Bilot Oy pörssiin

Valitettavasti en pysty vertaamaan Vincitiin tai Goforeen, kokemusta on vain SAP konsultoinnista.

Vincit ja Gofore luo uutta koodaamalla, Bilot säätää olemassaolevaa konfiguroimalla ja ylläpitämällä.

Siinä ero hyvin karkeasti.

2 tykkäystä

Onko tämä tieto vai arvaus?

Kyllä tuo on selvästi tieto. Tunnen Bilotin hyvin SAP-maailmasta ja karkeasti tällaisen jaon voi tehdä. Bilotilla on aikojen saatossa ollut SAPin toiminnallisuuksia käyttäviä omia pakettiratkaisuja (mm. Workflown hyödyntäminen), mutta eivät tee koodia juurikaan ns. puhtaalta pöydältä.

Gofore on Bilotin tavoin vahva konsultoija, mutta sillä on myös vahva koodausosaaminen. Vincitin pistäisin eniten “koodauskoriin”.

Siis jotenki tällee

image

16 tykkäystä

Rekrypuolella 18 tehtävää auki. Noista tosiaan vain kolme selkeästi koodaritehtäviä, neljä designer /architect -tehtävää, joista ei kunnialla selviä ilman koodausosaamista. Mutta tosiaan 10 Consultant-pestiä, joissa ei yleensä koodaustaitoja tarvita. Tosin parhaat osaavat myös koodata :slight_smile:

2 tykkäystä

Tieto mutta se on hyvin kärjistetty esimerkki. Bilot pyörii pitkälti valmisohjelmiston (Sap) ympärillä, konsultoi, konffaa ja ylläpitää sitä asiakkailleen.

Vincit taas rakentaa uusia palveluita koodaamalla

1 tykkäys

SAP:n ohjelmistot ovat hyvin avoimia. 100% isoista organisaatioista muuttaa niitä itse koodaamalla ja tuo on isoa liiketoimintaa. Bilotin webcastista sain sen käsityksen, että Bilot on jättänyt tuon liiketoiminnan isommille ja pienemmille toimijoille ja keskittyisi itse SAP:n ohjelmiston ympärille tuotettaviin ratkaisuihin. Tätä käsitystä tukee se, ettei Bilot rekrytoi tällä hetkellä ABAP-koodareita. Linkedin’ssä 165 Bilotin henkilöä, joista kolme ABAP-developperiksi itsensä nimenneitä, kaikki Puolassa.

Sen verran tunnen tätä SAP-liiketoimintaa, että tuollaisella koodarien määrällä ei voi rakentaa ratkaisuja sillä volyymilla, kuin Bilot tekee. Oikeastaan pakko olla jotain alihankinta- tai yhteistyökuvioita koodarien kanssa.

1 tykkäys

Kyllä, Bilot jätti jo kauan aikaa sitten ydin ERPin konfiguroinnin ja koodaamisen pääosin muille. Toki esim. liittymiä koodataan edelleen sekä itse ERPissä, että sen liitännäisissä. Täytyy muistaa, että SAP itsessään on myös laajentunut “coren” ympärille liitettävillä erillisosilla.

1 tykkäys

Bilotin valitsema polku tarjoaa mahdollisuuksia voimakkaalle kasvulle. Mutta kilpailu on kovaa. Webcastissa yritettiin antaa sellainen kuva, ettei killpailu olisi kovaa vaan pikemminkin yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Minä en tuota usko. Kyllä ne isot pistää vastaan. Tai ostavat pienen Bilotin pois häiritsemästä.

Bilotin suurin omistaja on BCore Oy noin 77,1 prosentin osuudella. Osuus vähenee listautumisen jälkeen noin 54,3 prosenttiin, mikäli anti tulee täyteen, mutta lisäosake-erää ei käytetä. (Arvopaperi-lehti 28.2.2020)

Oletteko löytäneet tietoa, onko BCore sitoutunut olemaan myymättä osakkeitaan annin jälkeen?

