Efecte Oyj - European Alternative to global goliaths

Aika paljon on tapahtunut reilussa vuodessa, koska tarina on saanut todisteita teoilla ja numeroilla ja on näin muuttumassa todeksi. Efecte petti aikaisemmin sijoittajien luottamuksen ja nyt vuoden aikana luottamus on jälleen ansaittu oikeilla numeroilla, ei tarinalla. Se on ainakin minulle iso ero.

9 tykkäystä

Pakko tähän hieman tarttua. Arvostus voi tietysti sentimentin muuttuessa tulla kovastikin alaspäin, mutta tuo vertauksesi pre-korona-aikaan on kyllä mielestäni huono. Sillä on tappiolliselle firmalle aika isokin merkitys että onko onnistuneita kvartaaleita peräkkäin 4 vai 7. Siis siinä on ihan valtava merkitys nimenomaan riskienhallintanäkökulmasta. Firman onnistuminen strategiassaan on nyt huomattavasti todennäköisempää ja tappioiden riski pienempi kuin (noin) vuosi sitten. Olisi ihan naurettava hinnoitteluvirhe jos tätä hinnoiteltaisiin nyt samoilla luvuilla kun 4 onnistuneen kvartaalin jälkeen.

9 tykkäystä

Raportti julkaistu :point_down:

Foorumin pöhinää en laske fundan piiriin :slight_smile: joskus fundan kehitys tosin näkyy myös foorumilla, mielestäni näin on ollut täälläkin.

Skaalautuvien kasvuyhtiöiden kohdalla arvostusmuutokset voivat olla hyvin merkittäviä kun kasvuodotukset muuttuu - kun jokainen kasvettu euro tuottaa merkittävästi katetta (Efecten kohdalla 78snt), voi yhdenkin prosenttiyksikön korkeampi kasvuvauhti kumuloitua ajan yli paljon merkittävämmäksi tuloskasvuksi. Toisaalta tämä vipu toimii myös toiseen suuntaan, eli jos kasvuun nojaa, pitäisi siihen myös voida luottaa. Efecten kohdalla tämä luottamuksen kasvu on ollut viimeisen 9kk aikana merkittävää. Nykyjohdon alaisuudessa on annettu hyvät näytöt liiketoimintamallin skaalautuvuudesta ja kasvun kestävyydestä. Toivottavasti raportti avaa meidän ajattelua tästä laajemmin.

https://www.inderes.fi/fi/sanansa-mittainen-kasvaja-ansaitsee-arvonsa

32 tykkäystä

@Antti_Luiro Mites arvostus esimerkiksi Euroopan tärkeimpään kilpailijaan Serviceware nähden näiden lukujen valossa? Ymmärrän että Efecte näyttää halvalta kun vertaa esimerkiksi Carasent, Fortnox, Admicom, Sinch jne, mutta mites nuo tällä hetkellä heikommat luvut verrattuna tärkeimpään kilpailijaan ja 2021 arvostus reilusti yli tuplat? :thinking:

8 tykkäystä

Verrokit on meillä varsin pintapuolisessa seurannassa, mutta yleisesti Servicewaren ja USU:n SaaS-transformaatio on Efecteä jäljessä. Markkina vaihtaa kuitenkin Euroopassa kovaa vauhtia on-premise ohjelmistoista pilveen(SaaS), eli SaaS-tuotteen kypsyys on iso tekijä näidenkin yhtiöiden kasvuodotuksissa.

On muuten hieno juttu että täällä tuodaan myös vastakkaista näkemystä @Tiksu @Badwithmoney , Efectestä voi myös hyvin perustein olla toista mieltä. Toisella puolella vaakakuppia on korkeisiin kertoimiin nähden matalahko kasvun ja kannattavuuden yhdistelmä lähivuosina (tätä selittää osin keskeneräinen transformaatio). Jos kansainvälistä kasvua ei pystytä pitämään yllä, voi nykyiset kertoimet hyvin osoittautua liian korkeiksi. Lopulta tämä suunta on paljon kiinni luottamuksesta Efecten kykyyn ottaa Euroopan markkinasta itselleen yhtiön nykyistä kokoa moninkertaisesti suurempi osuus seuraavan ~10v aikana. Tähän vaikuttaa luotto yhtiön johtoon ja arvio markkinan kehityksestä, ja näihin molempiin itselläni on tarjota vain perusteltu näkemys.

