Jaottelisin riskit kahteen ryhmään. Toinen on reaktorit ja niiden liiketoiminta ja toinen on pellikkelit.
Canatu on valinnut liiketoimintamallin, jossa siis myydään CVD-kammioita asiakkaalle. Asiakas itse ajaa reaktoria ja saa sieltä lähes valmiita pellikkeleitä retikkeleihin. En tunne Canatun reaktoria, kun en ole sellaista nähnyt, mutta tunnen CVD- tai uunistusprosesseja, jotka ovat lähes samanlaisia kuin mitä Canatu tekee. Yleensä nämä ovat hyvin suoraviivaisia, mutta tarvitsevat jatkuvaa valvontaa, että prosessi ei driftaa suuntaan tai toiseen. Canatu on varmasti hionut laitteensa ja prosessinsa kuntoon Vantaalla, mutta aina kun laite siirretään asiakkaan tiloihin, hommassa saattaa tulla muutamia mutkia vastaan, varsinkin kun kyseessä on maailman ensimmäinen asennus. Uutinen SAT:n hyväksymisestä laskee riskitasoa sen osalta, että reaktori ei jostain syystä toimisi asiakkaalla. Näkisin kuitenkin, että valittuun liiketoimintamalliin liittyy hieman enemmän riskiä kuin siihen, että Canatu tekisi itse pellikkelit Vantaalla, tarkastaisi itse laadun, jonka jälkeen ne lähetettäisiin asiakkaalle. Kuten sanoin, en tunne Canatun reaktoria, niin en osaa sanoa, mikä on yhden reaktorin yield (saanto) ja onko yieldi eri kun laitetta ajaa Canatu tai asiakas. Reaktori tarvitsee jatkuvaa huoltoa ja prosessivalvontaa, mikä voi nostaa riskitasoa yieldin osalta.
Canatu on aika Mikki Hiiri -tasoa puolijohdeteollisuudessa, ja olen nähnyt kuinka pieniä toimijoita voidaan ison asiakkaan toimesta pompotella hyväksyntöjen osalta mielin määrin, vaikka sopimukset on olemassa. Siksi uutinen onnistuneesta SAT:sta on minusta hyvä uutinen, toki kurssireaktio oli aika absurdi, kun ei kai sieltä hirveästi edes euroja kilahtele kassaan.
Mitä tulee pellikkeleiden riskitasoon, niin näkisin sen olevan alhainen. Canatu on tehnyt yhteistyötä pellikkeleiden osalta ASML:n ja IMEC:n kanssa, jotka varmasti tietävät mitä haluavat. Ehkä kaikki eivät ole kirjoituksiani lukeneet, joten kertaan vielä. Pellikkeli sinänsä ei ole mikään uusi asia maskeissa ja retikkeleissä, vaan niitä on käytetty ihan 90-luvulta asti. Nyt vaan pellikkelille asetetaan täysin uudet vaatimukset, kuten EUV-aallonpituuden läpäisy, kovien lämpötilojen kesto ja lisäksi kovan mekaanisen rasituksen kesto.
Aikataulun osalta Canatun pellikkelit siirtyvät tuotantoon sitä mukaa, kun ASML:n high NA -laitteita otetaan käyttöön. ASML kommentoi etenemistä osarissa huhtikuussa seuraavasti: