Konecranes - Materiaalinkäsittelyalan globaaleja johtajia

Arvopaperi.fi viimeisimmän markkinaraadin artikkelista lainattu:

“mielenkiintoinen mittari on teollisuuden ostopäällikköindeksi, joka oli esimerkiksi Yhdysvalloissa toukokuun lopussa matalassa lukemassa, 46,90 pisteessä.”

“Nyt ollaan aika lähellä 45 pisteen tasoja. Historiassa paras aika lähteä ostamaan esimerkiksi konepajoja on ollut silloin, kun mennään 45:een, ja nimenomaan alaspäin. Siitä on tosi vahva data 50 vuodelta – tosi hyvät tuotot ovat seuranneet ostohetkeä.”

Artikkeli kokonaisuudessaan alla:

Mielenkiintoista nähdä toistaako historia itseään.

13 tykkäystä

Mielenkiintoinen nosto.
Haluaisin kuitenkin väittää, että “this time is different”. Perustelut:
historiallisesti jos näkymät ovat näyttäneet heikoilta, niin pörssissä on lyöty yli ja syklisiä myyty liiankin halvoiksi. Jälkikäteen katsottuna näkymät ovat aina lopulta parantuneet ja synkkinä aikoine tehdyt ostot ovat olleet pidemmän päälle hyvä idea. Historiallisesti siis heikko näkymä = matala ostopäällikköindeksi = matalat kurssit = hyvä pidemmän aikavälin tuotto-odotus :+1:

No miksei tämä toimisi tällä kertaa? Kysymys on siitä, että mitä on osakkeiden hinnoissa sisällä.
Tämä ketju on ollut aika pitkälti Konecranesin ketju, joten katsoin silmämääräisesti 2000-luvun historian Konecranesin osalta. USA ISM manufacturin näytti olleen alle 46 tason 3 kertaa 2000-luvulla.
2002 Konecranesin kurssi oli < 9 €
2009 Konecranesin kurssi oli 14 €
2020 Konecranesin kurssi oli 18 €
Kaikki hetket ovat olleet näin jälkikäteen katsottuna ihan hyviä hetkia ostaa :+1:
2023 Konecranesin kurssi +38 €
Ei tämä ainakaan mikään lamaodotusten hinnoittelu ole :man_shrugging:. Samaan aikaan pörssissä on paljon semihalpaa ostettavaa ja koroistakin saa ihan tuottoa. Itse näen kyllä Konecranesin tulevaisuuden ihan valoisana, mutta ei kyllä mikään ‘screaming buy’.

34 tykkäystä

Pieni sohaisu (=pilkunn*ssaus) todella ansiokkaaseen viestiisi: ostin kevät-kesällä 2020 sekä Konecranesia että Cargoteciä hinnalla 15,xx euroa. Toki suurimmat mlin n. 20e hinnoin, sikäli ei syytä paukutella henkseleitä. Käytätkö Nordnetin epätarkkoja käppyröitä?

Konecranesia omistan edelleen, satuin moukan tuurilla keventämään hintaan n. 39e, edellisen kerran 29e. Kenkkilän esittämät signaalit saivat tänään lisäämään sekä Wärtsilää että Valmetia.

1 tykkäys

Konecranes on voittanut tarjouskilpailun. Tilauksen arvoa ei kerrota.

Konecranes on voittanut Copenhagen Malmö Portin eli CMP:n julkisen tarjouskilpailun kontinkäsittelylaitteiden toimittamisesta uuteen Kööpenhaminassa sijaitsevaan konttiterminaaliin. Terminaaliin toimitetaan kahdeksan hybridikäyttöistä konttilukkia vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä, ja kahden Ship-to-Shore- eli STS-satamanosturin toimitus on aikataulutettu vuoden 2025 ensimmäiselle neljännekselle. Tilaus kirjattiin vuoden 2023 toisella neljänneksellä.

