Duell - Moottoriurheilua osakemarkkinoille

Perustetaanpa ketju tälle uudelle Nasdaq First North -markkinapaikalle listautumista suunnittelevalle Duell yhtiölle.

Yhtiösivu Duell - Inderes

Listautusaikeista haastis toimari Jarkko Ämmälän kanssa Duell suunnittelee listautumista - Inderes

Yhtiön tiedotustilaisuus Duellin tiedotustilaisuus 3.11.2021 - Inderes

Kauppalehti: Listautumisähky ei pelota pörssiin pyrkivän Duellin johtoa:

10 tykkäystä

Tänän tulee listautumiesta tiedotustilaisuus livenä inderesTV:stä: Duell – Tiedotustilaisuus 3.11.2021 kello 11:00 alkaen | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

7 tykkäystä

Olispa aloituksessa mainittu mitä kyseinen yritys edes tekee.

10 tykkäystä

Duell

Vuonna 1983 perustettu jakeluyritys Mustasaaresta. Se on toiminut kannattavasti perustamisestaan lähtien.

Yhtiö tarjoaa jälleenmyyjilleen moottoripyöräily-, maastoajoneuvo- , moottorikelkka-, veneily- ja polkupyörätuotteita.

Niitä ovat tekniset osat ja varaosat sekä vaatteet ja varusteet, mutta se ei tuo maahan itse koneita eli esimerkiksi moottoripyöriä tai -kelkkoja.

Duell pystyy tarjoamaan jälleenmyyjille yli 290 brändin tuotevalikoiman, jossa on noin 150 000 varastonimikettä.

Suurimmat tuoteryhmät ovat onroad-moottoripyörät ja offroad-moottoripyörät varusteineen ja tarvikkeineen. Ne muodostivat suurimman osan Duellin liikevaihdosta viime tilikaudella.

Duellilla oli elokuun lopussa yhteensä 168 työntekijää. Näistä 46 prosenttia toimi Suomessa, 22 prosenttia Ruotsissa, 21 prosenttia Ranskassa, 3 prosenttia Norjassa ja 8 prosenttia muualla Euroopassa.

6 tykkäystä

…että osakemyynnistä (”Osakemyynti”), jossa eräät Yhtiön osakkeenomistajat myyvät osakkeitaan (”Myyvät Osakkeenomistajat”)…

…Yhtiö odottaa käyttävänsä Osakeannista saamansa nettovarat maksaakseen osakkeenomistajien ja tiettyjen johtoryhmän jäsenien Duellille myöntämät jäljellä olevat vaihtovelkakirjalainat ja niiden korot…

Kumpikaan eivät ole kovin hyviä signaaleja. Valuaatio olisi myös kiva tietää, Toki kyseessä on melko epäseksikäs ala, mikä on saattaa tehdä hinnoittelusta vähän maltillisempaa.

6 tykkäystä

Muokkasin aloitusta ja lisäilen sinne tavaraa jahka jäsenet tuottaa hyviä havaintoja firmasta. :slight_smile:

9 tykkäystä

Tässä yhtiöstä uutisia avausviestiin.

Lehdistötiedote: https://www.sttinfo.fi/data/attachments/00528/30a9b4ec-5821-4b7e-a903-0b3f34133a01.pdf


Pääomasijoitusyhtiöstä Sponsor Capitalista tuli kesäkuussa 2018 Duell:in uusi enemmistöomistaja

  • “Duell on powersports-tuotteien markkinajohtaja Pohjoismaissa sekä Baltiassa ja edustaa mm. Oakleyn, Scottin, Alpinestarsin, HJC:n, ja Schuberthin ajovarusteita sekä mm. Pirellin, Metzelerin, Dunlopin, Foxin, Brembon teknisiä tuotteita.”

Tiedotteita Euroopan markkinoille laajentamisesta:

  • Duell osti merkittävän ranskalaisen moottori- ja polkupyörätarvikkeiden maahantuonti- ja tukkuliike Tecno Globen. Tecno Globella on vahva asema Ranskassa.
  • Tecno Globella on jo valmiiksi Ranskassa 4000 asiakasta, kuten suuret kauppaketjut Intersport ja Decathlon sekä lukuisat tärkeät verkkokaupat
  • Duell osti hollantilaisen powersports-tukkumyyjä IGM Trading BV:n ja saksalaisen Grand Canyon GmbH:n liiketoiminnot.
  • “kauppa avaa meille pääsyn uudelle markkina-alueelle Benelux-maihin ja erityisesti Saksaan, joka on yksi Euroopan suurimmista markkinoista moottoripyörävarusteiden osalta”

" Ne on kuitenkin yli kuuden miljardin markkinat. Pohjoismaat on noin 300 miljoonan markkinat tässä prätkäbisneksessä. Nyt hypätään niille isoille markkinoille. Mutta me ollaan jo nyt yksi isoista pelureista siellä."

