Celsius - live fit

Tämä nuorisoa puoleensa vetävä Monsterin ja Noccon haastaja on kovasta kasvusta sekä barabolisesta kurssikehityksestä huolimatta jäänyt ilman omaa ketjua.

He pääsivät Pepsin jakeluun ja toimivat toistaiseksi pääosin Yhdysvalloissa sekä pohjoismaissa. Pepsi omistaa myös siivun yhtiöstä ja näkisin olevan potentiaalinen ostokohde mikäli kasvu jatkuu kannattavasti. Seuraavaksi laajennetaan Kanadaan ja Saksaan. Katteet ovat huikeat 40-50% luokkaa.

Tuotteilla on väitetysti suoritusta parantavia ja terveyttä edistäviä vaikutuksia: The Science - CELSIUS
Henkilökohtaisesti uskon, että keinomakeuttajien haitat ovat näitä teeuutteita ja lisättyjä vitamiineja suurempi miinus.

Pahoittelut vähän sekavasta aloituksesta, näpyttelin puhelimella. Arvostus on erittäin kireä ja p/e huitelee 60-70 paikkeilla. Onko foorumilla pidempään seurannutta väkeä joka osaisi arvioida kasvunäkymiä ja riskejä? Markkinaosuutta on kasvatettu reippaasti ja pitääkin kun katsoo millaista preemiota tästä pitää maksaa verrattuna markkinajohtajaan Monsteriin.

13 tykkäystä

Ei ole itsellä omistusta tällä hetkellä firmassa. Lyhytaikainen omistus oli tuossa kevään kiimassa, kun kurssi kirmasi reilusti ylöspäin, mutta tuli sitten sekin myytyä (onneksi). Kiinnostusta kyllä ollut firmaa kohtaan jollakin tasolla pitkään, johtuneeko lähinnä Monsterin huiman tuottohistorian vuoksi. Olisiko tästä vastaavaan jne.

Ohessa joka tapauksessa linkki firman CEOn haastatteluun, kun oli keväällä Odd Lotsissa vieraana. Paljon mielenkiintoista infoa juomien hyllytyksestä, sen tärkeydestä myynnin suhteen, hyllyjen visuaalisesta ilmeestä ym. Ei näitä osaa arjessa aina aavistaakaan kuinka paljon tietoa/taitoa eri asioiden suunnitteluun on käytetty.

8 tykkäystä

Periaatteessa tästä ketjusta voisi varmaan yhdistää Monsterin (MNST) ym. “vastaavat juomat”. Juomat eroavat varmasti toisistaan, mutta ei kukaan määräänsä enempää niitä voi päivässä juoda, joten menevät sinällään samaan kategoriaan kilpailussa päivittäisistä juomista. Miksei myös Coca-Cola ym., mutta taitaa nämä juomat sisältää enemmän kofeiinia ja ovat siten energiajuomat-kategoriassa.

Celsius on tosiaan Suomessa paljon näkymättömämpi ja esimerkiksi juuri ruotsalainen Nocco on paljon enemmän näkyvissä mm. sosiaalisessa mediassa. Omien kokemuksieni mukaan esimerkiksi Instagramissa ei tarvitse olla sinällään kovin paljoakaan seuraajia, että lavan tai kaksi (á 24 pack) saat juomaa ilmaiseksi näkyvyyttä vastaan (Puhdistamo/Nocco).

Kaiken kaikkiaan uskon tämän alan pärjäävän jatkossakin, koska on äärimmäisen trendikästä nuorison ja nuorten aikuisten keskuudessa juoda kyseisiä juomatuotteita. Juomien litrahinta on kova ja katteet ovat varmasti kunnossa. Litrahinnat näyttävät vaihtelevan 4 € - 8 € välillä. Celsius 355 ml tölkki ja siinä olisi vielä varaa shrinkflaatioon tuohon Noccon ja Puhdistamon 330 ml pakkauskokoon. Monster vetelee 500 ml isommilla astioilla.




