-
Bitcoin on “white paperinsa” mukaan tarkoitettu nimenomaan vaihdon välineeksi. Sen äärimmäisen turvallinen teknologia tekee siitä hitaan ja suhteellisen kalliin maksuvalutaan. Lightning-verkon jatkuva kehitystyö saattaa muuttaa asiaa, mutta narratiivi menee yhä enemmän siihen suuntaan, että Bitcoinista tulee kullan “velipuoli”. Ts. reservivaluutta ja turvasatama, jota ei ole tarkoituskaan käyttää pienissä transaktioissa. Äärimmäinen inflaatiosuoja äärimmäisellä digitaalisella turvallisuudella, jota yksikään hallitus tai keskuspankki ei pysty manipuloimaan. Itse tosiaan olen agnostikko kryptojen (myös Bitcoinin) tulevaisuuden lisäarvon suhteen. Mutta tuo narratiivi on sijoitusmielessä erittäin vahva argumentti sen puolesta, miksi tuotto-riski-suhde on niin mainio.
[Tosin nyt kun Visa ja MasterCard ovat lähteneet vahvasti lähteneet mukaan kryptomaksuihin, en yhtään ihmettelisi, jos tulevaisuudessa voit tallettaa kryptotilillesi aitoa Bitcoinia ja käyttää sitä vaikka euro kerrallaan kuten mitä tahansa valuuttaa jonkinlaisen Visa-virtual-BTC:n avulla ilman sen ihmeempää ongelmaa tai lisäkustannuksia. Ja jos tarkkoja ollaan, jotenkin näin nykyiset krypto-luottokortit jo toimivat - en vaan itse ole tarkemmin tutustunut.] -
Keskuspankkivaluutat tuovat todennäköisesti härkämäisyyttä kryptomarkkinaan. Ensimmäinen syy on psykologinen: kun ihmiset tajuavat, että raha on vain keskuspankin yksinoikeudella määrittelemää bittijonoa (mitä se toki nykyjärjestelmässäkin on), suurelle massalle kynnys kryptoihin siirtymiseen madaltuu. Toinen syy liittyy siihen, että keskuspankkivaluutat ovat suurella todennäköisyydellä MMT:n ja “isoveli valvoo”-yhteiskunnan airut. Vrt. Kiinan digitaalisen yuanin kyseenalainen “monikäyttöisyys”… Kryptot ovat tällöin tehokas pakokeino järjestelmästä. Toki tähän liittyy suurin Bitcoinin riski: jos suurin osa länsimaista yhteistuumin esimerkiksi IMF-vetoisesti päätyvät yhteisymmärryksessä siihen, että Bitcoin uhkaa mahdollisuutta kontrolloida kansaa, ja sen vuoksi kriminalisoivat sen samanaikaisesti. Tosin todelliset Bitcoin-maxit näkevät tämänkin härkämäisenä, koska silloin viimeistään iso raha pakenee bitcoiniin ja vie omaisuutensa kryptoina jonnekin krypto-ystävälliselle karibian saarelle tms.
Tämä menee aika spekulatiiviseksi enkä itse ainakaan 5 vuoteen pohtisi näitä ääriskenaarioita sen enempää. Toki IMF:n ja Davosin kokouksen ulostulot siitä, että vuoteen 2030 kaikki normiväestö tulee olemaan “varatonta, ilman yksityisyyttä ja täysin onnellisia”, tulisi kilkuttaa kaikissa järkevissä ihmisissä hälytyskelloja. Mutta joka tapauksessa tässä kohden en käyttäisi näihin pohdintoihin aikaa/energiaa kuin kuriositeettina.
- Bitcoinin vahvuus on sen pisin historia ja tolkuttomalla hash ratella toteutettu turvallisuus. (Tsekkaa Lindy Effect.) Muut kryptot voivat olla jossain muussa käyttötarkoituksessa parempia, ja esimerkiksi ethereumin markkina-arvon arvioidaan jollain aikavälillä nousevan suuremmaksi kuin Bitcoinin. Itse näen ethereumissa hyvän tuotto-riski-suhteen, mutta myös valtavasti riskejä, jotka jokaisen siihen sijoittavan on hyvä tiedostaa.