Eduskuntavaalit 2023

  • Kommentoisin tähän sen verran että ei suomalaiset oikein halua tuollaisiin hommiin kun moni on sen verran nirso. Tämän takia tänne on nyt vaikka ukranalaisia tuotu maatalouteen kausityöntekijöiksi.

  • Toiseksi kai nyt saa ihminen palkata omat työntekijät lain mukaan. Ei ole julkinen tuo kirjanpito niin en tiedä kuinka järkevää on.

  • Luulisi kuitenkin että hyvinkin järkevää ja kannattavaa kun pitkään sekä paljon kurkkuja on sieltä tullut kauppoihin.

  • Neljäs pointti on että miten tämä nyt liittyy vaaleihin.

8 tykkäystä

Aiemmin olen jo tuota keskustan asemaa kannatuskyselyiden prosenttien pohjalta spekuloinut ja uskon tavallaan keskustasta tulevan eräänlainen kuninkaantekijä.Veikkaan että tuo keskustan nykyinen kyselyiden kannatus ei tule pitämään vaan 13-14 % on totuus,voin tietysti olla väärässäkin mutta jos näin käy sekoittaa se kivasti asemia.

1 tykkäys

Jos tästä Suomen tilanteesta voi jotain hyvää koittaa löytää niin tätä vauhtia emme ole kauaa enää EU:n nettomaksaja.

19 tykkäystä

Tereä (#78) äänestetty tänään, liekö sitten kuoleman suudelma? :kissing_heart:

9 tykkäystä

Demarina osin samaa ja osin eri mieltä. Tosiaan nyky SDP: ssä eniten ottaa päähän, että yrittäjien asemaa ei aina ymmärretä. Lisäksi erilaiset veropolittiset avaukset koskien yritysverotusta ovat osin turhan radikaaleja ja osin niin huonosti valmisteltuja, perusteltuja ja myytyjä, että ne lentävävät saman tien romukoppaan. Toisaalta ansiotulojen verotuksessa SDP on selvästi valmis kompromissiin Kokoomuksen kanssa ja tässä suhteessa en pidä puolietta kovinkaan vasemmistolaisena (eri asia toki, että onko tässä mitään järkeä juuri nyt).

Toisaalta voidaan myös kysyä mikä on vertailukohta? Monet varmaankin kokevat Kokoomuksen yrittäjämyönteiseksi puolueeksi. Ehkä näin, mutta mitä yrittäjämyönteisyyttä ja vapaan kilpailun edistämistä on apteekkarimonopolien ylläpitäminen? Kuinka paljon Kokoomus on pitänyt kotimaisen alijankkijateollisuuden puolta kun tilauksia siirretään tylysti Kiinaan laadusta välittämättä, jotta pörssiyhtiöiden johtajat saavat numerot näyttämän hyviltä?Milloin Kokoomus tuo kilpailua ja tervettä markkinataloutta raskaasti tuetulle maataloussektorille? Minkälaista yrittämistä (tai mukamas yrittämistä) on nähty sote-sektorilla, kun sote-palvelut ulkoistetaan pääomasijoittajien ahneille hoiva-alan yrityksille, jotka myyvät palveluita ja laiminlyövät hoidettavat asiakkaansa tyyliin Esperi Care? Voin latoa tähän pitkän liudan yrittäjiä koskevia epäkohtia ja vääryyksiä, jotka Kokoomusta ei kiinnosta, mutta jotka todella kaipaisivat poliitiikkojen toimia.

Pointtini on, että yritysten pärjääminen ja yritystoiminnan kukoistaminen on monen tekijän summa, jossa palapeli koostuu verotuksesta, rahoituksesta, reiluista markkinoista työvoiman saatavuudesta, tuesta ylivoimaisten esteiden tapauksessa, paikallisten päättäjien yritysmyönteisyydestö jne jne. Siitä huolimatta asiat voivat mennä pieleen. Nokia hävisi Applelle kännykkäkisan. Suomen metsäteollisuus panosti aikoinaan vahvasti painopapereihin, joka jälkikäteen ajatellen oli strateginen virhe ja tätä laskua maksetaan nyt. Tunnetusti muutama pörssiyhtiö panosti Venäjän markkinoihin ja lopputulemana tästä kaikesta oli miljardien katastrofi.