Eri juomamakuja tulee jatkuvalla syötöllä hittien jäädessä myyntiin ja hutien hävitessä pikku hiljaa. Eikä suosiota yhtään vähennä merkkien mainonta vaikuttajien ja julkkisten välityksellä. Nytkin kun menin etsimään Noccosta lisätietoja niin etusivulla on Valtterin naamataulu ja ilmoitus uudesta lähettilässopimuksesta. Nocco kuuluu Witamin Well Groupiin ja ei ole listattu.


En ole kyseisten tuotteiden kuluttaja, mutta varmaan kaikilta isoimmilta brändeiltä sen yhden tuotteen maistellut. Omat kokemukset kyseisistä juomista ovat pääosin negatiivisia ainakin maun puolesta. Tuotteista pääosin jää äärimmäisen teollisen makeutuksen jälkimaku suuhun. Erottuvuustekijä taitaa olla brändi ja mainonta. Vaikka en ole mitään sokkotestiä tai makuvertailua tehnyt, niin Celsius / Nocco juomat maistuvat käytännössä toisiltaan ja en varmasti osaisi sanoa mikä juoma on mitäkin, jos sokkona niitä joisin. Voin siis hyvin nähdä kuluttajan ostamassa Noccoa, koska Valtteri Bottas sitä mainostaa? Eli mielikuvat ja mainonta myy.

Verkkokauppa.com myy verkossa pakkauksina ‘energiajuomia’. Saatavilla myymälöistä/verkosta listalta hyvin näkee trendiä:

image

Top 5:
Monster 24 tuotetta
Nocco 16 tuotetta
Red Bull 13 tuotetta
Puhdistamo 8 tuotetta
Prime 4 tuotetta

Kaiken kaikkiaan Celsius (CELH) on lasketellut kolmessa kuukaudessa -32 % ja arvostus edelleen kireähkö. Jotenkin tuntuu, että tässä varmasti on paljon uskoa/toivoa samanlaisesta kurssikehityksestä kuin Monsterin kanssa on ollut, vaikka on sitä toki ollutkin. Kurssi on ollut 2019 vuonna 1,5 dollarin paikkeilla ja 5y kehitys ollut +4500 %. Omia sijoitushaluja rajoittanut juurikin kireä arvostus, koska kilpailu on kovaa juomapuolella. Toisaalta jos ottaisi seurantaposition, koska uskon “megatrendiin”, tulisi osaketta ja alaa seurattua enemmän. Viimeisimmässä raportissa liikevaihto ei kasvanut odotusten mukaisesti, mutta kannattavuus oli parempaa.

Celsius (CELH) 1Y kurssi:

6 tykkäystä

Celsiuksen kohdalla on vähän eroa perinteisiin energiajuomiin juuri tuon “terveysjuoma” mainonnan osalta. Heille on käsittääkseni tulossa myös täysin kofeiinittomia juomia joten tulevat siten poikkeamaan muista energiajuomista ja Coca-Colasta.

1 tykkäys

Tästä Celsiuksesta oli hyvä juttu muutama numero taaksepäin Viisas Raha -lehdessä. Siitä itellä heräsi pieni mielenkiinto, mutta onnekseni en lähtenyt vielä ostamaan. Arvostusthan on räikeä, mutta jos tosiaan miettii keissiä siltä pohjalta, että firman liikevaihdosta muistaakseni 95 % tulee vielä USA:sta, niin millaset kasvumahdollisuudet tällä voisi olla JOS kaikki menee putkeen. Pepsi isona tekijänä mukana, niin pitäisi paukkuja olla laajentua ympäri maapalloa. Vaikka kurssikäyriä ei sinällään pitäisi tuijotella, mutta mielenkiinnosta vertasin Monster Beverageen ja sen alkutaipaleen nousuihin tätä. Voisi sanoa, että Celsiuksessa oltaisiin tällä hetkellä siinä, missä Monsterissa oltiin 2007 tai vähän myöhemmin 2009.

Monsterin hintahan huitelee tällä hetkellä 48 hujakoilla ja huiput 62 $.

Celsius taas näyttää vähän samantapaiselta:

En tiedä milloin tällaiseen pystyy rahojaan laittamaan, kun arvostustasot on 3-5 kertaiset, siihen mihin on tottunut sijoittamaan viime aikoina.

