Digia sijoituskohteena

Minä ainakin näen tässä ihan vakaan suorittajan jos nyt ei sitten tule jotain ERP ongelmia :smiley: myös tällä strategia kaudela ja riskit näen nykyhinnoilla kyllä alhaiseksi, osinkokin kohtuullinen.

Kiva kun ollaan siirrytty 2022 ennusteisiin, niin kaikki näytää edullisemmalta, vaikka paras dippi toistaiseksi menikin ohi. 2,4% osinko 45% jaolla. Kuienkin kasvua luvassa, mikä yleensä vähän pidemälle takaa sen että osake ei kauheasti laske (ei ehkä osinko ansa )

6 tykkäystä

IT-palveluiden ulkoistaminen on markkinassa edennyt pitkälle. Nyt finanssitoimijoilla on käynnissä seuraava vaihe, jossa ulkoistetaan ydinliiketoiminnan ulkopuolisia prosesseja. Näin tekee muun muassa S-Pankki Rahastoyhtiö, joka on ulkoistanut rahastojensa hallintoon liittyviä prosesseja Digialle.

12 tykkäystä

Tästä vielä Ind:n ennusteet huomiselle tulosjulkaisulle:

4 tykkäystä
8 tykkäystä

Ind:n ennusteet ylitettiin. En näe mitään syytä miksei tätä voisi omistaa myös jatkossakin.
Todennäköisesti tänään lisäostoja, katsotaan markkinoiden reaktio ja tuumaillaan sitten.

3 tykkäystä

Inderes näkee alustavasti pientä nousupainetta tavoitehintaansa, joka on nyt 8,10€. Kurssi tällä hetkellä 6,82€ :rocket:

6 tykkäystä
14 tykkäystä
9 tykkäystä

https://www.inderes.fi/fi/vakuuttava-tekeminen-lisaa-luottoa-jatkoon

2 tykkäystä

OP:lta suositusmuutos lisää tasolle ja tavoitehinta nousi 8,00 euroon.

OP odottaa 2022 ja 2023 (2023 ebita 12,1%) kannattavuuden nousevan, kun huonosti kannattavista projekteista on päästy eroon ja meneillään oleva oman toiminnanohjausjärjestelmän kehitystyö etenee.

Kasvua on tehty laajalla rintamalla täsmä yritysostoilla.
Vahva markkina-asema niin isommissa kuin pienemmussä projekteissa.

Uhkia:
Huonosti kannattavat projektit
Kiinteä kulurakenne
Suomen taloustilanne heikkenee

7 tykkäystä
7 tykkäystä

Tuominenhan oli vasta tänä vuonna rekrytty johtaja CGIltä Digialle. Olikohan ensimmäinen hetki, kun pääsi tankkaamaan?

4 tykkäystä

Tämä sopimus oli jäänyt ainakin minulta täysin huomaamatta.

13 tykkäystä

Olisiko Digian ohjeistuksessa vielä noston mahdollisuus loppuvuodelle?

Digia ohjeistaa liikevaihdon kasvavan edellisvuotta
nopeammin (5,5 % vuonna 2020) ja EBITA-%:n olevan
noin 10 %:n tasollaDIGIA EBITA

4 tykkäystä

Tuossa tosiaan vain Q3 luvut,
Tammi-syyskuu antaa varmaan parempaa kuvaa.
Tammi-syyskuu 2021

  • Liikevaihto 111,2 (101,2) miljoonaa euroa, kasvua 9,9 %
  • EBITA-liikevoitto 12,8 (11,4) miljoonaa euroa, kasvua 11,9 %; EBITA-liikevoittomarginaali 11,5 (11,3) % liikevaihdosta
  • Liikevoitto (EBIT) 10,5 (10,0) miljoonaa euroa, kasvua 4,2 %; liikevoittomarginaali (EBIT) 9,4 (9,9) % liikevaihdosta
  • Osakekohtainen tulos 0,31 (0,29) euroa
5 tykkäystä

Siellä nostettu suositusta ja lähdetty viikonlopun viettoon.