Jokainen hallitus vuodesta 2008 on kohdannut enemmän tai vähemmän vastatuulta, ja lopputulemana on maan velkaantuminen. Nyt on aika saada velan BKT - prosentti suhde taittumaan ja tervehdyttää valtiontalous. Seuraan jännityksellä seuraavan hallituksen toimia. Vaikka oikeistohallitus olisi poliittisen viihteen kannalta toki ehdottoman hauska seurattava, on asioilla kuitenkin myös vakava puoli. Track record oikeistohallituksilla ei sekään aina ole ollut mitään kympin arvoista suorittamista, ei todellakaan Jos jotain saa toivoa, olisin kiitollinen edes siitä, että mitään Unipereita ei enää osteta maailmalta. Pidetään jatkossa nämä valtionyhtiöt nyt kurissa ja ei anneta tälle tase töihin koheltamiselle sijaa. Politiikkojen tehtävänä on luoda yrityksille mahdollisimman hyvä pelikenttä ja sen jälkeen tulee pysyä sivussa ja istua tarvittaessa vaikka käsien päällä, jotta ei tule tehtyä virhesiirtoja. Tällä saadaan aikaan jo paljon.

8 tykkäystä

Lähtökohtaisesti en pidä argumentaatiosta, jossa yhden (tässä SDP) päättömyyksiä selitetään toisen (tässä kok) tekemisillä tai tekemättäjättämisillä tyyliin ”niin mut kyllähän kokoomuskin”. Se on vähän mielenköyhää.

Älä ota mitään mitä tässä kirjoitan henkilökohtaisesti, sillä en halua hyökätä henkilöön. Mutta haluan kirjoittaa tuntemuksieni mukaisesti minua todella hämmentävät asiat auki, koska se on se suurin ihmetys mikä minua tässä ”järkevien ihmisten demariudessa” niin kummastuttaa. Haluan kuulla itse paikan päältä, että miten tämä itsepetos todellisuuden ja vanhojen ideaalien välillä toteutetaan ajattelevien ihmisten päässä. Ihmiset ketkä menee pölhöpopulismiin eivätkä ole kiinnostuneet miettimään mitään niin tylsää kuin talous tai politiikka, äänestävät ketä sattuu eikä se minua niin ihmetytä. Vain tuo valistuneiden ihmisten näennäinen epäloogisuus ja ”pölhöys”.

Mutta joo… tuohon lainaamaani kohtaan. Tämä on juuri se mitä en tajua en sitten vaan mitenkään: se mitä kyseinen puolue tekee, ei vaikuta mitenkään sen kiihkokannattajien vakaumukseen olla demari, vaikka kannattajan omastakin mielestä pitäisi tehdä juuri päinvastaista kuin mitä kannattamansa puolue tekee. Tämä on ihan pähkähullua enkä voi mitenkään tajuta sitä.

Sitten muut kuten minä ihmetellään, että miten nää sekopäiset voi vielä kaiken tämänkin jälkeen saada näin paljon ääniä - no kai me voi kun kiilusilmäiset ydinkannattajat ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan demareita :crazy_face: Riippumatta siitä mitä tulee tuutista ulos. Tämä on jotenkin ihmisaivojen täydellistä aliarvostamista.

Mistä se puusilmäinen kiihko olla vakaumuksellinen demari kumpuaa vaikka kaikki faktat osoittaa, että nyky-SDP tulee tuhoamaan Suomen?

Saanko kysyä henkilökohtaisesti, että aiotko itse uudelleenmiettiä demariuttasi edes sitten ihan lopussa kun ei ole enää mitään jäljellä? Luuletko, että edes silloin harmittelisit puusilmäisyyttäsi vai olisitko sitä mieltä, että näin olisi käynyt kenen tahansa muunkin johdolla? Vai onko se demarius semmoinen pyhä lehmä, että siihen ei kosketa, riippumatta siitä mitä tapahtuu tai miten kaukana SDP on niistä menneiden vuosikymmenten valtiopäämiesajoista? Tämä on tietenkin henkilökohtainen kysymys, mutta ajattelin että voisi sopia teemaan kun kuitenkin nimimerkkien takaa viisastellaan.

En tiedä mikä se loppu nykymaailmassa on, mutta Kreikassa EU otti ohjat käsiin. Ja silloin ne leikkaukset sitten tehtiin, kyselemättä onko se ok vai ei. Itse arvaan, että täällä mennään samaan jos nyky-SDP saa päättää. Mutta kai se silloinkin käännettäisiin jotenkin muiden viaksi.

