EHang Holdings – Tulevaisuuden ilmailua

eHangit tulossa Eurooppaan vauhdilla että hintakin on jo julkinen.

Googlen kääntäjällä espanjasta suomeksi:

"95 euroa per matkustaja

Se on noin viiden minuutin lento, jonka avulla ainoat kaksi matkustajaa voivat nauttia upeista näkymistä Plaza de la Pazille, Herraduran alueelle ja lentää myös Santo Tomásin seurakunnan yli. Hinta per matkustaja tulee olemaan 95 euroa (sis. alv), vaikka jarrerakaupunkiin rekisteröityneet saavat 50 % alennuksen. Haron kustannukset vuokrajärjestelmässä ovat 150 000 euroa ensimmäiseltä vuodelta, jota ehdotetaan pilottitestijaksoksi. Jos hanke onnistuu, on tarkoitus laajentaa autonomisten droonien laivastoa matkustajakohtaisen hinnan alentamiseksi sekä toteuttaa turistilentoja San Felicesin erakkomuseoon. Vuoteen 2026 mennessä harkitaan myös mahdollisuutta, että Paikallispoliisilla voi olla miehitetyt superdroni, jonka ominaisuudet ovat samankaltaiset kuin mitä kansallinen poliisi esitteli äskettäisessä Haron kansainvälisessä dronekongressissa."

Ihan hatusta heitän lukuja.

Kulut:
Laitevuokra 150000e/v.
Henkilökunta 100000e/v (?) - pilottia ei tosin tarvita.

Tulot:

Kyyti 95e/naama,190e täys lasti 2 henkeä per 5min.
3 lentoa tunnissa (20min vaihtoineen yks)
12 tuntia päivässä
→ 6840e /pv.
→ 365pv == 2 496 600e vuodessa.

Hindenburg vois nyt kommentoida tähän että miksi kukaan tahtoisi tätä laitetta ja että 5v vanhat tilaukset on varmasti fake.

6 tykkäystä

Stock Twitseistä kerätty kuva:

7 tykkäystä

eHangin omalta Youtube-kanavalta. Samalla osake yrittää murtautua ylös mutta jokin taho saa sen pysymään alhaalla.

8 tykkäystä

Morjens! Hienoa huomata, että tämä palsta on aktivoitunut viime aikoina. Itse olen omistanut ja seurannut aktiivisesti Ehangia noin 3 vuotta. Kyseessä on yhtiö, jonka CEO Hu värittää persoonallisella otteellaan. “Fake it till You make it” on lähimpänä mitä lyhyesti osaisin sanoa. Kyse voi kyllä pitkälti olla myös kiinalaisesta tavasta kommunikoida asioita. Tulevaisuuteen suuntautuvat arviot ovat olleet hänellä aikataulujen suhteen tasaisesti ylioptimistisia. Nyt sijoittajat vaikuttavat oppineen suodattamaan hänen arvioitaan. Itse oletan toiminnan kääntyvän voitolliseksi aikaisintaan Q2:lla 2025. Rahat kassassa riittävät kyllä siihen, mutta paljon on tehtävä sitä ennen - toimitusten täytyy kunnolla käynnistyä ja lentoreittien alkaa tasaisesti rullata. Yhtään maksettua lentoa ei ole vielä tehty.

Ensimmäiset 2 reittiä Quangzhoussa ja Hefeissä aloittanevat kaupallisen toimintansa ensi kesään mennessä. Pitäisi itse päästä kyytiin lennolle, jotta voisi paremmin arvioida laitteen ja koko toiminnan potentiaalia.

Suunnittelenkin matkaa Hefeihin ensi kesälle. Olisi paljon mukavampi edelleen omistaa ne noin 6000 osakettani, jos olisi omilla aisteilla koettu lentokokemus. Olisi myös hyvä tavata Mr Huanzhi Hu. Tämä voisi onnistua, jos saisimme kasaan uskottavista sijoittajista koostuvan delegaation, jolla olisi kiinnostusta pitkällä tähtäimellä aloittaa laitteilla liikennöinti Suomessa. Onko täällä muilla tarvetta lähteä omakohtaisesti tutkimaan omistustensa järkevyyttä Kiinaan? Olisihan se mahtavaa päästä vihdoinkin dronen kyytiin!