Kauppalehti:

  • 18:37 ***
Carnegie nostaa Digian suosituksen osta-tasolle (aik. pidä) ja toistaa 8,10 euron tavoitehinnan.
6 tykkäystä

Ajattelin kertoa Digiasta oman mielipiteeni, joka perustuu uutisiin, Inderesin juttuihin sekä omiin käsityksiin että jonkinlaisiin kokemuksiinkin. Olen myös tämänkin firman osalta tehnyt itsenäistä tutkimustyötä.

Digia ei ole alallaan kovin seksikäs toimija, jopa Tietoevryä tylsempi toimija - hyvällä sekä huonolla tavalla. Digia tämä ja viime vuosi on kulunut runsaiden investointien parissa mm. yrityskaupat, oman alustan kehittämiset etc. Toki tällaiset usein näkyvät luvuissa hetkellisesti tavallaan negatiivisina, kun investoidaan runsaasti. Itselleni on ainakin tullut sellainen mielikuva, että tämä ei ole tullut isolle osalle sijoittajista selväksi, vaikka toimitusjohtajakin on kertonut näistä investoinneista. Itse olen ymmärtänyt näiden erilaisten investointien menneen yllättävänkin sujuvasti, eli luvut eivät ole hetkellisesti kärsineet, niin paljoa kuin olisi voinut kuvitella. Näistä em. panostuksista hiljalleen Digia tullee ottamaan hyödyt irti, jotka tulevat näkymään lähiaikoina luvuissa ja varsinkin pitkällä aikavälillä.

En ole alan asiantuntija, mutta mitä olen lukenut ja ymmärtänyt niin ala tulee kasvamaan ja Digia olisi yksi, joka erityisesti tästä hyötyisi. Toisaalta onhan selvä ettei mikään tule itsellään, eli kaikki markkinoilla oleva potentiaali tulee lunastaa.

Digiassa on muutama muukin asia, jotka kiinnostelee… Digialla on jatkuvia palveluja, joista tulee säännöllisesti rahaa, en tiedä voiko puhua lypsylehmistä? Projekteissakin on sujunut tietojeni mukaan hyvin ja jokseenkin on itselläni kokemuksia Digian yhdestä isosta projektista, joka meni putkeen, mutta se pitää sanoa, että itsellä ei ole useista Digian projekteista sen suurempaa kokemusta. Ja onhan projektiliiketoiminnalla aina omat isommat probleemansa ja varsinkin, jos tulee isompia ongelmia isojen projektien kanssa. :thinking: Toisaalta näen sen vain plussana, että on varmoja hyviä tulonlähteitä sekä näitä isompia projekteja.

Näen Digian varmana toimijana, joka maksaa ihan kohtalaista osinkoa, mutta itselleni osinko ei ole erityisen tärkeä juttu ainakaan tällaisen yhtiön osalta. Digia on nyt investoinut valtavasti ja alkaa tai siis on alkanut jo ottamaan hyötyä niistä, mikä tullee näkymään sekä liikevaihdossa, kannattavuudessa ja sitä myöden tuloksessa. Digia skaalautuu hyvin ja hallitsee+osaa kokonaisuuden sekä tukea antaa tämän alan vahva kasvu. Mielestäni tunnuslukujen ja arvostuskertoimien mukaan minun mielestäni mukava hinnaltaan, koska itse koen tämän varmana kasvajana, jolla on hyvä tulevaisuus edessä.

Potentiaalia on kasvaa sekä kehittyä jatkuvissa palveluissa että myös projektitoiminnassa, mutta ei pidä myös unohtaa kansainvälistymiskorttia, jota Digia ei ole vielä käyttänyt - se on suuri uhka ja samalla myös mahdollisuus. Yllätyksiä voi tulla, tämän alan palkkainflaatio on ollut kova ja isoissa projekteissa voi tapahtua jotain negatiivista, eli ei tämäkään tapaus varma ole.

