Bitcoin - Suuria mahdollisuuksia

Paremmin asioihin perehtyneet, minkälaisena näette tämän naapurin tulokkaan mahdollisuudet menestyä tässä leikissä?

edit:
ainakin tällainen tahra menneisyydestä tuli vastaan

ilmeisesti kumminkin asioita on saatu järjestykseen kun on Visalta saatu kelpuutus tulevalle kortille lokakuussa

1 tykkäys

Hienon näköistä tekniikkaa nämä propellipäät ovat saaneet lanseerattua. Ja pisteet siitä, että ovat ilmeisesti toipuneet rahoituksellisesti ym. tuon tietovuodon jälkeen. Monihan bisnes kaatuisi tuollaiseen.

Oma näkemykseni (krypto)sijoittajana: ennemmin omistaisin yhtiötä suoraan kuin olisin sen käyttäjä lähivuosina. Jos tämä tuote lyö läpi, isoja valaita riittää (kryptopörssit, maksuvälittäjät tai jopa uudistusta kaipaava pankkiala) kahmimaan tämän omistukseensa hyvällä preemiolla osakkeenomistajalle. Itsenäisenä tämä tuskin pystyy jatkamaan ellei kasvu oli vaivihkaisen hidasta.

Jos teknologia kiinnostaa, ilman muuta kannattaa kokeilla tuotteita. Kuitenkin ehdoton ei-suositus koekaniina toimimiseen isolla kryptoarvolla. Mitä tahansa voi tapahtua pienen toimijan kanssa. Lisäksi käyttäjän hyvä pitää mielessä aiemmin ketjussa mainittu Suomen verotus: jos alat kryptoillasi makselemaan kaupassa, kannattaa henkisesti varautua hikiseen veroilmoitusduuniin.

Edit: en kunnolla tutkinut yhtiön taloustietoja ennen tämän kirjoittamista. Hyvin ne ovat jo tehneet liikevaihtoa kryptoilla ennen näitä uusimpia lanseerauksia. Tehneet jopa plussatulosta “hiljaisena” 2019 vuonna. Arvostustaso melko maltillinen nykyiseen tulostasoon nähden. Ja kun oletettavaa on jonkinlainen kryptobuumi 2021, voi tämä olla melkoinen sijoitushelmi ainakin lyhyemmällä aikajänteellä. Voisi jopa sanoa, että ällistyttävän hyvä sijoituskeissi. Mitäköhän oikein missaan tästä yhtiöstä?

1 tykkäys

Bitcoin weekly ema12 kohti matka käy, josta aikaisemmin tänne kirjoittelin. Kryptoland näyttää kyntensä, katsotaan, vieläkö instituutiot ostaa dipin vai joko lähdettiin myymään salkkuja keveimmiksi.

2 tykkäystä

Olen pitkään arvostanut (piilosta) TA-analyysejäsi. Kiitos siis niistä! Tähän täytyy kysyä miksi kiinnität ema12:ta huomiota? Mitä itse stalkkaan seuratuimpia kryptojen TA:n ‘eksperttejä’, W ema20/21 on se, mitä porukka tuntuu käyttävän. Perustelun miksi näin näkee selvästi, kun katsoo edellisen härkämarkkinan viikottaisia tukitasoja.

Tällä hetkellä tuo viikko ema21 olisi noin 14.000 USD:ssä. Muutaman viikon korjausliike, ja kurssi kohtaa tukitason jossain 14.600 USD:ssä. Pieni hetkellinen wick siitä alas, ja voilà, odotettu ensimmäinen 30 %:n korjausliike olisi siinä. Tämä siis vallitseva karhumainen narratiivi vajaan kuukauden aikajänteellä. Disclaimerinä se, että nykyinen markkina on osallistujiltaan sen verran erilainen kuin edellinen, että historiallisiin parametreihin perustuva TA saattaa heittää häränpeppua. Todennäköisesti niin päin, että korjausliikkeet tulevat olemaan pienempiä. (Tilauskirjat ainakin tällä hetkellä luovat pohjaa jo melko lähelle nykyistä arvoa.) Samoin “alt-seasonit” saattavat jäädä melko vaisuiksi, kun fokus ainakin toistaiseksi on kovin bitcoin-keskeistä.

