Kone - Omistautunut ihmisvirroille

@Heikki_Keskivali ja hyvä KONEen tiivistelmä rakennusmarkkinoista. :slight_smile:

5 tykkäystä

@Erkki_Vesola on tehnyt tuoreen yhtiöraportin Koneesta. :slight_smile: :gem:

KONEen Q4-luvut olivat kunnossa. Tilauskertymä oli myönteinen yllätys ja oikaistu EBIT-marginaali sekä osinko olivat linjassa odotuksiin. Annettu 2024-ohjeistus oli melko väljä ja ennusteemme ovat lähes ennallaan.

Rapsasta lainattua:

KONEen näkemys vuoden 2024 markkinasta sekä annettu ohjeistus ovat linjassa odotustemme kanssa, joten tarvetta merkittäviin ennustetarkistuksiin ei ole ollut. Täsmennetty vuoden 2024 ennusteemme merkitsee liikevaihdon +2 % v/v kasvua ja 11,8 %:n oikaistua EBIT-marginaalia (2023 tot. 11,4 %).

image

EDIT:

Tässä olisi vielä kommentit:

7 tykkäystä

Vilkaisin KONEen tilinpäätöstä ja tulosesitystä. Yhtiön rahavirta on tunnetusti vahvaa, joskin parin miljardin taso mitä nähtiin 2020 on vielä kaukana. Yhtiön makeimpia piirteitä on rajusti negatiivinen käyttöpääoma: asiakkaat maksavat käytännössä aina etukäteen, eikä liiketoiminnan pyörittäminen itsessään vaadi siis oman rahan heittämistä likoon! :smiley:

Tämä johtaa korkeaan pääoman tuottoon mikä taas osiltaan selittää, miksi KONEen osake on “aina niin kallis”.

Tästä näkee hyvin miten huoltokanta ja modernisoinnin liikevaihto ovat kehittyneet suotuisasti viimeiset kymmenen vuotta.

Osake on kehittynyt silti käytännössä indeksin tasoisesti tuloskasvun pysähdyttyä joskus 2010-luvun lopulla.

Tämä näkyy hyvin myös Osinkopuolueen tarkastelutavassa, eli osingoissa:

Erinomainen yhtiö kivalla markkinalla, mutta kun kasvu on mitä on niin ei tämä sijoittajana tällä hetkellä liikaa mielenkiintoa herätä.

Matskut löytyvät täältä KONE - Sijoittajat - KONE Oyj

25 tykkäystä

Kone olisi varmasti yksi isoimmista omistuksista salkuista juurikin kasvavasta huoltoliiketoiminnasta, neg. käyttöpääomasta, osingon vakaudesta ja korkeasta ROI:sta johtuen, mutta käytönnässä Kiina riski tekee sen että osto nappia saa painetuksi.

5 tykkäystä

Hiljattain oli haastis jossa Koneen uusi toimitusjohtaja Delorme totesi, että yhtiö pyrkii hallitsemaan maariskiä esimerkiksi huolehtimalla maksujen saamisesta tarkkaan ja pitämällä Kiinan-toiminnot rakenteellisesti erillään muista toiminnoistaan. Samassa uutisessa todettiin että uuslaitemarkkina laskee edellisvuotta vähemmän, ainoastaan 5-10% mutta huollon ja modernisaation he olettavat kasvavan Kiinassa.

Koneen uusi toimitusjohtaja Kiina-riskistä: ”Kuntolaboratorio” | Kauppalehti (maksumuuri)

Kiina on maariski, mutta tuntuisi olevan Koneelle suhteellisen pieni ja jos/kun Kiinan hallitus päättää tehdä jotain, hyöty voi olla myös kasvun suuntaan iso.

4 tykkäystä

Sain hyvän ehdotuksen, että siirrän tämän Jukan viestin/kysymyksen tänne Koneen ketjuun kontekstin kera (aiemmin viesti oli BYD:in ketjussa), eli tuon Tuomash:n laittaman viestin kera, johon hän viittaa kysymyksellään. :slight_smile:

4 tykkäystä

https://otisinvestors.com/events-and-presentations/default.aspx

Otiksen Q4 tulos. Otiksen huoltotoiminta on erityisen kannattavaa. Johtunee mm. vahvasta markkina-asemasta joillakin markkinoilla ja sen tuomasta hinnoitteluvoimasta.

