Positiivisen Luottotietorekisterin kyselyiden kustannukset ollaan arvioitu hallituksen esityksessä (HE 22/2022) asettuvan 1-2 euron välille. Hinnoitteluun liittyvä asetus valmistunee Valtiovarainministeriössä vuoden loppuun mennessä, jolloin tarkka kustannus per kysely on tiedossa. Enenton Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmän kyselyjen hinta on tällä hetkellä 0,36€/kysely. Järjestelmän avulla luotonantajat voivat mm. optimoida Positiivisesta Luottotietorekisteristä aiheutuvia kustannuksia. Asiakastiedon ratkaisujen avulla pyritään tilanteeseen, jossa Positiivisen Luottotietorekisterin tiedot johtaisivat hylkäävään luottopäätökseen ainoastaan pienessä määrässä tapauksista. Positiivisen Luottotietorekisterin tiedot on siis tarpeen kysyä vasta, kun luotonantaja on muutoin valmis myöntämään lainan.
Kysymys onkin miten monta prosenttia luotoista tulisi hylätä jotta luotonantajan kannattaa käyttää enenton järjestelmää?
Jos otamme keskiarvon Positiivisen Luottotietorekisterin kustannuksista (1,5 euroa per kysely), voimme verrata tätä Enenton Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmän hintaan (0,36 euroa per kysely). Säästö per kysely olisi siis 1,5 euroa - 0,36 euroa = 1,14 euroa.
Koska säästö per vältetty Positiivisen Luottotietorekisterin kysely on 1,14 euroa, ja jokainen Enenton järjestelmän kysely maksaa 0,36 euroa, luotonantajan täytyy arvioida, kuinka monta kertaa 0,36 euroa sijoittaminen Enenton kyselyihin säästää 1,14 euroa kustannuksissa, mikä tarkoittaisi välttämistä maksamaan Positiivisen Luottotietorekisterin kyselymaksu hylkäävän päätöksen tapauksessa.
Jotta luotonantajan kannattaisi käyttää Enenton Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmää verrattuna suoraan Positiivisen Luottotietorekisterin kyselyihin, luotonantajan tulisi hylätä luottoja noin 31,58 % tapauksista. Tämä tarkoittaa, että jos luotonantaja arvioi hylkäävänsä yli kolmanneksen kaikista luottopäätöksistä Positiivisen Luottotietorekisterin tiedoista johtuen, Enenton järjestelmän käyttö olisi taloudellisesti järkevämpää.
Jos Positiivisen Luottotietorekisterin kysely maksaisi 1 euron, luotonantajan kannattaisi hylätä luottoja noin 56,25 % tapauksista, jotta Enenton Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmän käyttö olisi taloudellisesti järkevää verrattuna suoraan Positiivisen Luottotietorekisterin kyselyihin. Tässä tapauksessa, jos luotonantaja arvioi hylkäävänsä yli puolet kaikista luottopäätöksistä Positiivisen Luottotietorekisterin tiedoista johtuen, Enenton järjestelmän käyttö olisi entistä kannattavampaa.
Edit: Positiivisen luottotietorekisterin kyselyn hinta on 1,04 euroa per kysely, voimme verrata tätä Enenton Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmän hintaan (0,36 euroa per kysely). Säästö per kysely olisi siis 1,04 euroa - 0,36 euroa = 0,68 euroa.
Koska säästö per vältetty positiivisen luottotietorekisterin kysely on 0,68 euroa ja jokainen Enenton järjestelmän kysely maksaa 0,36 euroa, luotonantajan täytyy arvioida, kuinka monta kertaa 0,36 euroa sijoittaminen Enenton kyselyihin säästää 0,68 euroa kustannuksissa, mikä tarkoittaa välttämistä maksamasta positiivisen luottotietorekisterin kyselymaksua hylkäävän päätöksen tapauksessa.
Jotta luotonantajan kannattaisi käyttää Enenton Kuluttajaluottojen Kyselyjärjestelmää verrattuna suoraan positiivisen luottotietorekisterin kyselyihin, luotonantajan tulisi hylätä luotoista noin 47,06 % tapauksissa. Tämä tarkoittaa, että jos luotonantaja arvioi hylkäävänsä yli 47 % kaikista luottopäätöksistä positiivisen luottotietorekisterin tiedoista johtuen, Enenton järjestelmän käyttö olisi taloudellisesti järkevämpää.