ChatGPT, muut kielimallit ja tekoäly

Kysykääs miten energian hintaongelma ratkaistaan Euroopassa. Itse en viitti puhelinnumeroa antaa epämääräisille demotuotoksille :slight_smile:

Jos olet antanut jonkun puhelinnumeron googlelle, niin google accountilla pääsee suoraan eteenpäin tuossa kirjautumisessa.

Ei ole googlellakaan.

Noh, odotetaan sitten julkaisua tai standalonea.

Tässä yksi vastaus kysymykseen “miten energiakriisi voitaisiin ratkaista jos Venäjä lopettaisi kaasun tuomisen Eurooppaan”.

One potential way to solve an energy crisis in Europe if Russia were to stop exporting gas to the region would be to increase the use of renewable energy sources such as solar and wind power. This could be done by implementing policies that encourage the development and adoption of these technologies, as well as by investing in infrastructure that would support the use of renewables. Additionally, Europe could look to import natural gas from other countries, such as the United States, which has become a major exporter of natural gas in recent years. Other potential solutions could include increasing the use of nuclear power, or implementing conservation measures to reduce overall energy demand.

8 tykkäystä

ChatGPT oli eilen pääosin jumissa. Sain energiakysymykseen hyviäkin vastauksia suomeksi, mutta jostain syystä pitkän vastauksen jälkeen se katosi ja ruudulle ilmestyi virheilmoitus.

Kysyin hetki sitten uudestaan, tällä kertaa englanniksi. Pyysin vähintään viittä lyhyen ja pitkän aikajänteen ratkaisua Venäjän energiaviennin pysähtymisestä johtuvaan energiakriisiin.

In the short term, if Russia were to cut off all energy exports to the rest of Europe, it would likely cause a significant energy crisis in Europe. Some possible solutions to this crisis in the short term could include:

  1. Increasing energy production from other sources within Europe, such as nuclear, hydroelectric, and renewable energy.
  2. Importing energy from other countries, such as the United States or Middle Eastern countries.
  3. Implementing energy conservation measures, such as reducing demand through energy efficiency programs and incentives.
  4. Reducing non-essential energy use, such as by reducing or suspending certain industrial activities.
  5. Establishing emergency energy sharing agreements among European countries to ensure that everyone has access to the energy they need.

In the long term, some possible solutions to prevent a similar energy crisis from occurring again could include:

  1. Diversifying Europe’s energy sources to reduce dependence on any single country or region.
  2. Investing in new energy infrastructure, such as pipelines, transmission lines, and storage facilities, to improve the flexibility and resilience of Europe’s energy system.
  3. Developing new technologies for producing and using energy, such as advanced nuclear reactors and renewable energy sources.
  4. Strengthening international cooperation and agreements on energy, such as through the European Union or other regional organizations.
  5. Promoting energy security through policies and measures that reduce the risks and impacts of disruptions to energy supplies.

Ei moitittavaa.

8 tykkäystä

Kyllähän tämä tekoäly korvaisi muutamat päätöksentekijät jos nyt rehellisiä ollaan. Ei tarvitsisi kokoontua kymmenien(?) ihmisten voimin näitä asioita pohtimaan kun suorat ja järkevät vastaukset saisi noinkin yksinkertaisesti. Valtaosa kuitenkin varmaan nämäkin tuotokset allekirjoittavat.

4 tykkäystä

Jos tietää ja tuntee osa-alueen, jolta tällaisia laajempia kysymyksiä kyselee… tämä on todella nopea tapa luoda pohja mille tahansa esitykselle. Kokeilin piruuttani kysellä ChatGPT:ltä kysymykset, joihin muutama itse tekemäni vanha slaidi antoi vastauksen. Sanonpa vain, että on tämä jo nyt melkoinen apuväline kiireisille ihmisille. :slight_smile: Käytin slaideihini aikoinaan aikaa tunteja ja tämä pukkaa viimeistelyä vailla olevaa sisältöä sekunneissa. Ei täydellistä, mutta käyttökelpoista.

5 tykkäystä

Kokeilin käyttää AI:ta artikkeleiden tiivistämiseen. ChatGPT:ltä voi pyytää juttujen tiivistämistä pääkohtiin tai vaikka tasolle, jonka kolmasluokkalainen ymmärtää. Kopioin tekstin chattiin ja pyysin tekemään management-muistion. :slight_smile:

Toimi muuten aika hienosti. Aikaa säästyy, kun kaikkia pitkiä englanninkielisiä juttuja ei aina jaksaisi lukea.

Ainoa ongelma on, että palvelu on jatkuvasti kovan kuorman alla ja toimii vähän niin ja näin. Aamuisin tuntuu olevan virkeimmillään.

4 tykkäystä

Toimisko jonkun Howard Marksin memon tms. lyhentämiseen myös? Tai muiden samantyylisten ehkä ajoittain raskaslukuisten tekstien lukuun?

