EHang Holdings – Tulevaisuuden ilmailua

Avaan ketjun kiinnostavalle yhtiölle nimeltä EHang (NASDAQ: EH). Alla on yleistä tietoa yhtiöstä ja sen mahdollisuuksista. Riskejäkin tietysti on, vaikka en tehnyt otsikkoa niille tähän avaukseen. Keskustellaan niistä vaikka ketjussa.

About Ehang (ehang.com)

EHang(NASDAQ: EH) is a world’s leading autonomous aerial vehicle (“AAV”) technology platform company. Our mission is to make safe, autonomous and eco-friendly air mobility accessible to everyone.

EHang provides customers in various industries with AAV products and commercial solutions:

  • air mobility (including passenger transportation and logistics),
  • smart city management and
  • aerial media solutions.

Basic info

  • EHang was founded in December 2014
  • The company is located in the Cayman Islands, with its principal office in Guangzhou
  • Huazhi Hu is the current Chairman and CEO, and founded EHang’s predecessor company (Beijing Yihang Chuangshi Technology Ltd) in 2005 which specialized in aviation command and control systems.
  • The company unveiled the world’s first passenger-grade AAV in January 2016 (the EHang 184) at the (CES).
  • The major development was in March 2018 when EHang delivered the world’s first passenger-grade AAV in China for testing, training and demonstration purposes with the EHang 216 model.
  • The 216 is currently the core product, and during FY2020 the company has released specialized variations for firefighting and heavy-lifting aerial logistics.
  • Market Cap ~ 2 000 musd (16.1.2021)

Investment Case

  • With the airplane and helicopter market dominated by Western players, China sees drones as an opportunity to get a foothold in this segment of aviation.
  • EHang is strategically positioned with its passenger AAVs undergoing tests and marketing its products around the world.
  • Ehang needs to obtain regulatory approval for commercial operations. The company has commented that it will receive an airworthiness certificate for the EHang 216 AAV in 2021, and start to provide commercial services in China.
  • EHang predicts Urban Air Mobility (UAM) global logistic market could reach US$46 billion by 2023 (an estimated CAGR of 740%).
  • China is projected to be the largest regional market in the world in 2023, accounting for 45% of the global logistics UAM market.

Details on the EHang 216

  • Unlike manually controlled unmanned aerial vehicles, Ehang’s intelligent AAVs can fly and operate autonomously.
  • Cost is an estimated list price US$300,000 each
  • Designed flight time with maximum payload (220kg) is 21 minutes - so this limits travel distance and allows for little redundancy. Improved models are under development though!
  • Time to full charge is 120 minutes.
  • Dual seating.

Financials

  • During the 3rd quarter, EHang sold 23 EHang 216 passenger grade drones, with 2 of these being customized for firefighting, leading to over 100% revenue growth YOY.
  • Gross margins saw strong leverage, improving to around 59%
  • The cash position: $30 mil in cash at the end of the 3rd quarter.

image

Q3/20 Earning Highligts

https://ir.ehang.com/static-files/fef9e762-d4e6-4d30-bc51-48963f624f2c

Marketscreener numbers

News Links

https://www.streetinsider.com/dr/news.php?id=17763034

Videos


@JukkaM jakoi hyvää tietämystään Ehangista ja muutenkin alasta toisessa ketjussa. Liitän viestin alle:

24 tykkäystä

Miten lainsäädäntö? Utopistinen ajatus, että tuollaisia lentelisi useampi ilmassa muualla kuin tarkasti valvotuilla testikentillä. Ehkä joskus 2050, kun anteja on ollut kymmeniä ja isot tekijät jyränneet tämän pois.

1 tykkäys

Aloitusviestissä kohdassa Investment Case on tietoa tästä. Hommaa on tarkoitus laittaa pyörimään ensimmäiseksi Kiinassa. Valtiolla on intressiä tässä, joten lupien luulisi järjestyvän ja näinhän yhtiö onkin jo kommentoninut.

Minun käsityksen mukaan länsimarkkinoille meno voi olla haasteellisempaa regulaation (tämä korjaantunee ajan kanssa) ja toisaalta sen takia, että kyseessä on Kiina yhtiö ja länsimaat luultavasti preferoivat tulevaisuudessa ensisijaisesti paikallisia toimijoita poliittisistakin syistä.

3 tykkäystä

eVTOL on varmasti tulevaisuutta ja varsinkin logistiikassa ja pelastusoperaatioissa, jossain vaiheessa varmasti myös ihmiset kunhan lentäminen on tarpeeksi valvottua. Tässä aika hyvä presentaatio missä eVTOL markkinaa esitellään. Yhtiön nimi on Blade joka tarjoaa infrastruktuuria (platform), tällä hetkellä ihan tavallisiin helikopterimatkoihin mutta on positioitunut tulevaisuutta ja eVTOL lennokkeja varten. Blade on listautumassa EXPC spacin kautta H1 aikana. ARK Autonomous Technology and Robotics teki ensimmäiset ostot tällä viikolla.