10 tykkäystä

Ehang investor presentation 1/2024. https://ir.ehang.com/static-files/814194e8-a542-4889-aa52-34bda0ff7e3e

Muutama poiminta:





Ja pörssissä kiinaosakkeet ne vaan laskee joten kaiken tämän viime aikaisen menestyksen / tarinan saa ostettua halvemmalla hinnalla kuin vuosi sitten. Pörssi ei ole looginen ja järkevä vaan geopolitiikka / puhdas paniikki ohjaa päätöksiä. Shorttiratio pysyy myös ylhäällä, mutta aika on sijoittajan ystävä ja tarvitsee olla kärsivällinen. Hyvin etenee firma ja todella kiva kun näitä presentaatioita ja pörssitiedotteita saa usein ja vielä englanniksi.

12 tykkäystä

Voi hiivatti. Eikö ketään Suomessa kiinnosta tämä lentävien autojen esiinmarssi? Oonko Juha_k1:n kanssa ainoita, jotka ymmärtää valtavan potentiaalin, mikä tähän liittyy?

Täytyypä odotella ajan kulumista, niin päästään vähän kokeilemaan näitä vehkeitä. Kyllä sittenkin vielä kerkiää mukaan, vaikka hinta ei sitten tietenkään ole lainkaan niin edullinen kuin nyt…

9 tykkäystä

Hyvin sanottu : ) Visio on kyllä kirkas mielessäni. Tämä on täysin uusi ekosysteemi ja hakee muotoaan. On suorastaan koomista väitellä asiasta että onko eHangin tilauskirjat on liian kapeat kun visioni sanoo että tuotanto ei pysy miljoonaluokan kysynnän perässä kun tarvittavat viranomaishyväksynnät kunnossa.

Kaikki tahtoo näitä; ja tuotantokapasiteetti on toistaiseksi 600 vuodessa. Tällaiset 100kpl -tilaukset on vasta ensimakua. EH:n hinnat on niin alhaiset että laite maksaa itsensä tilaajalle alle vuodessa takaisin näin karkeasti sanottuna ja on sen jälkeen lupa painaa rahaa. Kukahan täysjärkinen ei näillä spekseillä tahtoisi näitä vaikka ei vielä olisi edes kuullut näistä; Euroopassakin riittää nähtävyyksiä jotka olisi kiva kokea ilmasta käsin.

Ei ole mitään syytä miksei vaikka eHangin dronet voisi lennellä Suomessakin kun kiinalaiset sähköautotkin ottaa osuuksia… Eiköhän tehdä se reissu pääkallopaikalle kun mahdollista ; )

EH-osake matelee vain geopoliittisista syistä. Yrityksen mcap olisi kymmenen tai jopa kymmeniä kertoja suurempi jos kyseessä olisi jenkkifirma. Osake on laskenut “on good news only”. Se on mahdollisuus jota käytin ja taas tällä viikolla tankkasin lisää. Hang Sengin P/E = Nasdaqin P/B. Tämä on silkka vitsi, mutta pörssissä kaikki mahdollista. Eikä mikään takaa että EH nousisi koskaan ylemmäs, jokainen punnitsee riskit jos tämä kiinnostaa. Verokkina mulla on kiinalaisia osakkeita Huya/Doyu jotka treidaa 30% nettokassastaan ja massivuori vaan kasvaa vuodesta toiseen eli eivät häviä rahaa. Tämä on mahdollista kun kiinalainen osake treidaa USA:ssa. Mitään en enää hämmästele.

7 tykkäystä

Kiinalaisten sähköautojen kilpailykyky liittynee myös eHangiin. Kuluttajahan näissä voittaa.

1 tykkäys

Onko sulla mitään käsitystä siitä millainen lupahelvetti täytyy käydä läpi viranomaisten kanssa että nähdään Ehangin lentolaitteet esimerkiksi Suomen kaupunkien yllä?

Se ei valitettavasti mene niin että joku vaan polkaisee ilmataksifirman pystyyn, tilaa koneet ja sit lennetään. Siinä on pari muuttujaa sitä ennen, näin lievästi sanoen.

4 tykkäystä

Oliko sanomassa jokin pointti? Ei pidä edes yrittää tehdä jotain uutta maailmaan? Aikanaan, kaikki aikanaan. Ei nämä tietenkään aloita Suomesta bisnestä. Espanjassa pääset ajelulle ensimmäisenä Euroopassa oletan.

2 tykkäystä

Ei muunlaista kuin että ehkä vähän jäitä hattuun. Olisi tottakai hienoa nähdä uuden teknologian läpimurto ja siihen voisi uskoakkin jos ei elettäisi tälläisessä byrokratian luvatussa maassa.

3 tykkäystä

Varmasti näin mutta todettakoon, että eHangilla riittää vuosikymmeneksi+ tekemistä pelkästään Kiinassa. Ovat kyllä aktiivisesti lennelleet ympäri maailman silti.

3 tykkäystä

339k USD kappaleelta on hinta 1.4 alkaen. Hintoja nostettu mikä nostaa katetta entisestään ja massatuotannon aloituksen luulisi yhä tekevän samaa.

Pikainen laskutoimitus 600kpl vuodessa 339k kpl tekee 203 400 000 usd. Konservatiivisesti samaa bruttokatetta 65% käyttäen tekee rapiat 132 miljoonaa usd katetta. Hinnankorotus oli ilmeisesti 10% eli oltaiskohan sitten jopa lähemmäs 75% marginaalia Q2:lle.

Ja koska osakekurssia manipuloidaan niin tänäänkin päätyi punaiselle. Hyvä tankkipaikka mutta riskit tiedätte.

5 tykkäystä

Tässä vielä hieman vuotta 2023 perattuna. Laitoin erilliseen postaukseen. On vaikea nähdä miksei firma kasvaisi sataa prosenttia per kvartaalia varsin pitkään. Mukavaahan näitä uusia teknologioita on seurailla.

5 tykkäystä

Olisihan tuollaisella varmasti kiva pyyhältää vaikka lentokentältä kaupungille, kunhan

  • akku on ladattuna ja se riittää reserveineen määränpäähän (jatkuva kuluerä)
  • se on päivätarkastettu ja lentoonlähtötarkastettu ja siinä ei ole mitään rikki, mitä hyväksytetty minimivarustelista ei salli (jatkuva kuluerä)
  • sillä pätevöitetty ilma-aluksen päällikkö, joka vastaa lennon turvallisuudesta (jatkuva kuluerä)
  • se on kuormattu oikein ja punnitustodistuksen rajoittamat painot eivät ylity
  • sääminimit eivät alitu (tuuli, tuulenpuuskat, näkyvyys, sade, valoisuus) (jatkuva epävarmuustekijä)
  • lentosuunnitelma on täytetty ja aktivoitu (jatkuva kuluerä)
  • lennolle on varattu tarvittava ilmatila (jatkuva kuluerä)
  • sillä on viranomaisen hyväksymä huolto-organisaatio tarvittavine fasiliteetteineen ja henkilöstöineen, sen jatkuvaa lentokelpoisuutta valvotaan, sen huoltojaksot eivät ole ylittyneet, sitä on huollettu hyväksytyn huolto-ohjelman mukaisesti pätevöidyn henkilöstön toimesta (lupakirjamekaanikko) ja valmistajan hyväksymillä osilla ja ohjeilla (jatkuva kuluerä)
  • se täyttää ilmailuviranomaisen lentokelpoisuusvaatimukset ja sillä on voimassa olevat luvat lentokelpoisuudesta (jatkuva kuluerä)
  • se täyttää ilmatilan käytön vaatimukset ja sillä on siihen voimassaolevat luvat (jatkuva kuluerä)
  • laitteen navigointidata ja lentoestedata ovat ajan tasalla (jatkuva kuluerä)
  • lähtöpaikalla ja määränpäässä operoinnille on tarvittavat luvat, ml. maanomistajan lupa
  • sillä on tarvittavat vakuutukset (esim istuinpaikkavakuutus, lentotoiminta, kolmannen osapuolen vahingot) (jatkuva kuluerä)
    (ilmailussa taidetaan muuten noudattaa ns. ankaran vastuun periaatetta, eli loppupeleissä ilma-aluksen omistajalla ja käyttäjällä on rajaton korvausvastuu tuottamuksellisuudesta riippumatta, mikäli vakuutuksiin kirjatut summat eivät kattaisi vahinkoja, eli ei kannata vahingossa katkaista esim. ydinvoimalan voimalinjaa)
  • sillä on taustalla viranomaisen hyväksymä lentotoimintaorganisaatio tarvittavine fasiliteetteineen ja henkilöstöineen, jolla on tarvittavat luvat kaupalliseen ilmakuljetukseen (jatkuva kuluerä)
  • taustaorganisaatio ja laite täyttäisi vaatimukset ilmailun kyberturvallisuudesta (jatkuva kuluerä)
  • Euroopan (saati Yhdysvaltojen) määräysympäristössä olisi julkaistu tällaisella aluksella kaupallisen operoinnin mahdollistamat vaatimukset (aihetta liippaa ainakin sähkökäyttöisyys, lentomiehistön puuttuminen, kyberturvallisuus ja lennonvalvonta), ja sekä laite että taustaorganisaatio täyttäisivät kaikki nämä vielä tuntemattomat uudet vaatimukset (jatkuva kuluerä)

