BYD Build Your Dreams, Kiinan nouseva sähköautojättiläinen

BYD:n uusimpia sähköautomalleja alkaa nyt rantautua myös Suomeen toden teolla ja tässä vaiheessa tämä Teslan ehkä vahvin haastaja ansaitsee jo oman ketjunsa. Seuraavaksi odotan mielenkiinnolla, missä vaiheessa Teslan Model 3:sen kovin kilpailija BYD Seal aloittaa myynnin Suomessa

Kiinan markkinoilla kilpailu on kiristymässä ja tässä kohtaa monella sikäläisellä valmistajalla on mielenkiintoa, resursseja ja kapasiteettia vientimyynnin vauhdittamiseksi. Aika näyttää, muodostuuko sähköautomarkkinoille voittava globaali duopoli Teslan ja BYD:n johtamana. Toisaalta kilpailijoilla on myös yhteistyötä keskenään Teslan käyttäessä BYD:n akkuja. Joka tapauksessa tämä maailman toiseksi suurin sähköautovalmistaja tulee varmasti raivaamaan oman tilansa myös Suomen markkinoilla ja tuo tarjontaa uusille markkinasegmenteille erityisesti pienten ja keskisuurten autojen luokassa. Elämme mielenkiintoisa aikoja sähköautomarkkinoilla!

Odotetun BYD-malliston tekniset tiedot ja Brand Storen sijainti vahvistuneet (byd-suomi.fi)

10 tykkäystä

Vielä johdannon jatkona perustelut sille, miksi BYD on omassa luokassaan verrattuna muihin Tesla haastajiin. Huhtikuussa BYD myi hulppeat 104 346 kpl sähköautoja, tässä on kasvua vuositasolla peräti 82 %. Ehdoton valtaosa myynnistä tapahtuu vielä Kiinassa, mutta vientistrategia on aggressiivinen ja sitä vauhdittaa tosiaan tiukka kilpailutilanne kotimaassa, jossa BYD on laskenut ainakin Sealin hintaa hiljattain. BYD:n sähköautojen vienti perustunee erityisesti Ocean mallistoon, jossa siis BYD Seal on suora kilpailija Teslan Model 3:lle. BYD Dolphin ja BYD Atto 3 ovat sitten pienempiä malleja, jotka tulevat kilpailemaan esimerkiksi VW:n ID 3:n kanssa.

Vertikaalisesti integroitunut BYD iskee nyt siis tuoreella mallistolla vientimarkkinoille, kuriositeettina voi mainita, että myös Australian markkinoille panostetaan ja jopa piskuiseen Costa Ricaan, joka voi jatkossa toimia ponnahduslautana Latinalaisen Amerikan markkinoille. Pitkää peliä ollaan siis pelaamassa. Mielenkiintoista on nähdä miten kilpailijat (erityisesti VAG ja Stellantis) vastaavat BYD:n peliliikkeisiin, suojellaanko katteita ja annetaan markkinaosuutta kilpailijoille vai lähdetäänkö vastaiskuun katteita laskemalla.

1 tykkäys

Kiinassa hintasota sähköautomarkkinoilla on viimeistään nyt tosiasia. BYD laski Sealin hintaa ja aikoo vähintäänkin pitää kiinni markkinaosuuksistaan, todennäköisemmin tavoitteena on puskea Seallia ja koko Ocean mallistoa ulos niin paljon, kuin tehtaissa vain kapasiteettia riittää. Samalla sähköautojen läpimurto Kiinan markkinoilla asettaa perinteiset autovalmistajat vaikeaan tilanteeseen ja kuluvan kvartaalin myyntitilastot Kiinassa tulevat olemaan poikkeuksellisen mielenkiintoisia. BYD:n kannattavuus on sitä luokkaa, että he pystyvät aggressiiviseen hinnoitteluun ja voivat haastaa jopa Teslan johtoaseman sähköautomarkkinoilla, eikä vain Kiinassa.