Edit: olitkin vastannut siihen postiini missä uumoilin sanna-demareiden valinneen kohteekseen mistään vähiten tietävän kansanosan ja valjastaneen populismivankkurit villitsemään nämä mukaan (vastoin heidän omaa etuaan). Oletko sitä mieltä, että kukaan järki-demari ei ole loikannut? Minä veikkaan, että demareiden kannatus tulee populismin sellaisenaan syövästä kansanosasta sekä sitten sydämeltään täysin punaisista demareista eli niistä ketkä eivät taivu vakaumuksestaan edes viimeisellä roviolla. Järjellä ajattelevista duunareista ja muista on ihan satavarmasti tapahtunut vuotoa muualle. Oletko eri mieltä? Kirjoitit, että olit osin samaa mieltä, osin eri mieltä. En tiedä miten se spekulaationi nyky-demareiden kohderyhmästä ja kannatuksen hakemisesta vähiten ymmärtävästä kansanosasta liittyy kokoomukseen. Keskustellaan ennemmin noista asioista mitä pohdin tässä yhteydessä. Ei sen vierestä.

14 tykkäystä

Velan BKT suhde olisi painettava matalammaksi, mitä tässä tavoitteessa on pielessä?

1 tykkäys

Yhtä lyhyesti: keinot. Ja toisaalta: missä tuo tavoite edes oikeasti näkyy? Kaikkea voi nähdä jos oikein kovaa haluaa nähdä.

Edit: aa juu, anteeksi, olin epäselvä kysymyksessäni! Kysyin siis lainaukseen viitaten, että jos itse ajattelet noin niin miksi olet vakaumuksellinen kannattaja puolueelle, joka toimiensa valossa näyttää olevan yhtä vakaumuksellisesti sinun kanssasi eri mieltä?

Keinot: Annetaan markkinatalouden ja vapaan kilpailun kukoistaa. Tällä päästään jo pitkälle. Ei lähdetä alentamaan maan ansiotuloverosta. Leikataan reilusti yritystuista ja aluepoliittisista tuista. Tässä alkuun.

1 tykkäys

Sanoo vakaumuksellinen demari, jonka nykyinen puolue on täysin päinvastaista mieltä.

Siis juuri nyt olemme kysymykseni ytimessä! Miksi demarius kestää, riippumatta siitä mitä puolue on, tekee tai ajaa?

Miksi vakaumuksellinen demari, kaikkien faktojen vastaisesti, uskottelee itselleen, että puolue on jotain muuta kuin mitä se sanoo, tekee, tai on tehnyt?

Tämän haluaisin ymmärtää, en mitään muuta.

7 tykkäystä

Demarit eivät missään vaiheessa ole mitenkään rakastaneet esim . maataloustukia. Tämä on fakta.

1 tykkäys

Voidaan lopettaa tähän, koska et nyt selkeästi halua auttaa minua ymmärtämään vakaumuksellisen demariuden ydintä ollenkaan :joy:

Hmm, tai jos miettii, ehkä epäsuorasti autatkin. Kai se juuri tuota sitten on… että väistellään suoria kysymyksiä juuri tässä hetkessä ja tämän hetken politiikasta, ei välitetä uudesta linjasta jos yksikin pieni murunen vanhasta olisi vielä jäljellä ja tukisi omia ajatuksia :thinking: Tähän lisäksi mietitään mitä pitäisi tehdä ja uskotaan, että niin tehdään, koska niin toimittiin puolueen vanhoina suuruuden aikoinakin? Jos loogisesti siinä ei ole mitään järkeä niin eihän sitä tietenkään voi loogisesti perustellakaan.

29 tykkäystä

Minulla oli hyvin samanlaisia ajatuksia kuin @Kapylan_Munger1 :lla, vaikka hän osasi muotoilla ne huomattavasti paremmin kuin itse kuunaan pystyn.

Minulle on täysin mahdotonta ymmärtää, miten voi samaan aikaan olla tätä mieltä ja kannattaa demareita, joiden ajattelu ja politiikka on täysin päinvastaista. Neljä vuotta olemme kuulleet kitkerää kommentointia kotimaiselle teollisuudelle siitä, miten yritysten yhteiskuntavastuuta pitää lisätä, verorasitusta nostaa ja työllistämisen kynnystä hilata ylöspäin. Puhumattakaan omistajille kaavailluista raipaniskuista.

