Bittium. Mitä ajatuksia?

Hei @Axelrod

Kiitos kannustavasta palautteesta. Tullessamme tälle palstalle noin vuosi sitten tavoitteenamme oli edistää avointa vuoropuhelua sijoittajien kanssa ja se tavoite meillä on yhä. Olemme valmiit vastaamaan tiukkoihinkin kysymyksiin, toivoen tietysti, että vuoropuhelu säilyttää asiallisen ja faktapohjaisen perustan. Pysytään siinä :slight_smile:

HX-hankkeen teollinen yhteistyö on monella saralla käynnistynyt ja kuten olemme maininneetkin. Bittium on mukana useassa eri hankkeessa, parissa myös vetäjän roolissa. Hankkeiden tarkempi sisältö on tosiaan salaista, mutta sen verran voi todeta, että hankkeet liittyvät tuote- ja teknologia-alueisiin, joilla muutenkin työskentelemme ja uskomme niiden tuovan meille merkittävää lisäarvoa.

31 tykkäystä

Kiitos paljon vastauksesta! Eli toivo elää :wink:

3 tykkäystä

Hei @VastActiv

Välitän sinulle ohessa hallituksemme puheenjohtajan vastineen lähettämiisi kommentteihin:

100 miljoonaa on tuusattu taivaisiin 7 vuoden aikana ja kurssi ei ole noussut mihinkään…

Olet oikeassa siinä, että kurssi ei ole tänä aikana noussut, mutta 100 miljoonaa heitetty kankkulan kaivoon. Ei se niin ole mennyt. Osakkaille on jaettu noin 40 miljoonaa, kiinteistöön on investoitu noin 15 miljoonaa. Kokonaisuudessa kai puhumme rahasummasta noin 60 miljoonaa, jonka katsot heitetyksi hukkaan. Tämä raha on investoitu Medicaliin, Defenceen ja Securityyn ja niissä osittain yritysostoihin ja tuotekehitykseen. Medicalin yritysostoja ja tuotekehitysinvestointeja kai yleisesti pidetään järkevinä. Kritiikkisi varmaankin kohdistuu SDR-tuotekehitysinvestointeihin. Ajatellaanpa niiden olleen vaikka 50 miljoonaa. Se on karkeasti 1,4 euroa per osake. Minä uskon, että SDR-tuote on yritykselle arvokkaampi ja potentiaalisesti paljon arvokkaampi.

Haluaisin tietää milloin firman johto myöntää, että oli paha virhe…

Minusta osuuskauppatoiminnassa ei ole mitään vikaa, mutta minä en ole osuuskauppamies. Olen vahvasti sitä mieltä, että teimme oikean ratkaisun, kun emme käynnistäneet YT-neuvotteluja. Olen jo aiemminkin tällä palstalla avannut kyseisen tapahtuman taloudellista logiikkaa, mutta käydään logiikka läpi hieman eri tavoin. Oletetaan, että yritys myy palvelumyyntiä 200 henkilötyövuotta noin 50% katteella ja tekee hyvää noin 10% liikevoittoa. Yhtäkkiä 100:n henkilön myynti loppuu, jolloin katteesta menetetään puolet ja vaikka irtisanot nämä sata henkilöä, niin tappiolle menet. Pitäisi vielä siivota ainakin puolet yleiskustannuksista. Se on monesti tekemätön paikka ja joka tapauksessa toipuminen ottaa runsaasti aikaa.

Onneksi Bittiumilla oli varaa valita – ilman kassaa sitä ei olisi ollut. Meidän tapauksessamme silloin irtisanomisia olisi pitänyt tehdä 300–400 ihmistä ja kaikki tulevaisuuden kasvu olisi käytännössä pyyhitty pois. En usko, että siinä tapauksessakaan kurssikehitys olisi kovin rapeaa ollut. Spekulaatiotahan muut vaihtoehdot ovat, koska ne eivät toteudu. Voinet jo edellä olevasta lukea, että minä olen kanssasi erimieltä virheestä. Teimme silloin mielestäni parhaan mahdollisen ratkaisun, vaikka mukavinta olisi ollut, että sitä liiketoiminnan menetystä ei olisi tapahtunut. Ehkä siinä tapauksessa emme olisi uskaltaneet investoida nähdyllä rohkeudella. Rauniot pakottavat luomaan uutta.

Ystävällisin terveisin

Erkki Veikkolainen

59 tykkäystä

Terve @Karoliina_Malmi

Tässä jatkokysymys Erkille, lyhyt sellainen :grin:

SDR radiot, eikö bittiumilla ole mitään pelkoa että tämä aika mitä on mennyt niiden kehittämiseen ja säätämiseen heikentää tuotteen myyntivalttia, mitä yhtiön tj kertoi n. 5v sitten, että radiot ovat ainutlaatuisia ja keihäänkärkiä maailmassa?