4 tykkäystä

Kone tuottaa Kiinan tehtailla paikallisesti siellä myymänsä tuotteet. Itse asiassa niitä myös viedään sieltä muualle maailmaan.

3 tykkäystä

Ilkka Sinervä on kirjoittanut Koneesta jutun ja isossa roolissa jutussa on Kiina, mutta myös kilpailijoitakin on hyvin käsitelty.

Kone on nopeimpana ottanut suurimman eli noin 20 prosentin osuuden Kiinan uusien laitteiden koko markkinasta.

Kone hankki viime tilikaudella noin 30 prosenttia tilauksistaan ja 25 prosenttia liikevaihdostaan Kiinasta. Huippuaikoina tilausten osuus nousi yli 40 prosentin ja liikevaihdostakin kertyi kolmannes Kiinasta.

Otiksen viime vuoden tilinpäätöksen mukaan Kiinan osuus jäi noin neljännekseen konsernin liikevaihdosta. Liikevaihdoltaan hieman Konetta suurempi Schindler ei vielä ole julkistanut vuoden 2023 tilinpäätöstään.

Hissiyhtiöt ovat tukevoittaneet kassavirtaansa ja kannattavuuttaan etenkin modernisoinneilla ja huolloilla.

Alaotsikot:

  1. Osakekurssit eri suuntiin
  2. Otis johtaa liikevaihdossa
  3. Kiinasta kuntolaboratorio
  4. Koneen ote pitää uusissa laitteissa
  5. Onko TK Elevator yllättäjä?
5 tykkäystä

Koneen omien verkkosivujen mukaan se on Kiinassa markkinakakkonen:

5 tykkäystä

Haastelin @Erkki_Vesola:a konepajoista, mukana mm. KONE.

10 tykkäystä

Toimitusjohtaja Philippe Delormen ja talousjohtaja Ilkka Haran katsaus eilisestä KONEen yhtiökokouksesta. :elevator:

8 tykkäystä

Tässä on Ekin kommentit KONEen järjestämästä Q&A-sessiosta. :slight_smile:

KONE järjesti eilen kysymys-/vastaussession ajankohtaisista aiheista. Merkittäviä uutisia ei kuultu, mutta kylläkin mielenkiintoista taustatietoa eri markkinoiden ja liiketoimintojen tilanteesta ja näkymistä sekä konsernin kannattavuusajureista. Näkemysmuutoksiin ei kuitenkaan ole perusteita.

6 tykkäystä

KONE toimittaa People Flow® ‑ratkaisuja Tower Hamletsiin osoitteeseen 2 Trafalgar Way. Projekti on osa Lontoon Docklandsissa sijaitsevan Canary Wharfin liikealueen laidalle rakennettavaa opiskelija-asunto- ja liikerakennuskompleksia.

Uudesta yhteisökeskeisestä tilasta tulee Euroopan suurin passiivitalo, joka tarjoaa ensiluokkaista asumismukavuutta hyvin pienellä lämmityksen ja viilennyksen energiankulutuksella. Rakennuskompleksi koostuu kolmesta 28-, 36- ja 48-kerroksisesta tornitalosta ja muuttaa pitkään tyhjillään seisseen tontin eloisaksi naapurustoksi katto- ja parvekepuutarhoineen ja viherkattoineen.

KONE oli mukana 2 Trafalgar Wayn suunnittelussa jo sen alkuvaiheessa ja tulee asentamaan rakennuksiin seitsemän rakennusaikaista liikkumista tehostavaa JumpLift 200 -hissiä. Tilaus sisältää myös kuusi esteetöntä kevythissiä, viisi rakennusaikaista hissiä sekä viisi KONE MiniSpace™-, kahdeksan KONE MonoSpace® 700- ja kaksi KONE MonoSpace® 500 -hissiä. Kaikkiin hisseihin tulee KONE kohdeohjausjärjestelmä (DCS).

Tilaus kirjattiin vuoden 2023 kolmannelle neljännekselle.

8 tykkäystä

Tässä on Ekin kommentit KONE:eesta ja Kiinan asuntorakennusmarkkinoista.