Monen vuoden kaukonäköinen kehitystyö palkitaan nyt ja BYD:n matka globaaliksi autojätiksi on vasta alussa. Lyhyellä tähtäimellä katteet kärsivät hintasodan myötä ja Q2 / 2023 ei välttämättä ole kaunista luettavaa, mutta pitkää peliä pelatessa BYD:llä on kaikki eväät maailmanlaajuiseen menestykseen. Elämme todellakin historiallisia aikoja ja sähköautomarkkinoilla käytävä hintasota tulee väistämättä vaikuttamaan polttomoottoriautojen myyntiin kun eräänlainen “pariteetti” saavutetaan näiden voimalinjojen välillä. Näinä aikoina monen perinteisen autovalmistajan johto on nyt todella vakavan, ellei jopa eksistentiaalisen kriisin edessä.

UPDATE 1-China’s BYD cuts starting price for Seal EV; aims to extend lead (yahoo.com)

Uusia lukuja Kiinasta koskien toukokuuta. BYD toimitti 119 603 sähköautoa, kasvua vuositasolla 124 % ja näillä luvuilla saavutetaan selvä paalupaikka Kiinan markkinoilla. Ero Teslaan on suuri, Model 3 ja Model Y toimitukset vastaavalla periodilla Kiinassa olivat noin 75 000 kappaletta. Nyt toki olisi mielenkiintoista tietää, mitä voimakas kasvu on tehnyt BYD:n kannattavuudelle, koska kova taistelu markkinaosuuksista syö paikoin katteita, ja joillekin valmistajille tämä voi koitua jopa toiminnan jatkuvuutta uhkaavaksi ongelmaksi. On tämä joka tapauksessa jälleen erittäin vahva suoritus BYD:ltä.

2 tykkäystä

Kiina haisee Venäjältä. Vältän niin paljon kuin mahdollista. Kiinalainen sähköauto ei tulisi mitenkään kysymykseen edes osakkeena.

4 tykkäystä

Tämä on tärkeä pointti. Itsellä sormi on ollut lähellä ostonappulaa muutamaan otteeseen BYD:n kohdalla, mutta eettisistä syistä (esim. uiguurien sorto, Venäjän epäsuora tukeminen, Hong Kongin autonomian tukahduttaminen jne.) ostot ovat jääneet tekemättä. Lisäksi Kiinan poliittinen riski on kuitenkin sitä luokkaa, että vaikka yritys olisi kuinka kannattava, olisi esim. Kiinan hyökkäys Taiwaniin katastrofi tälle sijoitukselle.

5 tykkäystä

Tässä Iltalehti on päässyt testaamaan BYD Dolphinin ja kehujahan toimittajalta tuli Hinnoittelu näyttää houkuttelevalta ja nyt on mielenkiintoista nähdä miten BYD saa autoja toimitettua, jos tilauksia alkaa satelemaan.

Halpa hinta, pitkä toimintamatka – Tällainen on 35 000 euron BYD Dolphin

2 tykkäystä

Noniin, nyt meillä on q2 luvut Kiina markkinoilta. BYD on täyssähköautoissa ykkönen, täyssähköautoja on toimitettu toisella kvartaalilla 352 163 kappaletta. Myöhemmin sitten selviää, miten toimitukset ovat jakautuneet malleittain. Joka tapauksessa tämä on lähes tuplaus vuoden takaisiin lukemiin ja tässä rytinässä kilpailijat ovat jäämässä selvästi jälkeen.

Tesla and BYD post record sales on surge in demand for electric cars, Global Enterprise - THE BUSINESS TIMES

1 tykkäys

Sen sijaan Euroopan sähköautomarkkinoilla BYD on vielä täysin lähtötelineissä. Ainoa löytämäni maa, jossa edes jotain mainittavaa tapahtui Q2:lla oli Ruotsi, jossa markkinaosuus oli 1,7 % ja autoja toimitettu 523 kappaletta. Tietysti tilanteet voivat muuttua nopeasti ja Q3 voi jo näyttää täysin toiselta, Voi vain arvailla mistä tämä hidas startti johtuu, ehkä kyse on BYD:n malliston hieman korkeahko hintataso kilpailijoihin verrattuna.