Aikaa ja rahaa on kulunut, hieman liikaakin, eikä volyymitilauksista ole kuulunut. Espanja ja irlanti kaupat on ainakin missattu.

Eli mun kysymys oikeastaan on, eikö isot military/defense yritykset ole jo ohittaneet/ bittiumin kannoilla tämän radion ainutlaatuisuudella ja pikku bittium nyt sitten jää isojen jalkoihin = kauppa ei käy?

Vai mikä on näkemyksenne/strategianne?

Piensijoittajan pelkoja että, rahaa ja aikaa on hassattu liikaa ja muut kerää hedelmät.

9 tykkäystä

Hei @Ricku, ohessa vastaus kysymyksiisi.

Vastaan tämän kerran näinkin operatiiviseen kysymykseen.

En tiedä onko pelkoa, mutta huolta pitää aina olla tuotteiden kilpailukyvystä. Mielestäni myynnissä ja markkinoinnissa pitää olla proaktiivinen. Julkistus, myynti ja markkinointi on aloitettava tässä puolustussegmentissä reilusti ennen kuin tuote on valmis - vuosia ennen, ei kuukausia. Puolustusmarkkinan dynamiikka ja lainalaisuudet ovat todella erilaiset verrattuna moneen muuhun markkinaan. Tuotteet tehdään pitkäikäisiksi – ei kaksi- tai kolmivuotisiksi kuten kulutuselektroniikka, vaan kymmeniksi vuosiksi. Markkina on vanhoillinen ja erittäin hidasliikkeinen ja kaikki hankintaprosessit ovat pitkiä, todella pitkiä. Mahdollisten hankkeiden sisältöön vaikuttaa muun muassa markkinoilla oleva tai markkinoille julkistettu potentiaalinen tarjooma. Hyvä esimerkki on TACWIN-tuoteperhe, joka on julkistettu noin kymmenen vuotta sitten ja se on vieläkin yksi parhaista maailmassa, jos ei paras. Nyt sitä uudistetaan ja sen odotetaan pärjäävän vertailussa vielä ainakin kymmenen vuotta. Tough SDR-tuotteessa ensimmäisen sukupolven rauta on jäätynyt ja se on varmasti ihan viimeisen päälle ”state of art”. Nyt siihen lisätään ohjeilmistoilla suorituskykyä ja uusia ominaisuuksia. Vaikka aikaa on kulunut, me kyllä pystymme tuoteominaisuuksilla kilpailemaan ja pärjäämään. Tuotteemme ovat ainutlaatuisia ja segmentissään keihäänkärkiä maailmassa.

Espanjan tapahtumissa meitä eniten yllätti, että Thales ei voittanut. Uskoimme Thalesin olevan siellä poliittisesti vahva. Sillä kierroksella ei ESSOR voittanut, mutta kyllä se ESSOR sinne Espanjaan joskus tulee. Irlannissa me emme päässeet jatkoon, sillä meillä ei ollut heidän pisteytyksessään tarpeeksi toimitusreferenssejä. Yksi asia on varma, että vaikka tuotteemme olisi paras, niin kaikkia kilpailutuksia me emme voita. Jos ei yritä, niin vaikea on mitään saadakaan.

Kuten jo sanoin, en ole huolissani Bittiumin kyvystä pitää huolta tuotteiden kilpailukyvystä. Pienen haastajan asema on aina heikompi, mutta sille ei voi mitään. Usein meidän suomalaisten perussynti on, että uskomme kaikkien muiden olevan meitä parempia ja emme me kuitenkaan pärjää. Jos uskot edellä esitettyyn toteamuksen ja olet vastuussa, niin olet oikeassa. Jos et usko, niin sinulla on mahdollisuus pärjätä.

Ystävällisin terveisin,
Erkki Veikkolainen

52 tykkäystä

Jos ostit 5v sitten yhtiön osakkeita olet noin 30% tappiolla. Se on mielestäni aika paljon jo, siinä ei pienet osingot ihan hirveästi lämmitä varmasti yhdenkään pidempiaikaisen piensijoittajan mieltä. En tiedä onko tätä jo kysytty, mutta kysytään nyt ainakin eli miksei Bittiumin toimitusjohtaja omista omalla rahalla ostettuja yhtiön osakkeita? Kyllä tähän varmasti jokin selitys on joten olisi mukava kuulla se ja mahdollisimman rehellinen tietenkin.

Omasta mielestäni on todella outoa, että toimitusjohtaja ei ole 7v aikana ostanut kertaakaan ainakaan merkittävällä summalla yhtiön osakkeita. Kyllä tämä herättää ainakin minussa epäluottamusta varsinkin, kun kurssi on alle viiden euron tasossa 2022.