23 tykkäystä

USU on selvästi transformaatiossa jäljessä, mutta Servicewaren osalta vähän nousi kyllä kulmakarvat. SaaS/Service on jo yhtiön suurin liiketoimintasegmentti!

Kutsuisinkin sinut @Antti_Luiro lukemaan Serviceware SE:n ketjua, jos et ole vielä käynyt katsomassa :wink:

Serviceware has more than 900 customers worldwide from various business sectors, including four of the seven largest German companies and 12 DAX 30 companies

Kyseessä on kuitenkin tämän bisneksen osalta johtava Eurooppalainen yhtiö, joka on SaaS-teknologisesti Efecteä edellä ja asiakkaita sekä myyntiorganisaatiot löytyvät jo Euroopan merkittävimmistä maista Ranskaa ja Italiaa lukuun ottamatta.

Kannattaa myös vilkaista mikä yhtiö on tuolla oikeassa ylänurkassa :grimacing:

Disclaimer: Omistan Servicewarea, mutta en Efecteä.

7 tykkäystä

Efecte on kyllä selkeästi onnistunut transformaatiossa ja tarina etenee hyvin. Tällainen arvostus voi siis hyvinkin olla paikallaan :slight_smile: Serviceware osalta haluaisi jotain vähän kättä pidempää näyttöä miten SaaS transformaatio on jäljessä, jos luvut näyttävät SW ketjusta poimittuna tältä:

Eli onko Efecte nyt arvostettu ns. fair valueen, mutta markkinalta löytyy 2021 arvioidulla tuloksella lähes 3x halvempi verrokki, joka Efecten omassa presentaatiossakin nostettu Market Leaderiksi?

5 tykkäystä

Pintapuolisesti liikevaihtoeriä katsomalla Servicewaren liikevaihdosta on vielä 57 % vanhan liiketoimintamallin mukaista lisenssi- ja ylläpito-liikevaihtoa (vs. Efectellä 7 %). Efectellä vastaava suhde oli lähellä viimeksi vuosina 2012-2014. Tämä voi tosin olla epäreilu vertaus kun Efecten palvelu-liikevaihdosta osa on aiemmin tietääkseni liittynyt vanhan liiketoimintamallin käyttöönottoihin, mutta toisaalta Servicewarella tämä voi hyvin sisältyä myös tuonne SaaS/Services -erään. Mutta en kommentoi Servicewarea sen enempää, en ole perannut yhtiötä sellaisella tarkkuudella että lähtisin näkemyksiä laukomaan :slight_smile: voidaan jatkaa Serviceware-ketjun puolella :+1:

image

13 tykkäystä

Joo, tämähän on pintapuolisesti totta vielä hetken, kunnes yhtiö julkaisee “Q4”-luvut ja SaaS/Serviceen tulee taas poikkeuksellisen iso pomppu, mutta jatketaan siitä toki toisen ketjun puolella :wink:

Efecten kannalta tämä kysymys Eurooppalaisista kilpailijoista on erittäin relevantti, koska yksi osa yhtiön johdon viestintää ja sijoitustarinaa on ollut että Efecte haluaa olla Eurooppalainen vaihtoehto Amerikkalaisille jättiyhtiöille. Jopa tämän ketjun nimi muutettiin vastaamaan tätä hyvin kyseenalaista väittämää ja vielä englannin kieleksi, että ulkkarit kiinnostuisivat yhtiöstä :man_facepalming:

Lähempänä todellisuutta voisi olla Suomalainen vaihtoehto Eurooppalaisille yhtiöille. Eurooppalaisia vaihtoehtojahan Amerikkalaisille jäteille on jo olemassa, eikä Efecte ole vielä edes Eurooppalainen markkinajohtaja. Sijoittajille jää nyt kovin väärä käsitys että kyseessä on joku Efecte vs Amerikka -taistelu. Enemmänkin kyseessä on Efecte vs Eurooppa -kamppailu.