Glassnoden ym. analyyseissä on selvää kuka ostaa. Uudet valaat. Myyjänä vanhat valaat ja, valitettavasti, retail-sijoittajat. Bitcoinista on puhuttu jonkinlaisena demokraattisena varallisuuden uudelleenjaon instrumenttina. Viime kuukausien perusteella näyttää kuitenkin siltä, että raha tulee rahan luo ja heikoimmat kädet ovat aina piensijoittajilla. PayPalin setup tulee jatkossa toki sotkemaan tuon tyyppistä analyysiä, mutta näin ainakin tällä hetkellä minua viisaammat sanoo.

1 tykkäys

Vuosien kokemus, ema12/26 on kaikkein luotettavin keskimääräisesti. Tällä alalla experttejä riittää, jokainen käyttäköön, mitä parhaaksi näkee. Tilanteet tietysti elää ja aina pitää hienosäätää sen mukaan jo senkin vuoksi, että minkälaista treidiä hakee.

Pikaisesti selailin sun kommentteja, olet ilmeisen vähän aikaa ollut mukana kryptolandian ihmeellisissä seikkailuissa. En tiedä, mihin nojaat historiallisilla parametreillä. Uskoisin tietäväni asiasta jonkin verran, joten en kyllä luottaisi siihen vielä, että tässä mitään muutosta olisi korjausliikkeiden tai niiden takana olevissa tahoissa. Esim. bitcoinin omistuksien keskittyminen ei vielä hirveästi ole muuttunut, vaikka mukaan onkin tullut uusia ns. smart money pelureita. Niiden omistukset on kuitenkin vielä pienehköjä ja eivät välttämättä ole vielä dynamiikassa täysin mukana.

Kryptojen kanssa useimmiten yllättyy, sen vuoksi niiden liikkeiden ennustaminen ei ole kovin järkevää. Olennaisempaa on pystyä liikkumaan flown mukana. Onnea matkaan.

3 tykkäystä

Pahoittelut, jos otit jotenkin hyökkäyksenä kysymykseni! Ei ollut tarkoitus. Ihan aidosti kiinnostaa miten käytät ema 12(/26) bitcoinin kanssa. Itse olen teknisessä analyysissä täysin amatööri, mutta seuraan aktiivisesti näkyvämpiä TA-ihmisiä, jotka ovat olleet edellisessä tai jopa edellisissä härkämarkkinoissa sisällä. Siellä on vallitseva konsensus tuosta w ema20/21:n käytöstä. Ja omiin silmiini se tosiaan korreloi paremmin kuin muut viikottaiset emat. Siksi tiedustelin asiaan ja heitin oman ymmärrykseni siitä, mistä tällä hetkellä puhutaan kryptopiireissä.

Itse puolestani otan jossain määrin hyökkäävänä tuon “ilmeisen vähän aikaa”. Olen ahminut viime keväästä asti valtavasti infoa kryptoista (puhutaan tuntimäärissä 1000+), pääpaino toki makrotalouden näkökulmilla ja mitä markkinoilla tapahtuu suuressa kuvassa. Koulutukseni ja pitkä ammatillinen taustani ovat helpottaneet tiedon omaksumista. Ja tiivistelmä jo nyt: kryptomarkkinat ovat todellakin suuressa muutostilassa. Kuinka suuret omistusmuutokset ovat sinulle isoja? Fidelity ja Grayscale pelkästään ovat muuttaneet markkinaa, puhumattakaan julkisista ja yksityisistä yrityksistä, jotka ovat julkaisseet omistuksena. Kun lisätään uudet julkisuuden pelurit (Raoul Palista lähtien - toki hän oli mukana jo 2017), ja mitä he kertovat ison rahan kontaktipiirissään tapahtuneen viimeisen puolen vuoden aikana, ei tarvitse olla mikään OG ymmärtääkseen, että Glassnoden datasta tehdyt analyysit kertovat OIKEASTI melkoisista muutostrendeistä. Mikä on trendiä ja missä kohden annetaan “muutos tapahtunut!”-leima, siitä toki voidaan olla monta mieltä.

