Osakesijoittaminen

Cargotec salkkuun?

MItä mieltä jengi on Cargotecistä?

Uskotteko MacGregorin elpymiseen tai satama-automaation läpimurtoon?

https://www.inderes.fi/videot/analyytikon-lempipoiminnat-konepajoista Ekiltä tuli hyviä kommenteja tämänhetkiseen tilanteeseen päivän aamarissa.


Wärtsilän ja Cargotecin yhtiöilta.

2 tykkäystä

Cargotec on aina hyvä ja pitkään salkkuun kunnes eläkeikä koittaa. Digitalisaatio edelläkävijä omalla toimialallaan.

1 tykkäys

Pitkään hiljaisuus satamien automaatiorintamalla on antanut skeptisyydelle hedelmällistä maaperää kasvaa, mutta tämän päiväinen tiedote valaa luottamusta että tuokin puoli saa vielä tuulta alleen.

https://www.inderes.fi/uutiset/cargotecin-kalmarille-iso-tilaus-australiasta

Onko kellään kiikarissa, ja millä hintatasolla? Ohjelmistopuolen potentiaali on hyvin kiinnostava.

Random Walker käsitteli asiaa blogissaan 18.6.19:

‘’ Tarkastellaan Cargotecin palvelu- ja ohjelmistoliiketoiminnan pidemmän aikavälin arvonluontipotentiaalia vielä hieman toisesta näkökulmasta. Varsinainen ohjelmistoliiketoiminta on tuonut viime vuosina Cargotecin kokonaisliikevaihdosta vajaa 5 prosenttia. Oletetaan, että Cargotec kykenee saavuttamaan dominoivan aseman toimialansa ekosysteemissä ja esimerkiksi viidesosa yhtiön liikevaihdosta tulee ohjelmistoliiketoiminnasta (SaaS-mallilla). Perinteiset konepajat hinnoitellaan tyypillisesti noin yhden EV/S-kertoimella, mutta SaaS-yhtiöiden EV/S-kerroin on ollut 2010-luvulla keskimäärin noin 6. Jos viidesosa Cargotecin liikevaihdosta perustuisi SaaS-bisnekseen, yhtiö tulisi hinnoitella EV/S-kertoimella 2 (80 % x 1 + 20 % x 6). Esimerkiksi 4 miljardin euron liikevaihdolla (vastaa muutaman vuoden päähän ulottuvia analyytikkoennusteita) Cargotecin yritysarvoksi (EV) muodostuisi 8 miljardia euroa. Jos Cargotecin velkaisuus pysyy ennallaan ja yritysarvosta vähennetään noin miljardin euron korollinen nettovelka (Q1/2019), saadaan osakekannan arvoksi noin 7 miljardia euroa eli noin 110 euroa osaketta kohti. ‘’

1 tykkäys

Moi, muutama kommentti sallittakoon. Sinällään Cargotecin ohjelmistoliiketoiminnan arvottaminen SaaS-pohjaisesti on ihan perusteltua, sillä Cargotecin softabusineksen ydinosa eli Navis hinnoittelee TOS:nsa (terminaalien toiminnanohjausjärjestelmä) asiakkaan käyttömäärien, konttivolyymien jne. mukaisesti. Myös softatarjonnan toinen keskeinen osa XVELA (rahtiyhtiöiden ja terminaalien yhteistoiminta- ja kommunikaatioväline) on SaaS-pohjainen. Tältä osin kaikki hyvin. Ongelmana hinnoittelun soveltamisessa Cargoteciin osien summa -pohjalta on kuitenkin viime aikojen kasvun puute. Cargon softapuolen liikevaihto oli Q2’19:llä (liukuva 12 kk) 165 MEUR eli juuri sama kuin se oli kahta vuotta aiemmin. Markkinaa ovat sotkeneet rahtiyhtiöiden globaali konsolidoituminen kolmeksi allianssiksi (2M, Ocean Alliance, The Alliance) ja tästä seurannnut hidastuminen kaikenlaisessa investointeihin liittyvässä päätöksenteossa. Tosin viime aikojen rahtihintojen selvä nousu saattaa rohkaista etenemiseen. Toinen ongelma on ollut se, että terminaalioperaattorit ovat edenneet ohjelmistopäivityksissään pienten askelten politiikalla eli vain yksi osa tietystä terminaalista kerrallaan. Summa summarum: siihen hetkeen, jolloin Cargotecin liikevaihdosta viidennes tulee softasta menee vielä aikaa. Lisäksi osien summa -laskelmilla on tapana päästä selvästi houkuttelevampiin arvostustasoihin kuin osakemarkkinat ovat valmiita hyväksymään. Kiitoksia joka tapauksessa asian nostamisesta esiin, pysytellään valppaina tästä aiheesta jatkossakin! Terv. Erkki Vesola

2 tykkäystä