Vähän offtopic mutta tuossa presentaatiossa on toisaan hyvää infoa myös eVTOL markkinasta.

11 tykkäystä

Itse pidin ajatusta aluksi kanssa täysin propellipäisenä (heh). Sitten hesarissa osui silmään artikkeli GM:n kehittämästä vastaavasta laitteesta:

Tutkailin asiaa ja ilmeisesti Ehang on ollut alalla suunnannäyttäjänä. Nyt testejä tehdään mm. Itävallassa:

Tehdasta laajennetaan ja kapasiteetti nousee 600 yksikköön vuodessa, joten nopealla laskulla olisi mahdollista saada 300 000 dollarin yksikköhinnalla n. 200 miljoonaa liikevaihtoa vuodessa, joten kallis on nykyisellä valuaatiolla. Toisaalta, jos regulaatio saadaa kohdilleen voisi kysyntä kasvaa nopeasti.

Helikopterien market size on luokkaa 50 miljardia, ja osan voisi nämä dronet napata, ja sen lisäksi synnyttää uutta kysyntää. Erityisesti asia etenee Aasiassa, jossa miljoonkaupunkeja on paljon ja regulaation muovaaminen nopeampaa.

Yrityksestä vielä mielenkiintoinen artikkeli redbullin sivuilla, toimari vaikuttaa puheiden perusteella varsin maanläheiseltä.

https://www.redbull.com/gb-en/theredbulletin/flying-autonomous-passenger-drone

Paljon on esteitä matkassa, ja varmasti menee pitkä aika kunnes tälläisen dronen voi napata kadulta samaan tapaan kun sähköpotkulaudan. Kaupungistumisen megatrendi kuitenkin hyvä ajuri ja autonominen matalalla lentäminen itsessään helppo toteuttaa, koska puuttuu monet autonomisen ajamisen haasteet, kuten arvaamattomat kanssalentelijät (toistaiseksi) ja pienet esteet.

PS. En omista

3 tykkäystä

Avauspostissa on myös toi streetinsiderin linkki josta löytyy:
"the Federal Aviation Administration (FAA) decided to allow small drones to fly over people and at night in the United States.

FAA said it addressed security concerns in this space by requesting remote identification technology to allow their identification from the ground.

“The new rules make way for the further integration of drones into our airspace by addressing safety and security concerns,” FAA Administrator Steve Dickson said.

“They get us closer to the day when we will more routinely see drone operations such as the delivery of packages.”

The decision will enter into force 60 days after official publication. On the other hand, drone makers will have 18 months to start manufacturing drones with Remote ID, in addition to a year available to operators to obtain Remote ID.

As a result, drones that are not broadcasting locations may be banned by 2023. All drones weighing above 0.55 pounds (0.25kg) will be required to have their own Remote ID."

Edit. Olikohan tästä noissa avauspostauksen linkeissä:

Edit2. Onko kukaan tutustunut aiheeseen lähemmin lakitekniseltä puolelta? Ois pari maallikkokysymystä lentoalaan liittyen. Olen tosiaan lukenut että lentolupia ihmisten yläpuolelle ja yöaikaan oltaisiin vapauttamassa “remote ID” järjestelmän avulla, mutta kuka tällaisen voi käytännössä ostaa? Voiko Dubain sheikki ostaa lähiaikoina jahdilleen Dronea joka lentäisi ankkuroidulta paatilta laiturille ja palaisi sitten piuhan päähän jahdille lataukseen? Helikoptereissa on melko tiivis määräaikaishuoltojen väli. Miten tämä on toteutettu miehitetyissä droneissa?

Turisti droneihin näen potentiaalisena kohteena esim Disneylandin. Huvipuiston alue on suorastaan valtava ja voin kuvitella sitä jonon määrää kun ihmiset pääsevät ilman lentäjää kiertämään turistikierroksen ilmassa. En myöskään näe riskiä miten tämä tasaisina lähtöinä lentävä kierros olisi yhtään sen vaarallisempi kuin hurjat vuoristoradat joista on aina putoamisen mahdollisuus mutta silti turvallisuushuolet on harvoja itseäni huolettavia seikkoja ja harvoja tummia pilviä valtavien markkinoiden edessä. Käytännösähän drone korvaa kokemuksena kaikki maailmanpyörät, näköalatornit (ehkä poislukien korkeimmat tornitalot) sekä kaikki korkealle menevät huvipuistolaitteet joissa ei haeta vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Miehittämätön turistilento vaikka Grand Canyonin yllä on kutakuinkin kiinnostavin uusi keksintö mitä tahtoisin omalla kohdallani kokea. Sitten pitääkin vain pohtia paljonko on laitteen lisäksi huoltokistannukset ja miten turvallisuus ja lakiasiat on hoidettu.