Vähän oli nollatuotto-postaus, mutta kai sitä joskus näihin törkeesti nouseisiinkin voisi kokeilla lähteä mukaan, kun ei se nousu aina tyssää siihen ensimmäiseen 5000%:iin jos takaa löytyy paljon paukkuja, niin kuin Celsiuksella nyt tuntuu löytyvän.

Fundaan pitäisi tarkemmin tutustua ja mukava täältä sitä olisi lueskella, jos porukka on enemmän tähän tosiaan tutustunut.

3 tykkäystä

En nyt lähde lukemaan noita tutkimuksia, mutta pitäisin melko kyseenalaisena kuitenkin Celsius-juomien “terveysvaikutuksia”. Tällä hetkellä ei kofeiinittomia tuotteita heillä ole, mutta esim. Noccolla on, joten ei se nyt sinällään mitään uutta ole kofeiinittomuus.

Hesarissakin on juttua tästä ko. juomatyypistä, vaikkakaan en ole asiantuntija ja en nyt lähde sanomaan ovatko kaikki juomat “BCAA-juomia” tai Celsiuksen juomat edes sen tyyppisiä. Mutta tavallisen kuluttajan näkökulmasta kyllä.

”BCAA-JUOMISTA ei hyödy oikeastaan kukaan”, toteaa laillistettu ravitsemusterapeutti, dosentti Jaakko Mursu ykskantaan.

Mursun mukaan juomat ovat löytäneet käyttäjäkuntansa aggressiivisen markkinoinnin seurauksena. Kun urheilija kehuu sosiaalisen median kanavallaan BCAA-juomaa, seuraaja on helppo vakuuttaa siitä, että kyse on jostain, josta ei kannata jäädä paitsi. Syntyy mielikuva, että juomasta on pakko olla hyötyä, ja tämä mielikuva myy. Tuote saa pian statuksen, joka ruokkii itse itseään.

”Silloin käyttäjä harvoin kyseenalaistaa todellisen tarpeen. Se on vähän kuin taistelua isoa virtaa vastaan”, Mursu huokaisee.

Mitä taas Celsius itse sanoo UKK-sivuillaan

Ihmetyttää siis, jos kyseessä on terveysjuoma, niin miksei sitä mainita tässä kysymyksessä

KENELLE CELSIUS ENERGIAJUOMAT SOPIVAT?

Aktiivista elämäntyyliä noudattaville, vastuullisille aikuisille, jotka haluavat piristävän, virkeyden tunnetta ja jaksamista kohentavan energiajuoman, jossa ei ole sokeria, ja jonka aromit sekä väriaineet ovat luonnollisia.

Eli jos haluaa piristystä, virkeyden tunnetta ja jaksamista kohentavaa juomaa. Kuulostaa käytännössä kofeiinituotteen mainokselta. Ei sanota, että juo polttaaksesi enemmän kaloreita, kuten tutkimussivulla sanottiin: “Thermogenic properties are proven to increase metabolism. In turn, this causes your body to burn more calories and body fat than you normally would with exercise alone.”

Katsotaan sitten tätä terveydellistä aspektia sitten, kun Celsius siirtyy valmistamaan niitä ei-energiajuomia. Juomien valmistajat kertovat, että vitamiinit ym. mitä niihin laitetaan ovat suorastaan välttämättömiä, mutta asiantuntijat ovat sitä mieltä, että ne kaikki saa normaalista tasapainoisesta ruokavaliosta. Kyllä sinne uutteita ja vitamiineja on laitettu, että saadaan vaikutelmaa terveyttä edistävästä juomasta.

