Cargotec - Sujuvampaa arkea älykkäillä tavaravirroilla

Miten tämä nyt menee jos haluaa omistaa tulevaa yhdistynyttä yritystä? Kumpaa kannattaa nyt ostaa, että saisi halvemalla uutta yhtiötä?
Konecranes selkeästi halvempi tällä hetkellä.
Avatkaa minulla miten tämä toimii?

Konecranesin osakkeen hinnassa on kaksi euroa lisäosinkoa kiinni ja joudut maksamaan tästä sitten vielä veroa. Konecranesin osakkeella saa 0,3611 uutta Cargotecin A-sarjan osaketta ja 2,0834 uutta Cargotecin B-sarjan osaketta. Cargotecistä listattuna vain B-sarja nyt. Eli Konecranesista joutuu sitten säätämään tuon äänivaltaisesemman A-Sarjan osakkeen kanssa. Riippuu position koosta tuleeko siitä liian pieni rivi. Tapana on että näissä äänivaltaisemmissa sarjoissa on pienempi vaihto mikä voi näkyä hinnassa, varsinkin jos iso osa Konecranes nykyomistajista meinaa dumpata sen heti kun mahdollista.
Jos päivittäiset hintavaihtelut jätetään huomiotta ostaisin itse siten Cargotecciä mutta sillä ehdolla että luottaisin fuusion läpi menoon. Tämä fuusio on kuulemma hieman parempi diili Cargotecille eli voi tippua sitten enemmän jos fuusio kaatuisi(tämän pitäisi näkyä myös hyvin pienenä alennuksena nykykurssissa)

3 tykkäystä

-Konecranesilta tulossa 158miljoonaa euroa enemmän lisäosinkoa. Eli tämä osinko on jo leivottu osakkeen hintaan. Miksi maksaa kaksi euroa siitä että saa puolitoistaeuroa takaisin verottajan jälkeen.
-Konecranesin osakkeella saa Cargocranesin A- ja B- sarjan osakkeita. Noin kertoimella kolmasosa ja kaksi. Eli saat A-sarjaa kuusi kertaa vähemmän kun B-sarjaa. Yksi pikkurivi salkkuun, ei monia nappaa.

1 tykkäys

Korjatkaa nyt jos ole väärässä. Oletetaan, että Cargo A ja B on saman arvoisia meille piensijoittajalle niin nyt kuin ostaa Konecranes 1000kpl (27,82) hintaan 27820€ sillä saa sitten 2000€ osinkoa. Ja tulevaisuudessa omistaa 361 Cargo A osaketta ja Cargo B osaketta 2083 eli yhteensä 2444 Cargo osaketta.

Sitten jos ostaa 818 Cargo osaketta (31,54) hintaan 25799,72€ sillä saa sitten 2454 cargo osaketta.

Eli tässä esimerkissä saa samalla rahamäärällä 10 cargo osaketta enemmän ja en ole ottanut Konecranes osinko verotusta huomioon.

3 tykkäystä

Vuorineuvos Stig Gustavson kommentoi Konecranes-Cargotec fuusiota:
(Konecranesin toimitusjohtaja 1994-2005, hallituksen puheenjohtaja 2005-2016)

Jutussa Gustavson kertoo aikovansa lähettää Konecranesin hallitukselle kysymyslistan sulautumissuunnitelmien epäkohdista ja pyytää niihin vastauksia.

Gustavson toteaa jutussa, ettei Konecranesin huoltoliiketoiminnan potentiaalia ei ole huomioitu sulautumisessa. => todisteena tästä on Konecranesin huoltosopimuskannan arvo, joka kasvoi Q3’20:lla 11% vertailukaudesta

Katsoin Konecranesin Q3’20-raportista tilannetta. Konecranesin toimitusjohtaja Rob Smith kommentoi näin raportin sivulla 4:

“COVID-19:n aiheuttama alhaisempi teollinen toiminta erityisesti Kaakkois-Aasiassa ja Amerikan alueella vaikutti Kunnossapidon saatuihin tilauksiin. Liikevaihto laski kuitenkin vain 2 % edellisvuodesta vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna, ja onnistuimme kasvattamaan sopimuskannan arvoa lähes 11 %, MHE-Demag mukaan lukien. Kunnossapito saavutti ennätyskorkean 18,7 % oikaistun EBITA-kateprosentin. Tämä on selvä osoitus siitä, että vahva liiketoimintamallimme, digitaalinen palvelualustamme ja tuottavuuteen keskittyminen tuottavat erinomaisia tuloksia.”

7 tykkäystä

Millaista kurssireaktiota arvoisat kanssasijoittajat näkevät horisontissa, jos fuusio ei toteudu tai epävarmuus sen ympärillä lisääntyy.
Me sijoittajat emme tunnetusti pidä epävarmuudesta, niin laskua voisi olettaa olevan edessä, mutta onko yksinkertaista?

1 tykkäys

Itselläni löytyy luottoa Cargotecciin vaikka, fuusio ei menisikään läpi.

2 tykkäystä

Mitä näet cargon vahvuuksia? Avaisitko vähän ajatuksia?

Omat fiilikset tämän suhteen on, että mikäli Stig Gustavson ja kumppanit heittävät kapulan pinnojen väliin ja vaativat selkeästi parempaa vaihtosuhdetta (omalta kannaltaan), niin uskon sen näkyvän Cargotecin osakkeen hinnassa välittömästi.

