Duell ei ole ollut vuosiin mukana omalla isolla osastolla. Nyt en ihan tarkkaan muista mutta sanoisin että ei ole ollut paikalla osastolla noin viiteen vuoteen. Henkilöstöä on tottakai ollut messuilla.
Hartwall nosti omistusosuuttaan merkittävästi annin ympärillä ja mm. Twin Engine kasvatti omistustaan (Kajaanin Petri myös henkilökohtaista omistustaan).
Joo ei oo graafissa perusasetuksissa riittävän monta desimaalia nii merkitsevät numerot on piilossa.
Huomattiin tuo ja ingressistä puuttuva nolla ja vanhalta sivustolta löytyykin jo korjattu rapsa. Joku bitti vissii on solmussa niin ei vielä ole uinut uudelle inderes.fi sivustolle. Ootellaan jahka osaavammat ehtii asiaan perehtyä.
MP -messuilla kävi ilmoituksen mukaan 52.000 kävijää. Varmaan perjantain julkisen liikenteen lakko muutti joidenkin suunnitelmia. Lauantaina alkoi yhden jälkeen olla niin paljon porukkaa, että…kuulin pois lähtiessäni, että kaikki parkkipaikat on täynnä ja ihmisiä tuli junalta kuin pipoa.Tulihan siellä tilattua pyörän kuljetus kesäksi Milanoon Niinivirran kautta ja takaisin. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin lähtisi täältä ajamaan, esim. viime vuoteen verrattuna. Kun tarkoitus on kuitenkin mennä ajamaan Pyreneille.
Joo, olin itse lauantaina. Yhden jälkeen alkoi olla porukkaa kuin pipoa. Kuulemma 52.000 kävijää ja kun lähdin pois niin kuulin, että kaikki parkkipaikat ovat täynnä. Ehkä perjantain lakko siirsi sitten kävijöitä lauantaille. Itse tilasin pyörälle meno-paluu kuljetuksen Milanoon ensi kesäksi. Kun olisi tarkoitus lähteä Pyreneille ajelemaan. Sinne voi olla mukavakin cruisailla rantabulevardeja pitkin. Kuljetus tulee huomattavasti halvemmaksi kuin ajaminen lauttalippuineen, aterioineen ja yöpymisineen. Enkä erikoisesti rakasta ajaa rekkojen täyttämällä autobahnilla. Tietyn aikataulu rajoitteenhan se antaa, mutta tässä oppinut tekemään aikataulut väljiksi.
MP-messut loivat lupausta kaikkien aikojen kaudesta
Rinta-Joupin Autoliike osallistui helmikuussa järjestettyihin MP-messuihin, jotka olivat todellinen jättimenestys: moottoripyörien myynti nousi lähes 70 prosenttia viime vuoden messuihin verrattuna. Yleisestä taloustilanteesta huolimatta alkuvuosi saattaakin povata kaikkien aikojen moottoripyöräkautta.
Mitenhän lie nämä lakot vaikuttavat Duellin tekemiseen tänä vuonna? Q1-raportin yhteydessä Ämmälä sanoi Punaisenmeren tilanteeseen liittyen, että vielä toimitukset ehtinevät ajallaan ilman että liikevaihtoa menetetään, mutta myyntiä saattaa siirtyä kvartaalista toiseen (Q3->Q4 varmaankin). Nyt sitten tulee ainakin kaksi ihan turhaa lisäviikkoa odottaen kontteja satamasta, jos Duellin kontitkin lakkosatamiin saapuvat. Jo ennestään Punaisenmeren tilanteesta oli koitumassa ylimääräisiä kustannuksia ja viiveitä. Sinälläänhän kyseessä on kertaluonteista hallaa, mutta lienee ihan hyvä jokaisella omissa odotuksissaan nämäkin asiat huomioida.
