Bitcoin - Suuria mahdollisuuksia

The Houston Firefighters’ Relief and Retirement Fund (HFRRF), the pension fund for the City of Houston’s firefighters, today announced that it had purchased bitcoin and ether for the defined benefit plan’s portfolio. This investment marks the first announced investment in digital assets by a public pension plan in the U.S

“This investment represents a watershed moment for bitcoin and its place in public pensions,” said Nate Conrad, Global Head of Asset Management at NYDIG. "Fiduciaries are increasingly aware of how even a small allocation to digital assets can make a big impact over time, and they now have a partner in NYDIG who can help them make it happen.

5 tykkäystä

Dogecoin veti vastaavan myös tänään. Onkohan muillakin cryptoilla ollut vastaavia?

Näyttää levinneen vähän kaikkialle, Cardanolla sama

Uusien ATH lukemin jälkeen BTC:n kurssi on korjannut hieman, kuten aina aikaisemminkin. Longeja on poltettu korjauksen myötä kuitenkin kohtuullisen vähän. Mitä odottaisin kurssin tekevän seuraavaksi? Erittäin bullina näkemyksenä näkisin kurssin piirtävän nyt bull flaggiä. En olisi yllättynyt, mikäli kurssi korjauisi daily ribbonille, josta taite ylöspäin alkaisi. Ehkä jokin 21dMA voisi olla yksi mahdollinen taitekohta. Kurssi on kuitenkin kiivennyt kohtuullisen kauas daily ribbonilta.

Ethereumin kohdalla kurssi erittäin mielenkiintoisesti bitcoinin vanavedessä hiukan perässä testasi edellisia ATH lukemia, mutta resistanssi oli liian kova. Toisaalta ajankohdassa bitcoinin jo korjatessa tämä ei tainnut olla liian yllättävää.

Suuri mielenkiinto ETH:lla on se, että kestääkö aikaisempi syyskuun huippu 4000 usd tasolla vai ei. Tosin en näkisi tällä liian dramaattista merkitystä trendille.

Ylipäätään BTC:n kohdalla suuri keskusteluna aihe on ollut mahdolliset 100k uds huiput. Uskoakseni, mikäli kurssi nousisi Q4/2021 tai Q1/2022 aikana näihin lukemiin suhteellisen jyrkästi, korjaus tulisi ehkä olemaan näyttävä sijoittajien kotiuttaessa satumaisia voittojaan. Uskoakseni tämä korjaus todennäköisesti alkaisi jo ennen 100k usd tasoa, mutta sen läheltä.

Mitä täman jälkeen voisi tapahtua? Kurssin korjauttua merkittävästi uskoisin ostajien taas ottavan ohjat markkinoista ja seuraavan 100k usd lukemien puhkaisun jälkeen tasalukujen merkitys saattaisi korostua. Nousu 100k usd → 200k usd voisi tapahtua yllättävänkin nopeasti, jopa euforisessa tilassa. Luonnollisesti korjaus tulisi tälläisen euforian jälkeen olevan taas entistäkin näyttävempi.

Omana pelkkänä arvauksena 100k usd taso kyllä saavutetaan, mutta siihen tulee menemään pitempi aika, kuin malttamattomat sijoittajat uskaltavat odottaa. Yksinkertaisesti nousuun tarvittavat määrät uutta skeneen suuntautuvaa valuuttaa alkavat olemaan valtavia.

16 tykkäystä

Perinteisesti lyhyellä aikavälillä on toiminut strategia: Mitä luulet että tapahtuu seuraavaksi? Hyvä. Nyt tee täysin päinvastoin kuin oletit.

HUOM: Lyhyellä aikavälillä.

4 tykkäystä

Haluaisitko luoda uuden ketjun “Tekninen analyysi - Kryptot”, koska tästä on aikaisemmin tullut kommenttia, että täällä keskustellaan näistä? Olisi vähän vapaampi ilmapiiri keskustelulle. Tai vaikka @Johannes_Sippola , jos hyväksyy ajatuksen.

9 tykkäystä

Mä voin tehä tässä heti kun vaan himaan pääsen yliopistolta ton ketjun!

10 tykkäystä

The credit union won’t be buying bitcoin directly but getting exposure to it via investment products, such as bitcoin ETFs. The plan is to start doing so when the first Korea-based company launches a bitcoin ETF in the first half of 2022.

1 tykkäys

Vaihteeksi näinpäin Kiinassa, hienoa kun maailman suurin valtiokin jo fomottaa :grin:

13 tykkäystä

Mikä tässä ETF:ssä houkuttaa? Ymmärrän jotenkin jenkkien henkilökohtaisissa eläkesäästö systeemeissä on sääntöjä yms mutta miksi ihmeessä iso instituutio haluaa maksaa extraa että saa altistusta bitcoinille? Isomman krypto etf:n ymmärtäisin kyllä hajautuksen vuoksi mutta tämähän on sama kun ostaisi Tesla ETF:ää.

Itse olen nähnyt pari kommenttia matkan varrella. Toinen on rahastojen/instituutioiden säännöt, mihin voi sijoittaa (estävät kryptocoinit). Toinen on haluttomuus lähteä hankkimaan osaamista, jota kryptokaupankäynti ja säilytys vaatii. On paljon helpompi ostaa ETF (niille kaupankäynti/hallinnointikulut ei usein ongelma). Vähän samaa näkee täällä, että moni ostaa näitä trackereitä, missä minustakaan ei ole mitään järkeä.
Sen verran tuosta futuuri-etf:stä, että sen kaupankäyntiajathan on huomattavasti pidempiä (kuten yleensäkin futuurit), joten antaa vähän lisäturvaa ajallisesti (vrt kryptojen 24/7).

