Bitcoin - Suuria mahdollisuuksia

Juuri lanseerattu kuukausisäästäminen 1% kiinteällä kululla on hyvä juttu, mikä kannattaa hyödyntää Coinmotionissa.

Vähän samasta asiasta kyse @DayTraderXL ja @Ensimmainen_panikoij kuin kullan osalta. “Paperikulta”, jota voi omistaa pankin arvo-osuustilin kautta versus fyysisesti ostettu kulta. Toista hallinnoit itse ja toista käytännössä et. Ei juuri eroa tuoton osalta, mutta fundamenttimielessä kohtuullisen iso ero.

1 tykkäys

Ihan hyviä pointteja, en suoraan sanoen jaksanut itse alkaa tätä purkamaan, koska tästähän löytyy aineistoa, kun jaksaa vähän penkoa. Tästä on kirjoitettu tuhansittain erilaisia artikkeleja.
Täytyy lisäksi muistaa, että on Bitcoin ja sitten ns. alt-coineja valtava määrä. Nämä yhdessä muodostaa kryptot. Aika paljon puhutaan pelkästään BTC:stä (josta siitäkin on variaatioita ja kilpailua keskenään).
Välillä altit vie kokonaismarkkinaa, aina BTC ei ole veturina.

Sitten aina pitää ymmärtää, että nämä on miljoonien yksittäisten tahojen treidauskohde. Joukossa on isojakin “valaita”, joilla on todella isot pääomat käytössään, joiden avulla pystyy - ainakin osittain - ohjailemaan laskujen ja nousujen voimaa. Nämä “hyökkäykset” tulee usein täysin ilman mitään “fundamenttiuutista”, koska voittojen ahnehtimisella ei tunnetusti ole rajoja.

2 tykkäystä

Perustin tilin Coinmotioniin. Laitoin rahasiirron pankkitililtä 16.6.2020, mutta eipä ole vieläkään siirtynyt. Tilastatus on kesken. Kuinka kauan rahan siirtyminen kestää?

Itsellä tili Northcryptossa (suomalainen välittäjä,fyysinen tili kuitenkin Itävallassa ) meni vko…
…veikkailisin vastaavaa aikaa

En ymmärtänyt, että piti itse vielä tehdä pankissa uusi maksu siirtoa varten eli Coinmotionin siirrä rahaa -toiminto ei riittänyt. Aika alkeellinen tapa, jos vertaa miten esim. Nordnetiin voi rahaa siirtää tilitä. Oletin että tämä menisi samalla tavalla.

Itsellä ainakin toimii Coinmotionissa reaaliaikainen verkkopankkimaksu. Vaatii kai tilin varmennuksen tms

1 tykkäys

Vielä jatkona ja avuksi wallet-vertailuusi hyvä opas bitcoinin ostopaikoista suomalaisille:

Olen itse käyttänyt noita kolmea mainittua kauppapaikkaa (Binance, Coinmotion, Coinbase) ja voin suositella niitä kaikkia. Valinta sitten käyttötarkoituksen mukaan.

Mitä lompakkoon tulee, muutaman satasen bitcoinit on helpointa säilyttää kauppapaikan tilillä, vaikka niissä onkin aina hakkerointiriski. Isot summat sitten esimerkiksi Ledger hardware tai muuhun itse hallinoimaasi lompakkoon. Niissä on toki hyvä muistaa että menetät pääsyn kryptoihisi ikuisiksi ajoiksi mikäli hukkaat lompakkosi ja/tai sen avaimen (private key).

Huhujen mukaan PayPal on tuomassa bitcoinin ostomahdollisuuden reilulle 300 miljoonalle PayPal ja Venmo-käyttäjälleen.

Muista isoista fintecheistä Square (Cash app), Robinhood ja Revolut tätä jo tarjoavat.

Q1:llä Cash appin bitcoin-kaupankäynnistä tuleva liikevaihto kasvoi reilut 70% (QoQ) $306 miljoonaan, ja bitcoin tuo jo suurimman osan applikaation liikevaihdosta. Kysyntää tuntuu siis riittävän.

1 tykkäys

Mites tässä näin kävi, ettei foorumilla hehkutettu B sitten noussutkaan puoliintumisessa. Osakkeet nousee, kulta nousee … mutta ei B.

Eipä B:n puoliintumisen jälkeen vielä pitäisikään nousta. Rauhallisesti hyvä tulee…

Historian valossahan puoliintumisen jälkeen on menty jonkin aikaa hissukseen ja sitten on kurssi lähtenyt reippaasti ylöspäin.

1 tykkäys

Yleisessä keskustelussa tuntuu että keskustelijat jakaantuvat hyvin selkeästi niihin jotka pitävät kryptoja isona pyramidihuijauksesta eivätkä koskisi pitkällä tikullakaan niihin ja toisiin jotka ovat superinnoissaan ja uskovat kryptojen mullistavan koko finanssisektorin.