Oma arvaukseni on, että syy siihen miksi nämä eivät ole vielä yleistyneet ei ole se, etteikö joku olisi osannut tuollaista lentolaitetta vielä rakentaa - vaan se, että ilmailun määräyskehys ja ilmailun infrastruktuuri eivät vielä ole yhteensopivia tuollaisella vekottimella operointiin. Ilmailuala on myös tunnetusti äärimmäisen konservatiivinen, ja määräysympäristö laahaa vuosikymmeniä teknologian kehityksen perässä. Historiasta on myös opittu, että ilmailualalla jos jollain on mahdollista tehdä pieni omaisuus - suuresta omaisuudesta.

Jos ilmailun määräysviidakko kiehtoo, niin lisätietoa löytyy ainakin osoitteista:

easa.europa.eu
faa.gov
traficom.fi

11 tykkäystä

Niin, vaatinee lainsäädäntöön vielä isoa jumppaa että nämä joka kolkassa pörrää. Nythän tehdään aivan uutta ekosysteemiä matalalle lentokorkeudelle.

Tutkijat ovat päätyneet kuitenkin siihen, että regulaatiosta huolimatta markkina raketoi:

image

Muistutan myös että ainoa tuote ei ole ihmiskuljetus vaan tässä esimerkkejä:

Ainakin näissä maissa regulaation ei koeta olevan ongelma ja tosiaan Espanjassakin on jo aktiviteettia - siellähän alkaa turistilennot ilmeisesti jo tänä vuonna:

Lähde: https://ir.ehang.com/static-files/814194e8-a542-4889-aa52-34bda0ff7e3e

ps. ei faktaa mutta musta tuntuu että Kiina tahtoo näyttää tällä lännelle että kuin “me päästiin ensin kuuhun” - eHangilla on valtion 110% tuki mitä ei nyt mitenkään hinnoitella ainakaan osakkeeseen sisään. Itse asiassa jos tapahtuisi onnettomuus niin luultavasti valtio pyrkisi sitä jopa peittelemään mikä ei ole tietenkään hyvä asia. Kaikki eHangin laajentumispyrkimykset Kiinasta ulos omasta mielestäni laskee riskiä sijoittamiselle tähän - kyllä tässä on aito pyrkimys kansainvälisyyteen ja maailmanvallotukseen mutta tosiaan pörssissä sentimentti on sellainen että ei ole mitään merkitystä mitä yritys tekee tai ei tee koska osaketta manipuloidaan - eikä eH ole poikkeus - onhan Babankin arvostus ihan vitsi ja kyse on siitä onko Kiina sijoituskelvoton. Kun spekulantit toteaa (Mikko Mäkinen edellä :wink: ) että ei ole niin nousu voi yllättää nopeudellaan.

3 tykkäystä

Kyllä se ekosysteemi on ollut olemassa jo ainakin ICAOn perustamiskokouksesta lähtien, kattaen lentokorkeudet alkaen maan pinnasta yläilmakehään. Uusi vekotin joutuu sopeutumaan olemassa olevaan ekosysteemiin, eikä päinvastoin. Suuri osa edellä listatuista edellytyksistä pätee tai tulee pätemään tavalla tai toisella myös miehittämättömään käyttöön. On syitä miksi emme vielä tänäkään vuonna voi tilata dronen kuljettamaa ruokaa lähikebabbilasta kotiovelle.

