Duell - Moottoriurheilua osakemarkkinoille

Markkina-arvo 9.10.2023 päätöskurssilla on 14,7 MEUR. Tästähän ei kauaa ole kun pelkkä TranAm ostettiin lähes tällä hinnalla. Toki nettovelkaa tulee kaupan päälle 38,2 MEUR edestä.

Yhteensä siis velattoman firman saa ostettua 14,7 + 38,2 = 52,9 miljoonalla eurolla. En epäile yhtään etteikö firma taas pääsisi sinne oikaistuun ebita 10 % -tasoon, kunhan kuluttajakysyntä hieman piristyy ja myyjät alkavat palauttaa varastotasoja ns. normaaliksi. Jokaiselle jääkööt omaksi pohdinnaksi, että onko yhtiö kallis vaikkei ihan historiallista kannattavuustasoa heti saataisi vaan jäätäisiin alkuun 6-8 % oikaistuun ebitaan…

5 tykkäystä

Antihinta on varmastikin alempi kuin päivän pörssihinta. Jos antihinta olisi korkeampi, niin miksi kukaan ostaisi osakkeita annista, kun voisi ostaa halvemmalla pörssistä. Sinänsä koomista, että pari vuotta sitten oli listautumisanti 5 eurolla, ja pian saman verran kapitaalia yritetään luultavasti <0.5 eurolla. Ehkä olisi kannattanut alunperin kerätä vähän enemmän kassaa.

Duell mopo lähti käsistä velkakahvaa kääntämällä, onhan näitä nähty. Tämä “toteutetaan omaa kasvustrategiaa muuttuneesta tilanteesta huolimatta” on vähän kuin mopoilijan eteen tulee yllättävä mutka, mutta jatketaan siitä suoraan tästä riippumatta.

22 tykkäystä

Eihän kai merintäannin tulisi lähtökohtaisesti laskea kurssia, mikäli merkintähinta ei ole merkittävästi alle kurssin. Nythän ilmeisesti ennakoitiin tuota. Saattaahan anti olla myös suuriltaosin taattu, jolloin suurempaa myyntipainetta ei välttämättä tule. Siinä missä anti pienentä tuotto-odotusta myös riski laskee.

1 tykkäys

Minun mielestäni on kallis firma, sillä tässä on aidosti riski menettää kokonaan sijoitettu pääoma.

6 tykkäystä

Ämmälä tuijotteli kattoon kun valehteli osakemyynneistään. Se oli jo S. Saarion ensimmäisessä kirjassa jotenkin näin että “sisäpiirillä on aina muka hyviä tekosyitä myydä osakkeita mutta ne on täysin merkityksettömiä, ainut mitä tarvitsee niistä huomioida, on että myy sinäkin heti!”

Haastattelu oli hiukan koomillinen kun molemmat tiesi mistä oikeasti pitäisi puhua mutta kumpikaan ei halunnut. (Yritysosto tässä tilanteessa miksi ja miten sen jatko, ja onko paljastunut yllätyksiä, mitä muita operatiivisia tai strategisia virheitä on tehty että on jouduttu tähän tilanteeseen, mitä isoja strategisia muutoksia tehdään korjaamaan tilanne, miksi osake näin alhaalla ja mitä aiotaan tehdä annilla ja miksi niin iso ja meneekö antihinta kuinka alas, onko jotain konkretiaa jolla antia perustellaan). Petri ei halua asettaa maksavaa asiakasta huonoon tilanteeseen ja tj ei todellakaan halua katsoa totuutta silmiin ja tunnustaa virheitänsä. Ei lupaa kovin hyvää ennustetta tulevaisuudelle jos pahasti mokaillut tj pitää vain ympäristöä syyllisenä ja itsensä onnistuneen erinomaisesti.

