BYD:n uusimpia sähköautomalleja alkaa nyt rantautua myös Suomeen toden teolla ja tässä vaiheessa tämä Teslan ehkä vahvin haastaja ansaitsee jo oman ketjunsa. Seuraavaksi odotan mielenkiinnolla, missä vaiheessa Teslan Model 3:sen kovin kilpailija BYD Seal aloittaa myynnin Suomessa
Kiinan markkinoilla kilpailu on kiristymässä ja tässä kohtaa monella sikäläisellä valmistajalla on mielenkiintoa, resursseja ja kapasiteettia vientimyynnin vauhdittamiseksi. Aika näyttää, muodostuuko sähköautomarkkinoille voittava globaali duopoli Teslan ja BYD:n johtamana. Toisaalta kilpailijoilla on myös yhteistyötä keskenään Teslan käyttäessä BYD:n akkuja. Joka tapauksessa tämä maailman toiseksi suurin sähköautovalmistaja tulee varmasti raivaamaan oman tilansa myös Suomen markkinoilla ja tuo tarjontaa uusille markkinasegmenteille erityisesti pienten ja keskisuurten autojen luokassa. Elämme mielenkiintoisa aikoja sähköautomarkkinoilla!
Vielä johdannon jatkona perustelut sille, miksi BYD on omassa luokassaan verrattuna muihin Tesla haastajiin. Huhtikuussa BYD myi hulppeat 104 346 kpl sähköautoja, tässä on kasvua vuositasolla peräti 82 %. Ehdoton valtaosa myynnistä tapahtuu vielä Kiinassa, mutta vientistrategia on aggressiivinen ja sitä vauhdittaa tosiaan tiukka kilpailutilanne kotimaassa, jossa BYD on laskenut ainakin Sealin hintaa hiljattain. BYD:n sähköautojen vienti perustunee erityisesti Ocean mallistoon, jossa siis BYD Seal on suora kilpailija Teslan Model 3:lle. BYD Dolphin ja BYD Atto 3 ovat sitten pienempiä malleja, jotka tulevat kilpailemaan esimerkiksi VW:n ID 3:n kanssa.
Vertikaalisesti integroitunut BYD iskee nyt siis tuoreella mallistolla vientimarkkinoille, kuriositeettina voi mainita, että myös Australian markkinoille panostetaan ja jopa piskuiseen Costa Ricaan, joka voi jatkossa toimia ponnahduslautana Latinalaisen Amerikan markkinoille. Pitkää peliä ollaan siis pelaamassa. Mielenkiintoista on nähdä miten kilpailijat (erityisesti VAG ja Stellantis) vastaavat BYD:n peliliikkeisiin, suojellaanko katteita ja annetaan markkinaosuutta kilpailijoille vai lähdetäänkö vastaiskuun katteita laskemalla.
Kiinassa hintasota sähköautomarkkinoilla on viimeistään nyt tosiasia. BYD laski Sealin hintaa ja aikoo vähintäänkin pitää kiinni markkinaosuuksistaan, todennäköisemmin tavoitteena on puskea Seallia ja koko Ocean mallistoa ulos niin paljon, kuin tehtaissa vain kapasiteettia riittää. Samalla sähköautojen läpimurto Kiinan markkinoilla asettaa perinteiset autovalmistajat vaikeaan tilanteeseen ja kuluvan kvartaalin myyntitilastot Kiinassa tulevat olemaan poikkeuksellisen mielenkiintoisia. BYD:n kannattavuus on sitä luokkaa, että he pystyvät aggressiiviseen hinnoitteluun ja voivat haastaa jopa Teslan johtoaseman sähköautomarkkinoilla, eikä vain Kiinassa.
Monen vuoden kaukonäköinen kehitystyö palkitaan nyt ja BYD:n matka globaaliksi autojätiksi on vasta alussa. Lyhyellä tähtäimellä katteet kärsivät hintasodan myötä ja Q2 / 2023 ei välttämättä ole kaunista luettavaa, mutta pitkää peliä pelatessa BYD:llä on kaikki eväät maailmanlaajuiseen menestykseen. Elämme todellakin historiallisia aikoja ja sähköautomarkkinoilla käytävä hintasota tulee väistämättä vaikuttamaan polttomoottoriautojen myyntiin kun eräänlainen “pariteetti” saavutetaan näiden voimalinjojen välillä. Näinä aikoina monen perinteisen autovalmistajan johto on nyt todella vakavan, ellei jopa eksistentiaalisen kriisin edessä.