“Isoimmat kilpailijat ovat niitä samoja, jotka ovat täällä Pohjoismaissa olleet kymmenen vuotta meitä vastaan. Me tiedetään mitä ne tekee ja miten ne tekee.”

14 tykkäystä

Minkähänlainen kilpailullinen asema tällä on Relaisin kanssa varaosapuolella? Vai keskittyykö Relais enemmän autoihin ja tämä pienempiin ajoneuvoihin (kun en ole Relaisia syvemmin tutkinut)?

Mielenkiintoinen yhtiö kyllä kyseessä, varsinkin jos arvostus ei tule olemaan jotain Modulightin tai Inderesin IPO:n luokkaa :sweat_smile:. Näin moottoriajoneuvofanina saattaapi salkkuun IPO:sta päätyä mikäli myöhemmin tulevat tarkemmat tiedot ovat tarpeeksi houkuttelevia.

Jälleen yhtiö, jossa on vahvat “Kamux-vibat” (2020), kun liikevaihto jo yli 100m, ebit% hieman alle 10% paikkeilla ja kasvuvauhti tiedotteen mukaan ollut hieman alle 20% hujakoilla. Ja oletettavasti reippaasti tilaa laajentua markkinoilla Euroopassa, jos kerran vasta Pohjois-maissa tällä hetkellä toimivat isommin.
Siitä en sitten tiedä, kuinka kilpailtua markkina on, mutta jos on kyennyt 18% kasvamaan pari edellistä vuotta kohtuullisella kannattavuudella, niin tuskin hirveän huono liiketoimintamalli ainakaan on.

Edit. Ilmeisesti on myös melko pirstaloitunut markkina niin kasvua voi edistää myös yritysostoin, josta toimari haastattelusta puhuikin. Myös skaalautuvuus mainittu :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 tykkäystä

Tässä toimarin haastis :slight_smile:

20 tykkäystä

Ja tallenne tämän päivän tiedotustilaisuudesta (kesto 45min):

www.inderes.fi/fi/videot/duell-tiedotustilaisuus-3112021-kello

“kiitos jarkko, jäädään seuraamaan teidän taivallusta tästä eteenpäin”

Oisko tästä haisteltavissa että tulee seurantaan? :wink:

Mielenkiintoinen yhtiö. Näillä spekseillä (sis tiedotustilaisuusmatsku) sais jo tupakkiaskilaskut tehtyä että mitä tästä vois maksaa.

6 tykkäystä

Jos yritys pystyy monistamaan mallin, millä otettiin puolet koko Suomen markkinoista jo 10-v sitten niin kiinnostaa.
Lähivuosien toimintaa en ole niin tarkasti seurannut, mutta ainakin ennen toiminta perustui todella tehokkaaseen logistiikkaan, toimitusvarmuuteen ja laajaan valikoimaan.

5 tykkäystä

Arvostus vaikuttaa ihan semijärkevältä, mutta ei mikään halpa missään nimessä. Nettovelkaa yhtiöllä on n. 39m€, jota pienennetään listautumisannin varoilla noin tasolle 20m€. EV asettuu siis suurinpiirtein tasolle 150m€, jolloin pro-forma oikaistu EV/EBITDA on 13,3x.

Orgaaninen kasvu on ilmeisesti ollut ihan mukavaa, 18%/a viimeisen kahden vuoden aikana, joten tuon arvostuksen voisi ehkäpä hyväksyäkin.