Tj puhelee muutoinkin melko ristiriitaisesti, että kelkkapuolen varusteiden myynti suomessa kehittyy erinomaisesti ja talven osalta näkymät erittäin hyvät, mutta Ruotsissa ja Norjassa niissä tosi huonosti. Seuraavassa lauseessa sanoo, mutta Suomessa on olemassa isompia haasteita kuin Ruotsissa ja Norjassa talven myynnin suhteen kelkkapuolella. Anti tehdään jotta voidaan toteuttaa kasvustrategiaa, mutta keskitytään kannattavuuden parantamiseen kasvun kustannuksella.

Ämmälä on varmasti oikeassa että uudessa tehtävässään on paremmin osaamisalueella kuin tj:nä, mutta hyvin iso riski että pysyykö lestissään ettei sekaannut uuden toimarin tontille. Vaikuttaa kuvittelevansa saavansa pitää vielä tärkeitä lankoja käsissään, uusi toimari hoitaa vain “hallinnollisia asioita”, joka on kuolleena syntynyt idea.

Jää fiilis että kaikkea oleellista ei ole vielä kerrottu.

19 tykkäystä

Äläs ny. Moottoripyöräilevänä keski-ikäisenä ja tiheään pyörää vaihtavana harrastajana en näe sähkömotoja käyttökelpoisina reissareina vielä pitkään aikaan. Mp:lle akkukysymys on paljon ongelmallisempi kuin autolle mistä johtuen tällä hetkellä siedettävän kokoisen ja painoisen akun myötä range on pyörinyt n. 100 km hujakoilla. Kun pienimmillä kuusisatasillakin mennään helposti yli 300 km:n tankkausrajan yli. Jos kasvatetaan rangea isommilla akuilla, kasvaa akun fyysinen koko sietämättömäksi ja pyörän painon kannalta epäedulliseksi. Ratkaisu odottaa nähdäkseni toisenlaista akkuteknologiaa.

Toinen, ulkopuolisesta epärelevantilta vaikuttava asia on äänimaailma. Motoilussa riittävän kovilla ja persoonallisilla äänillä on aika tärkeä rooli. Siitä kertoo mm. aftermarket-äänenvaimentajakaupan laajuus. Sähkömoto on liki-äänetön (puistatus). Kynnys sellaisen hankkimiseen on henk.koht. tästäkin syystä hyvin korkea. Pärinä ja moottorinaiheuttama tärinäkin sopivasti annosteltuna, ovat osa motoilun olennaisia piirteitä. Se tunnemaailma on aivan oleellisen tärkeä. Ne karsimalla on saatu jokin uusi laji jolle voi löytyä harrastajia ajan kanssa mutta yksi yhteen nykyisten motoilijoiden kanssa se ei mene.

8 tykkäystä

On toimareita jotka herättää luottamusta puhuessaan ja sitten niitä joiden uskottavuus heikkenee joka kerta kun avaavat suunsa. TJ Ämmälä kuuluu tähän jälkimmäiseen joukkoon, tuo haastattelu oli välillä tuskaista kuunneltavaa, kiemurtelevaa ja epäkoherenttia selittelyä suurelta osin.

Arkistoista voi käydä kuuntelemassa Revenion vanhoja haastiksia ja mikä ero oli OPS:n ja Hildenin haastiksissa. Toinen oli äärimmäisen selkeä ja uskottava, toinen oli Ämmälän kaltainen länkyttäjä.

Toki puheet on puheita ja ainoastaan teot/tulos merkitsee.

27 tykkäystä

Patterimopot taitavat olla tällä hetkellä toimivia lähinnä höntsä enduro käytössä. Lisäksi ainakin BHR e-racen saa alle kuuteen tonniin joka varmasti jo puoltaa monelle paikkaansa kakkospyöräksi. Duellilta noita ei tietysti saa, mutta enduroa ajavat kuluttavat kyllä varusteita ja osia suhteessa enemmän verrattuna perus matkamotoristiin.

Oudot on kyllä ajat kun can-am myi hetki sitten -23 vuotisia mönkijöitäkin 25% alennuksella.
Uskoisin että katteista joudutaan tinkimään monessa Duellinkin edustamassa kategoriassa.