Ja selvyyden vuoksi: minä itse en ennusta yhtään mitään. Oma strategia on vain ja ainoastaan hodlata. Siitä huolimatta on mielenkiintoista seurata mitä markkinoilla tapahtuu ja mitkä ovat narratiivit (myös TA-puolella). Jossain kohden, jos/kun markkina kuplaantuu, tulee olemaan äärimmäisen tärkeää pystyä itse tekemään tulkinnat siitä, milloin kannattaa irtautua. Oma taktiikkani siinä kohden on olla edelleen todella vahvasti sisällä “kaikesta” mitä kryptomarkkinoilla puhutaan (erityisesti makroekonomisten pään sisällä, jotka puhuvat ‘puolueettomina’ ison rahan edustajina), ja hyödyntää eräänlaista laumaälyä myyntien toteutukseen ja hajautukseen. Muilla voi/saa toki olla parempia suunnitelmia ja kokemuksen rintaääntä.

2 tykkäystä



ema12 pun, ema21 sin, ema26 vihr

Itsellä perus setupissa on 12/26. Osakepuolen swingeissä 8/21 on paljon käytössä.
Kynttilän sulkeutuminen käyrän päälle on merkitsevää, ei piikkaus sen läpi.
Olen niin paljon TA-ketjuun tuottanut materiaalia, etten ala näitä tämän enempää tässä kohtaa aukipurkamaan. Mutta kuten sanoin, jokainen hakee ne työkalut, jolla treidit tuottaa. Se on merkitsevää, ei mikään muu.

Ei ollut tarkoitus sua vähätellä, paljon olet materiaalia tänne tuottanut lyhyessä ajassa, jota varmasti moni arvostaa. Ajallinen perspektiivi, mukana eläminen, tuo kuitenkin tietynlaista näkemystä, jota ei lukemalla saa. Sitä kertyy sullekin pikku hiljaa, vuoden päästä ymmärrät varmaan paremmin tämän kommentin.

Tarkoitin muutostilan vaiheen suuruudella sitä, että en näe sen vaikutusta käytännössä vielä juurikaan. Volatiliteetti ei ole hävinnyt mihinkään ja jos isot vanhat valaat haluaa polkea hinnan 10k tasolle, niillä on kaikki eväät sen tekemiseen. Ei siihen Grayscalen mukanaolo auta. Instikoiden ongelmana on edelleen regulaatio-ongelmat, tällä hetkellä vaan luotetaan, ettei ne aiheuta ongelmia. Ratkaisua asiaan ei kuitenkaan ole ja esim. pankkien tilanne on aika epävarma, kuka uskaltaa taseeseen näitä ottaa ja kuka ei.

Tämän ketjun alussa muistelen @Winston :lle kommentoineeni, etten täällä ala aktiivisesti näitä kommentoimaan. Aika ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Silloin tällöin saatan ilmaantua jotain tyhmää heittämään. Pysyn kyllä hyvin kartalla kryptojenkin suhteen, treidikuvioideni ansiosta.

Postaile ihmeessä juttuja, useimmiten nämä ketjut tahtoo kuivua kasaan nopeasti. Sijoitustiedossa oli yksi aktiivinen kaveri, jota aikoinaan seurasin. Suosittelen lukemaan sieltä, eiköhän siellä ketju hengissä ole.

5 tykkäystä

Ok, tuo vastaa hienosti alkuperäiseen kysymykseeni. Kiitos vastauksessa!

Sunnuntain avauksessani yritin nimenomaan saada keskustelua käyntiin. Kukaan ei pysty hanskaamaan tällaista markkinaa yksin. Ihannetilanne olisi, jos täällä löytyisi aktiivista porukkaa, joiden mielenkiinto ja vahvuusalueet täydentäisivät toisiaan. Itselläni tuo makrotalous on se ykkösjuttu, podcasteja tulee kuunneltua kaiken aikaa, luen parhaimpia (ilmaisia - toistaiseksi) makroanalyysejä ja uutiskirjeitä sekä seuraan makrotwitteriä. Tuota olen jo tehnyt vuosia pienemmässä määrin. Koronakriisin jälkeen makromediassa tapahtui melkoinen muutos - makromedia ottikin kryptopuolen jatkeekseen. (Tai joku voisi jopa sanoa, että kryptot haukkasivat makromedian omaksi vasallikseen - tämäkin tulkinta perusteltua.) Vahvuutenani on ilman muuta tiedonjano ja ihan hyvä kompetenssi tiedon omaksumiseen, mutta jokainen voi arvata kuinka kestävällä pohjalla on käyttää työviikon verran tunteja viikossa makrotalouteen ja kryptoihin palkkatyön ja perhe-elämän ohessa (vaikkakin töissä usein pystyn kuuntelemaan podcasteja). Myös siis oma lehmä ojassa haaveessa, että tänne löytyisi hyvä porukka jakamaan parhaimpia paloja keskenään ja “hiljaisen yleisön” kanssa.

6 tykkäystä

Vielä pika kommentti, kun lueskelin treidiyhteisön viestejä kryptojen osalta. Täälläkin taisi vilahtaa MSTR (MicroStrategy) ja sun mainitsema GBTC (Grayscale trust). Tässä hyvä kommentti siihen, kun joku miettii, kumpaanko näistä kannattaisi sijoittaa
“Question is do you want your money in a company that is being run by a CEO, or do you want your money in a “robot” that tracks BTC = simplified.”

Itse en hodlaukseen suosittele kumpaakaan, mutta sen päätöksen tekee jokainen itse.

Asiasta toiseen. Yksi keskustelunaihe kryptoissa on tällä hetkellä se, että Mt. Goxin hyvitysaikataulun deadline painaa päälle. Taas kerran. Jos tällä kertaa bitcoineja vapautuu ja jos niitä porukkaa ryhtyy myymään, kestää ostajilla kyllä aikansa sulatella lisääntynyt tarjonta. Ilman muuta fundatarinaan uskovalle hyvä mahdollisuus ottaa osansa. Kaksi isoa jossaa kuitenkin.


Tässä vielä yksi viesti näihin ema-käyriin liittyen. Kuvassa ETH daily, joka pomppas ema34 (sininen) tasosta.
Tätäkin toiset aktiivi kryptotreidaajat käyttää esim. tilanteessa, kun ema26 ei ole pitänyt. Hienosäätöä, mutta uskallatko tuolla kyseisellä minuutilla siihen luottaa, kun hinta tuohon putoaa, on se kysymys.

2 tykkäystä

Samaa mieltä, ennemmin kannattaa ostaa suoraan Bitcoinia.

GBTC:n preemio ja man. fee ovat ihan turhia kuluja kryptoon sijoittavalle. Mielestäni MSTR on mielenkiintoinen lappu spekulatiiviselle sijoittajalle. Nyt se on jo saanut paljon enemmän nostetta kurssiinsa kuin mitä itse BTC vastaavalla aikavälillä. Narratiivina tuolle on se, että yhtiötä käytetään kiertämään reguloidun salkunhoidon rajoituksia. Eli monet salkunhoitajat ostavat MSTR:ää, jotta pääsisivät edes jotenkin bitcoinnosteeseen mukaan. En ole itse verifioinut tätä tarinaa, mutta monessa lähteessä näin väitetään. Mietin itse elokuun lopulla, että voisi olla hyvä lyhytaikainen lappu OST:lle - erittäin todennäköinen voittolappu ilman veroseuraamuksia on mielenkiintoinen konsepti vivuttaa OST:tä. Olisihan se toiminut. Ehkä edelleenkin. [Ei todellakaan sijoitussuositus!] Jos/kun kryptoja reguloidaan ja ETF:iä tulee markkinoille niin että instikat laajasti pääsevät mukaan, MSTR uskoakseni droppaa paljon pahemmin ja ennenaikaisemmin kuin BTC.

