BYD Build Your Dreams, Kiinan nouseva sähköautojättiläinen

Twitterissä väittelyä BYD:n kassavirroista, harmittavasti tätä yritystä ei seurata niin tarkasti, että netissä olisi selkokielistä ja nopeasti omaksuttavissa olevaa dataa. Joka tapauksessa kasvun rahoittaminen ei ole BYD:lläkään mikään läpihuutojuttu ja tunnetusti kassavirran hallinta on tärkeää kasvuyritykselle.

1 tykkäys

Yllä mainittu twittertili (jonka sattumalta löysin tänään) tuntuukin olevan melko hyvin perillä BYD:n kassavirroista. Pistetään alla tuorein twiitti ilman sen kummempaa kommentointia.

AJ X:ssä: “:fire:This analysis shows the key difference between Tesla and BYD: since inception Tesla generated 4.5x more cash than BYD per vehicle sold! Both companies were incepted in the same year! BYD’s lifetime total free cash flow and vehicles sold amount to +$3.7bn and 8.9m vehicles.… https://t.co/Jf3b2EAaJI” / X (twitter.com)

2 tykkäystä

Salkunrakentaja BYD:istä.
Vankkaa etenemistä täytyy sanoa, niin firman meno kuin ylipäätään sähköautojen meno Kiinan markkinoilla.

Ohessa myös MIT: in julkaisu miten Kiinastavon tullut sähköautojen mahtimaa.

2 tykkäystä

Olikohan tämä linkki jo täällä.

2 tykkäystä

Kiinan kansantasavalta lapioi rämpylöitä nyt tähän osoitteeseen samalla tavalla kuin Huaweihin 20 vuotta sitten.

Olisiko länsi tällä kertaa hereillä?

3 tykkäystä

Ei ole länsi hereillä.

1 tykkäys

https://www.cnn.com/2024/01/19/cars/byd-hungary-mexico-global-domination-intl-hnk/index.html

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/chinas-byd-forecasts-2023-net-profit-rise-much-865-yy-2024-01-29/

Tervehdys @Iso-Dee!

Laitathan yhteen viestiin enemmän asiaa ja linkkejä eikä montaa viestiä peräkkäin. :slight_smile:

Sitten linkkien yhteyteen kannattaisi laittaa jonkin sortin referaatitkin.

Maininta myös tarvittaessa siitä, jos jokin juttu on maksumuurin takana, tosin nämä laittamasi jutut eivät kyllä olleet muurin takana, mutta ajattelin varmuuudeksi siitäkin sanoa. :slight_smile:

Kiitos ymmärryksestä ja mukavaa illan jatkoa! :pray:

2 tykkäystä

OP:n Youtube, Hyödyn matkassa: Kolme inflaatiokuvaa // Kiinan ja Euroopan linkki heikkenee
linkki vie tähän aiheeseen → Timestamp: 31:32 / 40:05

image

1 tykkäys

Jäädään innolla odottamaan miten EU vastaa Kiinalaisten EV valloitukseen. Asialla alkaa olemaan kiire tai tilanne on ohi. Esimerkiksi BYD pistää Unkarin tehtaan tuotantoon vuonna 2025. Toisena ongelmana on 27 jäsenvaltion yhdenmuotoinen julkilausuma. Unkari on osoittanut jo tehokkaan venkoilun muissakin EU:n yhteisissä asioissa. Seuraavan kolmen vuoden aikana ratkaistaan Euroopan autoteollisuus. Huomion arvoisena kohtana voi pitää, että kaikilla käsenvaltioilla ei ole merkittäviä siteitä autoteollisuuteen.

3 tykkäystä

Maksumuurin takana, mutta Mersu Stellantis ja Wolkkari siirtävät sähköistymistään vuoteen 2030. Tuohon mennessä markkinat valuvat muille valmistajille.

