Sähkölentokoneiden läpimurto (eVTOL, AAV jne.)

En löytänyt tähän liittyvää ketjua, “Tulevaisuuden teknologiat ja trendit” on laaja ketju ja tämä alue ehkä ansaitsee oman ketjun
Olen seurannut runsaan vuoden sähköisten lentokoneiden kehitystä, varsinkin eVTOL-sektoria ja erityisesti EHangiä ja toki sen kilpailijoita.
Itse sijoitin EHang:n kurssilla 8 ja toki jälkeen päin ajatellen liian vähän. Ehang on nyt siis kurssissa 40 ja nousu on tapahtunut 2 kk aikana.
Alueelle voi olettaa samanlaista IPO/SPAC ryntäystä kuin vaikka Lidar-alueelle

Alueen toimijoita on useita mm. EHang, Lilium, Airbus, Kitty Hawk ja Volocopter sekä useita muita.
Perusterminologiaa löytyy vaikka EHangin White paperista EHang UAM Systems White Paper

eVTOL-laitteissa teknisesti helpoin lienee toteuttaa drone-tyyppinen laite kuten EHang.
Mitä enemmän lentäessä saadaan siipipinta-alaa, sitä hiljaisempi sekä energiatehokkaampi lentokone on pidemmillä matkoilla. Useat eVTOL-valmistajat yrittävätkin saada kääntyväsiipistä eVTOL-laitetta kehitetyksi

EHang lähestyi asiaa eri tavalla. He kehittävät melko yksinkertaisen drone-tyyppisen lentolaitteen, mutta pyrkivät saamaan sen nopeasti riittävän turvalliseksi kuljettamaan ihmisiä.
EHang 184 julkaisiin jo 2016 ja EHang 216 vuonna 2017. Kumpikin kuljetti ihmisiä jo tuolloin.
EHang rakensi laitteensa toimimaan ilman lentäjää (AAV, Autonomous Aerial Vehicles)
Kaiken lisäksi EHang rakensi usean AAV:n hallitsemiseen järjestelmän.
Eli EHang rakensi melko yksinkertaisen lentolaitteen, mutta rakensi koko paketin siten, että se mahdollistaa useita liiketoiminnallisia käyttötapauksia

EHang kutsuu EHang 216 rakennetta alustaksi, jota voi muokata eri käyttötapauksiin, kuten logistiikkaan, palontorjuntaan jne.

Oma visioni:
Kuten Finnair on todennut, isommat lentokoneet eivät ole kannattavia lyhyillä (200-300km) etäisyyksillä.
Nämä voidaan ehkä tulevaisuudessa korvata pienemmillä sähköisillä koneilla. Täyttöastetta on helpompi kasvattaa (useita pieniä koneita vs yksi iso)

eVTOL-laitteet eivät vaadi suuria lentokenttiä, joten matkalla Helsingistä Tampereelle voi tehdä välipysähdyksiä.
Useat n. 6-10 matkustajan koneet samalla reitilä mahdollistaisivat dynaamisen reittien muodostamisen, riippuen siitä mistä matkustajat lähtevät ja mikä on kunkin päätepysäkki.
Esim. Helsinki - Tampere lennoilla osa voi kiertää Espoosta ja osa Vantaalta ja optimoida reitin.

Varaamiseen on helppo tehdä mobiilisovelluksia

Olisi hienoa jos tulisi mielipiteitä tälle nopeasti kasvavalle alueelle joka mahdollistaa F.I.R.E:n meille kaikille :slight_smile:

20 tykkäystä

Osuuko tämä lentävä tähän ketjuun…

1 tykkäys

Kyllä ja Uberin nousu taitaa liittyvä EHangin eVTOL innostukseen.
Nuo kääntyväsiippiset olisivat energiankulutuksen sekä hiljaisuuden vuoksi järkevämpiä. Niiden toteutus on haastavampaa ja ilmeisesti siksi mm. Airbus teki ensin kääntyäsiipisen Airbus Vahanan Airbus Vahana
Nyt Airbus on panostanut isoon “Droneen” City Airbus

Panostus eVTOL-alueelle on nyt huikea ja EHang:n menestys sekä EHang 216:n käyttö oikeasti tuotannossa lisää kiinnostusta

Lisäksi on muistettava, että Itävaltalainen FACC on panostamassa nopealla aikataululla eVTOL-laitteisiin ja lähtee etenemään nopeasti EHangin kanssa

5 tykkäystä

Päivitän omat ajatukset tuohon toiseen EHang-ketjuun. Tämä voi olla vähän aikaa hengissä, jos muita eVTOL pelureita tulee.

Oma sijoitusfilosofiani on pohtia realistisesti, miten eri yritysten tuotteilla ja palveluilla on markkinoita. Fundat tulee sen jälkeen. En osta osaketta sen vuoksi, että olen jostain lukenut, että “Lentävät autot tulevat ja pian kaikki ihmiset lentävät autolla joka paikkaan”
eVTOL- ja sähköisten lentokoneiden osalta on hyvä hahmottaa koko markkina

3 tykkäystä

Elon suunnittelee myös eVTOL laitetta 3-4v kuluttua.

