Itse toivon, että EHang menestyisi.
Tässä kuitenkin omat kriteerit, joiden vuoksi myin EHang-positioni pois 2021 alussa.
EHang 216 on autonominen
Aivan kuten @moottoriporo viittasi, muun lentoliikenteen seassa ei voi lentää ilman lentäjää.
Vaatii paitsi säädöksiä, myös yhteisesti sovittua tekniikkaa, jos kahden matkustajan pieni eVTOL ilman lentäjää voi lentää muiden lentolaitteiden seassa.
Vaikka EHang on kehittänyt lennonjohtokeskuksen, voi se hallita vain EHangin omia koneita.
Luulen, että tämän vuoksi EHang on saanut Kiinassakin rajoitetut matalalento-oikeudet, vaikka Kiinalla on suuri paine antaa EHangille tarvittavat oikeudet
Kuinka moni uskaltaa lentää EHang 216:lla
Ehang 216 on ohuilla lasikuituseinillä varustettu pieni lentolaite. Kohtuullisen meluisa, vaikka sitä ei tuoda julki.
On vaikea uskoa, että valtaosa ihmisistä uskaltaa sillä lentää, vielä ilman lentäjää. Vaikka toki uskaliaitakin löytyy
Ehangin viestintä ei ole ollut avointa
Mielestäni vaadittavat sertifioinnit tulisi olla EHangin sivuilla selkeästi kuvattuna siten, että selviää mitä sertifikaatteja on eri maissa ja missäkin järjestyksessä suoritettava ja millaista liiketoimintaa eri sertifikaatit mahdollistavat.
Vuodesta 2020 EHang on tiedottanut erilaisista sertikaateista, mutta kokonaiskuvaa on ollut vaikea saada
Toivon, että Ehang menestyisi jo sen vuoksi, että CEO Huazhi Hu on vuosia tätä kunnianhimoisesti vetänyt.
Itse pelkään, että Ehangin mahdollisuudet supistuvat vuoden sisällä, kun lentäjällä varustetut eVTOL-laitteet (mm. Joby) menevät tuotantoon.
Nämä on helpompi sertifioida, ne ovat isompia ja hiljaisia useamman matkustajan kuljetukseen, mutta uudistavat sähköisen lentoliikenteen merkittävästi lyhyillä satojen kilometrien matkoilla.
Urban Air Mobility markkinoiden kasvu viittaa lentolaitteiden osalta pääosin lentäjillä varustettuihin laitteisiin
En halua karhuilla, vaan nuo olivat syyt, joiden vuoksi itse positioni myin ja voin olla väärässä.