2 tykkäystä

Jotenkin kuvittelisi, että rajat alkavat kokonaiskulutuksen kanssa tulemaan vastaan. Harva se vastaantuleva varhaisnuori tuntuu noita nauttivan ja joskus jotkut hieman vanhemmatkin. Kait tuosta jotain tilastoa on olemassa

Suomessa valikoima on vielä aika pientä verrattuna rapakon takaiseen tilanteeseen. Täällä toki isot toimijat, joilla jakelukanavat kunnossa, voivat helpommin tuoda tuotteitaan kaupan valikoimaan. Jokaiset julkimot ja urheilijat tuntuvat brändäävän omia juomia ja toivovat tekevänsä nopeat dollarit

Veikkaisin, että trendejä tulee ja menee. Kilpailuedun luominen tulee siis olemaan vaikeaa. Itse en tule laittamaan näihin eurojani

Yhtiö on vuodesta 2020 kasvattanut markkinaosuuttaan ja liikevaihtoa ihan räjähdysmäisesti. Toistaiseksi tuo kasvu on tullut lähinnä jenkeistä, vaikea toistaiseksi vielä sanoa miten ulkomailla onnistutaan. Itse seurailen jonkun verran urheilua ja olen kyllä huomannut että celsius on ollut näkyvästi mukana eri urheilulajeissa, mm. nyrkkeily, jääkiekko ym. Ainakin jenkeissä voidaan puhua että celsius on kenties se trendaavin ja koviten nosteessa oleva energiajuoma.

Viime aikoina osake on ollut kuitenkin kovassa laskupaineessa. Q1 tuloksessa oli nähtävissä liikevaihdon kasvun hidastumista, mutta silloin yhtiö selitti tuota varastoon liittyvillä väliaikaisilla tekijöillä. Huhtikuussa tullut Nielsenin data kuitenkin viesti myös kasvun hidastumisesta aiempaan nähden (x.com) tämä käyttäjä postaa energiajuomamarkkinaan liittyvää dataa joka tulee NielsenIQlta. Näillä arvostustasoilla kun osake treidaa ei kasvun tarvitse kummoisesti hidastua että kurssi hinnoitellaan alaspäin reilulla kädellä. Jokunen aika sitten jenkkien uutisissa oli myös juttu kaverista, joka oli juonut päivittäin kaksi celsiusta ja joutunut maksaongelmien takia sairaalaan. Tämä ei varsinaisesti myöskään lämmittänyt markkinaa.

Tarina on ihan mielenkiintoinen, mutta viime aikoina hidastunut kasvu ja negatiiviset uutiset yhtiön ympärillä yhdistettynä edelleen erittäin kovia odotuksia sisältävään kurssiin saa kyllä olemaan varovaisella kannalla toistaiseksi.

2 tykkäystä

Tässä viimeisin presis https://www.celsiusholdingsinc.com/wp-content/uploads/2024/05/Celsius-Q1-2024-Investor-Presentation.pdf



Käyttäjämäärän per kotitalous, maantieteellistä tai Koko markkinan huippua tuskin on vielä saavutettu. Mutta kuten sanoit trendejä tulee ja menee. Kyse on siitä kuka mukautuu

1 tykkäys

Celsius on nauttinut ns. putken täytön tuomasta kasvusta ja saanut kovia myyntilukuja ihan vähittäiskaupan hyllytilaa ja jakelijan varastoa täyttämällä. Tämä on edesauttanut kovia kasvuprosentteja ja heittänyt arvostuskertoimet tappiin.

On melko selvää, että Yhdysvalloissa tätä kasvua ei voi enää jatkaa putkea täyttämällä. Kasvu, jos on tullakseen, tulee kuluttajalta, energiajuomamarkkinan kasvusta ja paranevasta markkinaosuudesta segmentin sisällä.

Jakelijan varastotason lasku kysynnän paremman ennustettavuuden ja putkentäytön loppumisen takia on aiheuttanut ja tulee aiheuttamaan kasvun hidastumista. Pörssi on tähän jo reagoinut -42% tiputuksella yhden kuukauden aikana. Vaikea sanoa kuinka paljon putoaminen tulee jatkumaan.

Kysymysmerkit ovat:

  • Miten Celsius tulee pärjäämään kotimarkkinan kuluttajakysynnän kanssa? Pystyykö se edelleen ottamaan markkinaa ja pitämään tai jopa parantamaan listauksia?
  • Onnistuuko Celsius tekemään samanlaista putken täyttöä isoilla vientimarkkinoilla, ja saamaan niiltä vetoapua kasvuun useaksi vuodeksi?
  • Onko tuote ja brändi tarpeeksi hyviä, jotta Celsius jää markkinoille pysyvästi, vai onko se unohtunut kaikilta ja tippunut hyllyiltä viiden vuoden päästä?

