Ajattelutapa, että asiakas on niin kauan asiakas kunnes haluaa luopua palvelusta kokonaan, toimii vain jos on Caruna tai joku monopoliasemassa oleva yhtiö, joka tarjoaa perushyödykettä. Operaattoreilla tätä hinnoitteluvoimaa ei ole, muutenhan ne nostaisivat hintoja. Ne ovat kaikki osakeyhtiöitä joiden tarkoitus on tehdä voittoa omistajille.
Nykyhintojen nosto ei ole järkevää, koska asiakkaat vaihtavat kilpailijalle. Yksikään operaattori Suomessa ei ole monopoli asemassa, jos muutamaa hyvin pientä marginaalialuetta syrjäseuduilla ei oteta huomioon. Ja jos kaikki operaattorit nostaa samaan aikaa hintaa kovasti, niin kyllä siinä kartelli haiskahtaa. Suomessa kuitenkin on 4-5 operaattoria, riippuen haluaako Moi:n laskea operaattoriksi, DNA omistaessa sen kokonaan.
Markkinaosuuksien voittaminen mobiilipuolella on vaikeaa äärimmäisen kilpailun vuoksi, näin ollen se söisi katteita ja pakottaisi investoimaan lisää verkkoon, joten siitä ei ole edes hyötyä. On parempi vain puolustaa nykyistä markkinaosuutta ja antaa rahan valua sisään yritykseen. Samalla kun kasvu (ja tulevaisuuden kassavirrat, toivottavasti) tapahtuu softa- ja tietoturva-puolella.