22 tykkäystä

Täällä on ollut hiljaista viimeiset 24 päivää. No tässä olisi Ekin kommentit, kun Konecranes julkistaa keskiviikkona Q2-raporttinsa. :slight_smile:

Konecranes julkistaa Q2-raporttinsa keskiviikkona 26.7. klo 8:30. Yhtiön markkinatilannetta on leimannut tietty tasaisuus, vaikka negatiivisia riskejä onkin kasautunut. Yhtiöltä nähty vahva kannattavuus Q1:llä sekä liikevaihdon odotettu nopea kasvu Q2:lla ovat kuitenkin antaneet hyvät eväät positiiviselle tuloskehitykselle. Odotamme Konecranesin toistavan 2023-ohjeistuksensa. Osakkeen arvostus indikoi edelleen reilua nousuvaraa.

5 tykkäystä

Voisikohan tämän ketjun muuten muuttaa Konecranes ketjuksi virallisestikin? Nythän tässä lähinnä on Konecranesiin liittyviä uutisia ollut viimeaikoina, mutta keskustelu on tyrehtynyt - ehkä osin otsikon takia?

Esimerkiksi Valmet, Wärtsilä, Metso-Outotec, Ponsse, Kone, Cargotec kaikki omaavat jo omankin ketjun joten niiden sisältöä tänne ei näytä tulleen. Aika vähiin on jäänyt myös sektorikohtainen yleiskeskustelu.

9 tykkäystä

Vähän jotain tällaista olen ajatellut, koska on kyse sellaisista yhtiöistä, että jokainen ansaitsee oman yhtiöketjun.

Luulen, että voisin siirtää Cargotecin ja Wärtsilän viestit Foorumialustan uudella ominaisuudella uuteen ketjuun oikeaan aikajärjestykseen, eli jos siirrän Wärren vanhat viestit Wärren omaan ketjuun, niin ne eivät tulisi uusimmiksi, vaan oikeisiin kohtiin kronologisesti yhtiöketjuun. Sitten luonnollisesti jättäisin Konecranesin viestit tänne ja ehkä sellaisetkin, jotka koskevat kakkia tämän alan yhtiöitä.

Sitten toki muokkaan otsikkoa ja pyydän apua joltain aloitusviestin kanssa. :slight_smile: Teen näin, jos kellään ei tule vastaansanomisia.

30 tykkäystä

En vastusta muutosta, joskin tämä yleiskonepajaketju on sopinut juuri omiin tarpeisiini (koronadipistä salkkuun tulivat keskisuuriksi riveiksi juuri Cargo, Cranes ja Wärre. Wärre tosin poistui salkusta parahiksi ennen osarinousua). Näiden yhtiöiden kohdalla kun on usein lähinnä solmituista kaupoista kertovia pikku-uutisia, verrokkien kuulumisia tms.

3 tykkäystä

Konecranesin tiedotteesta H1:

TAMMI–KESÄKUU 2023 LYHYESTI

  • Saadut tilaukset olivat 2 382,5 miljoonaa euroa (2 179,7), +9,3 prosenttia (+10,4 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

  • Kunnossapidon saadut tilaukset olivat 753,3 miljoonaa euroa (713,5), +5,6 prosenttia (+6,4 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

  • Liikevaihto oli 1 812,3 miljoonaa euroa (1 459,2), +24,2 prosenttia (+25,4 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

  • Vertailukelpoinen EBITA-kateprosentti oli 10,7 prosenttia (7,2), ja vertailukelpoinen EBITA-kate oli 193,7 miljoonaa euroa (105,0). Vertailukelpoinen EBITA-kateprosentti kasvoi kaikissa kolmessa segmentissä.

  • Liiketulos oli 183,7 miljoonaa euroa (28,7), 10,1 prosenttia liikevaihdosta (2,0). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä -5,1 miljoonaa euroa (62,4).

  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 1,38 (0,09) euroa.

  • Vapaa kassavirta oli 230,0 miljoonaa euroa (-28,1).

  • Nettovelka oli 619,8 miljoonaa euroa (700,1) ja nettovelkaantumisaste 43,2 prosenttia (55,1).

KOLMANNEN VUOSINELJÄNNEKSEN KYSYNTÄNÄKYMÄT

Maailmanlaajuiseen kysyntänäkymään liittyy edelleen epävakautta ja epävarmuutta.

