllä pitkälti ennallaan mutta pääomien allokointi bisnesten välillä ja sijoitustoiminta muuttuvat uusien tekijöidensä näköisiksi. Buffetin salkunhoitajat (Ted ja Todd, jotka kumpikin hoitavat $13 mrd omaa salkkua) sijoittavat hieman eri tavalla kuin Buffett. Jos/kun he ottavat suuret omaisuusmassat käsiinsä uudet sijoitukset tehdään heidän näkemyksensä mukaisesti. Jos olette seuranneet näiden kahden touhuja, niin hehän ovat ostaneet mm. munuaispotilaidenhoitoyhtiötä (DaVita), Amazonia, Precision Castpartsia (jonka Buffett sittemmin osti kokonaan), Ingersoll-Randia jne. jne. Ja he ovat olleet myöskin aktiivisempia kaupankäynnin suhteen kuin Buffett, yhtiöitä on tullut ja mennyt. Koko salkkuhan on $172 mrd + $122 mrd käteistä, siinä, kun käteistä siirretään markkinoille salkku muuttuu väkisinkin (hehän eivät voi sijoittaa rahoja samassa suhteissa enää, koska monissa pankeissa 10% omistusrajat tulevat täyteen).

Summa summarum, Buffetin lähtö yhtiöstä ei muuta heti mitään mutta pidemmällä sihdillä yhtiön sijoitustoiminta ja pääomien allokointi tulee muuttumaan. yhtiön omat bisnekset varmaan jatkavat aika lailla ennallaan, nehän ovat varsin itsenäisiä nytkin.

2 tykkäystä

JP Morgan Chase:n 10% omistukseen tarvitaan vielä noin $25-30 Miljardia lisää, jotta ollaan lähellä 10% omistusta. Tämä on varmaan se,mikä pitää Buffettin elossa vielä monta vuotta. Niin selkeästi puuuttuva palanen BRK:n salkusta.

Mitäpä mieltä olette Buffetin yhdestä suursijoituksesta, elintarvikeyhtiö The Kraft Heinzista? Buffett omistaa yhtiöstä 26,7%, minkä potin arvo on $8,8 miljardia. Buffetin yhteistyökumppani 3G Capital omistaa yhtiöstä 20,1%.

Sijoitus on ollut epäonninen, yhtiö joutui tekemään isoja alaskirjauksia, leikkaamaan osinkoaan ja sen kurssi on laskenut rajusti viime vuosina. Isoin ongelma on vähittäiskaupan (tyyliin Amazon, Walmart jne.) kasvanut neuvotteluvoima ja kaupan omien tuotemerkkien suosiminen, jolloin KH:n pienemmät brändit ovat jääneet jalkoihin. Buffett itse totesi, että Heinz oli hyvä ostos mutta että hän maksoi Kraftista liikaa (ks. ao. video).

Olen tässä alkanut pohtia tätä yhtiötä vähän tarkemmin ja mietin, pitäisikö oikeasti harkita tämän ostamista. En usko, että Buffett ja 3G katsovat tumput suorina, kun yhtiö on pulassa. Tässä on täysin mahdollista joku semmoinenkin järjestely, että Buffett ostaa Heinzin kokonaan itselleen (rahaa hänellä olisi yllin kyllin tällaiseen operaatioon) ja jättää Kraftin itsenäiseksi yhtiöksi pörssiin. Tai sitten 3G:n kanssa lunastavat koko KH:n pois pörssistä ja pilkkovat sen ja myyvät eteenpäin palasina. Veikkaan, että Kraft ja Heinz erillisinä yhtiöinä olisivat arvokkaampia, kuin yhdessä.

Tällä hetkellä Kraft Heinz on ($26,95 kurssilla) n. $33 miljardin arvoinen yhtiö, ennustettu osinkotuotto on 6%, ennakoiva P/E 10,3 ja P/B 0,6. Yhtiöllä on (minun makuuni ehkä turhan paljon) velkaa $32 miljardia.

Oheisessa videossa Buffett itse kertoo aiheesta kahdeksan minuutin verran:

4 tykkäystä