Näin satunnaisena energiajuomien käyttäjänä (n. 10-20 annosta vuodessa), sanoisin, että tuote on moneen kilpailijaansa verrattuna raikas ja hyvä. Sillä on aito mahdollisuus vakiinnuttaa asemansa, mutta tämän todennäköisyyttä en osaa arvioida. Tuote näyttää pysyneen suomalaisten keskusliikkeiden valikoimassa useamman valikoimajakson ajan melko hyvillä hyllypaikoilla, joten ainakin Suomessa kuluttajakysyntä on kestänyt. Siksi tuotteen voi uskoa pärjäävän muillakin vientimarkkinoilla. Markkina on kasvava, joten mahdollisuuksia on. Tarina on kuitenkin vasta alussa.

Aika näyttää miten käy, mutta nykyisellä arvostuksella lähdin pienellä positiolla mukaan. Teen varmaan lisäyksen tai pari, jos arvostus tippuu enemmän.

5 tykkäystä

Hyvä teksti! Minulla on hyvin samankaltaiset ajatukset tästä tapauksesta.

Onnistuuko Celsius tekemään samanlaista putken täyttöä isoilla vientimarkkinoilla, ja saamaan niiltä vetoapua kasvuun useaksi vuodeksi?

Tämä on se tärkein kysymys mielestäni ja minkä tahansa tuotteen kohdalla jolla ei ole isoja muskeleita takana, pitäisin viennin onnistumista isossa skaalassa epätodennäköisenä. Tässä tapauksessa luottamusta lisää kuitenkin Pepsin 8.5% omistus yhtiöstä. Pepsin jakelukanavat avaavat ovia moneen markkinaan ja hyville hyllypaikoille. Toisaalta Pepsi voi ostaa pois koko roskan mikäli näkee sen uhkana omille tuotteille.

Näin satunnaisena energiajuomien käyttäjänä (n. 10-20 annosta vuodessa), sanoisin, että tuote on moneen kilpailijaansa verrattuna raikas ja hyvä.

Olen saman profiilin käyttäjä ja tästäkin samaa mieltä. Tölkki on erottuva ja hieman relevantteja kilpailijoita isompi, myös maku on hyvä. Näitä tosin näkee usein myös tarjouksessa. Ehkä jopa enemmän kuin Noccoa.

5 tykkäystä

Seeking Alphassa oli iha hyvä juttu

https://seekingalpha.com/article/4701827-celsius-a-high-risk-high-reward-investment-in-the-energy-drink-market?source=feed_all_articles

Laskispa hinta viel, nii vois sipasta.

3 tykkäystä

Celsius was the US 3rd most popular energy drink brand in 2023! With a 5.9% market share, it was behind Red Bull and Monster.

Celsius Deep Dive to see where The market share could be by 2030

Part 1

Part 2

Part 3

2 tykkäystä

Tämä ei ole Monsterin haastaja lainkaan. Aivan erilainen asiakaskunta. Tämä on kyllä haastaja pienelle Noccolle. Monsteri vaikuttaisi mielestäni paremmalta ostolta tässä vaiheessa, jos kiinnostaa energiajuomiin sijoittaminen. Jos tämä lappu puolittuisi niin tämäkin alkaisi näyttämään mielenkiintoisemmalta, mutta tällä hetkellä aika laumaosake

” Celsius has signed new agreements for distribution in UK, Ireland, France, and other countries. I expect that in the next few years, European sales will grow faster than North America.”

Mielenkiinnolla odotan miten Euroopan valloitus etenee. Nyt kun myydään vain Jenkeissä on kasvun rajat lähellä. Jos Kanada ja Eurooppa vetää yhtä hyvin, niin kertoimet sulaa äkkiä.

Monster on aika kulahtanut brändi ja Celsiuksella (ja muilla) on mielestäni parempia tuotteita monella mittarilla, vaikka heillä onkin merkittävä etumatka kirittävänä. Eikä ole mitään takeita, että juuri Celsius on tulevaisuuden voittaja.