Kysyntäympäristömme teollisuusasiakkaiden keskuudessa on pysynyt hyvänä ja jatkuu hyvällä tasolla huolimatta globaalien makrotalouden mittarien heikentymisestä ja joistakin heikentymisen merkeistä kaikilla kolmella maantieteellisellä alueella.

Maailmanlaajuinen konttiliikenne jatkuu korkealla tasolla, ja maailmanlaajuiset konttien käsittelyyn liittyvät pitkän aikavälin näkymät ovat edelleen yleisesti hyvät. Joidenkin satama-asiakkaiden päätöksenteossa on kuitenkin alkanut olla nähtävissä merkkejä epäröinnistä lyhyellä aikavälillä.

25 tykkäystä

Tuosta vielä Q2:

TOINEN VUOSINELJÄNNES LYHYESTI

  • Saadut tilaukset olivat 1 092,9 miljoonaa euroa (1 082,1), +1,0 prosenttia (+3,5 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Saadut tilaukset kasvoivat Kunnossapidossa ja Satamaratkaisuissa mutta vähenivät Teollisuuslaitteissa.

  • Kunnossapidon sopimuskannan arvo oli 313,9 miljoonaa euroa (310,2), +1,2 prosenttia (+4,8 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

  • Kunnossapidon saadut tilaukset olivat 374,5 miljoonaa euroa (366,7), +2,1 prosenttia (+4,7 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

  • Tilauskannan arvo oli 3 411,4 miljoonaa euroa (2 825,4) kesäkuun lopussa, +20,7 prosenttia (+25,1 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

  • Liikevaihto oli 913,0 miljoonaa euroa (787,1), +16,0 prosenttia (+18,7 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Liikevaihto kasvoi kaikissa kolmessa segmentissä.

  • Vertailukelpoinen EBITA-kateprosentti oli 10,8 prosenttia (7,7), ja vertailukelpoinen EBITA-kate oli 98,3 miljoonaa euroa (60,9). Vertailukelpoisen EBITA-kateprosentin kasvu johtui pääasiassa myyntivolyymin kasvusta ja hinnoittelusta.

  • Liiketulos oli 98,0 miljoonaa euroa (48,2), 10,7 prosenttia liikevaihdosta (6,1). Vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät olivat yhteensä -7,7 miljoonaa euroa (5,8).

  • Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,71 (0,35) euroa.

  • Vapaa kassavirta oli 114,0 miljoonaa euroa (-30,7).

18 tykkäystä

@Erkki_Vesola antoi kommenttinsa Konecranesin Q2-aamutuloksesta.

Konecranesin Q2-numerot jäivät kauttaaltaan hieman sekä omista että konsensusennusteista. 2023-ohjeistus säilytetiin odotetusti ennallaan, sillä se lupaa vain väljästi parannusta vuoteen 2022. Kurssireaktio kääntynee negatiivisen puolelle.

16 tykkäystä

Tässä on Sijoittaja.fi:n analyysi Konecranesista, jonka lukee muutamista minuuteista. :slight_smile:

Toistaiseksi analyytikot odottavat vielä ensi vuodelle tuloskasvua Konecranesin osalta. Vuoden 2023 tulosennusteella ja tulosjulkistuksen jälkeen laskeneella kurssilla mitattuna Konecranesin P/E-luku on noin 9,5, mikä kertoo markkinan selvästi uskovan hidastuvan talouskasvun vaikuttavan jatkossa negatiivisesti yhtiön kysyntään. Sijoittajan ei kuitenkaan kannata keskittyä pelkästään yhtiön saatuihin tilaisuuksiin ja jättää täysin huomiotta yhtiön hyvä tuloskunto. Lyhyen aikavälin epävarmasta markkinaympäristöstä huolimatta Konecranes tavoittelee tulevina vuosina vielä nykyistäkin parempaa kannattavuutta.

Konecranesin osake kannattaa joka tapauksessa laittaa seurantalistalle. Osakkeen suurin riski on sen syklisyys ja toimintaympäristön lyhyen aikavälin haasteet.

12 tykkäystä

OP:n Jussi Mikkonen kertoo hyvin odotusten mukaisesta tuloksesta. :slight_smile: Jussi hieman ihmetteli niin punaista markkinareaktiota.