1 tykkäys

Onhan tämä koko keissi niin surkuhupaisa että tulee mieleen onko jopa tahallaan koko korttitalo kasattu?

  • TJ myy osakkeista huonolla hetkellä → kaikki tietää mitä tapahtuu, kurssi romahtaa
  • Julkaistaan tiedote epämääräisestä annista → kurssi romahtaa

Ei näin pskaa tiedottamista ole ennen nähtykään, mutta jos jollain tarkoitus haalia firma omistukseen niin jovain käy järkeen. Pysyn kaukana.

4 tykkäystä

Muistelin, että tuota olisi käsitelty jollain haastisvideollakin, mutta en nyt sitä tähän hätään löytänyt. Mutta tosiaan tuo viittaa nimenomaan siihen, että asiakkaat laskisivat pysyvästi ylläpitämiään varastotasoja. Tästä johtuen yhtiö näki, ettei tarvitse esimerkiksi vastaavassa määrin myyjiä, kun jälleenmyyjä elää enemmän kädestä suuhun sen varastonsa kanssa.

13 tykkäystä

Tuo on hyvin mahdollista ja siihen vaikuttaa myös kasvanut korkotaso. Se myös muodostaa ongelman jälleenmyyjälle ja tukkurille. Käytännössä nettikaupoista saa täsmälleen samaa tavaraa halvemmalle ja mikäli loppuasiakas joutuu jälleenmyyjältäkin ostaessaan odottelemaan, niin ainoa lisäarvo on asiantuntemus. Tuohon on vaikea löytää hyvää konseptia.

4 tykkäystä

Myös Evli Reaserch on päivittänyt Duell-rapsansa, ja tavoitehinta laskenut
Evli: 0,9 EUR (Hold) → 0,40 EUR& Sell

Ken tulevaisuuden arvioihin uskoo, näkee jo kohtuullista valuaatiota 2025/6.
Tosin se ei tarkoita etteikö kaavailtu anti suuruusluokastaa johtuen dilutoisi omistusta huomattavasti, ja sitä ei ole ao taulukossa ilmeisesti huomioitu.
image

9 tykkäystä

Mönkijöiden kaupassa käydään kova hintasotaa. Ovh hinta on vähän, miten sen sanoisi ohjeellinen. Se on toisaalta hyvä, sillä monet maahantuojat nostivat hintojaan tälle vuodelle sanoisinko törkeästi ja nyt tullaan takaisinpäin. Kauppa tyssäsi ja nyt se taas käy. Dealeri tekee kuitenkin isomman tuoton lisävarusteilla ja takuuhuolloilla. Huoltojen hinnat ovat yllättävän arvokkaat ja joillakin merkeillä on niitä tiheästi. Joillakin merkeillä on myös valmistajien omien öljyjen käyttö takuuehto ja niiden hintoihin verrattuna kultakin on halpaa (en tosin tiedä missä kullan hinta nyt huitelee).

4 tykkäystä

Duellin viime vuotiset yrityskaupat ja etenkin niiden hinnat kiinnostaisivat. Onko joku kaivellut noita aikaisempia yrityskauppoja ja onko niiden velattomia hintoja julkaistu?

2023 TranAm 13,4 MEUR

2022 PowerFactory 9,17 MEUR

2022 Techno Motor

2021 Tecno Globe

2021 IGM

10 tykkäystä

https://www.inderes.fi/fi/siivoamme-karmeasti-menneen-duell-sijoituksen-pois-salkusta

Duell siivottu yksi jos toisenkin salkusta. Mielenkiintoista nähdä marras-joulukuun aika, jolloin salkuista tyhjennellään veromyyntien vuoksi osakkeita. Myyntipaine voi Duellin osalta kasvaa, kuten myös monen muun osakkeen.

10 tykkäystä

Olen sitä mieltä että luova johtaja johtaa myös haastavassa markkinassa yritystä. Mietin miten yksikään ylempi toimihenkilö voi kuunnella esimiehen suusta… sitä,tota,noin. Yleensä on yritys lähtenyt kukoistamaan kun yritys luopuu apupyöristä ja lähtee ajamaan sitä pyörä! Tällä hetkellä koen Ämmälän olevan se apupyörä. Uskon että Ämmälän oikea paikka olisi myyntimies. Loppuisi selitykset ja jollei myynti käy niin aina voi vilkaista peiliin

Itse haluaisin kuulla selkeän ja päivitetyn strategian sekä uskottavat perusteet sille miksi näin suuri osakeanti on tarpeen tilanteessa jossa yhtiön taloustilanne ei vaikuta niin kriittiseltä että näin suuri anti olisi tarpeen.

Strategiassa pitäisi selkeästi määritellä askeleet joilla luodaan arvoa: esimerkiksi keskittyminen kannattavuuteen ja perustoimintaan sekä yritysostoista ja kannattamattomasta kasvusta luopumisen.

9 tykkäystä

Tässä ketjussa on viime aikoina kritisoitu toimitusjohtaja Ämmälän toimintaa ja viestintää. Ei kyllä saa hallituskaan minun puolelta kehuja. Sinällään nyt tehtiin päätös toimitusjohtajan vaihdoksesta, mistä heille iso kiitos. Toivottavasti myös varmistetaan, että Ämmälä ei jää yhtiöön isoksi mielipidevaikuttajaksi vaan, että uusi toimitusjohtaja on se kuka päättää eikä mikään hallinnollinen johtaja, mitä Ämmälä viimeisimmässä haastattelussa toi esille.

Mutta hallitusta ei pahemmin ole kritisoitu. Kuitenkin heidän vastuullaan loppupeleissä on päättää strategiasta ja siitä, että miten siinä edetään. Hallituksella olisi ollut viimeistään TransAm-kaupan yhteydessä ollut mahdollisuus vahvistaa tasetta laajemmalla osakeannilla kuin pelkällä suunnatulla osakeannilla isoimmille omistajille. Tällöin osakekurssi pyöri noin kahden euron tietämillä ja laajempi osakeanti olisi varmaankin mennyt samalla hinnalla läpi kuin tehtiin suunnattu osakeanti (1,7 euroa). Nyt sitten osakeanti näillä näkymin tullaan tekemään kun se on pakko tehdä. Sekin vielä näemmä tehdään niin, että ensin romahdutetaan kurssi hyvin epämääräisellä viestinnällä sen sijaan, että olisi viestitty suoraan rahoitustarve ja toteutustapa. Hallitus saattaa ajaa isojen omistajien etuja, mutta ainakaan meidän piensijoittajien etujen mukaista tämänkaltainen toimintatapa ei ole.

13 tykkäystä

Duellin hallitus Duell on hallitusiältään hyvin nuori. Henkilöesittelyissä ei kenelläkään ole mainintaa kokemuksesta moottoriurheilualalta eikä oikein tukkukaupastakaan. Hyvösellä on toki taustaa Vianorilta. Eipä ihme, ettei hallituksen toimet näytä kovin onnistuneilta.

Anna Hyvönen, Hallituksen jäsen, 2021-, puheenjohtaja 2022-
Sören Gaardboe, Hallituksen varapuheenjohtaja, jäsen 2022-
Anu Ora, Hallituksen jäsen, 2021-
Sami Heikkilä, Hallituksen jäsen, 2018-
Kim Ignatius, Hallituksen jäsen, 2021-
Niko Mokkila, Hallituksen jäsen, 2021-

3 tykkäystä

Itseasiassa kurssin romahduttaminen tuntuu jopa niin ammattimaiselta että joku herkempi, foliohattuiluun taipuvainen voisi kuvitella että tätä on hakemalla haettu. Omistajalistaa lukemalla tämä ei tietenkään ole mitenkään todennäköistä mutta en kiellä ettenkö joskus pohtinut tämänkin mahdollisuuden olemassaoloa.

Yritin muuten kaivaa Duellin ipo tiedoista kuka myi listautumisen yhteydessä mutta en nopealla googlella löytänyt, tietääkö joku?

5 tykkäystä