Itsekin katson positiivisen kautta tuota jonkinlaista kyvykkyyttä operoida pienellä pluissalla, vaikka rakentaminen ja teollisuus kyykkäsivät pahemman kerran.
Asuntorakentaminen on alamäessä ja kohta nollilla, muu rakentaminen (infra, toimitilat, julkinen rakentaminen) sen sijaan on kohtuullista. Valitettavasti Eezy ei ole avannut mitä heille “rakentaminen” tarkoittaa, ja onko se kuinka asuntorakentamispainotteista. Ihmisten mielikuvissa rakentaminen = asuntorakentaminen, eikä ihme, sitähän otsikot kirkuvat päivittäin. Teollisuuden kuvittelen itse saavuttavan pohjan selvästi aiemmin, mutta läpinäkyvyyshän on Eezyn tapauksessa nolla.
Samaan aikaan tuolla nollan ympärillä operoidessa monet yrityksen arvostusta pohdiskelevat tunnusluvut nauttivat vivusta, josta vain maaniset voivat olla iloisia:
-P/E
-EV/EBITDA
-velkaantuneisuus (nettovelka / käyttökate)
Ts pieni muutos suoriutumisessa muuttaa em perustunnuslukuja huomattavasti.
Näkisin, että Eezyn johdon tehtävä on paitsi kertoa loistavasta tulevaisuudesta 2028, myös yrittää määrittää itse ja jakaa potentiaalisille sijoittajille vähän lyhyemmän tähtäimen skenaariota, sekä niitä konkreettisia toimia jolla pakka pidetään kasassa.
Näin rakennetaan sijoittajaluottamusta, eli tuodaan esiin myös lyhyen aikavälin sijoittajamerkitykselliset toimenpiteet, ja samalla kun luodaan johdon toimiin läpinäkyvyys, ts mahdollisuus todeta että johto suunnittelee tekevänsä merkityksellisä asioita, lähtee toteuttamaan ja toteuttaa niitä, ja saa niitä aikaiseksi jollain tunnuslukurelevantilla tavalla mitattuna. Itse näkisin että tulevassa CMD:ssä @marleena.bask myös 2024 avataan.
Esimerkiksi, ihan ei itselle riitä että kerrotaan tehdyn yritystarjoomaa laajentavia puitesopimuksia, mutta kertoo jo enemmän että sellaisia on 1Q2024 tehty 3/20 pääasiakkaiden kanssa, 2Q2024 x/20 jne, sekä arviota miten ne vaikuttavat liikevaihtoon.
Tai kassavirta arvio 2024 kvarttereille, millä varmistetaan / suunnitellaan että 2023 mukainen kassavirta tulee toteutumaan?
Jne.