3 tykkäystä

Kannattaa kokeilla. Kokeilin itse parilla Scientific Americanin jutulla ja Lightreading-saitin (telecom uutisia) jutuilla. Niiden kanssa toimi tosi hyvin. Paria tiivistettynä saamaani alkuperäistä juttua en enää edes lukenut. Ei nyt kaikkein kätevin käyttää, kun teksti pitää copypastata chattiin, mutta toimii.

Ohjelmointiin tämä on aivan mahtava. Pyysin esimerkiksi kirjoittamaan Qt käyttöliittymän käyttäen PyQt5, jossa on sovelluksen valikot alavalikot sisältäen siten, että valikot muodostetaan listasta. Lista pitää sisällään muuttujat name, icon ja action. Sieltä se kirjoitteli sujuvamman koodin mitä olisin itse tehnyt.

Jos taas itse ei tykkää koodista, voi pyytää esimerkiksi välttämäään jotain funktiota, jolloin tulee uusi ehdotus. Harmi kun nyt Chatti ylikuormittui juuri kun innostuin ja ajattelin laittaa sen tekemään projekteja, joita en ole muuten saanut itse aikaiseksi :smile:

8 tykkäystä

Kysyntää on niin paljon että kohtahan ChatGPT kannattaisi muuttaa kuukausimaksulliseksi palveluksi. Paljonko olisit valmis maksamaan tuon laatuisesta AI assistentista? Vastaus riippunee siitä koetko pystyväsi ,monetisoimaan’ AIn kykyjä esim töissäsi jotenkin. Tein tämän vähän kieli poskessa mutta kokeillaan:

  • <10e kuukaudessa
  • 10-100e kuukaudessa
  • 100-1000e kuukaudessa
  • Yli 1000e kuukaudessa
  • En olisi valmis maksamaan palvelusta

0 äänestäjää

2 tykkäystä

Maksulliselta palvelulta kyllä vaatisin paljon enemmän kuin nykyinen. Kaikki keinotekoiset rajoitteet ja hidasteet pois nyt ainakin.
Koodiin erikoistuneesta assistentista voisin maksaa helposti isojakin summia. Tosin tässä on vielä liikaa kysymyksiä auki.

Siinä tapauksessa Github co-pilot voisi olla sinulle varteenotettava vaihtoehto.

2 tykkäystä

Sitten kun nämä lisensointi ongelmat on saatu ratkaistua. Koskee kyllä varmasti myös ChatGPL:ääkin.

Kaltaiselleni luovan alan tyypille joka ymmärtää koodauksesta riittävästi että osaan kuvata ChatGPT:lle mitä haluan tämä on ihan maaginen työkalu. Koodaajilta säilyy älyttömästi aikaa ja minä pääsen toteuttamaan kaikki pöhköt visioni itse kun voin pyytää AI:lta ratkaisut kaikenmaailman animaattori-, UI- ja Wwise-kikkailuihin. Samalla koodauksen opettajana aivan ylivertainen kun näkee vastauksen täsmälleen kysymäänsä asiaan selkeästi kommentoituna koodina. Täysin epätodellista, ihan kuin scifi-elokuvassa. Se tunne kun kysyt jokseenkin monimutkaisella lauseella scriptiä joka toteuttaisi visioimasi asian jonka koodaamista itse et voisi kuvitellakaan, ChatGPT:n kursori vilkkuu hetken ja sitten reipas aloitus: ”Sure, here’s a script which…”

12 tykkäystä

Juuri tämä!

Aivan maagista suorittamista. Suoria, hienoja scriptejä siltä osin kuin itse on ollut aikaa tätä tutkia. Stack Overflow taisi tämän laittaa jo banniin virheiden takia eli varovaisuutta kuitenkin.

Eilen kun pyysin tekemään rinnan Python ja R koodia tehtävässä, niin ei voinut kuin nauraa epäuskoisesti kun kirjoitti koodia ja vertaili niitä toisiinsa suorituskykymielessä. SCARY!

7 tykkäystä

Antaa myös varsin kivan vastauksen jos pyytää vertailemaan React, Angular ja Svelte

Ongelmana onkin erottaa mitkä vastaukset ovat totta ja mitkä ei. Tällähän ei ole mitään harkintaa sen suhteen voiko lähde olla valheellinen. Myös moni aluksi hyvältä näyttävä koodinpätkä ei oikeasti sovi ratkaisuksi vaikka pseudokoodina näyttää toimivalta. Olen pari päivää käyttänyt apuna yksinkertaisiin tehtäviin joiden oikeellisuutta on helppo validoida. Esimerkkinä vaikka testitapausten kirjoittamiseen ja siihen on sopinut ihan kivasti.

4 tykkäystä

Jep, omat koodailuni ovat tosin sen verran yksinkertaisia että minäkin osaan sanoa missä vika jos ei toimi - ja koodaajat osaavat sitten auttaa jos omat taidot eivät riitä. Yhtä kaikki, mainio apuväline ja jännittävää nähdä mihin tämä vielä kehittyy!

1 tykkäys