Family office pääomistajana on aina lähtökohtaisesti hyvä signaali sekä pitkäjänteisen tulevaisuuden näkymän että arvostuksen kannalta. Nämä tahot harvoin maksaa liikaa, toki se ei juuri tästä keissistä kerro mitään :slight_smile:

Toimialana jotenkin oikein mukavan tylsä ja epäkiinnostava. Tämä IPO menee vakavaan harkintaan muunkin kuin pikavoittojen haun suhteen…

14 tykkäystä

Näyttöjä löytyy ja kasvuhalut todella kovat. Yhtiössä on ominaisuuksia, mitkä on sijoittajan mieleen.
Mutta - miksi on niin vaikea löytää yhtiön verkkosivuilta tietoa miten ESG-asioita on hoidettu?

1 tykkäys

Vein tänään veneen huoltoon ja samalla jäin juttelemaan huoltoliikkeen omistajan kanssa. Yritys huoltaa moottoripyöriä, moottorikelkkoja, mönkkäreitä ja veneitä. Siinä jutellessa tuli puheeksi Duell jonka asiakas ko. yritys on ollut jo kauan. Omistajalla ei ollut pahaa sanottavaa Duellista. Ei aina halvin, mutta luotettava, pyrkii aina auttamaan asiakasta ja toimitusvarmuus kovalla tasolla.

Alunperin en ollut kiinnostunut tämäntyyppisestä liiketoiminnasta, mutta tämä juttutuokio pisti miettimään, pitäisikö sittenkin lähteä mukaan :thinking:. Tosin kyseessä vain yhden, joskin pitkäaikaisen asiakkaan näkemys.

25 tykkäystä

Tässähän voi mutuilla että nuo nyt eivät ole aina mitään köyhien harrastuksia, joten ehkäpä ihmiset keskimäärin voivat maksaakin hieman enemmän luotettavasta palvelusta.

2 tykkäystä

Empiiriset tutkimukset ovat aina hyviä :+1:
Itse pohdin sitä, kun ainakin auton varaosia ja tarvikkeita moottorinosista puskuriin saa Euroopan nettikaupoista kuka tahansa ostettua merkittävästi halvemmalla kuin Suomesta.
Ehkä veneiden, moottoripyörien, moottorikelkkojen omistaja ovat sen verraan rikkaampia ettei tarvitse netistä ostella.
Maahantuojien rooli kyseenalaistuu koko ajan enemmän, sitten kun siihen liittyy palveluja esim. huoltoa jne, niin tilanne on vänän eri, mutta pelkkä tavaran välittäminen ei ole ehkä se kasvavin business tulevaisuudessa. toki varastointi on myös yksi palvelu.
No näyttäähän se ruoan välittäminenkin olevan businesta… :smiley:

3 tykkäystä

Totta, mutta tässä tapauksessa kyseessä oli yritys, joka tilaa jopa satoja osia päivittäin, eli BtoB kauppaa. Kun asiakkaan laite (ehkä vene poislukien) on huollossa ja jokin toimitusaika on luvattu, niin hinta ei ole se keskeisin asia, vaan saako tarvitun osan luvatussa ajassa. Tee-se-itse asiakkaiden kanssa tietty kilpaillaan eri tekijöillä.

Minulle yksi komponenttimyyjä aikoinaan sanoi, että heidän tärkein tuote on toimitusvarmuus.

11 tykkäystä

Yleisöannissa merkintähinnaksi tulee 5,16 euroa osakkeelta. Henkilöstöannissa osakkeita saa hieman halvemmalla, 4,65 eurolla osakkeelta.

Merkintähintaan perustuen Duellin markkina-arvoksi on tulossa 131,3 miljoonaa euroa.

Merkinäaika alkaa 15. marraskuuta kello 10.00. Yleisöannin ja henkilöstöannin merkintäaika päättyy arviolta 22. marraskuuta kello 16.00 ja instituutioannin 24. marraskuuta kello 11.00, ellei merkintäaikaa keskeytetä aikaisemmin.

Yhtiö laskee liikkeeseen alustavasti enintään 3 884 472 uutta osaketta ja pyrkii keräämään annissaan 20 miljoonan euron bruttovarat. Lisäksi nykyiset osakkeenomistajat tarjoavat ostettavaksi enintään 11 820 837 yhtiön olemassa olevaa osaketta.

Yhteensä tarjottavat osakkeet vastaavat 61,7 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista, ja 71 prosenttia mikäli 2 355 796 osakkeen lisäosakeoptio käytetään.

16 tykkäystä

Onko kukaan numeronikkari pyöritellyt numeroita ja arvostusta antihinnalla?
Itselläni ei riitä taito siihen hommaan

1 tykkäys