10 tykkäystä

Virve harppaa radiopuhelimesta älypuhelimeen – tällainen on elintärkeä viranomaisverkko, jonka kautta kulkee 74 miljoonaa viestiä viikoittain (yle.fi)

Mielenkiintoinen juttu Ylellä. Keneltä tänne tulee päätelaitteet, onko sitä jo sovittu?

6 tykkäystä

Hei palstalaiset,

Julkaisen tässä alla vastauksemme erääseen yksittäiseen yhteydenottoon myös teille luettavaksi.
Sama tuttu periaate kuten aiemminkin.

*"Omistaja-arvo kasvaa, kun yritys kasvaa kannattavasti. Useassa yhteydessä olemme kertoneet, että valintamme oli ja on investoida tulevaisuuden kasvuun kokoomme nähden valtavasti. Vastaava näkyy myös luvuissamme, jotka ovat tulosmielessä olleet murheellista luettavaa. Viime aikojen luvut viittaavat, että kuoppa olisi jo takana. Kassavirta on parantunut ja tuotemyyntimme on kasvanut, joskin viime aikoina on ollut vaikeaa. Kasvun myötä tämä kone nousee. Takanamme on aika tyypillinen kuoleman laakson polku. Yritys on mielestämme vahvempi ja paremmassa kunnossa kuin viisi vuotta sitten. *

Olemme samaa mieltä - kaikkea ei tarvitse kehittää kerralla.

Puolustuspuolella kehitimme ensin taktisen runkoverkon (TACWIN) ja viime aikoina siihen liittyvät päätelaitteet (Tough SDR -tuoteperhe). Tough SDR on ollut valtava ponnistus ja sen peruskehitys on päättynyt. Tuotekehitys SDR-perheeseen jatkuu ohjelmistopohjaisesti ja asiakasohjautuvasti suorituskykyä parantamalla ja ominaisuuksia lisäämällä.

Meillä on nyt kilpailukykyiset laitteet sydämen ja uniapnean etämittauksiin. Tietysti seuraavat laitegeneraatiot tulevat aikanaan markkinoille. Yhä enenevässä määrin kehitämme analyysi- ja etähallintaohjelmistoja kuten Navigator- ja HolterPlus -ohjelmistoja.

Palvelupuolella konseptoimme ratkaisuja perustuen olemassa olevaan, jotka parantavat kilpailukykyämme markkinoilla, kuten vastikään julkaisemamme Cellular IoT-ratkaisu. Kustannukset ja resurssien käyttö pidetään minimaalisena.

Kyllä yhtiöjohto ja hallitus ovat tarkastelleet ja tarkastelevat jatkuvasti Defense-puolen strategisia vaihtoehtoja. Totta on, että Bittium on pieni toimija puolustusteollisuudessa ja suuremmista hartioista voisi olla apua. Pyrimme kompensoimaan pienuuttamme ketteryydellä ja paremmalla valmiudella räätälöidä asiakaskohtaisesti. Me näemme tilanteemme tällä hetkellä positiivisemmin ja erityisesti SDR-tuotteiden liikevaihtomahdollisuudet ovat vielä edessäpäin.

Toivottavasti sait vastauksia pohdintoihisi - kyllä me yritämme ja kaikki ideat ovat tervetulleita."

29 tykkäystä

Bittium oli näköjään mukana 6. - 8.9. järjestetyssä tapahtumassa:

Bittiumin tietoturvalliset tuotteet esillä ISS World Asia -tapahtumassa Singaporessa

(Linkki tiedotteeseen; upotus ei näköjään toimi kovin hyvin)

Oulussa, 5.9.2022 – Bittium esittelee tietoturvallisia älypuhelimiaan ja ratkaisujaan ISS World Asia -tapahtumassa 6. - 8. syyskuuta 2022, Singaporessa. Osastolla on esillä Bittium Tough Mobile™ 2 -älypuhelimet, Bittium Secure Suite™ -taustajärjestelmä sekä älypuhelimen lisätarvikkeet. Lisäksi Bittiumin asiantuntijat demonstroivat tietoturvallisen Bittium Secure Call™ -kommunikaatiosovelluksen käyttöä. Nähtävillä on myös uusin Bittium Tough Mobile™ 2 Tactical -ratkaisu, joka mahdollistaa tietoturvallisen ja tehokkaan mobiilikommunikaation sotilaille. Tässä ratkaisussa yhdistyvät Tough Mobile 2 -älypuhelin ja sotilaskäyttöön tarkoitettu Bittium Tough SDR™ Handheld -käsiradio tai kolmannen osapuolen taktinen radio. Kokonaisuutta täydentävät tietoturvallisen viestinnän ja tiedonsiirron mahdollistavat ohjelmistot ja sotilaskäyttöön suunnitellut lisävarusteet.”