Toki olen itsekin innoissani siitä että nämä voittivat ServiceNowlta asiakkuuden, mikä on aivan mahtava suoritus! Efecte pystyy tekemään monelle kilpailijalle “Lidlit” ja tarjota lähes vastaavaa laatua, mutta huomattavasti halvemmalla hinnalla. Tuotteet ovat hyvin kilpailukykyisiä erityisesti keskikokoisten yritysten segmentissä.

6 tykkäystä

Numerot on yksi ja tarina se toinen puoli.

Takavuosien haasteista huolimatta tykkään valtavasti uudesta johdosta ja sen aikaansaannoksista tarinapuolella. On kokemusta, näkemystä ja eilisestä haastattelustakin huokuu innokas sitoutuminen pitkän aikavälin tarinaan, joka on vasta aivan alkumetreillä. Johdon sitoutuminen, avoimuus ym. ei epäilytä pätkääkään - päinvastoin. Tästä eilinen yli venynyt Q&A sessio oli hyvä esimerkki (haluttiin palvella sijoittajat loppuun asti). Todella hyvät edellytykset kuoriutua uudeksi laatuyhtiöksi. Nyt annetaan yhtiölle aikaa eksekuuttaa. Katsotaan esim mitä seuraava strategiakausi 2023 jälkeen tuo tullessaan.

Markkinoilla varmaan löytyy näitä tulevia saas-kasvajia, joiden johdon luotettavuudesta, avoimuudesta on vaikeampi päästä selkeyteen jne

8 tykkäystä

Tarinaan nojaaminen arvostuksesta riippumatta on mielestäni vaarallinen polku. Numeroiden pohjalta sijoittaminen on siitä kaunista, että voi todeta joko verrokkeihin tai yleiseen arvostustasoon pohjautuen, että ohhoh, onpas tämä halpaa tai kallista. Kuten sinä @Aston_Livingstone ansiokkaasti Efecten kohdalla teit 6-7€ välillä :pray: Hölmö olin kun silloin karhuilin :slight_smile: Ja saattaa olla että olen hölmö edelleen täältä 14-15€ tasostakin karhuillessani.

Jos viittasit Serviceware liittyen johtoon ja tarinaan, niin on totta että täältä Suomesta käsin voi olla vaikeaa saada yhtä hyvää kuvaa Saksalaisesta firmasta, kuin esimerkiksi Inderesin premiumin avustuksella saa Efectestä. Mielestäni Servicewaressa noin 60% insider ownership kertoo kyllä johdon uskosta omaan tekemiseen. Muusta en pysty kommentoimaan.

10 tykkäystä

Tuli muuten eilen Niilon kanssa puhetta tästä yrityskaupasta:

Toisaalta kilpailijakenttässä on jatkossa entistä suurempi peluri, mutta tämä kehitys voi hyvin pelata myös Efecten pussiin. Suuremmilla ohjelmistoyhtiöillä voi olla vaikeuksia panostaa joustavuuteen samalla tavalla kuin Efecten.

Jäi eilisen raportin jäljiltä muutama pohdinta takataskuun. Esim. tämä myynnin tehokkuuden kasvu on ollut aika hurjaa, hieman yksinkertaistaen yksittäinen myyjä (määrä Q4-lopussa) kasvatti vuosittaista SaaS-sopimuskantaa melkein kaksinkertaisen määrän vuonna 2020 vs. 2018. Tässä on toki mukana uusasiakasmyynti ja laajennukset. Laajennukset eivät välttämättä kuulu myyntihenkilöstön alle, eli tämä ei ole aivan yksiselitteinen mittari.