Itse kuulun ehkä enemmän ensimmäiseen, mutta momentum-sijoittajana haluan pitää mielen avoimena ja olla trendeissä mukana, toistaiseksihan nämä ovat olleet enemmälti nousutrendissä (tosi volatiilissa sellaisessa tosin). Niinpä pistin siis reilu Puoli vuotta sitten n. 1% salkusta suureen ja mahtavaan Bitcoiniin ja 0,5% lyhyen perehtymisen perusteella potentiaalisimpaan pienempään kryptoon (Chainlink). Bitcoin on kutakuinkin flättinä (tosin koronadippi huomioiden ihan hyvin siis) ja Chainlink on n tuplannut eli sekin nyt n 1% salkusta. Ajatuksena on ollut holdata näitä pitkään eikä lähteä treidaamaan. Downside on ”vain” 100% ja sijoitukset niin pieniä että sen olen valmis ottamaan jos negatiiviset skenaariot toteutuvat, mutta en halua olla täysin ulkona jos nämä 10-kertaistuvat. Jos kokonaispaino nousee yli 5% salkusta niin sitten alan kevennellä.

Suosittelen suhtautumaan avoimin mielin kaikenlaisiin sijoitusmahdollisuuksiin, hajauttamista ne on nämäkin.

8 tykkäystä

Viime aikoina on Bitcoinkin lähtenyt selvästi ylöspäin. 10 000 euronkin paremmalle puolella käytiin jo. Viime Traders’club -jaksossa käytiin pikaisesti läpi, kuinka nykyinen infaaltiotilanne vaikuttaa kullan ja Bitcoinin tapaisiin arvonsäilyttäjiin. Mihin tästä vielä mennäänkään :wink:

2 tykkäystä

Itselläni ei tässä ole paljoa kiinni, mutta pieni panostus mielenkiinnosta tähän ”arvontaan” oli pakko laittaa.


Laitan jakoon, kun osui silmään. En ota kantaa itse uutisen sisältöön, en ole perehtynyt sen tarkemmin.

1 tykkäys

Ainakin nopealla googlauksella näytti olevan joku ”mukatutkimus”, jonka tavoitteena oli manipuloida kurssia. Julkaistu ilmeisesti jo pari viikkoa sitten.

Mutta hyvähän näitä vähän pienempiä kryptoja on aina tarkastella varovaisesti ja itsellänikin on vain hiluja näissä kiinni. Tätä Chainlinkiä käyttää käsittääkseni ihan yritykset niin pitäisi olla legit. Pidän ainakin itse rahani tässä vielä kiinni, on ollut tänä vuonna toistaiseksi parhaiten performoima krypto

Vähän OT kun ei liity bitcoiniin, mut nyt spekuloidaan jo et Chainlinkin rakettinousu viikonlopun aikana aiheutti short squeezen ja Zeus meni bust:

https://www.google.fi/amp/s/cryptoslate.com/a-20m-decentralized-chainlink-link-short-was-just-liquidated-on-aave/amp/

2 tykkäystä

Tervehdys kanssa sijoittajat!

Onko tietoa mistä alaikäinen (17v) voisi helpoiten ostaa kryptovaluuttoja? Tällä hetkellä oma arvo-osuustili siis Nordnetissa ja yksi vaihtoehto olisi ostaa Bitcoinia ETF-rahaston kautta, mutta tuntuu vähän kömpelöltä vaihtoehdolta. Coinmotionista kysyin, mutta siellä ei onnistu. Onko jollain tietoa asiasta? :blush:

Luotettavat kauppapaikat (esim. Coinbase, Binance, Kraken) taitavat kaikki vaatia 18 vuoden ikää.

Oletettavasti Coinmotionin ikäraja koskee myös fyysisiä bittimaatti.fi -automaatteja, sillä Coinmotion ja Bittimaatti ovat molemmat Prasoksen palveluja. Kysele toki silti myös Bittimaatilta suoraan. Noissa automaateissa kannattaa huomioida korkeat kulut.

Aikanaan peer-to-peer kauppapaikat kuten Localbitcoins ja Paxful eivät vaatineet tunnistautumista, mutta taitavat nykyään sitä vaatia. Ja ensisijoittajalle näitä en suosittelisi muutenkaan.

Helpoin vaihtoehto olisi varmaan ostaa nyt Nordnetin ETF:n kautta, ja avata tili joihinkin noista yllä mainituista kauppapaikoista kun täytät 18 vuotta. Jos on näkemystä niin tärkeintä on vain lähteä mukaan tavalla tai toisella, edes pienellä summalla. Tulevasta 12 kuukaudesta ei tule kryptojen kanssa taatusti tylsää :slight_smile:

2 tykkäystä