5 tykkäystä

Hei @Maku

Tällä hetkellä toimitusjohtajamme omistaa 21 369 Bittiumin osaketta.
Hänen osakkeenomistuksesta on kysytty tällä palstalla aikaisemminkin, jolloin kysyin asiasta. Tässä vielä hänen silloinen vastauksensa:
”Omistan reilut 16 000 kpl Bittiumin osaketta. Tänä vuonna omistukseni on karttunut muutamalla tuhannella osakkeella sekä osakepalkkiojärjestelmän että osakkeiden oston kautta. Pyrin jatkamaan omistukseni kartuttamista vastaavalla tavalla myös tulevina vuosina. Uskon vahvasti Bittiumin pitkän aikavälin menestymiseen.”

14 tykkäystä

Kiitos Karoliina ajantasaisuudesta firman todelliseen tilanteeseen. Minulla tuli uutena ajatuksena mieleen, että miten puolustus-osion ja terveydenhuollon-osion johtoryhmät keskenään kommunikoi? Onko yhteisiä tapaamisia?Toinen asia, mitä varmaan kysytty ennekin, että miten painoarvo markkinoinnissa ja johtamisessa defence/ terveydenhuolto?
Kiitos vastauksista. Älä nyt liikaa käytä näihin aikaa:)

3 tykkäystä

Näköjään nyt alkaa tapahtumaan se mitä olen odottanut jo pitkään eli isommillakin omistajilla alkaa olemaan mitta täynnä Bittiumin täysin saamatonta ja surkeaa touhua. Kurssi rommasi vähän ennen pörssin sulkeutumista 6%.

Elektrobit möi Automotiven toukokuussa 2015 ja kurssi oli tuolloin 4.1e. Kurssi pomppasi välittömästi 5e ja siitä alkoi määrätietoinen nousu 2 vuodessa kolkuttelemaan 8e. Puhuttiin kasvufirmasta jolla on loistava tulevaisuus edessä. Hannu Huttunen nimettiin firman toimitusjohtajaksi elokuussa 2015. Firman kassa oli täynnä rahaa ja kaikki näytti hyvältä.

Tänään melkein 8 vuotta myöhemmin osakkeen kurssi on 4.13e eli käytännössä lähes sama mikä se oli ennen ns. conti-kauppoja. Huipulta on tultu alas 50%. Kaupasta saadut rahat on tuhlattu ties minne ja firma pysyy nippa nappa pinnalla. Seuraavasta Q3 tuloksesta on tulossa surkea ja Q4 tuloksesta ei kukaan uskalla sanoa mitään. Merkittäviä tuotekehityshankkeita on ryssitty täysin. Bittium ilmoittaa että työntekijöille on ostettu uusia takkeja.

Voiko joku selittää miten tämän yli 7 vuoden jälkeen Hannu Huttunen voi vielä jatkaa Bittiumin toimitusjohtajana? Mitä pitää tapahtua että Bittiumissa tehdään jotain?

20 tykkäystä

Kelaa ketjua ylöspäin ja lue aiemmat vastaukset. Tämä aihe on käsitelty jo.

7 tykkäystä

Laitetaan tuosta ketjusta ylempää kopiota Bittiumin vastauksesta tähän aiheeseen. Kehoitan kaikkia selaamaan tätä ketjua ylöspäin ja silmäilemään Bittiumin Karoliinalta tulleet vastaukset. Niitä on lukuisasti ja ne kattavat varsin laajasti näitä alueita, jotka sijoittajia näyttää mietityttävän. Ei ole syytä kysyä tai vastata samaa kysymystä moneen kertaan, vaan jos firman asiat kiinnostaa, kiinnostaa varmasti lukea myös nuo aiemmat vastaukset😊 Eli ei mitään hyshys-meininkiä, vaan pikku skrollauksen päässä on pöytä koreana vastineista ja infosta🎂notta ei tarvitte lähteä alusta asti uusiksi leipomaan.

" Välitän sinulle ohessa hallituksemme puheenjohtajan vastineen lähettämiisi kommentteihin:

100 miljoonaa on tuusattu taivaisiin 7 vuoden aikana ja kurssi ei ole noussut mihinkään…

Olet oikeassa siinä, että kurssi ei ole tänä aikana noussut, mutta 100 miljoonaa heitetty kankkulan kaivoon. Ei se niin ole mennyt. Osakkaille on jaettu noin 40 miljoonaa, kiinteistöön on investoitu noin 15 miljoonaa. Kokonaisuudessa kai puhumme rahasummasta noin 60 miljoonaa, jonka katsot heitetyksi hukkaan. Tämä raha on investoitu Medicaliin, Defenceen ja Securityyn ja niissä osittain yritysostoihin ja tuotekehitykseen. Medicalin yritysostoja ja tuotekehitysinvestointeja kai yleisesti pidetään järkevinä. Kritiikkisi varmaankin kohdistuu SDR-tuotekehitysinvestointeihin. Ajatellaanpa niiden olleen vaikka 50 miljoonaa. Se on karkeasti 1,4 euroa per osake. Minä uskon, että SDR-tuote on yritykselle arvokkaampi ja potentiaalisesti paljon arvokkaampi.