image

Lisäksi webcastissa ja täällä oli puhetta LTV/CAC -luvusta, eli käytännössä kuinka moninkertaisena myynnin kustannus maksaa itsensä katteena asiakkaan elinkaaren aikana takaisin. Nyrkkisääntönä tämän olisi hyvä olla yli 3x. Tätä ei vielä raportoida, mutta pyörittelin nopean mutkia oikovan karvalakkiarvion. Ottakaa tämän arvion kanssa reilusti suolaa :smile:

LTV 2020: 1 MEUR SaaS-ARR kasvu uusista asiakkuuksista vuonna 2020 x SaaS-myyntikate 78% / Bruttopoistuma 5 % = ~16 MEUR

  • Bruttopoistuma oli 3,4 %, mutta käytin tässä tietoisesti varovaisempaa 5 %:n tasoa. Käytännössä tämä olettaa asiakkaan pysyvän Efecten käyttäjänä keskimäärin 20v ajan.

CAC 2020: (Henkilöstökulut 10,1 MEUR + Liiketoiminnan muut kulut 3,7 MEUR) X 19 % henkilöstöä myynnissä Q4 lopussa = ~2,6 MEUR.
==> LTV/CAC ~6x

Jos LTV/CAC olisi myös todellisuudessa tuolla tasolla, niin mieluusti näkisin Efecten laittavan kaikki kassassa riittävät paukut kasvuun. Toki silloin tuon investoinnin osumatarkkuuden pitää pysyä hyvänä. Vuoden 2023 >10 %:n EBIT-tavoite kuitenkin rajoittaa tätä, mutta hyvä että ainakin vuoden 2021 kannattavuusodotukset pidetään ohjeistuksella matalana.

11 tykkäystä

Jos käänneyhtiösijoittaminen on hankalaa, niin en mä näkisi kasvuyhtiösijoittamista välttämättä sen helpompana, varsinkaan jos meinaa olla kyydissä osta&unohda taktiikalla, eikä koskaan myisi. Itse tykkään käänneyhtiöissä ainakin odotella sen verran, että käänteestä on jo selviä merkkejä, ja yleensä kun käänne tapahtuu nousee tuloskin ihan kohtuullisesti ja yleensä tässä vaiheessa yhtiön arvostus on vielä aika edullinen. Tämän kääntee näkee kuitenkin konkreettisesti yleensä jo vuodessa. Kasvuyhtiöissä joutuu usein maksamaan jatkuvaa “ylihintaa”, kun tarina etenee, jolloin osakekurssi (ainakin näinä aikoina) diskonttaa jo mahdollisesti toteutuvan scanaarion aika pitkälle. Esimerkiksi Efecten osalta havahduin siihen, että yhtiön liikevaihdon kasvu vuosina 2020-2017 on ollut koko ajan hidastumaan päin ja nyt kasvua vain 7,6%. Toki tässä kiinnitetään erityistä huomiota tuohon SaaS kasvuun, mutta ei sekään varsinaisesti pankkia ole vielä räjäyttänyt, vaan on sen kasvu on ollut noin 24%/vuosi. Sen osuus on nyt vajaa 9M€. Jos sama kehitys jatkuu, on se neljän vuoden päästä ehkä 20M€. Kyllä tuo nykyinen arvostus 84M€ vaikuttaa siihen nähden vähän kovalta. Se on jotenkin huvittavaa seurata pörssiyhtiöiden arvostuskertoimia ja sitten mitä maksetaan pk-sektorin kaupoissa. Ensi viikolla toteutumassa taas yksi kauppa, jossa kasvavaa 3,5M€ liikevaihtoa ja 250t€ liikevoittoa tekevästä yhtiöstä, jonka opo on 550t€ tehdään kaupat 700t€ kauppasummalla. Vähän eri kertoimet.