3 tykkäystä

Pistetään tänne, kun tuolla EHang-ketjussa on 2 viimeistä kommentteja omia.
Useita eVTOL-toimittajia (myös EHang) valittu Ranskaan eVTOL-testeihin. Kyseessä isot kokonaisvaltaiset testit, jossa toimittajia on eVTOL-lentolaitteista, Operoinnista, Infrasta jne.
Tänään saattaa pörssissä listattujen toimijoiden kurssit nousta.

Joka tapauksessa kertoo eVTOL sekä UAM-hypen noususta. Itse koitan tänään poimia potentiaalisia sijoituskohteita ja voin kirjoitella tännekin jos hyviä löytyy.

eVTOL aircraft flight testing in France

Uber ei ole mukana, mutta on tehnyt strategisia päätöksiä. Myi oman eVTOL-toimintansa Joby Aviationille ja rahoittaa heitä $75M. Teki lisäksi yhteistyösopimuksen Hyundain kanssa eVTOL AirTaxin rakentamisesta. Uber myi myös autonomisten autojen kehityksen Auroralle.

Eli Uber keskittyy kokonaisuuden hallintaan ja taksitoimintaan ja partnerit hoitavat laitteiden kehityksen

Edit: Itse ostan tänään hieman Zanite Acquisition Corpia, koska tulevat viemään pörssiin joko Liliumin tai Joby Aviationin. Joka tapauksessa eVTOL-laitteen

Edit2: SPAC Experience Investment Corp on myös kiinnostava, koska vie pörssiin Blade:n, joka on harvoja asiakkaan ja lentolaitteen välissä olevia palveluntarjoajia (kuten Uber)
Blade toimii nykyään paljon helikopterilentojen kanssa ja voi luontevasti ottaa eVTOL-laitteet sitä mukaan, kun niitä tulee

Uber tähdännee Bladen kilpailijaksi

16 tykkäystä

Onko sinulla jakaa enempää tietoa tuosta Zanite Acquisition Corp:sta ja Liliumin tilanteesta? Liliumia olen seurannut jo jonkun aikaa, ihan vain koska siisti vehje. Suunniteltu range (300km) on paljon suurempi kuin EHangilla, joten taitaa kilpailla eri markkinasektorista?

1 tykkäys

No nyt on mielenkiintoinen aihe. Kiitoksia ketjun aloittajalle.

Rahaa nämä tuskin tulevat tekemään vuosikausiin, mutta näen kuinka jengi ostaa SPACeja silmät kiiluen. :money_mouth_face: Treidauspaikkoja siis luvassa ja jokuhan noista firmoista voi selvitä voittajana. Nyt täytyisi vaan löytää se. :thinking:

3 tykkäystä

Ei ole tietoa. Suurella todennäköisyydellä Zanite vie pörssiin eVTOL-laitteen vaikka ei Liliumia veisikään, siksi olen siihen sijoittanut alkupanoksen.
EHangin etu on se, että se on heti tuotantovalmis, vain diili puuttuu. Vaikea kuvitella, että 2 matkustajan EHang toimisi lähiaikoina AirTaxina.
Lilium sen sijaan täyttää hyvin AirTaxi toiminnan vaatimuksen. Kuski + 4 matkustajaa ja jo nykyisellä akkuteknologialla mainitsemasi 300km ja nopeus 300 km/h.
Sijoittaisin heti enemmän, mutta tuotantoon aikovat mennä vasta 2025 ja paljon ehtii tapahtua ennen sitä
Tuollahan on parhaat juorut Stocktwits ZNTE

3 tykkäystä

EHang on lähellä tehdä positiivista tulosta pelkästään myymällä laitetta yksittäisille henkilöille. Heillä on monessa käyttötapauksessa sopimus lähellä ja sen jälkeen tulee nopeaa tuloskavua, siksi nykyinen nousu.
Blade on nykyisin toimiva lentolaitteiden ja asiakkaiden välissä oleva alustapalvelu, joka tekee kasvavaa liikevaihtoa ja voi tehdä tulosta nopeastikin.
Aika moni toimija on menossa tuotantoon parin vuoden sisällä ja kun pörssikurssit katsovat vuosien päähän, voi alueella olla hyvin pitkän tähtäimen sijoituksia.
Bidenin voitto auttaa asiaa ja Kiinan 5-vuotissuunnitelmassa selkeästi panostetaan tälle alueelle.

Toki kurssit voivat ampua yli joten treidauskin onnistuu. Itsekin muutaman onnistuneen treidin tein EHangillä kesällä. Selvä Trading Range välillä 8-10.
Nyt toki se on tuottanut longina jo satoja prosentteja

4 tykkäystä

Varmaan tämäkin sopii tähän ketjuun. Drone bisnestä sähköverkkojen/päästöjen tarkkailuun sekä jotain pienpakettikoneita löytyy myös. Aika pirteästi tämänkin kurssi noussut listautumisesta. En osaa arvioida miten arvokas tai hyvää bisnestä tekevät niin jäin seuraamaan sivusta.