Haluaisin tietää milloin firman johto myöntää, että oli paha virhe…

Minusta osuuskauppatoiminnassa ei ole mitään vikaa, mutta minä en ole osuuskauppamies. Olen vahvasti sitä mieltä, että teimme oikean ratkaisun, kun emme käynnistäneet YT-neuvotteluja. Olen jo aiemminkin tällä palstalla avannut kyseisen tapahtuman taloudellista logiikkaa, mutta käydään logiikka läpi hieman eri tavoin. Oletetaan, että yritys myy palvelumyyntiä 200 henkilötyövuotta noin 50% katteella ja tekee hyvää noin 10% liikevoittoa. Yhtäkkiä 100:n henkilön myynti loppuu, jolloin katteesta menetetään puolet ja vaikka irtisanot nämä sata henkilöä, niin tappiolle menet. Pitäisi vielä siivota ainakin puolet yleiskustannuksista. Se on monesti tekemätön paikka ja joka tapauksessa toipuminen ottaa runsaasti aikaa.

Onneksi Bittiumilla oli varaa valita – ilman kassaa sitä ei olisi ollut. Meidän tapauksessamme silloin irtisanomisia olisi pitänyt tehdä 300–400 ihmistä ja kaikki tulevaisuuden kasvu olisi käytännössä pyyhitty pois. En usko, että siinä tapauksessakaan kurssikehitys olisi kovin rapeaa ollut. Spekulaatiotahan muut vaihtoehdot ovat, koska ne eivät toteudu. Voinet jo edellä olevasta lukea, että minä olen kanssasi erimieltä virheestä. Teimme silloin mielestäni parhaan mahdollisen ratkaisun, vaikka mukavinta olisi ollut, että sitä liiketoiminnan menetystä ei olisi tapahtunut. Ehkä siinä tapauksessa emme olisi uskaltaneet investoida nähdyllä rohkeudella. Rauniot pakottavat luomaan uutta.

Ystävällisin terveisin

Erkki Veikkolainen"

13 tykkäystä

Sinä et nyt ymmärrä ollenkaan eri tahojen rooleja tässä kuviossa.

Minä olen Bittiumin osakkeenomistaja. Minua kiinnostaa vain se mikä on osakkeen arvo. Minua ei kiinnosta se mitä mieltä Bittiumin hallituksen jäsenet, Veikkolainen, Huttunen, Bittiumin työntekijät tai muut osakkeenomistajat ovat siitä miten onnistunutta Bittiumin rahankäyttö ja toiminta on ollut viime vuodet.

Minua kiinnostaa vain se miten osakkeelle on onnistuttu luomaan lisäarvoa toiminnalla. Osakkeen kurssi määrittelee minun kannaltani sen onko firman toiminta ollut järkevää vai ei. Viimeisen 7 vuoden aikana lisäarvoa ei ole onnistuttu luomaan ollenkaan. Minua suoraansanottuna ärsyttää suuresti tällaiset kirjoitukset joissa yritetään vakuutella että “hyvinhän tämä meni ja kyllä pitää olla tyytyväinen” ja että “parhaita mahdollisia ratkaisuja on tehty”. Paras ratkaisu olisi ollut lyödä contikauppojen jälkeen pillit pussiin, myydä firma jollekin joka siitä jotain suostuu maksamaan ja tulouttaa kaikki käteenjäävä raha osakkeiden omistajille.

Oma osakkeenomistukseni on ollut pitkään 3500kpl ja se vastaa yli puolen vuoden palkkaani. Viime viikolla se kääntyi 7 vuoden holdauksen jälkeen miinukselle joten Bittiumin suhteen olen nyt lähtötilanteessa. Ja joku kuitenkin kysyy että miksen ole sitten myynyt niin uskon edelleen että Respiro on kultamuna josta tulee isommat diilit vuodenvaihteessa julki lupien saannin jälkeen ja sen jälkeen tapahtuu Medicalin eriyttäminen ja kurssi lähtee kiitämään.

EDIT: Laitan tähän vielä lainauksen Suomen osakeyhtiölaista:

Osakeyhtiölaki on kuitenkin yksiselitteinen asian suhteen. Osakeyhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.

Huomatkaa kohta: “tuottoa osakkeenomistajille” eli ei tuottoa firmalle tai sen työntekijöille.