5 tykkäystä

Itse toivon, että EHang menestyisi.
Tässä kuitenkin omat kriteerit, joiden vuoksi myin EHang-positioni pois 2021 alussa.

EHang 216 on autonominen
Aivan kuten @moottoriporo viittasi, muun lentoliikenteen seassa ei voi lentää ilman lentäjää.
Vaatii paitsi säädöksiä, myös yhteisesti sovittua tekniikkaa, jos kahden matkustajan pieni eVTOL ilman lentäjää voi lentää muiden lentolaitteiden seassa.

Vaikka EHang on kehittänyt lennonjohtokeskuksen, voi se hallita vain EHangin omia koneita.
Luulen, että tämän vuoksi EHang on saanut Kiinassakin rajoitetut matalalento-oikeudet, vaikka Kiinalla on suuri paine antaa EHangille tarvittavat oikeudet

Kuinka moni uskaltaa lentää EHang 216:lla
Ehang 216 on ohuilla lasikuituseinillä varustettu pieni lentolaite. Kohtuullisen meluisa, vaikka sitä ei tuoda julki.
On vaikea uskoa, että valtaosa ihmisistä uskaltaa sillä lentää, vielä ilman lentäjää. Vaikka toki uskaliaitakin löytyy

Ehangin viestintä ei ole ollut avointa
Mielestäni vaadittavat sertifioinnit tulisi olla EHangin sivuilla selkeästi kuvattuna siten, että selviää mitä sertifikaatteja on eri maissa ja missäkin järjestyksessä suoritettava ja millaista liiketoimintaa eri sertifikaatit mahdollistavat.
Vuodesta 2020 EHang on tiedottanut erilaisista sertikaateista, mutta kokonaiskuvaa on ollut vaikea saada

Toivon, että Ehang menestyisi jo sen vuoksi, että CEO Huazhi Hu on vuosia tätä kunnianhimoisesti vetänyt.

Itse pelkään, että Ehangin mahdollisuudet supistuvat vuoden sisällä, kun lentäjällä varustetut eVTOL-laitteet (mm. Joby) menevät tuotantoon.
Nämä on helpompi sertifioida, ne ovat isompia ja hiljaisia useamman matkustajan kuljetukseen, mutta uudistavat sähköisen lentoliikenteen merkittävästi lyhyillä satojen kilometrien matkoilla.

Urban Air Mobility markkinoiden kasvu viittaa lentolaitteiden osalta pääosin lentäjillä varustettuihin laitteisiin

En halua karhuilla, vaan nuo olivat syyt, joiden vuoksi itse positioni myin ja voin olla väärässä.

9 tykkäystä

Millä perusteella osakekurssia manipuloidaan? Kenen toimesta ja miksi?
Se että kurssi mörnii ei riitä perusteluksi tai muuten koko Helsingin pörssin voisi sulkea.

11 tykkäystä

Myyntipaine ollut tosi suurta hiljattain vaikka uutisvirta täysin päinvastaista. Uutisia ei vaan tule paljon ja usein vaan ovat todella positiivisia luonteeltaan kuten eilinen hintatiedotus. Yhtenä päivänä viikon sisään lasketeltiin 12% ilman uutisia. Ei tällainen liike tapahdu piensijoittajien toimesta ainakaan kun vaihtovolyymit kuitenkin miljoonan päivässä.

eHangistähän on julkaistu jo kaksi shorttiraporttia joista toinen hiljattain ja shorttaajat ovat siis ainakin kimpussa mutta tänä vuonna - 35% YTD mikä on jo huomattavan suurta laskua suhteessa muuhun Kiinaan.

Todettakoon että firma on nyt halvempi kuin aikana ilman TC:tä ja kaikkia viimeaikaisia diilejä ja uutisia. Vuosi sitten firma oli vain lupaus, nyt on konkreettinen tuote jota oikeasti myydä ja mm. ohjeistus Q4:lle - ei vain spekulaatiota. H2lle ennustetaan myös kassavirtapositiivisuutta vrs vuos sitten jännitettiin saadaanko tuotetta koskaan markkinalle.

1 tykkäys