Osakesijoittaminen

CD Projekt SA, FRA: 7CD0

Hei kaikille.
En löytänyt omaa ketjua tälle puolalaiselle peli firmalle, joten päätin avata sille oman.
Osaketta voi ostaa joko Puolasta tai Saksasta.
Firman pelit (Witcher ja Cyberpunk 2077) ovat ilmeisesti aika hyviä, tai ainakin saaneet netissä huomiota.
Onko kokemuksia firmasta? Ainakin osakkeen kurssi on tullut alas kuin kivi. Itseäni vähän houkuttaa ajatus pienestä siivusta kyseistä firmaa.

1 tykkäys

Pelifirmat menevät historiallisesti aika suurella todennäköisyydellä nurin, jopa keskivertoa isommat.

Kurssi on tippunut rajusti, koska Cyberpunk 2077:n konsoliversioissa on ollut suuria ongelmia ja firma on haastettu oikeuteen sekä sijoittajien että kuluttajien huijaamisesta, ja hyvin todennäköisesti häviävät keissin, kun esim. peliennakoijat eivät ole saaneet käyttää itse tehtyä kuvamateriaalia pelistä, vaan ainoastaan CDPR:n itse tekemiä videoita. Ennen julkaisua ovat sanoneet toistuvasti, ettei konsoleilla (erityisesti PS4) ole mitään ongelmia. No, olihan niissä sitten suuria ongelmia kun peli julkaistiin. Vain PC-versio on toiminut pääosin ok, joskin siitäkin puuttuu suuri määrä etukäteen luvattuja tehtäviä ja ominaisuuksia.

7 tykkäystä

Toi promomateriaalien pakottaminen ennakoihin ja arvosteluihin oli aika tyylipuhdas pakkasessa housuihin kusemalla lämmittäminen. Harvoin siitä miljoonia toki saa, mutta toivottavasti käy näytöksi huijauksesta. Jos polkisivat niin alas, että voisi ostaa ja odottaa ruvetaanko taloa pelastamaan uuden Witcherviritelmän hakemisella.

2 tykkäystä

Tämä kuitenkin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus tässä (tosi isojen AAA-pelien) busineksessa: vanhan kaartin pelijournalismi on enimmäkseen mainontaa julkaisijoiden asettamilla ehdoilla. Verrannollista olisi, jos elokuvaa ei saisi arvostella puhumalla esimerkiksi siitä, miten se on kuvattu. Tuotakin hassumpaa oli se, miten tässä CP2077:ssä last gen -konsoleiden toimivuutta oltiin julkisesti CDPR:n toimesta kehuttu, mutta niiden review copyja jaettiin globaalisti 0kpl. Siis puhdasta valehtelua.

CDPR:n tapauksessa toistuvat ja törkeät työhyvinvointirikkeet (satatuntiset työviikot kehityksen loppuvaiheilla jne.), josta myös tietenkin valehdeltu lehdistölle kerta toisen perään, on painettu villaisella siksi, että yritystä on muuten pidetty kuluttajamyönteisenä. Isoja pelitaloja välttelen lähtökohtaisesti sijoituksena jo ihan henk.koht. eettisistäkin syistä, mutta noin muuten on aika kova veto saada ravisteltua laatuyhtiön leima näin ripeällä aikataululla. Ei tule pelibisneksestä toista vastaavaa mieleen vaikka onhan näitä sieltä 386:sta asti mätetty.

Toki onhan tällaisia täysin pilattuja jeesuspelijulkaisuja ennenkin pelastettu, No Man’s Sky tulee mieleen viime aikojen imagopalautuksineen. Tuskin tämä on firman tuhoksi, mutta eipä enää harmita että on jäänyt ostamatta.

Herkullista ironiaa, että juurikin läpeensä korruptoituneiden ja kyynistyneiden megakorporaatioiden hallitsemasta tulevaisuuden dystopiasta kertovan cyberpunk-maailman pelin koko ilmiö esimerkillistää sitä, mitä cyberpunk on olemassa kritisoidakseen :sweat_smile:

11 tykkäystä

Kaikki on suhteellista. Edellinen suuri pelijulkaisu vuodelta 2015 ja sen jälkeen osake tenbaggeröinyt . Cyberpunk2077 varmasti viime vuosien hypetetyin peli ja julkaisu meni pahasti vihkoon. Nyt tultu hieman alas, mutta aika paljon ilmaa vielä jäljellä.

4 tykkäystä

Joskus muutamia kuukausia sitten haastattelussa joku CDPR kehittäjä selitti, että pelejä ei viitsitä optimoida kuoleville konsoleille ja se on vain laiskuuden syytä. :grin: No Man’s Sky kyllä patchailtiin kuosiin kohti lupauksia ja miksei voisi onnistua tässäkin. Itelle aiempien pelien hypestä tulee mieleen Fallout76. Eikös Msoft ostanut lopulta Bethesdan taannoin.