Itselläni on epäsuoraa kokemusta Digiasta ja olen seurannut firmaa eri tavoin pitkään. Tämän kirjoituksen lukijan tulee muistaa, että omistan firmaa, mikä saattaa huomaamattaan aiheuttaa minussa liikaa härkää tämän suhteen, vaikka koen olevani kriittinen tämänkin tapauksen suhteen. :slight_smile: Tämä ketju on niin kovin hiljainen, että uskalsin jakaa tänne omat ajatukseni ja kokemukseni. Toivon, että jotkut saivat tästä jotain irti. :slight_smile:

EDIT:
Minun mielestä toimitusjohtaja Timo Levoranta sopii erityisesti juuri tämän yhtiön toimitusjohtajaksi, näiden videoiden ansiosta pääsee jokseenkin kärryille Digian nykymenosta sekä saa hieman kuvaa itse toimaristakin. :slight_smile:

  1. 6.8.2021
    Digia Q2'21: Tulevaisuuden kasvu vaatii investointeja - YouTube
  2. 14.9.2021
    Digia sijoituskohteena | Pörssisijoittajan viikko (14.9.2021) - YouTube
  3. 29.10.2021
    Digia Q3’21: Lupa olla tyytyväinen - YouTube
38 tykkäystä

Nyt hieman harmittaa kun en eilen ehtinyt seurata loppuhuutokauppaa, joku ilmeisesti suoritti veromyyntejä, tuohon olisi pitänyt saada käsi alle. Tänään sitten uusi yritys.

2 tykkäystä

On ollut kyllä erikoista seurata Digian kurssin laskua vaikka yleistä laskua ja epävarmuutta onkin ollut markkinoilla. Jotenkin tuntuu, että sijoittajat ovat unohtaneet, että pääomistaja Ingmannit ostivat elokuussa hyvillä mielin osaketta 7.24 hintaan ja muutenkin luvut ovat olleet yli odotusten. Kaikki näyttää mielestäni siltä, että kohta alkaa kurssi nousta joten tyytyväisenä ainakin itse olen näillä hinnoilla osaketta tankannut lisää. Mitä mieltä olette tämän hetkisestä hinnasta ja näettekö jotain syytä miksi se ei nousisi?

9 tykkäystä

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b530e2c730d82aa02f2ed8758bb37631d&lang=fi

Digia Oyj:n hallitus on päättänyt käyttää 17.3.2021 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen antamaa valtuutusta hankkia takaisin yhtiön omia osakkeita. Osakkeet hankitaan käytettäväksi yrityskauppojen rahoittamiseen ja yhtiön osakepohjaisten kannustinohjelmien toteuttamiseen.

Hankittavien osakkeiden enimmäismäärä on 300 000, joka vastaa noin 1,1 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista. Osakkeiden hankintaan käytetään enintään 2 400 000 euroa. Omien osakkeiden hankinta alkaa aikaisintaan 16.12.2021 ja päättyy viimeistään 31.5.2022.

Takaisinostot toteutetaan EU:n markkinoiden väärinkäyttöasetuksen (EU N:o 596/2014) 5 artiklan niin sanotun turvasatamamenettelyn mukaisesti. Osakkeet hankitaan Nasdaq Helsingin julkisessa kaupankäynnissä. Digia on nimittänyt OP Yrityspankin osakkeiden takaisinosto-ohjelman järjestäjäksi. Järjestäjä tekee kaupankäyntipäätökset itsenäisesti Digiasta riippumatta ja ilmoitettujen rajojen mukaisesti. Tämä koskee myös kauppojen ajoitusta.

Osakkeesta maksettava hinta määräytyy sen hankintahetkellä Nasdaq Helsingissä vallitsevan hintatason mukaisesti, noudattaen turvasatamamenettelyn mukaisia hinta- ja volyymirajoja. Osakkeesta maksetaan valtuutuksen mukaisena ajanjaksona vähintään matalin osakkeesta pyydetty markkinahinta ja korkeintaan sen suurin markkinahinta.

Digia voi keskeyttää tai lopettaa ohjelman ennen sen suunniteltua loppumisajankohtaa. Digia julkaisee tällöin asiasta pörssitiedotteen.

Varsinainen yhtiökokous valtuutti 17.3.2021 hallituksen päättämään enintään 2 000 000 oman osakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla.

Digia Oyj:n osakemäärä on tällä hetkellä 26 823 723 ja yhtiöllä on hallussaan 57 372 kappaletta omia osakkeitaan.

21 tykkäystä