Jos kilpailuviranomaisilta tulisi kieltävä päätös yhdistymisen suhteen, niin se tietää sitten jo isompaa droppia.

1 tykkäys

Toisaalta, jos he uhkaavat kaataa fuusion, romahtaa myös Konecranesin kurssi fuusiota edeltävälle tasolle. Tuskin sitäkään haluavat.

Itse mietin kilpailuviranomaisia uhkana fuusiolle. Heillä ei ole mitään menetettävää tai agendaa asiassa.

1 tykkäys

Samaa mieltä, että tuskin välttämättä haluavat kokonaan yhdistymistä kaataa, mutta ainahan sitä voi hieman yrittää “hintaa koputella” mieleisemmäksi.

Kilpailuviranomaisia itsekin enemmän pelkään. Tässä on alusta asti ollut melkoinen epäilyksen verho päällä.
Sitä en tosin ymmärrä, että miksi 2. ja 3. suurimmat eivät saisi yhdistyä, mikäli 1.suurin on siltikin vielä suurin. (Tälläinen kuva itselle ainakin jäi)
Ehkä joku viisaampi osaa valottaa asiaa.

https://www.inderes.fi/fi/videot/cargotec-ja-konecranes-mika-fuusiossa-hiertaa

Tällä videolla avataankin hyvin tämän hetken tilannetta.

3 tykkäystä

Eilen Stig Gustavson kommentoi myös Salkunrakentaja.fi:lle fuusiota.

Haastattelussa Gustavson huomauttaa huoltojen yhdistämisen vaikeudesta.

“Huoltojen yhdistäminen on vaikea tehtävä fuusiossa. Konecranes on lisäksi kovalla työllä ja vuosikymmenien aikana integroinut laite- ja komponenttien tuotantonsa satamien ja teollisuuden välillä, mikä on palkinnut konsernitasolla tuottavuudessa ja kannattavuudessa”, Gustavson toteaa Salkunrakentaja.fi:lle.

Toinen huomautus: enemmän huomiota operatiiviseen liiketoimintaan

“Pitkän kokemuksen nojalla voin todeta, että fuusiossa pitää ehdottomasti tuoda esiin myös operatiivista liiketoimintaa, eikä tuijottaa pelkästään osakekurssia. Ei pidä myöskään katsoa pelkästään takapeiliin, vaan eteenpäin itse liiketoiminnassa.”

Kauppalehden kolumni tältä päivältä (maksumuuri)

“Gustavson tunnetaan kovana neuvottelijana, joka vetäytyy herkästi neuvottelupöydästä, joskus vain aloittaakseen neuvottelut uudestaan paremmilla ehdoilla.”

=> viittaa esim. Terexin kanssa käytyihin neuvotteluihin, joiden jälkeen Konecranes lopulta osti Demagin nosturit (Terexin Material Handling & Port Solutions -liiketoiminnan).

4 tykkäystä

Jatkoa ketjulle Cargotec salkkuun?:

Hyvä tilannepäivitys inderesiltä :slight_smile: kiitos @Erkki_Vesola

3 tykkäystä

Nyt mä en ymmärrä minkä takia Cargon kurssi on lähtenyt kirmaamaan ylöspäin, onko multa mennyt jotain ohi?

Oletko seurannut pörssiä? Siellä lentää tällä hetkellä lehmätkin.

10 tykkäystä

Tällä hetkellä tuntuu kaikki nousevan, kuten @Kanye_Cash totesi. Äkkiseltään voisi kuvitella, että fuusioon liittyvät epävarmuudet laskisivat kurssia, mutta näin ei ole käynyt :slight_smile:

Konecranes vaikuttaa olevan tuotekehitystalona edellä Cargotecia, omilla alueillaan, ja pärjäisi luultavasti paremmin ilman yhdistymistä. Cargotec hyötyisi Konecranesin kyvykkäästä huoltoliiketoiminnasta.

Synergioita löytyy oikeastaan vain Konecranesin ja Kalmarin liiketoiminnoissa, vähän tai ei ollenkaan MacGregorin ja Hiabin liiketoiminnoissa. Käsittääkseni viimeksimainitut ovat hyvin erillisiä myös Cargotecin sateenvarjon alla ja yhteistä on lähinnä hallinnon prosesseissa eikä niinkään vaikka tutkimuksessa ja tuotekehityksessä.

Joissain Konecranesin ja Kalmarin tuotteissa yhdistetty markkinaosuus on aika suuri, joka voi tehdä tilaa kilpailijoille, kuten ZPMC. Ymmärrän Stig Gustavsonin kritiikin hyvin.

3 tykkäystä

Henkilöt naamioiden takaa vastaavat sijoittajia askarruttaviin kysymyksiin :point_down:

2 tykkäystä

Cargotec aloittaa Navisin myyntiprosessin:

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/cargotecin-hallitus-paattanyt-aloittaa-navis-ohjelmistoliiketoiminnan-myyntiprosessin

Alustavat indikatiiviset tarjoukset eivät ole sitovia, ja Navis-liiketoiminnan mahdollinen myynti ja mahdollisen kaupan ehdot selviävät vasta myyntiprosessin päätyttyä. Cargotecin tavoitteena on saattaa myyntiprosessi päätökseen vuoden 2021 ensimmäisen puoliskon aikana.

2 tykkäystä