7 tykkäystä

Kyllä! Ehdottomasti noilla LTV/CAC luvuilla pitäisi panostaa enemmän uusasiakashankintaan, jota olen täälläkin yhtiöltä paljon perännyt. Aivan alkuun voisivat kolminkertaistaa nuo Ruotsin ja Saksan myyntitiimit ja tarvittaessa tehdä osakeannin, jotta tämä kasvu ja hetkellinen kassavirtavaje voidaan rahoittaa. Partneriverkoston kautta kasvaminen on ihan OK, mutta kyllähän siinä syödään paljon yhtiön potentiaalista, koska partnerit saavat silloin tuloista merkittävän siivun.

Tiedän että yhtiöllä on tiukkaa kassan osalta ja vaikeuksia tehdä lisäinvestointeja myyntiin, mutta nyt on yksinkertaisesti väärä hetki painaa jarrua. Isossa maailmassa osataan panostaa kasvuun ihan eri tavalla, kun taas Suomessa pelataan usein kovin defensiivistä peliä ja halutaan maksaa osinkoja. Juuri nyt on se oikea hetki panostaa isosti myyntiin, kun se on vielä suhteellisen helppoa ja nythän markkinat jaetaan täysin uusiksi tässä kriittisessä murroskohdassa!

12 tykkäystä

Partneriverkostoon laitettu euro voi tosin tulla vielä isommalla kertoimella takaisin. Kun uusi maa ja kielialue avataan kumppanilla, ei tarvita omaa maaorganisaatiota johtoineen, ja paikallisen kielen käyttäjätuki on mahdollista toteuttaa kumppanin kautta. Kulut voivat siis olla pienemmät, mutta vastapainona myös kate oletetusti pienenee jos esim. maksetaan kumppanille tuesta tai annetaan kumppanin ostaa Efecteltä SaaS-sopimuksia/lisenssejä discountilla ja jälleenmyydä niitä suoraan asiakkaalle. Mutta kumppaniohjelman vaikutukset saadaan konkretisoitua vasta myöhemmin, tämän vuoden aikana nähdään varmaan jo ensimmäiset merkit vaikutuksista.

8 tykkäystä

Onhan se selvää että jos yhtiöllä ei ole kassaa tai kykyä panostaa omaan myyntiverkostoon, niin partneriverkosto on erittäin kustannustehokas ja helppo vaihtoehto. Tuo EBIT >10% tavoite on täysin turha ja iso virhe tässä tilanteessa, kun markkinoilla on Efecten kokoiselle yhtiölle käytännössä rajattomasti tilaa vielä kasvaa. Kannattaisi mielummin tähdätä vaikkapa 5x nykyiseen liikevaihtoon vuonna 2025, niin saataisiin tästä kunnon tenbagger-kasvuraketti eikä taas yhtä tylsää tasaista Suomi-osingonmaksajaa pienellä kansainvälisellä twistillä.

8 tykkäystä

Kyllähän tuo tavoite rajoittaa liikkumatilaa. Efecten johdolla on kuitenkin ollut sen verran vahva sitoutuminen tavoitteisiin ja track record niiden saavuttamisesta, ettei tuon pyörtäminen välttämättä olisi helppoa. Kannattavuustavoitteen tilalle voisi ottaa seuraavaan strategiaan esim. kasvun ja kannattavuuden summan :thinking:

9 tykkäystä

Kun miettii yo kommenttien pointteja, ja vilkaisee @Antti_Luiro :n laskelmia myynnin kustannuksen takaisinmaksusta (LTV/CAC), ja laskee vähän 1+1 niin @Pohjolan_Eka taitaa osua naulan kantaan kommenteissaan. Oletteko kuulleet Pricen laista tai Matteus-vaikutuksesta? Se tarkoittaa etujen kasautumista niille, joilla niitä on ennestään (tai työn tuottavuuden kasautumista pienelle määrälle työntekijöitä, tai lähes minkä tahansa asian kasautumista mahdollisimman pienelle joukolle). Tämä julma laki on sijoittajille varmasti tuttu, jonka takia esim Amazon on Amazon. Suurin osa verkkokaupasta jakautuu vain parin hassun toimijan kesken. Suurin osa pilvimarkkinasta jakautuu vain murto-osalle alan yrityksistä. Pieni osa autovalmistajista tekee suurimman osan maailman autoista jne jne. Mutta tuo laki on luonnonlaki jota esiintyy kaikkialla. Nyt kun yhtiö on saanut todistettua tuotteillansa olevan kysyntää, miksei oikeasti vain laita isompaa vaihdetta silmään ja laita vetään pari osakeantia alkajaisiksi, nyt kun valuaatiokin on melkolailla kohdillaan (en olisi uskonut että itse sanon noin :smiley: ) ja unohdettais tuo kannattavuus toistaiseksi. Hankitaan niitä “etuja” nyt lujaa vauhtia, jotta niitä etuja kasautuu myös jatkossa Efecten laariin eikä vain ServiceNow:n. Toisaalta ymmärrän sijoittajan näkökulmastani (vuodesta -17 omistanut) ja muutenkin, että yleensäkin kannattava liiketoiminta vaikuttaa paljon riskittömämmältä kuin tappiollinen. Kannattavuus tuo liikkumavaraa. Näinhän Niilokin totesi videolla kohdassa 6:20 ; “Kannattavuuskehityksen tärkein hyöty on se, että se mahdollistaa ne investoinnit, mitä me halutaan tehdä, jotta pitkän aikavälin iso tarina toteutuu sellasena kun me ollaan suunniteltu se.” Lisäksi Niilo totesi, että yhtiö voisi olla jo nyt helposti kannattavampi, mutta he eivät näe sitä järkevänä, tms.

Kirjoittakaa myös jatkossa rohkeasti kriittisiä kommentteja ja kertokaa huolenne yhtötä kohtaan estoitta. Se saa ajattelemaan asioita toisella tavalla ja niistä voi yhtiö ottaa jopa koppia. Tuo Niilon haastattelu muuten loi jälleen todella paljon uskoa, että yhtiö on menossa oikeaan suuntaan. Loisteliaasta hymystä ei voi erehtyä kun puhuttiin yhtiön potentiaalista ja markkinan koosta jne :smiley: Sitten vielä tämä Niilon kommentti raportista:
Kykymme toteuttaa suunnitelmiamme ja viimeisten kahden vuoden aikana otetut edistysaskeleet ovat kasvattaneet luottamustani yhtiön pitkän aikavälin potentiaaliin entisestään. On etuoikeus olla mukana rakentamassa pilvipohjaisen palvelunhallinnan eurooppalaista vaihtoehtoa.
Hienoo Niilo! :slightly_smiling_face:

28 tykkäystä

Haluaisin viela sanoa muutaman kommentin tahan liittyen.

Jokainenhan voi suunnilleen laskea kuinka paljon Efectella on asiakkaita kullakin alueella.

