Biohit - Kasvutoimet purevat

En löytänyt Hahtelan Jussin Q1/25 blogitekstiä vielä ketjusta, joten tässäpä se. Kuulumisia alkuvuoden lobbausreissulta ja samalla kertausta Biohitin arvonluonnin logiikasta

Toimarin blogi Q1/2025

Lobbaushommia ja siilojen moukarointia
Toimarin tammikuu rytmittyy pitkälti tilinpäätöksen ympärille. Tänä vuonna koreografia oli hieman poikkeava, sillä askelkuvioihin lisättiin vaikuttajaviestintäreissu Brysseliin.

Vaikuttajaviestintä eli kotoisammin lobbaus juontaa juurensa englannin kielen sanaan lobby, eteisaula. Missään auloissa tai käytävillä Biohit-delegaation ei kuitenkaan tarvinnut notkua. Tapasimme europarlamentaarikkoja ja muita relevantteja EU-päätöksentekijöitä ja viestimme oli selkeä. Biohit voi auttaa jäsenmaita mahasyöpäriskiseulonnan suunnittelussa ja toimeenpanossa.

Miksi mahasyöpäriskiä pitäisi seuloa ja miksi juuri nyt?

Mahasyöpä on EU:n kuudenneksi yleisin syöpä. Uusia tapauksia diagnosoidaan vuosittain 136 000 ja mahasyöpään kuolee alueella vuosittain 52 000 ihmistä.

Mahasyöpä on viheliäinen, sillä se voi olla oireeton pitkään. Diagnoosi tehdään usein liian myöhään. Rinta- ja eturauhassyöpien viisivuotisennuste on 90 prosentin luokkaa. Mahasyövän kohdalla se on alle 30 prosenttia eli diagnoosin saaneista viiden vuoden kuluttua hengissä on alle kolmannes.

Euroopan neuvosto on ollut hereillä. Se lisäsi mahasyövän seulottavien syöpien listalle vuonna 2022. Valitettavasti liikkeet ovat olleet toimeenpanon suhteen loivaakin loivempia. Jäsenmaat eivät ole toimittaneet mitä neuvosto tilasi.

Tässä vaiheessa kuvaan astuu Biohit. Voimme auttaa jäsenmaita vastaamaan neuvoston huutoon, sillä Biohitin GastroPanel sopii mahasyöpäriskin seulontaan erityisen hyvin.

Jo käynnissä olevat yhteiseurooppalaiset tutkimushankkeet keskittyvät pitkälti helikobakteeritestien ympärille. Noin 43 prosenttia maailman väestöstä kantaa tätä luokan yksi karsinogeeniä, joka nostaa mahasyövän riskiä merkittävästi. Helikobakteeritesti kuitenkin mittaa ainoastaan helikobakteeria. GastroPanel tunnistaa helikobakteerin lisäksi myös atrofisen gastriitin eli mahan limakalvon surkastuman, joka on suurin yksittäinen mahasyövän riskitekijä.

Atrofiseen gastriittiin liittyy vitamiinien ja hivenaineiden imeytymishäiriöitä, jotka puolestaan ovat yhteydessä osteoporoosiin, muistiongelmiinkin ja moniin muihin yksilön elämänlaatua heikentäviin ja yhteiskunnan kustannuksia kasvattaviin sairauksiin.

Eli viesti tiivistetysti: jos mitataan, kannattaa mitata oikeita asioita.

Terveys on aina myös taloutta. Yhteiskunnan hippulat eivät vingu ilman tervettä ja työkykyistä väestöä.

Tammikuussa julkaistun lontoolaisen yliopistollisen Homerton-sairaalan GastroPanel-tutkimuksen yhteenvedossa korostettiin testin tarkkuuden lisäksi juuri sen merkittäviä taloudellisia ja ympäristöllisiä vaikutuksia. GastroPanelin laajamittaisella käytöllä voidaan välttää tarpeettomat gastroskopiat ja resurssit voidaan kohdistaa potilaisiin, joilla on korkea mahasyöpäriski.

Myös Euroopan neuvosto on korostanut, että syöpäseulontoja toteutettaessa tulee huomioida terveydenhuollon resurssit niin rahoituksen kuin henkilöstön riittävyyden osalta.

Biohitin strateginen kiteytys ”Globaalit ratkaisut terveydenhuollon globaaleihin ongelmiin” ei ole pelkkää lipevää jargonia. Väitteelle on todistetusti katetta, ja toistaiseksi joka ikinen rahakirstun päällä istuva päätöksentekijä on ostanut ajatuksen GastroPanelin hyödyistä. Valitettavasti terveydenhuollon käytäntöjä muutettaessa aikaväliä ideasta toimeenpanoon mitataan vuosissa. Mutta turha ruikuttaa, sitä suuremmalla syyllä terveysteknologiayritysten täytyy väsymättömästi viedä viestiään eteenpäin. Pelikenttä on tunnettava ja askeleet suunniteltava sen mukaisesti.

Poliitikot ovat osa tuota kenttää. Poliitikkojen ei pidä sotkeutua terveydenhuollon suosituksiin, mutta heillä on velvollisuus vahtia, että verovaroilla rahoitettava terveydenhuolto toimii kustannustehokkaasti. Näin ollen heidät tulee pitää tietoisina terveysteknologiainnovaatioiden tarjoamista hyödyistä.

Pelkkää lobbausta Biohitin ensimmäinen neljännes ei tietenkään ollut, vaikka se tässä blogissa korostuukin. Myös perinteiseen myyntiin panostettiin isosti. Myynnin skaalautuvuutta tehostettiin päällekkäisyyksiä karsimalla ja vastuualueita uusiksi jakamalla.

Voimaa loikkaan haettiin myös sisäisen informaation kulkua parantamalla. Siiloille ei ole tilaa, sillä markkinataloudessa jokaisella yrityksellä on viime kädessä ainoastaan kaksi toimintoa: myynti ja myynnin tuki.

Jussi Hahtela

Toimitusjohtaja

Biohit Oyj

8 tykkäystä