36 tykkäystä

Aamun HS:ssa taas käytiin läpi demareiden talouslinjauksia. Lyhyesti: toivotaan että kasvu ratkaisee velkaongelmat. Kuten tässäkin jo aiemmat nimimerkit tuoneet esille, kuitenkin lähes kaikki demareiden ajamat asiat johtavat kasvun hidastumiseen. (Toki bkt ensin kasvaa kun julkiselle sektorille palkataan lisää väkeä veronmaksajien rahoilla.) Luulisi että joku toimittaja edes yhdessä vaalitentissä voisi kysyä millä konkreettisilla toimenpiteillä kasvua tavoitellaan. Ps. Lisäpanostukset koulutukseen ei ole pätevä vastaus.

9 tykkäystä

En usko, että kitkerällä kommenteilla tyyliin esim Sanna Marinin tweetti paperitehtaan lakkauttamisesta on mitäön merkitystä yritysten toiminnalle. Tällä hetkellä Suomessa on mielestäni hyvä investointi-ilmapiiri.

1 tykkäys

Mihin maihin verrattuna Suomessa on hyvä investointi-ilmapiiri? Venäjään verrattuna varmasti, mutta eipä Suomi kovin hyvin ole pärjännyt suurien investointien saamisessa.

20 tykkäystä

Jos irrotetaan ääripäät, niin mielestäni puolueella ei ole niin paljoa merkitystä, kuin henkilöillä. Ja kuinka he pystyvät toimimaan niin kansainvälisesti kuin kotimaan asioiden suhteen.

Vanhempani ovat olleet yrittäjiä ja itse n. Puolet työelämästä yrittäjä. Nykyisin palkkatyössä viimeiset pari vuotta toiminut eri urakoitsijoiden kanssa.

Toisilla homma toimii paremmin ja toisilla huonommin, enkä usko että puolue kannalla on tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Enkä myöskään usko että huippu hyvä työnjohtaja olisi välttämättä, huippu hyvä putkiurakoitsija tai päinvastoin. Tosin sen ei tarvitse tarkoittaa, että näinkään ei olisi.

Suomi on saanut paljon positiivista julkisuutta Niinistön ja Marinin henkilöiden kautta. Sekään ei tarkoita että he kaikessa olisivat oikeassa tai ylivertaisia. Tuskin timpureina ainakaan, tosin en siitäkään voi olla varma.

Enkä myös usko että älykkäästä tulee tyhmä, tai tyhmästä älykäs pelkästään vaihtamalla puoluetta jota äänestää.

Suomessa on mielestäni hyvä, että on useampi puolue, jotka edustavat eri asioita. Tämä on sitä parviälyä, jota täällä palstallakin haetaan sijoittamiseen.

3 tykkäystä

Valitettavasti suomen eduskunnassa puolueet noudattavat puoluekuria, mikä tarkoittaa että puolue määrää miten äänestetään eri asioista. Vain joskus harvoin puolue antaa luvan äänestää omantunnon mukaan.
Joten vain puolue merkitsee, sen jälkeen toki kannattaa valita puolueesta mahdollisimman täysipäinen ehdokas.

5 tykkäystä

Investointi-ilmapiirimme on mielestäni suunnilleen samalla tasolla, kuin muissa pohjoismaissa ja tosiaan selvästi parempi, kuin Venäjällä.

Sen takia kirjoitinkin, että ääripäitä lukuunottamatta.

Vaalikeskustelut on myyntiä ja markkinointia. “Se on vaan mainos” huumoria.

Kovin suuria eroja ei eroja politiikassa ei ole, varsinkin kun ollaan hallitusvastuussa. Oppositiossa kuuluukin pitää hallitus varpaillaan, että ei mopo karkaa käsistä. Kaikki varmasti haluavat Suomen parhaaksi.

Itse omassa elämässä en ole huomannut vaikutusta eri puolueiden muodostamien hallitusten aikoina, pois lukien 90 -luvun laman. Silloin olin nuori kokematon ja heikolla ammattitaidolla, niin olin ensimmäisten joukossa irtisanottavana. Se oli minulle kova, mutta hyvä opetus. Silloin ajattelin, että seuraavalla kertaa minäkin olen niiden joukossa, jotka halutaan pitää töissä kaikissa talouden tilanteissa.

Tiedän että 90-luvun lamassa moni ammattilainenkin menetti paljon tai kaiken. Ja koki minun kokemuksesta poiketen, peruuttamattomia kohtaloita, sekä heidän perheensä kärsivät kohtuuttomia seurauksia.

4 tykkäystä