14 tykkäystä

Mikäli yrityksen johdon ja/tai hallituksen perustelut/selitykset ei miellytä, niin on mielestäni perusteltua pohtia omaa Bittiumin painoa sijoitussalkussa. Kukaan sinua ei pakota omistamaan Bittiumin osaketta nyt, eikä tulevaisuudessa.

Jälkiviisastelu on aina erityisen helppoa. Miksi et itse kauppojen jälkeen lyönyt omistusta laitaan?

Olen kyllä @Iiizi kanssa samaa mieltä, että tämä sama jankkaaminen asian ympärillä on aivan turhaa kun siihen on jopa HPJlta saatu vastauksia perusteluineen.

Itse seurailen suurella mielenkiinnolla niin Defenceä kuin Medicalia.

Edit: Lisään vielä sen verran, että Medical puolen ostos on ollut erinomainen.

29 tykkäystä

Minusta on hatunnoston arvoista, että Suomesta vielä löytyy joitakin yrityksiä, jotka ovat valmiita investoimaan saamansa rahat jonkin uuden luomiseen täällä kotimaassa sen sijaan että ostettaisiin vaikka energiayritys Saksasta. Kumpaankin toimintatapaan liittyy riskejä, se pitäisi kaikkien osakkeenomistajien ymmärtää.

Omistan Bittiumin osakkeita nyt ja myyntiaikeita minulla ei ole. Näillä hinnoilla harkitsen pikemminkin lisäämistä.

20 tykkäystä

Hei @Karoliina_Malmi, miten Bittiumilla ollaan varautumassa DMSMS-ongelmaan (Diminishing manufacturing sources and material shortage)?

Bittiumin tuotteiden lukumäärä on kasvanut huomattavasti ja toivoisin teiltä vastausta seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten Bittium pyrkii parantamaan varaston hallintaansa? Onko suunnitelmissa yhteistyötä isompien toimijoiden kanssa (vrt. artikkelin inventory sharing)?
  • Miten Bittium seuraa eri komponenttien saatavuutta? Voisiko seurantaa tehdä aiempaa proaktiivisemmin, jotta viime vuosien ongelmilta voitaisiin välttyä seuraavan komponenttipulaperiodin iskiessä?
  • Löytyykö Bittiumilta osaamista rakentaa tuotteiden arkkitehtuuri aiempaa geneerisemmäksi, jolloin tuotteissa voitaisiin käyttää useampia komponentteja?
6 tykkäystä

Sinähän olet Jaska avoimesti tällä palstalla sanonut, ettet omista Bittiumin osakkeita. Tätä on harrastusmielessä varmasti huomattavasti kivempaa ”ulkopuolisena” seurata kuin omistajana. Itse olen -40% tässä, huomattava summa sijoitettuna ja sanalla sanoen katson kauhistuneena mitä tälle yhtiölle on tapahtumassa.

Toimitusjohtaja on peräti 7v ollut peräsimessä, se on pitkä aika olla pörssiyhtiön johdossa. Hän omistaa prosentuaalisesti todella vähän yhtiön osakkeita ja jos kurssikehitystä katsoo niin tulee mieleen todellakin yhtä sun toista tästä koko toiminnasta. Ihan asiaa täällä on nyt kirjoiteltu vaikka nämä kriittiset viestit kovasti täällä halutaankin liputtaa pois. Kyllä tällä palstalla voidaan jo varsin hyvin haastaa toimitusjohtajan kykyä saada tämä firma nousuun. Omasta mielestäni 7v aikana olisi jo pitänyt pystyä parempaan. Jos tämä ei ole osuuskauppayhtiö niin nyt pörssiyhtiön aika tehdä tarpeelliset muutokset. Selitysten aika alkaa olla nyt ohitse!

9 tykkäystä

Hei @VastActiv

Ohessa hallituksemme puheenjohtajan vastaus sinulle.

Hei,
Olen useaan otteeseen ja eri tavoin kommentoinut Bittiumin menneitä tapahtumia ja alla pari kopiota vastauksista, myös suoraan sinulle vastaavaan kommentointiin on vastattu.

En tiedä oliko tämä toimitusjohtajakysymys kohdistettu yritykselle, mutta lienee itsestään selvää, että yrityksen toimitusjohtajan työsuhdeasioita emme lähde julkisesti ruotimaan.