12 tykkäystä

:thinking:

5 tykkäystä

2 tykkäystä

Mikäs tämän Bitcoinin perimmäinen idea on? Sijoitushimmeli, jonka ainoa tarkoitus on kasvattaa arvoaan maailman tappiin asti?

Mä olen tottunut ajatukseen että jos jokin kuulostaa liian hyvältä, se on yleensä sitä. Jokapuolella on pelkkää pumppausta, Bitcoin sitä ja tätä, miten sitä kohta louhitaan tulivuorilla, ydinvoimalla ja kurssi senku nousee jokaisesta uutisesta :smiley: Melkein naurettavaksi välillä menee jos ihan rehellisiä ollaan.

Mä yritän vain miettiä mitä hyötyä on valjastaa kauheita resursseja loppupeleissä täysin tyhjänpäiväiseen toimintaan, jolla ei ole mitään muuta merkitystä kuin jonkun himmelin arvonnousu?

Ne negatiiviset asiat jäävät ihan pimentoon ihanku niitä ei olisikaan. Ei ainakaan nämä Youtuben influensserit jne niistä jaksa koskaan puhua, kovin hämmästyttää että miksiköhän :smiley:

Ja sitten se louhintateknologian muutos mitä on lupailtu jo pitkään ja jonka pitäisi ratkaista energiaongelma, mitä varten sitä ei ole vieläkään saatu aikaiseksi? Tämänhän piti edustaa teknologista murrosta ja uutta aikakautta ja mitä kaikkea, no 10 vuotta on nyt kestänyt ja vieläkin odotellaan…

Mä en tahtoisi suhtautua kryptoihin negatiivisesti. Mutta mä en vaan voi sille mitään. Pump & dump ja ponzi huijauksien ympärillä pyörivä himmeli vain tulee mieleen.

Kryptojen tekninen puoli on sitten toki erikseen, mutta sehän ei korreloidu tämän taloudellisen puolen kanssa mitenkään mun mielestä. Tämänkin suhteen olen melko pessimisti, sillä mun mielestä kryptot eivät ole ratkaisseet tai korjanneet mitään todellista ongelmaa maailmassa.

11 tykkäystä

8 tykkäystä

3 tykkäystä
7 tykkäystä

Moniko rahalla ostettava asia nykypäivänä ostetaan ratkaisemaan joku oikea ongelma? Nykyään eletään niin pitkälti post-problems maailmassa, että tavan ihminen puskee suurimman osan tuloistaan turhaan tavaraan/viihteeseen/statuksen. Bitcoin vertautuu hyvin hienoihin puhelimiin ja puolen vuoden välein uusittaviin lenkkareihin. Ei niitä osteta siksi, että järjellä ajatellen on tarve, vaan siksi että just nyt tekee niitä mieli. Viimeiset 12v Bitcoin on ollut hyödyke johon puskettu raha tulee isompana takaisin. Aika hyvä hyödyke. Sen arvo perustuu kiinnostukseen sitä kohtaan, ihan niin kuin kaikkien muidenkin tuotteiden arvo. Olet oikeassa siinä, että heti kun sota, kuolema, nälkä ja kurjuus iskee meille kunnolla, niin Bitcoin ja kaikki muukin elintasohömpötys lentää ikkunasta ulos. Tällaista skenaariota vain on aika vaikea maalata lähi vuosille. Toivottavasti näin jatkuukin.

3 tykkäystä

Et perehtyessäsi Bitcoiniin ole törmännyt lohkoketjuun, jolla kolmasosapuoli voidaan poistaa transaktioista? Tai rahan siirtelemisen helppous ja nopeus kryptojen avulla, kun pankeilla siihen menee 1-2 pankkipäivää ja suuret kulut valtiorajoja ylitettäessä. Keskuspankkirahan printtaus jo kuvana tänne laitettiinkin, joten inflaatiosuoja on mainittu.

Toisaalta, ehkä kryptot ovat kuin internetti. Jos sen teknologiaan ei halua luottaa, tulee elämässä toimeen ilmankin.

Ps. Internetti myös kuluttaa hirveän määrän luonnonvaroja:

5 tykkäystä

"Mikäs tämän Bitcoinin perimmäinen idea on? "

Kannattaa erottaa ensiksi Bitcoin assettina ja se, että se on myös globaali arvonsiirtoverkko joka mahdollistaa pankkipalvelut miljardeille ihmisille kenellä ei sellaisiin nykyään ole mahdollisuutta. Kun ymmärtää jälkimmäisen arvolupauksen niin Bitcoin assettinakaan ei tunnu enää niin hullulta ajatukselta.
Se, että voin siirtää luotettavasti arvoa toiselle puolelle maapalloa, ilman kolmatta osapuolta, muutamassa sekunnissa ja olemattomilla kuluilla (layer2 teknologiat) on mieletön keksintö.

Länsimaissa on välillä vaikea ymmärtää kuinka kivikautiset omat pankki- ja rahansiirtopalvelut ovat hienon web-liittymän takana ja kuinka olemattomat kyseiset palvelut ovat muualla maailmassa.

6 tykkäystä