Periaatteessa tästä ketjusta voisi varmaan yhdistää Monsterin (MNST) ym. “vastaavat juomat”. Juomat eroavat varmasti toisistaan, mutta ei kukaan määräänsä enempää niitä voi päivässä juoda, joten menevät sinällään samaan kategoriaan kilpailussa päivittäisistä juomista. Miksei myös Coca-Cola ym., mutta taitaa nämä juomat sisältää enemmän kofeiinia ja ovat siten energiajuomat-kategoriassa.
Celsius on tosiaan Suomessa paljon näkymättömämpi ja esimerkiksi juuri ruotsalainen Nocco on paljon enemmän näkyvissä mm. sosiaalisessa mediassa. Omien kokemuksieni mukaan esimerkiksi Instagramissa ei tarvitse olla sinällään kovin paljoakaan seuraajia, että lavan tai kaksi (á 24 pack) saat juomaa ilmaiseksi näkyvyyttä vastaan (Puhdistamo/Nocco).
Kaiken kaikkiaan uskon tämän alan pärjäävän jatkossakin, koska on äärimmäisen trendikästä nuorison ja nuorten aikuisten keskuudessa juoda kyseisiä juomatuotteita. Juomien litrahinta on kova ja katteet ovat varmasti kunnossa. Litrahinnat näyttävät vaihtelevan 4 € - 8 € välillä. Celsius 355 ml tölkki ja siinä olisi vielä varaa shrinkflaatioon tuohon Noccon ja Puhdistamon 330 ml pakkauskokoon. Monster vetelee 500 ml isommilla astioilla.
Eri juomamakuja tulee jatkuvalla syötöllä hittien jäädessä myyntiin ja hutien hävitessä pikku hiljaa. Eikä suosiota yhtään vähennä merkkien mainonta vaikuttajien ja julkkisten välityksellä. Nytkin kun menin etsimään Noccosta lisätietoja niin etusivulla on Valtterin naamataulu ja ilmoitus uudesta lähettilässopimuksesta. Nocco kuuluu Witamin Well Groupiin ja ei ole listattu.
En ole kyseisten tuotteiden kuluttaja, mutta varmaan kaikilta isoimmilta brändeiltä sen yhden tuotteen maistellut. Omat kokemukset kyseisistä juomista ovat pääosin negatiivisia ainakin maun puolesta. Tuotteista pääosin jää äärimmäisen teollisen makeutuksen jälkimaku suuhun. Erottuvuustekijä taitaa olla brändi ja mainonta. Vaikka en ole mitään sokkotestiä tai makuvertailua tehnyt, niin Celsius / Nocco juomat maistuvat käytännössä toisiltaan ja en varmasti osaisi sanoa mikä juoma on mitäkin, jos sokkona niitä joisin. Voin siis hyvin nähdä kuluttajan ostamassa Noccoa, koska Valtteri Bottas sitä mainostaa? Eli mielikuvat ja mainonta myy.
Verkkokauppa.com myy verkossa pakkauksina ‘energiajuomia’. Saatavilla myymälöistä/verkosta listalta hyvin näkee trendiä:

Top 5:
Monster 24 tuotetta
Nocco 16 tuotetta
Red Bull 13 tuotetta
Puhdistamo 8 tuotetta
Prime 4 tuotetta
Kaiken kaikkiaan Celsius (CELH) on lasketellut kolmessa kuukaudessa -32 % ja arvostus edelleen kireähkö. Jotenkin tuntuu, että tässä varmasti on paljon uskoa/toivoa samanlaisesta kurssikehityksestä kuin Monsterin kanssa on ollut, vaikka on sitä toki ollutkin. Kurssi on ollut 2019 vuonna 1,5 dollarin paikkeilla ja 5y kehitys ollut +4500 %. Omia sijoitushaluja rajoittanut juurikin kireä arvostus, koska kilpailu on kovaa juomapuolella. Toisaalta jos ottaisi seurantaposition, koska uskon “megatrendiin”, tulisi osaketta ja alaa seurattua enemmän. Viimeisimmässä raportissa liikevaihto ei kasvanut odotusten mukaisesti, mutta kannattavuus oli parempaa.
Celsius (CELH) 1Y kurssi: