EcoUp - tuotteita ja palveluita vähähiiliseen rakentamiseen

EcoUpin Q32024 liiketoimintakatsaus, markkinanäkymät:

Yhtiön oma arvio edelleen on, että pientalorakentamisen markkinan käänne parempaan alkaa vuoden 2025 alkupuolella ja vuonna 2026 pientaloaloituksissa palataan pitkän ajan keskiarvoon eli noin 10 000 kappaleeseen. Tähän arvioon perustuvat myös yhtiön Eristeliiketoiminnan taloudelliset tavoitteet vuoden 2026 loppuun mennessä.

Mielestäni on ihan perusteltua kysyä, että onko tavoitteiden asettamisen pohjalla olevat oletukset realistiset. Asuntoaloituksia tarkasteltaessa talotyypeittäin (liukuva vuosisumma), saa katsoa aika kauas historiaan, että näihin määriin on päästy. Omakotitalot sekä rivitalot huomioituna, tuolla tasolla on pidempiaikaisesti liikuttu viimeksi 2014 alussa ja ennen sitä. Sen jälkeen elettiin vielä pitkään nollakorkoympäristössä ja 2017/2018 vaihteessa näissä luvuissa käytiin hetkellisesti.
https://rt.fi/tietoa-alasta/tilastot-ja-suhdanteet/kuviopankki/asuntomarkkinat-kuvaajat/

Aika vähissä ovat tällä hetkellä ajurit, jotka kääntäisivät pientalomarkkinan nopeasti voimakkaaseen kasvuun, vaikka patoutunutta kysyntääkin varmasti pinnan alta löytyy. Kuluttajien luottamusindikaattori 12/2024 oli -8,6.
https://stat.fi/tilasto/kbar
https://stat.fi/julkaisu/cllxls7104csr0aw55xdhuqdo

Kuluttajista ainoastaan 11 prosenttia piti ajankohtaa otollisena hintaville hankinnoille. Asunnon- tai autonostoaikeita oli aiempaa harvemmalla.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/70784528/kuluttajien-luottamus-heikkeni-entisestaan-joulukuussa?publisherId=69818838&lang=fi

Tähän on positiivisen skenaarion rinnalle aivan yhtä helppo piirtää negatiivinen skenaario. Mielummin seurailen rauhassa, että mihin markkina lähtee kehittymään kuin heitän kolikkoa. Asuntoaloitusten määrän lisäksi omiin papereihin on isona riskinä kirjoitettu rauha Ukrainassa ja sen vaikutukset työvoiman sekä rakennusmateriaalien saatavuuteen ja hintoihin. Huonossa skenaariossa rakentamisen hinta voi jälleen ottaa tasoloikan ylöspäin ja aiheuttaa markkinoille pitkittyneen jääkauden, jos kuluttajan ostovoima ja luottamus omaan talouteen eivät pysy perässä. Hyvässä skenaariossa rakennusmateriaalien hintojen nousu voi parantaa katteita ja kuluttajan ostovoiman sekä luottamuksen positiivinen kehitys piristää markkinoita. Kuka tietää miten tässä käy.

Edit. tarkennus tekstiin.

7 tykkäystä