Sähköautot | Arvomerkiltä täyskäänne: Mersu lykkää autojen sähköistymistä: https://www.hs.fi/talous/art-2000010248388.html

1 tykkäys

Se mitä Xpeng ja Nio aikoivat tehdä näkyy siltä että BYD sen tekee.

En olisi tästä niinkään varma ainakaan alla olevan uutisen perusteella.

5 tykkäystä

Ei siinä kauaa mennyt.
Maksumuurin takana, mutta päivitys toteutetaan etänä siten, että virheet korjaantuvat ja auto on oikea neliveto.

Autot | Byd päivittää takavetoiseksi paljastuneen sähköauton nelivetoiseksi: https://www.hs.fi/talous/art-2000010304360.html

1 tykkäys

Teemu Liila ja @Heikki_Keskivali juttelivat Teslasta ja tuosta BYD:istä.

Teemu sijoitti Teslaan vuonna 2019 ja otti kovasti takkiinsa. Katkeransuloista vertailua Teslan ja BYD yhtiöiden välillä.

Aiheet:

00:00 Intro 01:29 Tesla 04:21 BYD 10:55 Liiketoiminta, laadunvertailua ja liikevaihdosta 18:23 Arvostukset 22:02 Löytyykö salkusta 22:46 Kumpaa Heikki ja Teemu valitsee kisasalkkuun?

BYD on vakiinnuttanut asemansa ja on alan aivan kärkitoimijoita. Yhtiö kasvaa nopeasti, joten tuotantomäärät ovat hurjia ja lisäksi yhtiö on kyennyt parantamaan myös kannattavuuttaan.

But BYD is not only larger in absolute size, it is also growing a lot quicker. Tesla managed to grow its deliveries by 38% over the last year – strong, but not enough to hit the internal growth target of 50% per year. BYD, on the other hand, grew its deliveries by 62% over the last year, which makes for more than 1.6x Tesla’s growth rate.

https://seekingalpha.com/article/4680967-byd-the-new-ev-king-delivers-growth-and-dividends?utm_campaign=twitter_automated&utm_content=article&utm_medium=social&utm_source=twitter_automated

2 tykkäystä

BYD on erittäin hyvä esimerkki siitä, että on ollut äärimmäistä typeryyttä sekä sijoittajilta että autonvalmistajilta keskittyä vain EV-segmenttiin. BYDille ei löydy varteenotettavaa kiinalaista vastustajaa PHEV-segmentistä, joten latu on siellä auki. Ja tätä mahdollisuutta BYD käyttää onnistuneesti hyväkseen.

Tulevaisuuden johtavia automerkkejä. Koska kiinalainen niin en sijoita.

4 tykkäystä

BYD on leikannut hintojaan voimakkaasti herättääkseen kysyntää ja vielä erityisesti Kiinassa. Tämä heijastelee laajempaa trendiä autoteollisuudessa, jossa perinteiset valmistajat kamppailevat sähköautojen myynnin kasvattamisessa, vaikka Tesla on edelleen maailman suurin sähköautojen myyjä, niin myyntiluvut eivät olleet sitä, mitä odotettiin. Osittain tehdasongelmien ja kilpailun lisääntymisen vuoksi Teslan myyntiluvut ovat kärsineet eikä katteidenkaan osalta ole ehkä sen miellyttävämpiä aikoja tiedossa. BYDillä on myös haasteita ja se on paljolti pelannut peliään hintakilpailun avulla, vaikka muitakin avuja toki on.

Alla oleva juttu ei ole maksumuurin takana.

Elon Musk’s Tesla and Chinese rival BYD both reported sharp falls in electric car sales, adding to concerns of the slowing shift towards electric vehicles. The companies — the world’s top two sellers of EVs — have cut prices in order to stimulate demand as they face increased competition, especially in China. BYD has slashed the cost of almost every model in its line-up since the start of the year under the slogan “electricity is cheaper than oil”, amid an escalating price war in the world’s largest EV market.

2 tykkäystä