Electric Vehicle registrations in Europe: 14 countries, 90+% of BEV market (eu-evs.com)

1 tykkäys

Electric Viking seuraa tarkkaan BYD:tä. Lyhyesti tiivistettyvä useasta eri videosta:

  • BYD:llä on Kiinassa ongelmia autopalojen kanssa (kuullostaako tutulta?), ei tosin koske sähköautoja
  • Sähköautojen vienti on ollut odotettua hitaampaa keväällä
  • Esimerkiksi BYD Sealin myynti on yllättäen ollut hieman heikkoa loppukeväästä.

Itse uskon, että tässä on kyse vain pienistä ilmakuopista alkavassa maailman valloitustarinassa… jatkoa seuraa…

1 tykkäys

Autokauppa | Tesla toimitti autoja yli odotusten, mutta sen kovin kilpailija löi pöytään mykistävät luvut: https://www.hs.fi/talous/art-2000009694134.html

Jotain on kuitenkin keväälläkin myyty.

2 tykkäystä

Kiina tulee lujaa, BYD vain yhtenä merkkinä. Zeekr varmasti ottaa markkinaa, SAIC:n merkit ym. SAIC tosiaan VW-”yhteistyössä”, Zeekr on osa Geely Holdingia, jonka alle myös Polestar ja Volvo kuuluvat.

1 tykkäys

Niin ennen kuin hehkuttaa, muutama tosiasia. Kiinan oma automyynti sakkaa maan taloudellisen tilanteen takia. Kiina myönsi itse viimeviikolla maan oman talouden ajautuneen deflaatio -tilaan. Ongelmien mittasuhteet ovat isossa maassa aina isoja. Kiinan autoteollisuus on joko suoraan tai välillisesti tiukasti sidottu Kommunistisen Puolueen linjaan (BYD:in CEO Chuan Wu-Fang on Kiinan kommunistien puolueen keskuskomitean jäsen, mikä ei ole ihan mitätän virka). Kiinan valtio rahoittaa autoteollisuuden Euroopan toimia, niinkuin se rahoitti esim. Volvon ostamisen Fordilta. Tämä littyy maan johtajan Xi Jinpingin vuonna 2014 antamaan tavoitteeseen, että Kiina olisi johtava automaa Euroopassa vuonna 2025 ja samalla pyrkiä sitomaan länsimaat kiinalaisten toimitusketjuun esim. akkuteollisuuden osalta. Autojen vyöryminen Eurooppaan on myös osa Kiinan isompaa ns. “Iron Belt” -hanketta Euroopassa. Brittien lehdet ainakin Mail ja Telegraph uutisoivat, että brittien turvallisuuspalvelu oli löytänyt ylimääräisen “rakenteisiin kätketyn” SIM -kortin plus jotain muutakin Englannin hallituksen käyttöön ostetusta kiinalaisesta autosta. Merkkiä ei sanottu, mutta oletus on, että auto olisi Volvo S90. Autolla oli kuljetettu ministereitä ja diplomaatteja. Brittien turvallisuuspalvelu on yhtä avoin kun meidän vastaava. Tietoja ei tule edes hohtimilla. Se, että Kiiina käyttää kuluttajatuotteita vakoiluun ei ole mitään uutta. Lähettäväthän kiinan puheimet tietoja kolmannen osapuolen palvelimelle (Baidu, China Mobile ja Chinacom) mm. puheliimen yhteystiedot, tiedot soitetuista ja vastaanotetuista puheluista, mitä sovelluksia käytetty ja kuinka kauan jne…nähtävästi valtavaa datamäärä sitten seulotaan tietokoneilla tiettyjen sääntöjen mukaan. Viiimeksi näitä tutki Edinburgin yliopiston ryhmä.
Meillä on ihan lähihistoriassa kokemusta, kuinka arvaamaton diktaruurinen johtaja + kommunistisen puolue on päästessään valtaan. Mutta, nähtävästi se ei kiinnosta tai muisti on erityisen lyhyt.