7 tykkäystä

Kiinnostavaa kehitystä Nordic Unmanned tekee, testaavat vetypolttokennoa yhdessä dronessa. Pitää seurailla tätäkin

2 tykkäystä

Koska tuo Zaniten merger on tarkoitus tapahtua? Ymmärsinkö oikein, että se voi ottaa 6 kuukautta?

Ja kiitos hyvästä kirjoittelusta. Ketju on mielestäni erittäin tarpeellinen.

3 tykkäystä

Stocktwits:n huhujen mukaan 6 kuukautta. Siksi itsellä melko pieni panos tällä hetkellä.
Lilium tähtää tuotantoon 2025, toki tuotannon kaltaiset lennot aikaisemmin. Joby Aviation vuonna 2023, joten toivoisin, että Zanite vie sen pörssiin. Toki Zanite voi valita jonkin muunkin, todennäköisesti kuitenkin eVTOL:n

Tämä on mielenkiintoinen alue, mutta EHang on ainoa tuotantovalmis ja muut tulevat ainakin pari vuotta perässä, joten tuloksen tekoa saa muilta odottaa. Se taas tekee sijoittamisen spekulatiiviseksi. Toki seurasin EHangia yli vuoden

4 tykkäystä

Zaniten Facebook sivuilta olen ymmärtävinäni, että tuo Joby olisi nyt vahvoilla. Liityin ryhmään ja mukava seurata, kun laitoin myös alkupanoksen Zaniteen. Siellä on linkkejä juttuihin Jobysta.

4 tykkäystä

Joby voi olla vahvoilla, koska heillä on agressiivinen aikataulu sekä useita yrityksiä tukena. Uber tulee tuomaan alustan kehittäjänä Jobylle liiketoimintaa, jolloin Joby voi keskittyä koneen rakennukseen.
Joby Aviation on saanut rahoitusta viime aikoina, kun Uber ja ennen kaikkea Toyota rahoittavat sitä.

Kuukauden sisällä on julkaistu 3 isoa usean toimijan eVTOL-hanketta.

  • Euroopan (EU) AMU-LED (Air mobility urban - Large experimental demonstrations) projekti

  • Pariisin alueen urban air mobility ecosystem projekti

  • Lontoon alueen eVTOL-projekti

Kaikki melko isoja kokonaisvaltaisia (eVTOL-laitteet, infra, palvelut…) hankkeita. Alueen kehitystä ja taloudellista panostamista tullaan selkeästi kiihdyttämään.
Itse seuraan myös autonomisten autojen kehitystä ja tämä eVTOL-alue voi edetä nopeammin (ensin rajatuilla alueilla).

Uber julkaisi kehittämänsä eVTOL-laitteen open source konseptilla, joten sekä Hyundai että Joby kehittävät ilmeisesti sen pohjalta eVTOL-konetta. Tuo konseptihan mahdollistaa paikalta nousun ja laskun, pienen energian kulutuksen sekä nopean ja hiljaisen lentämisen ja on siten paljon monipuolisempi kuin vaikka EHang tai Volocopter.

9 tykkäystä

Sattumalta huomasin vattenfallin jutun

4 tykkäystä

Mikä käytännön ero on ZNTEU ja ZNTE välillä?

Yahoo Financen foorumin mukaan
ZNTE = 1 Class A Share
ZNTEW = 1 Warrent allowing holder option to buy 1 Class A Share at $11.50
ZNTEU = 1 Unit which includes 1 class A Share and 1/2 a warrent

3 tykkäystä

Luulen, että vuoden sisällä on paljon listautumisia tälle alueelle.
Luultavasti Lilium menee ZNTE:lle, mutta on huhuja, että Joby hakee aktiivisesti SPAC:a.
Lisäksi ilmaantui uusi mahdollinen eVTOL /eSTOL SPAC, New Vista Acquisition Corp. (NVSA)
https://stockanalysis.com/stocks/nvsa/
SPAC Chaired former boeing CEO Dennis Muilenburg seek eVTOL acquisition

Tuon artikkelin lopussa on hyvä muistutus siitä, että varsinainen ihmisten AirTaxi toiminta voi viivästyä erilaisten säädösten ja toiminnan skaalamisen vaatiman keston vuoksi. Eli nämä osakkeet lienevät hyvin spekulatiivisia sekä kurssit heittelevät paljon.
Siksi logistiikka lienee alue, jolla voi saada tuottavaa toimintaa jo aikaisemmin. Näin EHang saattaa tehdä.
Toki kiinnostavaa katsoa, jaksaako EHangin kurssi pysyä ja jopa nousta vaikka TP on noussut kuukausi sitten $13->$24

6 tykkäystä