Ystävällisin terveisin

Erkki Veikkolainen

15.8.2022

Hei @VastActiv

Välitän sinulle ohessa hallituksemme puheenjohtajan vastineen lähettämiisi kommentteihin:

100 miljoonaa on tuusattu taivaisiin 7 vuoden aikana ja kurssi ei ole noussut mihinkään…

Olet oikeassa siinä, että kurssi ei ole tänä aikana noussut, mutta 100 miljoonaa heitetty kankkulan kaivoon. Ei se niin ole mennyt. Osakkaille on jaettu noin 40 miljoonaa, kiinteistöön on investoitu noin 15 miljoonaa. Kokonaisuudessa kai puhumme rahasummasta noin 60 miljoonaa, jonka katsot heitetyksi hukkaan. Tämä raha on investoitu Medicaliin, Defenceen ja Securityyn ja niissä osittain yritysostoihin ja tuotekehitykseen. Medicalin yritysostoja ja tuotekehitysinvestointeja kai yleisesti pidetään järkevinä. Kritiikkisi varmaankin kohdistuu SDR-tuotekehitysinvestointeihin. Ajatellaanpa niiden olleen vaikka 50 miljoonaa. Se on karkeasti 1,4 euroa per osake. Minä uskon, että SDR-tuote on yritykselle arvokkaampi ja potentiaalisesti paljon arvokkaampi.

Haluaisin tietää milloin firman johto myöntää, että oli paha virhe…

Minusta osuuskauppatoiminnassa ei ole mitään vikaa, mutta minä en ole osuuskauppamies. Olen vahvasti sitä mieltä, että teimme oikean ratkaisun, kun emme käynnistäneet YT-neuvotteluja. Olen jo aiemminkin tällä palstalla avannut kyseisen tapahtuman taloudellista logiikkaa, mutta käydään logiikka läpi hieman eri tavoin. Oletetaan, että yritys myy palvelumyyntiä 200 henkilötyövuotta noin 50% katteella ja tekee hyvää noin 10% liikevoittoa. Yhtäkkiä 100:n henkilön myynti loppuu, jolloin katteesta menetetään puolet ja vaikka irtisanot nämä sata henkilöä, niin tappiolle menet. Pitäisi vielä siivota ainakin puolet yleiskustannuksista. Se on monesti tekemätön paikka ja joka tapauksessa toipuminen ottaa runsaasti aikaa.

Onneksi Bittiumilla oli varaa valita – ilman kassaa sitä ei olisi ollut. Meidän tapauksessamme silloin irtisanomisia olisi pitänyt tehdä 300–400 ihmistä ja kaikki tulevaisuuden kasvu olisi käytännössä pyyhitty pois. En usko, että siinä tapauksessakaan kurssikehitys olisi kovin rapeaa ollut. Spekulaatiotahan muut vaihtoehdot ovat, koska ne eivät toteudu. Voinet jo edellä olevasta lukea, että minä olen kanssasi erimieltä virheestä. Teimme silloin mielestäni parhaan mahdollisen ratkaisun, vaikka mukavinta olisi ollut, että sitä liiketoiminnan menetystä ei olisi tapahtunut. Ehkä siinä tapauksessa emme olisi uskaltaneet investoida nähdyllä rohkeudella. Rauniot pakottavat luomaan uutta.

Ystävällisin terveisin

Erkki Veikkolainen

9.8.2021

Hyvä Sijoittaja, minulla ei ole ollut tapana vastata yksityisenä henkilönä ja omistajana suoraan yksittäisiin yritystä koskeviin kysymyksiin, koska olen jokseenkin varma, että vastaukset luetaan ja istutetaan roolini yrityksen hallituksen puheenjohtajana sanomiseksi. Siis vaikka haluaisin vastata, niin minun sanomisiani rajoittaa roolini hallituksen puheenjohtajana. Kosketit kuitenkin viestissäsi useita laajoja alueita ja pyysit vastauksia omistajan ja hallituksen näkökulmasta sekä totesit, että mitään suurempaa ei kuudessa vuodessa ole tapahtunut. Kaikki on suhteellista ja haluankin kertoa sinulle tarinan muodossa erään näkökulman.

Elektrobitin aikana Wireless-osaa pidettiin looserina, ja sillä oli joidenkin mielestä jopa negatiivista arvoa Elektrobitin pörssikurssiin. Automotive oli se tähti. Automotiven ja Wirelessin ajateltu eriyttäminen oli pitkän prosessin tulos. Yhtäältä pohdinnan kohteena oli, että onko Wireless yksistään pörssikypsä. Sen tiedän, että omistajina emme koskaan ole halunneet tehdä ’Hit and Run’ ratkaisuja vaan kehittää toimintaa ja kasvattaa omistaja-arvoa pitkäjänteisesti. Toisaalta Automotiven kehittäminen silloisessa kilpailutilanteessa olisi mielestämme vaatinut vähintäänkin 100 miljoonan euron kehityspanostuksia. Erillisenä pörssiyrityksenä investointiraha olisi todennäköisesti ollut helpompi hankkia. Osasimme kyllä myös odottaa eriyttämisen julkistuksen jälkeen mahdollisten ostokiinnostusten Automotive-yksikköön kasvavan. Continentalin ostotarjous ei siis tullut ihan täydellisenä yllätyksenä. Olen edelleenkin vahvasti sitä mieltä, että ostotarjouksen hyväksyminen oli Elektrobitin osakkaiden edun mukainen ja silloinen hallitus teki fiksun päätöksen kauppasumman jakamiseksi yrityksen omistajille. Silloiset omistajat jättivät Wirelessiin eli nykyiseen Bittiumiin kauppasummasta noin 100 miljoonaa euroa. Kun jakoprosessi oli materiaalisesti suoritettu, alkoi Bittiumin pörssitaival loppuvuodesta 2015 uuden hallituksen vetämänä. Jostain kumman syystä hallituksessa oli medikaalitaustan omaava jäsen.