Konecranes on raportoinut aamulla Q2-tuloksensa, joka oli pitkälti ennusteiden mukainen. Analyytikko Jussi Mikkonen avaa yhtiön tulosta videolla tarkemmin.

8 tykkäystä

Uusi rapsa:

https://www.inderes.fi/fi/osake-luvunlaskussa-mutta-nousulle-evaat

TH 41e->38e.

Joo, myin taas nerona koronakuopasta 15-20e ostetut *)ylämäkeen 29-39, vikat päivää ennen kuin Hartwallin luopui… palasin omistajaksi eilen, lisäsin tänään. Perustelut Ekiltä… :nerd_face: ROE:n ja P/B:n suhde riittää minulle, noin alkajaisiksi.

Edit: ty-po, lisäys

*) Vertailun vuoksi: en sit tosiaan myynyt Konetta, Talenomia, Reveniota, Harviata, Qt:tä huipulla, olisi pitänyt :nerd_face:

6 tykkäystä

Rapsa oli tuttua Eki-laatua, vielä pitää pureksia erilaisia asioita, mutta nostan yhtiöraportista :gem: tämän kohdan. :point_down:

Konecranesin osakkeen -8 %:n pudotus Q2-raportin jälkeen oli mielestämme ylilyönti verrattuna raportin ja analyytikkopuhelun antiin. Lähiaikojen kysyntä-ja tulosajurit eivät ole kovin vankkoja, mutta Konecranes vakuutti että sillä on varasuunnitelmia myös heikomman suhdanteen uhatessa. Toistaiseksi näille ei kuitenkaan nähdä tarvetta. Olemme myös edelleen luottavaisia pääomamarkkinapäivässä esitettyjen kasvu- ja kannattavuusohjelmien toteutuskelpoisuudesta.

14 tykkäystä

Laitetaan tänne vielä Ekin kommentit tuloksesta. :slight_smile:

Konecranesin Q2-numerot jäivät kauttaaltaan hieman sekä omista että konsensusennusteista. Yhtiö kuitenkin säilytti odotetusti 2023-ohjeistuksensa. Markkinanäkymissä on riskejä, mutta ei aihetta suurempaan pessimismiin. Ennusteleikkauksemme ovat maltillisia. Osakkeen arvostus on kaikilla mittareilla houkutteleva. Säilytämme lisää-suosituksemme, mutta alennamme tavoitehintamme 38,00 (aik. 41,00) euroon.

6 tykkäystä

Konecranes sai tilauksen Taiwanin pääsatamaan, tilauksen arvoa ei kerrota. :slight_smile:

Konecranes sai vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä CMA CGM Kaohsiung Terminal Co. Limitediltä tilauksen seitsemän hybridikäyttöisen Konecranes Noell -kumipyöräkonttinosturin toimittamisesta konsernin konttiterminaaliin Taiwanin pääsatamassa. Nosturit otetaan käyttöön vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä, ja ne on tarkoitus luovuttaa käyttöön vuoden viimeisellä neljänneksellä.

16 tykkäystä

Johtohenkilöissä pieniä muutoksia.

1 tykkäys

En tiedä oliko “pieniä muutoksia” tarkoitettu sarkastisesti, mutta minusta Mahlberg on ollut avaintoimija KC:n satamaliiketoiminnan hyvässä suorituksessa.

Sinänsä Pankakoskikin on käsittääkseni suoriutunut hyvin, joten muutos toivottavasti on vaikutuksiltaan pieni.

1 tykkäys

Konecranesille uusi tilaus, tilauksen arvoa ei kerrota. :slight_smile:

Texasilainen Houstonin satama on tilannut Konecranesilta Barbours Cut -konttiterminaaliinsa viisi RTG-hybridinosturia. Tarkoituksena on tukea sataman pitkän aikavälin parannusohjelmaa, joka sisältää kanavien kehittämistä ja maainfrastruktuuri-investointeja. Tilaus kirjattiin vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä, ja nosturit toimitetaan vuoden 2025 alussa.

10 tykkäystä