Kyllä tämä valitettavasti kohottaa ennusteriskejä alaspäin. Q2-päättyi tuossa kuun vaihteessa, joten tätä voi sitten kysellä Q2-rapsan yhteydessä 4.4. Liikevaihdon siirtymä seuraavalle neljännekselle varmaankin kasvaa ja nämä kaikki tekijät huomioiden menetetyn kaupan riski nähdäkseni kasvaa olennaisesti.
On toki kertaluonteista hallaa, kuten sanoit, mutta ikävään saumaan tulee, kun kannattavuuden parantamisessa olisi todistettavaa.
Eikös Duell toimi myös Ruotsissa ja Briteissä? Sinne varmaan kontit menee ajallaan edelleen?
Miten on Petri? Ajaako kaikki tavara Suomen kautta logistiikkakeskuksiin? Niitä on aika monta.
Duell Oyj on vuonna 1983 perustettu mustasaarelainen maahantuontiyritys, jonka maahantuomien ja valmistamien tuotteiden myynti tapahtuu jälleenmyyntiverkoston kautta Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Alankomaissa, Belgiassa, Saksassa Ranskassa, Englannissa, Irlannissa, Espanjassa, Tsekissä ja Romaniassa. Duellin maahantuontivalikoimaan kuuluvat moottoripyöräilyyn, moottorikelkkailuun ja veneilyyn kuuluvat ajovarusteet, tarvikkeet ja varaosat. Duellin logistiikkakeskukset sijaitsevat Suomessa Mustasaaressa, Ruotsissa Tranåsissa, Hollannissa Hengelossa ja Vegehlissä sekä Ranskassa Montpellierissä. Yhtiö työllistää kansainvälisesti lähes 200 työntekijää. Duellin osake on listattu First North -markkinapaikalla.
Hyvä täsmennys! Toimii toki useissa maissa ja lakkojen vaikutus rajoittuu Suomen toimintoihin. Lisäksi vaikutusta rajaa se, että näin lonkalta arvioisin, ettei kaikki tavara kulje konttirahdin kautta, joskaan tätä en ole koskaan kysynyt. Pitää tiedustella Q2-rapsan yhteydessä, nyt yhtiöllä on hiljainen jakso päällä.
Mietiskelin itse kanssa tuota samaa, että toivottavasti tavara menee suoraan noihin muihin logistiikkakeskuksiin. Lisäksi mietin myös, että onko nämä Q3-tulevat tavarat kuitenkin kesäkauden tavaroita ja ne painottuvatkin suhteessa enemmän muualla kuin Suomeen? No nämä selvinnee sitten Q2-raportin yhteydessä.
Suomen tarkkaa osuutta ei nähdäkseni ole annettu missään. Edellisen 12kk:n osalta raportoiduissa luvuissa Pohjoismaat on tuonut liikevaihdosta laskujeni mukaan 57 % ja Muu Eurooppa loput. Tuossa ei ole ihan kokonaan Tran-Am-yritysoston vaikutusta, koska se tuli matkaan Q3’23:lta lähtien, joten suuntaa antava taso Pohjoismaille lienee nyt 55 % karkeasti.
Tuota 55 % voi sitten haarukoida suhteellisia osuuksia eri Pohjoismaille, mutta edellisellä päättyneellä tilikaudella liikevaihdosta tuli Ruotsin kruunuissa 17 % ja Norjan kruunuissa 5 %. Tämä jättäisi melko suuren osuden Suomelle tuosta koko Pohjoismaiden potista, koska Tanskan liikevaihto lienee varsin pieni. Toisaalta en ole aivan varma, etteikö jotain myyntiä voisi mennä näihin maihin Suomesta ja euroissa. Kaiken kaikkiaan sanoisin kuitenkin, että on Suomi siis merkittävä markkina yhtiölle tässä kohtaa.
Samalla on todettava, että ei se Suomen tilanne ole ainoa osaketta ohjaava tekijä ja samalla tavalla se kuluttajan ostovoima on heikkoa muuallakin. Tulkitsen myös, että yhdistät viimeaikaisen kurssilaskun tuohon edellä käsiteltyyn lakkoasiaan. Tämä mielestäni on turhan yksioikoinen tulkinta.