Edit: Yhtiön kaikki nykyiset osakkeenomistajat ovat sitoutuneet luovutusrajoituksiin, joiden mukaisesti ne eivät ilman Pääjärjestäjän antamaa etukäteistä kirjallista suostumusta ja tietyin poikkeuksin tarjoa, panttaa, myy, myy lyhyeksi tai muutoin siirrä tai luovuta suoraan tai välillisesti ennen Listautumisantia omistamiaan Yhtiön osakkeita Listautumista seuraavan 365 päivän aikana.

3 tykkäystä

Työskentelen toisessa firmassa vastaavan kaltaisissa hommissa kuin mitä Bilot tekee ja täällä on mielestäni hyvin oikean suuntaisia näkemyksiä esitetty eroista esim. Vincit / Gofore -akselille. Tämä SAPin ympärillä pyörivä touhu ei ole mielestäni ihan sitä mitä SAP-tekemisellä useimmiten ymmärretään. Tai osittain ehkä on, mutta enempi SAPin verkkokaupparatkaisun (SAP Hybris) konffausta ja laajentamista asiakkaiden tarpeiden mukaan, jota taas moni perus SAP-talo ei tee. Näissä ei ihan helposti asiakas lähde toimittajaa vaihtamaan tai niitä ei välttämättä juuri edes ole muita tarjolla, jolloin asiakassuhteet on pitkäaikaisia. Tässä tekemisessä se ihan uuden sovelluskoodin tekeminen ei ole niin isossa roolissa kuin joillain toisilla IT-konsulttifirmoilla. Varmasti Bilot tekee myös sitä, mutta ehkä pääpaino kuitenkin valmisratkaisujen konfiguroinnissa ja räätälöinnissä.

Merkkasin itse muutama tuhatta osaketta tässä annissa.

16 tykkäystä

Help.
Osaako joku auttaa?

Yritän merkkauttaa tuolta Bilotin annista itsellenikin, mutta ei hyväksy tuota Nordean AOT:n tilinumeroani vaikka lisäsin loppuun 5 nollaa jotta tämä 19 merkin vaatimus täyttyy…

Kiitos

1 tykkäys

Mulla oli samoja ongelmia fodelian merkinnän kanssa. Jotenkin sen sain kuitenkin lopulta veivattua, koitan penkoa. Meneekö ne 5 nollaa nimenomaan loppuun?

Tosiaan Nordean verkkopankissa on vanhan AO-tilijärjestelmän mukaan lyhyempi versio. Saat oikean APKE numeron katsomalla vaikka jostain kausitulosteesta mitä tulee kotiin.

Mene nordean tilillesi sieltä löydät arvoosuustilisi apke muoto

Olen juuri täällä Nordean sivuilla ja samalla jonotan tuonne chattiin…:sweat_smile:

Ei sitä löytynyt tililtä sitä oikeaa muotoa eikö sulle ole tullut kotiin arvopaperiote siinä on apke muoto

Hmh.

Yksi riski jota ei mainittu @Joni_Gronqvist esityksessä on skaalautuvuus. Liiketoiminta ei ole skaalautuvaa ylös tai alaspäin. Jos kasvua tulee ja kysyntä hiipuu, jää käteen isot henkilöstökulut. Eli ei ole SaaS-tyylistä kevyiden kiinteiden kulujen touhua.

Kovaa on kilpailu ja pienenä firmana Vincittien yms seassa Bilot pyörii…

Jaa en oo varma mihin kohtaan ne nollat pitäisi laittaa🤔

Tuo minun AOT numero on 14 merkkinen

Ne tulee alkuun

Skaalautuvuutta tai oikeastaan sen puutetta itsekin olen mieltänyt yhdeksi suurimmaksi riskitekijäksi tai ‘‘heikkoudeksi’’. Bilot kikkailee sellaisella toimialalla, jossa skaalautuvuus näyttelee suurta roolia menestyksen kannalta. Toisaalta, Bilot toimii hieman erilaisella toimialalla ja keskittyy digitalona sellaiseen segmenttiin, jossa skaalautuvuus on vaikeampaa toteuttaa.