1 tykkäys

Oma käsitykseni Cyberpunkista (pelaamatta) on, että bugittomanakaan sitä on vaikea mieltää miksikään mestariteokseksi, ennemmin hyväksi joskin hyvin epätäydelliseksi peliksi. NMS:n kanssa ylätason eroavaisuutena tässä on ainakin se, että kyse on enemmän narratiivisesta kokemuksesta kuin puhtaasta hiekkalaatikkomaisesta avoimen maailman pelistä, josta on helpompi lähteä ja tulla takaisin uusien sisältöpäivitysten jne. kanssa. Sinänsä CP2077:lla on siis sellaiseksi myöhäisherännäiseksi klassikoksi vaikeampi nähdä polkua. Ja onhan tämä nyt vielä äärettömän paljon korkeampi pudotus kuin se parinkymmenen hengen nakkikioskin NMS: Mutta toisaalta eipä tuota comebackkiä kukaan NMS:llekään arvannut, ja kyllä CDPR:llä on kuitenkin riveissään erittäin kovaluokkaista talenttia, ei sitä voi unohtaa. Bisnespuoli tässä housuunsa paskoi, eivät ne ns. oikeat työntekijät.

(OT, mutta: Bethesdan sanoisin olleen corepelaajien parissa vaihtelevan sortin sättimisen kohde jo ainakin Oblivionista (2006) asti. (Todd Howard -meemit, kömpelot NPC-dialogit ja niiden livenäytteleminen jne.) Teknisesti jokainen TES/Fallout3+ on ollut enemmän tai vähemmän skeidaa. Laatuyhtiö se ei ole ikinä ollutkaan, joskin FO76 taisi olla ensimmäinen kerta kun siinä julkaistussa pökäleessä ei ollut enää kultahippuja :slight_smile: )

3 tykkäystä

Kaikista enemmän tai vähemmän kummallisista negailuista huolimatta peli on odotetusti jättimäinen hitti 13m kappaleen myynnillään. Häntää puolalaisten peleillä tunnetusti riittää, joten eiköhän peli tule aika korkealta löytymään kaikkien aikojen myydyinpien listaltakin. Myynnit ovat olennaisin asia, mistä sijoittajan pitää olla kiinnostunut. Ei peli- tai viihdeteollisuuden kyseenalaiset tavat, jota kaikki harrastavat.

1 tykkäys

8 miljoonaa niistä on ennakkovarauksia ja pitää muistaa myös pakkasella housuihin laskemisen viisaus :wink: Seuraavaa peliä tullaan ostamaan paljon tiukemmalla kammalla tämän työnäytteen jälkeen. Eli juuri se mikä sijoittajaa kiinnostaa - firman tulevaisuus.

3 tykkäystä

Sama kun sanoisi, että Remedyn seuraavaa ei osteta niin paljon, koska Controlin PS4 versio oli niin surkea. Ei Unitynkään surkeus vaikuttanut mitenkään tulevien AC pelien myyntiin. Tuskin valtavan suuri joukko on edes ostanut Cyberpunkia pelatakseen sitä vanhoilla koneilla. Itselläni pelaajana oli jo valmiiksi oletus, että perus PS4 versiot tuskin on kovin hyvä. Rauta on niin heikkotasoinen.

1 tykkäys

Ongelmia on ollut myös PS5-versiossa raporttien mukaan. Sony muuten veti pelin pois myynnistä heidän kaupastaan.

https://www.usnews.com/news/technology/articles/2020-12-17/sony-pulls-cyberpunk-2077-from-playstation-store-after-backlash

1 tykkäys

Sonyn myynnistä poisveto tuntuu lähinnä kostolta. Ihmeellinen temppu kieltää ostamasta kaupasta peliä. PS5 pyörittää peliä sulavasti. Toki siinä ne samat bugit ovat kuin muissakin versioissa.

Olen pelannut Cyberpunkkia PCllä nyt n. 10 tuntia ja se on mielestäni paljon parempi kuin mitä sosiaalisesta mediasta voisi päätellä. Paikoin se on jopa erinomainen. Suurin ongelma on todella huonosti toimivat edellisen sukupolven konsoliversiot. Nämäkin taitavat olla uusimman pätsin jälkeen lähes pelattavia.

Cyberpunk on myynyt tähän mennessä yli 13 miljoonaa kappaletta ja tuosta lukemasta on poistettu palautukset. Olen varovaisen toiveikas, että pahimmat ongelmat on pian selätetty. Tosin tästä julkaisusta jäi aika paska fiilis. CDPRn piti olla tällaisen sekoilun “yläpuolella”.