  1. Niilo sanoi asiakkuuksia olevan noin 300. No, kotisivuilla sanotaan yli 300 ja vuonna 2019 puhuttiin jo samasta lukemasta. Otetaan oletuksena, etta asiakkaita oli 300 kappaletta vuonna 2019.
  2. Talla perusteella voidaan laskea keskimaarainen laskutus per asiakas. Liikevaihto jaettuna asiakkaiden maaralla. Tama on noin EUR 47k.
  3. Jos sitten otetaan karkea oletus, etta jokaisessa maassa laskutus per asiakas on yhta suuri (mika ei tietenkaan pida paikkansa), voidaan laskea asiakkaiden maara per alue. Suomessa vajaa 250, pohjoismaissa Suomea lukuunottamatta reilu 40 ja DACH alueella reilu 30.
  4. Kylla, olet oikeassa, etta Suomessa kasvun rajat tulevat vastaan. Oma ymmarrykseni on etta Efecten target markkina kasittaa Suomessa 600 organisaatiota, Ruotsissa tuplat ja Saksassa 10x Suomi eli noin 6000. Tama siis kasittaa keskisuuret yritykset ja julkisen sektorin yritykset jotka oikeasti voivat maksaa ITSMsta sen 50k vuodessa.
  5. Jos DACH alueella on talla hetkella reilu 30 asiakasta, on tama ainoastaan 0.5% koko Saksan (ei koko DACH) markkinasta. En tietenkaan osaa sanoa voiko luku nousta 10 prosenttiin tai 5 prosenttiin mutta ymmarran etta kasvupotentiaalia on, ja hyvin paljon. Kuten myos pohjoismaissa Suomen ulkopuolella. Tama takaa myos sen etta vaikka tuskin tulemme nakemaan erittain suuria kasvulukuja konsernitasolla (johtuen siita etta Suomen osuus niin suuri) niin kasvulukujen pitaisi silti sailya hyvalla tasolla 15% plus erittain pitkaan, etenkin kun kansainvalisten toimintojen osuus kasvaa jatkuvasti suhteellisesti. Ja samaan aikaan bisnes skaalautuu.
  6. Rehellisesti, en usko etta nykyisella hinnalla sijoittaja saa enaa 25% plus vuosituottoja mutta oma tavoitteeni on jo pitkaan ollut tuplata varat 5 vuoden valein mika tarkoittaa noin 15% vuosituottoa. Edelleen, nykyisella hinnalla, uskon taman olevan hyvin mahdollinen skenaario. Toki viime vuosien tuotot ovat olleet paljon korkeampia mutta arvostustasot ovat nousseet yleisesti kuten tiedamme, mukaan lukien small capit. Tietysti, mikali arvostustasot pysyvat nykyisella tasolla tai jopa jatkavat nousua, on 25% plus vuosituotto mahdollinen. Tama ei kuitenkaan ole perusoletukseni. Ennemmin konservatiivinen kuin liian optimistinen.
  7. Taman kaiken lisaksi odotan innolla mita partneriverkoston rakentaminen tuo tulevaisuudessa. Tasta saamme lisaa nayttoja taman ja ensi vuoden aikana. Olen vahvasti siina kasityksessa etta Niilon ja Steffanin mukaan tulo on tuonut lisaa virtaa organisaatioon ja oikeasti Efecten sisalla nahdaan etta he pystyvat haastamaan isoja kv-toimijoita.
34 tykkäystä

Partneriverkossa ei ole varsinaisesti kyse myyntiverkosta, vaan kaikesta siitä mitä sen varsinaisen myynnin jälkeen tulee. SaaS tai ei, jonkun pitää istua asiakkaan kanssa pohtimassa miten sitä työkalua käytetään, millaisia prosesseja pyöritetään ja kuinka sitä arvoa yritetään luoda. Tämä vaihe varmaan periaatteessa onnistuisi alustatalolta, mutta konsulttibisnekseen ei kannata ryhtyä sillä lopputulos on yhden tuotteen konsulttitalo joka joutuu käyttämään merkittävän osan ajasta siihen että he pääsisivät keskustelemaan oikeiden tahojen kanssa. Monen tuotteen ja osaamisalueen konsulttitalo voi olla yrityksen luotettava kumppani ja ongelmia ratkoessa he voivat tarjota Efecteä ratkaisuksi jolloin myynti tapahtuu vähän huomaamatta.

Efecteltä toivoisin panostusta oman myyntiorganisaation sijasta itse alustatuotteen ja ekosysteemin kehittämiseen. Tekniset koulutusmateriaalit ja dokumentaatiot säästävät kaikkien aikaa ja kumppaniverkoston sparraaminen ja ratkaisujen paketointi kehittää kumppaniverkoston kykyä kommunikoida tuotteen hyötyjä.

Ratkaisukeskeinen myynti, jossa kaikki osapuolet keskittyvät omiin vahvuuksiinsa! Siitä on hyvä, skaalautuva kasvu tehty.

Arkistojen kätköstä videomatskua Efecten myyntikonttorilta vuonna 2015 ennen kumppanistrategian onnistumista: “Tunnenks mä ketään joka tarvitsee SaaSia?” Stenfors: Paksut pehtoorit - YouTube

5 tykkäystä