2 tykkäystä

MSTR offering of $550 mln of 0.750% convertible senior notes due 2025

Ja tarkoituksena ostaa koko rahalla bitcoinia…!

Saas nähdä löytääkö rahat tuolla korolla. Asiaa pidetään jonkinlaisena testinä eli Saylor pyrkisi tällä lainoituskuviolla todistamaan kuinka vinksahtanut nykyinen korkopolitiikka on. Melkoinen markkinamies, mutta ilmeisen tosissaan bitcoinin suhteen. Ajatusmaailmaan kannattaa jokaisen kryptoihin sijoittaneen tutustua, on äänessä monessa kanavassa ja miettinyt kyllä asiat todella perusteellisesti. Tuskin kuitenkaan erityisen tehokas lobbaaja muiden yrityspomojen suuntaan, koska ulosanti melkoisen over the top.

1 tykkäys


Weekly bull flag tässä vaiheessa

4H OS bounce käynnissä, ihan hyvällä bull volumella, ema12 vastassa, seuraavaksi odotellaan HL:n muodostumista suhteessa pohjiin 17650

1 tykkäys

Bitwise avasi pelin kryptoindeksirahastoille, ticker BITW. Taitaa olla ensimmäinen laatuaan julkisen kaupankäynnin kohteena oleva kryptoindeksi (tosin kaupankäynti vain jenkeissä). ETF:ää toki hekin yrittävät saada markkinoille.

En ehtinyt perusteellisesti tutustua tuotteeseen. Ilmeisesti sidottu Bitwisen omaan indeksiin, mutta aito rahasto sinänsä eikä mikään trackeri. Nuo Bitwisen indeksi ovat olleet minulla kesästä asti nice-to-know käytössä, kun mietin itsetekoisen indeksi tuotto-riski-suhteita, ja sitten syksyn mittaan portfolioni benchmarkkauksessa.

https://www.bitwiseinvestments.com/indexes/Bitwise-10

=> Tuon graafin alla olevia palluroita klikkaamalla saa halutusti myös muiden Bitwise-indeksien käppyröitä. Huom! Bitwise 20 indeksi on markkina-arvoltaan painotetut kryptot 11-30. Ja Bitwise 70 indeksi on kryptot 31-70. Bitwise 100 on sitten taas 1-100 kryptot. Olen huomannut, että moni sekoilee 20/70 indeksien kanssa mitä ne oikein tarkoittaa.

2 tykkäystä

:thinking:

1 tykkäys

En muista oliko jo mainittu ketjussa, mutta Krakenista tuli jo aiemmin syksyllä pankki Yhdysvaltojen juridisessa ympäristössä. BitPay näköjään seuraava. Toisella puolen pankkien tiskiä on varmasti kovat selvitykset käynnissä miten kryptosäilytyksen vapautuminen tulisi huomioida liiketoiminnassa. Krakenin suhteen on esitetty arvailuja, että jokin suuri perinteinen pankki saattaisi ostaa sen ja kertaheitolla siten päästä sisään kryptobisnekseen.

Messari / Ryan Selkis julkaisi pari päivää sitten melkoisen järkäleen kryptojen ajankohtaisista teemoista ja kryptomarkkinoiden tulevasta vuodesta (ilmaisjulkaisu). Olen melkein päässyt loppuun ja täytyy sanoa, että varaukseton lukusuositus tälle! Jokaisen kryptoihin tosissaan sijoittaneen, sijoittamista harkitsevan taikka muuten vaan kryptoteknologian kehityksestä kiinnostuneen kannattaa löytää aika tuon lukemiseen.

https://messari.io/crypto-theses-for-2021

Huom! Messarin palveluita tuossa samalla koitetaan markkinoida, mutta pelkät yhteystiedot antamalla saa koko pdf:n. Sen pitäisi tulla sähköpostiin, mutta minulle ei ainakaan tullut… Siksi voi olla hyvä klikata manuaalilatausta heti yhteystietojen antamisen jälkeen.