Ensimmäisenä kokonaisena pörssivuotena 2016 liikevaihtoa syntyi 64,2 M€ ja liiketulos oli 2,5 M€. Tuoteliikevaihdon osuus oli 11,9 M€ ja palveluliiketoiminnan liikevaihto oli 52,3 M€. Seuraavan vuoden aikana eräs tietoliikenneyritys (jonka nimeä en vieläkään saa julkisesti mainita) aloitti tietyn tietoliikenneosa-alueen palveluliiketoimintaostojen alasajon. Osa hävinneestä liikevaihdosta saatiin korvattua myynnillä muille asiakkaille, mutta liikevaihdon menetyksen suuruusluokka oli vuodessa noin 27 M€ eli noin 40 prosenttia yhtiön liikevaihdosta. Mikä tämän 27 M€:n merkitys on? Käytännössä se tarkoittaisi (jos oletettaisiin, että kate olisi vaikka 50%), että katetta häviäisi 13,5 M€ ja kiinteitä (jotka aiemmin olivat muuttuvia) tipahtaisi syliin 13,5M€ eli tuplavaikutus. Suuruusluokka olisi noin 300-400 insinöörin irtisanominen. Vaihtoehdot olivat siis surkastua mitättömyyteen tai löytää vaihtoehtoinen ratkaisu järkeviin isoihin tuotekehitysinvestointeihin ja saada siten aikaiseksi merkittävää kasvua. Valitsimme panostukset ja kasvun. Uskon vieläkin, että päätös oli oikea, vaikka kaikki ei ole mennyt kuten Strömsössä. Taktisten SDR-radioiden kehitys on maksanut odotettua enemmän ja on myöhästynyt.

Vielä ennen 2020 alkanutta koronapandemiaa kaikki näytti kohtuullisen hyvältä, eikä ne vuoden 2020 luvut kuitenkaan niin huonoja olleet. Liikevaihtoa kertyi 78,4 M€, tuoteliiketoiminnan osuus oli 53,1 M€ ja palvelun 25,3 M€. Liiketulos oli vaatimaton 2,1 M€. Tuoteliiketoiminta on siis kasvanut neljässä vuodessa noin viisinkertaiseksi vaikka 2020 tuoteliiketoiminnan kasvu oli vain noin 8%. Olemme nyt mielestäni paljon vahvempi tuoteliiketoimintatalo kuin aiemmin. Muutos palveluvaltaisesta yrityksestä tuotevaltaiseksi yritykseksi ei ole yleisesti helppo ja kivuton.

Tarkastellaan vielä tasevaikutuksia. Olemme siirtäneet kuluja taseeseen merkittävät määrät. Raha on taseessa muuttunut aktivoinneiksi, joilla odotetaan olevan pelkkää rahaa paremmat tuotto-odotukset. Liikevaihtomme ei ole ollut vielä riittävän suuri, koska tulos on jäänyt vaatimattomaksi. Olemme olleet kassavirtanegatiivisia, mutta negatiivinen kassavirta ei voi jatkua ikuisesti vaan sen on käännyttävä. Aktivointien poistojen odotetaan kasvavan tulevaisuudessa ja pienentävän voittomarginaalia, mutta parantavat kassavirtaa. EBITDA ehkä kuvaa yrityksen kehittymistä EBIT-lukemaa paremmin seuraavien vuosien aikana. Riskitarkastelun näkökulmasta aktivoinnit ovat vielä hallittavissa. Bittiumilla on vahva tase ja se kestää vaikka kaiken aktivoinnin alaskirjauksen ja omavaraisuus jää vielä hyvälle tasolle. Eihän alaskirjaus mukavaa olisi, mutta taseen puolesta se olisi tehtävissä. Jos alaskirjaus pitäisi tehdä, niin sehän tarkoittaisi, että tuotto-odotukset suurin piirtein nollautuisivat. Tuotto-odotusten nollautumisvaihtoehto ei mielestäni ole realistinen.

Ystävällisin terveisin Erkki Veikkolainen

24 tykkäystä