Caverion - Onko käänteestä riittävästi todisteita?

Itse myin eilen pörssiin kaikki Caverionini, joita olin ihan jonkin verran pinnan-parin arbitraasin perässä ostotarjouksen jälkeen ostanut, toivoen totta kai nimenomaan kilpalaulantaa. En siis ole kovin luottavainen, että tässä nähtäisiin mitään Tikkurilan kaltaista nokittelua, mutta mielelläni olen väärässä.

Bain osoitti oman toimintatapansa Ahlström-Munksjön kanssa, senttiäkään ei makseta enempää kuin on pakko ja harmaalle alueelle ollaan valmiita menemään. Siitä täytyy pisteet antaa, että tämä pääomistajien kanssa liittoutuminen on suorastaan nerokas tapa lunastaa sopivassa markkinatilanteessa yhtiöitä hintaan, johon pääomistajat eivät ikipäivänä olisi valmiita myymään. Pääomistajien näkökulmastahan tässä kuviossa ostotarjouksen hinnalla ei ole isossa kuvassa yhtään mitään merkitystä, koska he pysyvät omistajina ihan samoilla osuuksilla kuin ennenkin, eli heidän hillotolppa on siis vasta tulevaisuudessa. Saamalla kuitenkin Bain mukaan kelkkaan kirittämään todennäköisyys sille, että se hillotolppa todellakin saavutetaan nousee eksponentiaalisesti. Pääomistajilla on tässä kuviossa siis lähinnä voitettavaa ja ymmärrän täysin mikseivät Tritonin kosiskeluille lämpenisi.

Lopulta asia taitaa kiteytyä siihen, mitä Caverionin hallituksen riippumattomat jäsenet voivat asian suhteen tehdä. Vaikea on mielestäni nähdä, että hallitus voisi tukea halvempaa tarjousta jonka suhteen muilla hallituksen jäsenillä on selkeitä eturistiriitoja, sanomistahan tästä tulisi. Tosin isot omistajat toki arvostavat lojaaliutta nimenomaan heitä kohtaan, eli töitä olisi luvassa jatkossakin vaikka julkisuudessa vähän riepoteltaisiinkin.

Summa summarum, uskon että Bain nostaa tarjouksensa samaan Tritonin kanssa eli 8,00 euroon, tai vähän sen alle. En jaksa uskoa, että senttiäkään tästä yli menisivät, eikä oikeastaan ole tarvekaan mennä nopeamman aikataulunsa ja kilpailuviranomaisriskittömyytensä takia. Triton voi toki tämän jälkeen tehdä uuden nokituksen johon Bain vastaisi samalla tarjouksella, mutta kysymys kuuluu haluaako Triton vielä upottaa lisää kustannuksia keissiin jos (kun?) tulee selväksi, että pääomistajat ovat heitä vastaan?

Mun silmissä yli tarjoushinnan oleva pörssikurssi onkin houkutteleva myyntipaikka, mutta kun tämän näin kirjoitan niin eiköhän lähipäivinä saada mukaan vielä joku kolmas huutaja :sweat_smile:

25 tykkäystä