3 tykkäystä

Normi heloissa on aika pirun monimutkainen tekniikka ja kriittisiä komponentteja todella paljon, verrattuna esim. lentokoneet, ei siis ihme että huoltovaatimukset on tiukat.

Droneissa ei ole käsittääkseni mitään voimansiirtoa vaan yksinkertaiset ja luotettavat sähkömoottorit joka propellissa, propellitkin taitaa olla kiinteitä ilman mitään lapakulmien säätöä tms?

Teoriassa siis varsin yksinkertaista tekniikkaa ja pahimmassa tapauksessakin käsittääkseni drone pääsee alas seminormaalisti vaikka yksi moottori hajoaisikin.

4 tykkäystä

En huomannut tätä ketjua. Perustin yleisen ketjun Sähkolentokoneiden läpimurto EVTOL AAV jne.

Olen itse seurannut EHangia yli vuoden ja toki olisin tänne voinut kirjoitella. Alue on kuitenkin laajenemasa nopeasti ja siksi ajattelin yleistä ketjua. Voin tuon ketjun poistaa jos ei kiinnosta ihmisiä

Sijoitin EHangiin jo kurssissa 8
EHang 216 on drone-tyyppinen, mutta mitä enemmän siipipinta-alaa sitä vähemmän lentolaite kuluttaa energiaa samalla matkalla

EHang 216 voi toimia vaikka yksi moottori hajoaa ja sen testauksesta on video.
Moni toimittaja kuten Airbus tähtää isompiin koneisiin CityAirbus
EHang lähti liiketoiminnalliselta kannalta oikeaan suuntaan eli kehitti yksinkertaisen laitteen, joka kykynee kuljettamaan ihmisiä ilman kuskia ja sen ympärille alustan, joka mahdollistaa heti liiketoiminnan.

EHang 216 lentomatka oli syksyllä testeissä 100 km

On täysin selvä, että isompia 6-10 matkustajan eVTOL-laitteita tulee lähivuosina
Logistiikka lienee parin vuoden sisällä se alue, jolta EHang saa eniten tulosta ja liikevaihtoa (EHang 216L)

Edit: Näköjään tämä sekä oma “Sähköiset lentokoneet eVTOL” ketjut perustettiin juuri samaan aikaan :slight_smile: . Viime keväänä EHang ei kiinnostanut ketään, mutta nyt siitä puhuvat kaikki

14 tykkäystä

Sepäs sattui :slightly_smiling_face: Pidetäänkö kaksi ketjua, yleisempi ja tämä ehang, mikä tuntuu parhaalta?

1 tykkäys

Mitä mieltä on @Verneri_Pulkkinen ja @Johannes_Sippola ?

1 tykkäys

Tällä hetkellä EHang on eVTOL-alueen kurssiraketti ja juuri tällä hetkellä aiheuttaa eniten keskustelua.
Tämä yleinen ketju voi tulla tarpeeseen, jos ja kun EHang suosio aiheuttaa yleistä kiinnostusta mm. SPAC/IPO-muodossa. Alueellahan on monia sopivia listautujia kuten Lilium tai Kitty Hawk. Toki unohtamatta isojen yritysten panostusta alueelle (Uber, Airbus jne.)

Mutta odotetaan Vernerin vastausta. Voihan yleisen ketjun perustaa myöhemminkin

3 tykkäystä

Nuo lentävät auto eivät tunnu kovin realistisilta lähitulevaisuudessa. Harva tavallinen ihminen kykenee lentämään ja ainoa vaihtoehto on täysin autonominen lentolaite. Voi kuitenkin kulua vielä aikaa siihen, kunnes kaikki säädökset sitä tukeva yleinen tekniikka ovat sillä tasolla, että kuka vain voi Suomessa lentää mihin vain täysin autonomisesti
Esim. Autonomisissa ajoneuvoissa vasta kehitellään euroopan alueen yhteisiä säädöksiä C Roads

Sen sijaan pienten lentokoneiden sähköistyminen sekä eVTOL (paikaltaan nousevat ja laskeutuvat) voi olla realismia jo vuoden sisällä ainakin Kiinassa, joka on edelläkävijä autonomisissa ajoneuvoissa sekä lentolaitteissa.
Suljetulla alueella täysin autonomiset lentolaitteet ja yleisellä alueelle lentäjän lentämät AirTaxit

3 tykkäystä

Nämä vempeleet lienee niitä jossa vedyllä voisi olla suht iso rooli jatkossa, saisi huomattavan lisäysen toiminta-aikaan paljon akkuja pienemmällä painonlisäyksellä.