Kiinan asuntorakennusmarkkinan helmikuun tilastot olivat vähintään yhtä murheellista luettavaa kuin aiemminkin. KONEelle tilanne ei siten osoita paranemisen merkkejä ja osakkeen nousuajurit antavat odottaa itseään.

4 tykkäystä

KONE on saanut Britannian rautatieinfrastruktuurista vastaavalta Network Raililta tilauksen neljäntoista liukuportaan modernisoinnista Liverpoolin Merseyrail-rataverkon varrella. Modernisointityön valmistuttua KONEen laitteet kuljettavat ihmisiä rataverkon tärkeimmillä asemilla, joihin kuuluvat Lime Street, Hamilton Square ja James Street.

Täydellisen uusimisprojektin aikana neljätoista 40–50-vuotta vanhaa liukuporrasta korvataan energiatehokkailla KONE EcoMod™ 140 -ratkaisuilla. Uusien liukuportaiden maksimikuljetuskapasiteetti on 7300 matkustajaa per tunti. Raskaaseen käyttöön tarkoitetut liukuportaat tullaan suunnittelemaan ja valmistamaan Network Railin vaatimusten mukaisesti.

Infrastruktuuriprojektin on määrä valmistua vuoden 2026 viimeisellä neljänneksellä, ja se on osa Liverpoolin pyrkimyksiä modernisoida aluetta ja luoda kasvua. Rakennuttaja on Network Rail Infrastructure Limited, ja teknisenä konsulttina toimii TUV SUD Limited.

Tilaus kirjattiin vuoden 2024 ensimmäiselle neljännekselle.

8 tykkäystä

KONE toimittaa People Flow® ‑ratkaisuja Chengduhun, Länsi-Kiinaan, rakennettavaan 489 metrin korkuiseen Panda Tower -monikäyttörakennukseen (virallinen nimi Chengdu Tianfu Supertall). Näyttävään rakennukseen tulee kaikkiaan 95 kerrosta monipuolisia toimisto-, hotelli- ja liiketiloja.

Tilaus käsittää 24 KONE MiniSpace™ -hissin ja viiden KONE MonoSpace® -hissin toimituksen ja asennuksen. Tilaukseen sisältyy myös kaksivuotinen vakiohuoltosopimus, KONE UltraRope® -nostoteknologia, KONE E-Link™ -järjestelmä sekä hissien sujuvan käytön kaikkialla rakennuksessa takaavat KONE 24/7 Connected Services -palvelut.

Tilaus kirjattiin vuoden 2023 neljännelle neljännekselle.
.

6 tykkäystä

Nyt todella tyhmä kysymys. Kun tänään kerrotaan, että “tilaus kirjattiin vuoden 2023 neljännelle neljännekselle”, niin tarkoittaako että tilaus kirjattiin NYT sinne ja aiemmin ilmoitetut Q4-luvut muuttuivat? Vai tarkoittaako että tilaus on AIEMMIN kirjattu jo alkuperäisiin Q4-lukuihin ja nyt vain julkistettiin kauppa eikä mitkään luvut muutu?

Koneen julkistukset ovat nähdäkseni aina eläneet omaa elämäänsä. Näitä julkistetaan ihan yleisesti todella pitkällä viiveella - jos julkistetaan ollenkaan. Eli näiden pohjalta on aika mahdotonta päätellä, kuinka firmalla kulloinkin menee.
Ihan mutuna, olisiko yksi syy esimerkiksi siinä, että tilausten ja toimitusten väli on niin pitkä - ja sitä pitempi, mitä suuremmasta projektista on kysymys. Tilausuutinen ehkä halutaan lähemmäksi varsinaista toimitusta?
Ja toinen ehkä siinä, että bisneksen ydin lienee kuitenkin niissä lukemattomissa hankkeissa, jotka eivät ylitä tätä firman pitämää uutiskynnystä. Eli se “harmaa massa” ei niin huomionarvoisissa kohteissa - kaiken maailman kalasatamissa siis.
Koneen julkistukset siis jonkin sortin “show room” ainoastaan?

Eli vastaus kysymykseen: mitkään luvut eivät julkistuksilla muutu.

Eipä tuo vastauksesi vastannut @Paapaa n kysymykseen ja mielestäni kaikille on selvää, että kone ei tiedota jokaisesta AsOy hissitoimituksesta.

1 tykkäys