5 tykkäystä

Itsekään en kiinalaisia tuotteita suosi. Autobusineksessä on aina hyvä muistaa, että kun oma markkina on luokkaa 20+miljoonaa yksikköä vuosittain plus muu maailma, niin kova tekijä on kyseessä. Varsinkin kun valtiojohtoiseen tukipolitiikkaan ei pysty kukaan ulkopuolinen vaikuttamaan.

1 tykkäys

Kiinan ongelma on myös se, että tuotantoa siirretään pois Kiinasta. Apple ilmoitti siirtävänsä tuotantoa pois Kiinasta 30% vuosivauhdilla, käsittää myös piirituotannon tarpeet. Apple siirtää tuotantoa Vietnamiin, Intiaan ja Indonesiaan. Apple on myös ilmoittanut, että vuoden 2023 alusta esim. kaikki MacBookit on tehdään Vietnamissa, eikä myöskään mikropiirejä hankita Kiinasta. Google on siirtänyt uusien Pixel 7 -puhelimien tuotannon kokonaisuudessaan Vietnamiin. Japani valtio kielsi Panasonicia, Toshibaa jne. japanilaisia firmoja myymästä uusien piirien tekemiseen tarvittavia laitteita ja teknologiaa Kiinaan. Ja USA:n pakotteethan ovat rankat jo entuudessaan.
Apple lähtö Kiinasta on iso asia, koska Apple on jopa Kiinan olosuhteissa merkittävä työllistäjä. Venäjän vienti korvaa osan ja sen takia vähän pakon edessä on tullut tämä merkkien maihinnousu Eurooppaan. Eurooppa on helpoin kohde. Kiinan diktatuuri pysyy pystyssä vain lupaamalla parempia oloja ja taloutta kansalle. Jos tämä ei toteudukkaan?

3 tykkäystä

Niin, välillä tuntuu, että täällä Suomessa, Saksassa ja Euroopassa unohdetaan nämä realiteetit. Olihan aikamoinen yllätys, että Terrafamekin on naittanut itsensä Kiinaan kiinni niin, että pamautti hirveän tappion. Ei nämä öljy-, kaasuopit tunnu menevän perille.

2 tykkäystä

Tämä pitää toki paikkansa, mutta toisaalta akkujen kehityksessä Kiina on maailman huippua. Sodium puolella CATL lienee ykkönen, mutta BYD tulee perässä. Sitä en tosin tiedä, kuinka hyvin BYD:n joint venture pärjää tässä kisassa. Akkutekniikka menee nyt valtavin harppauksin eteenpäin ja kyllä Kiina taitaa olla johtaja (tai ainakin kärjessä) tällä saralla vielä pitkään. Ilmasto kiittää.

https://electrek.co/2023/06/12/byd-joint-venture-mass-producing-sodium-ion-ev-batteries/

Kyllä II-sukupolven akuissa eli tulevaisuuden Solid atate -akuissa valtikka on tiukasti Japanissa. Toyota on ainoa, joka on päässyt implementoimaan II-sukupolven akkuja käytännössä, jossa Toyota ajaa niillä Japanin Endurance -ratasarjaa… Japanin suuryritykset Panasonic, Fujitsu, Mitsubishi, Toyota jne… panostavat Solid State -teknologiaan ja myös vetyyn. Toyotan mallissahan vety suihkutetaan suoraan nykyiseen polttomottoriin. Osoitettu, että toimii. USA:n isot Truck -merkit eli Kenworth ja Peterbilt ovat ilmoittaneet tuovansa Toyota -teknologialla varustetut mallistot myyntiin ensi vuoden aikana.

1 tykkäys

Nyt näitä autoja pääsee konkreettisesti katsomaan ja koeajamaan Autokeskus Vantaanportissa. Kävin tänään vilkaisemassa…alkaen +45k€. Ei ollut ruuhkaa.

1 tykkäys