Yllä oleva siis erityisesti vähän isompien dronejen suhteen, tuollaisen 2-6 henkilöä kuljettavan laitteen akut alkavat olemaan sen verran isoja että ei ole järkeä touhussa.

Sama toki koskee sähkölentokoneitakin

5 tykkäystä

Koska sähkölentokoneissa ja -kulkuneuvoissa on yhteistä sähköjärjestelmä olisin itse odottanut, että näihin kulkuneuvoihin tulee tila energialähteelle, johon saisi polttokennon tai akun. Plug Power tuollaisia osin tekee, mutta ei niin geneerisiä ajoneuvoihin.

Airbus Citybus on 4:lle matkustajalle, joten itse oletan ±5 matkustajan drone-tyyppisiä akkukäyttöisiä realistisiksi 2-4 vuoden sisällä.

Matkan pituuden kannalta drone-tyyppiset kuluttavat liikaa energiaa ja ovat alle 100 km ketteriä laitteita
Kiinteäsiipiset (joissa ei tarvita ylöspäin suuntautuvaa ulkoista energiaa) kuluttavat toki paljon vähemmän energiaa suhteessa matkaan. Eviation Alicessa on 9 matkustajaa ja 2 lentäjää.Eviation Alice

Sähköisen ilmailun alalla pyritään löytämään erityyppisiä vaihtoehtoja eri tarkoituksiin: drone-tyyppinen, kääntyväsiipinen, kiinteäsiipinen

5 tykkäystä

Kiinteäsiipiset vaatii kiitoradan eivätkä siten voi liikennöidä kaupungeissa, kääntyväsiipiset on tod.näk. kalliita ja monimutkaisia (tulee mieleen jenkkien armeijan Osprey) joten droneilla on citymarkkinat varmaan aika hyvin haarukassa.

Vetydronejahan on ollut jo muutaman vuoden minikoossa, speksit ainakin jäätäviä verrattuna akkulaitteisiin, muistelisin että pari tuntia voi jopa pörrätä ennen refuelia. Luulisi että skaalautuu aika helposti isompiinkin laitteisiin ja siten että niihin saa noita geneerisiä polttokennoja ruuvattua kiinni?

4 tykkäystä

Kääntyväsiipisiä on useita erittäin lupaavia käytännössä testattuja.
Airbus Vahana on täysin toimiva kääntyväsiipinen mutta Airbus päätti panostaa drone-tyylisiin, koska uskoo sen markkinan (Eli UAM Urban Air Mobility) lähtevän ensin liikkeelle Airbus Vahana
Kitty Hawk on mielestäni lupaavin kääntyväsiipinen, joka lisäksi taitaa pian listautua Kitty Hawk
Lilium on myös toimiva kääntyväsiipinen Lilium

Tosiaan EHang on testannut 100 km lentomatkaa. Tuo vastaa kiinteäsiipisellä (tai hyvällä kääntyväsiipisellä) 2-3 kertaa pidempää matkaa. Huhut akkurintamallahan lupaavat akkujen energiatiheyden nopeaa kasvua ja itse odotan tätä erityisesti CATL:lta

6 tykkäystä

Onko tuosta Kitty Hawk listautumisesta tarkempaa tietoa? Lilium osalta spekulaatiota listautumisesta myös $ZNTE SPACin kautta, siis huhuja ei mitään uutisoitu.

3 tykkäystä

Keskustelulla tuntuu olevan tapa lopulta tuppautua yhteen ketjuun, mutta miksi ei pitää molemmat ja antaa ajan näyttää miten keskustelu elää. :sunglasses:

9 tykkäystä

Oma heitto on spekulaatiota. Sen jälkeen kun Google Larry Page käsittääkseni lopetti rahoituksen, on lupaavalla projektilla tarve rahoitukselle. Tässä EHang ja eVTOL huumassa SPAC voisi olla vaihtoehto. Omasta mielestäni Kitty Hawk on erittäin lupaava ja missään nimessä eivät ole laittaneet hommaa jäihin, koska palkkaavat lisää porukkaa ilmeisesti yksityisellä rahoituksella

2 tykkäystä

Voin näitä omia yleisiä eVTOL kommetteja laittaa siihen yleiseen ketjuun, mutta jos ihmiset pysyvät tässä ketjussa niin pysytään vaan.

4 tykkäystä