Unohtui kirjoittaa studion muista peleistä. Gwenttiin julkaistiin äskettäin lisäri ja Witcher mobiilipeli Monster Slayer julkaistaan pian(?). Tuolla mobiilipelillä on iso potentiaali, jos ottaa tuulta alleen.

Se, joka on kuullut CDPR:n kommentin jonka mukaan suorituskyky vanhemmilla konsoleilla on “of course, a bit lower than on pros, but surprisingly good, I would say for such a huge world. So, bit lower, but very good. That’s the answer”, saattaa olla saanut hieman erilaisen kuvan. Siis ennen kuin peli vedettiin PS Storesta myynnistä.

Tuskin kenelläkään on siitä kysymystä etteikö CP2077 tao mukavia summia rahaa. Ennakkotilaus- ja 0day-myyntipainotteisessa bisneksessä mainosjournalismeineen myyntiennätyksiä voitaisiin rikkoa melkeinpä matopelillä. Markkinointikustannukset tapaavat olla AAA-julkaisuissa suuremmat kuin pelin kehityskustannukset itse(!).

Mutta itselleni myös sillä on yrityksen sijoittajatarinan kannalta merkitystä, millaisia pelejä se julkaisee. Tässä tapauksessa on vaikea nähdä, etteikö yrityksen johto olisi kussut julkaisun ja sijoittajien muroihin verrattuna hiotumman tuotteen julkaisuun. Sellaiset kun myyvät paremmin, tiedä vaikka olisin itsekin ostanut.

2 tykkäystä

Sijoittajat eivät ole järin tyytyväisiä yrityksen toimintaan koskien Cyberpunkia. Jenkeissä on nostettu kaksi kannetta firmaa vastaan:

Todennäköisesti kurssi jatkaa vielä jonkin matkaa putoamista, mutta kyllä se pohja tulee vielä vastaan. Ja seuraavan / seuraavien pelien pitääkin sitten jo menestyä, että pelifirma jatkaa positiivisella tiellä.

Näistä ei kannata niin välittää, tuo ei oikeastaan tarkoita muuta kuin, että lakimiehet haluavat rahaa pettyneiltä ihmisiltä. Tässä viimeisintä uutisvirtaa toisesta noista firmoista: https://twitter.com/rosen_firm?ref_src=twsrc^google|twcamp^serp|twgr^author

Haasteiden kohteena pelkästään joulukuussa Semiconductor, Alibaba, Walmart, Splunk, Citigroup, … Marraskuulta löytyy Raytheon, HP ja kymmeniä muita pienempiä.

Ylipäätään jenkeissä nuo “haastamme teidät oikeuteen kun annoitte liian positiivista tietoa” -jutut voi melkein ohittaa olankohautuksella, ellei sitten SEC ole mukana tutkimassa.

2 tykkäystä

Mielestäni hyvä kirjoitus yrityksen historiasta ja nykyisestä tilanteesta

” Yhtiön hallituksen jäsenet kinasivat keskenään, osa johtajistosta erosi kesken projektin” jos pitää paikkansa niin ei kyllä kuullosta hyvältä

2 tykkäystä

Onko kellään hajua tuoreista uutisista? Kurssi on valunut muutaman päivän aika reilusti.

Arvelen, että pelaajamäärien nopea tippuminen ja siihen liittyvä uutisointi on isohko syy kurssin putoamiselle, samoin tietysti ison kolhun saanut maine. Koska kyseessä on yksinpeli, niin pelaajamäärien putoaminen oli myös odotettavissa, mutta se tapahtui ennakoitua nopeammin. Helmi-/maaliskuun päivitysten ja lisäosien tullessa osa pelaajista palannee takaisin pelin pariin. Omalla listalla peli sijoittuu top5 sakkiin ja juoni on erittäin hyvin kirjoitettu ja hahmot mielenkiintoisia. Tekoäly on hieman aneeminen ja vaikeustaso hahmon kehittyessä jää liian helpoksi.

Vaikka CDPR:n maine on ottanut pahasti osumaa, uskon silti että pelillä on pitkähkö häntä myynnissä, kunhan mm. PS5 ja parempia näytönohjaimia (RTX 3070-3090) on laajemmin saatavilla. Harkitsen mahdollisesti sijoittamista, jos hinta jatkaa edelleen putoamistaan. Sääliksi kyllä käy pelinkehittäjiä, sillä pelin potentiaali olisi ollut huikea, jos aikaa hiomiselle olisi ollut 6-12kk enemmän. Kunnianhimoinen projekti ja mielestäni peli on ongelmista huolimatta oikein hyvä.

5 tykkäystä