Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Tuollainen rahasto voisi periaatteessa sopia esim. minulle aurinko hajautukseen ihan ok.

Tämä on se “ongelma”. Moni varmasti tälläkin foorumilla olisi kiinnostunut sijoittamaan vaikkapa vetyyn liittyviin firmoihin, mutta rahastojen kautta (markkina ottaa ensiaskeleita, voittajia vaikea tunnistaa koko ketjun osalta). Ongelmana vain on se, että ei ole rahastoja mitkä keskittyisivät eri osa-alueisiin uusiutuvan energian osalta ja monet rahastot sisältävät tavaraa laidasta laitaan.

Laitetaan vielä juttu toisesta asiasta.

2 tykkäystä

Omassa salkussa ehdottomasti suurimmalla osuudella näistä kennovalmistajista ollut koko ajan Ballard nimenomaan näiden kiina kytkösten takia. Uskon että sieltä sitä kasvua on revittävissä ihan kivasti tulevaisuudessa. Mitä tulee muutoin tuohon Kiinaan niin kehottaisin olemaan aika varpaillaan näiden lyysi valmistajien kanssa… Kiinasta löytyy osaamista ja paukkuja kävellä yli markkinoilla näiden eurooppalaisen firmojen :wink:.

7 tykkäystä

Ei prkl kiusata @Meri :wink:

Eli suomeksi: Tarkoitatko varpaillaan siten, että kiinalaiset voivat kävellä muista yli myös näiden muiden kotimarkkinoilla, vai sitä, että länsipuljut eivät kykene penetroimaan Kiinaa, sillä siellä on vahvat toimijat omasta takaa?

Nimimerkillä pitääkö tässä alkaa epätoivoisesti kaivelemaan kiinalaisia firmoja ja keinoja sijoittaa niihin :triumph: :laughing:

1 tykkäys

Näiden muiden kotimarkkinoita tarkoitan… esim aikoinaan euroopan suurin vetytehdas on kiinalaisten tekemä :wink:

Jäin täysin telineisiin PCELLin kanssa, tämä harmittaa suuresti. Teknisesti oli hyvässä asemassa viime viikolla mutta jotenkin jäi ostamatta taas, pitää ehkä taas avautua sijoitusvirhe-ketjussa.

3 tykkäystä

Onhan tuo pöjöttänyt jo pitkään ale osto korissa… itsellä vain pe vapautu sopivasti rahaa tuon lisä ostoon :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Tuosta aikaisemmasta Norja vety-asema jutusta kopitoitua:

The second generation Mirai arrives in Norway just over the New Year, and Toyota also launched the prices here. They first and foremost envisage leasing it out, at a price from NOK 4,995 per month, plus a lump sum of NOK 15,000 kroner.

Those who still want to buy it must pay 540,000 kroner for the Executive edition, and 599,000 kroner for the Premium edition, which means full package.

Nyt ollaan oikeasti TODELLA ison asian äärellä. 500€/kk liisausmaksu tai 54K€ kertamaksu modernista vetyautosta (ja premium tasoisesta) on hemmetin hyvä diili.

Missä Suomi? Ainiin, vääntämässä turpeen tukieuroista ja sotesta. Voihan isäkissan sisäsynnytin sentään.

19 tykkäystä

Myös PLUG oli kovasti kiinnostunut Joint Venture/MoU-kuvioista Kiinalaisten kanssa mutta se hiipui jonkin verran koska hokasivat, että partneri saattaisi haluta vain tuotetekniset salaisuudet itselleen ja jatkaa siitä sitten “steal with pride”-meiningillä.

Toivottavasti Ballard ei haksahda tähän ja pääsisi eteenpäin pelkästään myyjän roolissa.

4 tykkäystä

Tuo on todellinen vaaranpaikka noiden kiinalaisten kanssa touhutessa. Se pitää myöntää… mutta toisessa vaakakupissa painaa myös onnistuminen noilla markkinoilla :slightly_smiling_face:.

3 tykkäystä

Sepä se, tuotannon siirto ja työpaikkojen luonti lienee se hintalappu jonka Kiinan markkinoille pääsy vaatii, alalla kuin alalla.

2 tykkäystä

Onko @Meri tai @Seinakadun_Keisari nähnyt jotakin uutisia PowerCelliin liittyen? Itse en löydä mitään ihmeellistä, mutta tämän aamun vaihto jo 2-3x normaalin koko päivän vaihdosta :thinking:

2 tykkäystä

Ei ole mitään uutista näkynyt, joskaan eipä laskun aikanakaan uutisia tullut.

1 tykkäys

Avanzan puolella spekuleerasivat josko Nikola olisi kirjoitellut jotain ja jenkkisijoittajat aktivoituneet sen johdosta.

1 tykkäys

Ei ole osunut silmään mitään uutista liittyen PowerCelliin.

Kauppalehdessä on (maksumuurin takana) juttu Gasumin tekemään tuulivoimaselvitykseen liittyen. Lainauksia jutusta:

Gasum on mallintanut, että sähköjärjestelmään mahtuisi tuulisähköä suurimmillaan lähes 30 prosenttia arvioidusta noin 96 terawattitunnin sähkönkulutuksesta kymmenen vuoden päästä.

Lähes 30 terawattitunnin tuulisähkön määrä tuotantoa mahtuu Suomen sähköverkkoon, jos ja kun Suomen sähkön kysyntä nousee nykyisestä 10–15 prosentilla edellä mainittuun yli 90 terawattituntiin.

Sähköjärjestelmän tarvitsema säätö voitaisiin hoitaa tällöin nykyisillä sähkön siirtoyhteyksillä ja olemassa olevalla säätövoimalla, ilman merkittävää säätökapasiteetin lisäystarvetta.

Tämä vaatii kuitenkin myös sitä, että Pohjois-Ruotsi kykenee ottamaan sähköä Suomesta vastaan, koska lisääntyvä tuulivoima yhdessä uusien ydinvoimaloiden kanssa tekee Suomesta sähkön suhteen ensi kertaa vuosikymmeniin yliomavaraisen.

Itse taas vähän koitan vältellä Kiina riskiä. Ne kun helposti tuppaavat “omimaan” muiden tuotekehityksen saavutukset ja vähän välittävät kansainvälisistä säädöksistä. Toki kasvua Kiinasta varmasti saa, sitä en epäile.

En myöskään usko, että Eurooppa ja P-Amerikka toistaa samaa virhettä mitä akkujen kanssa.

Norjassa muuten https://hydrogen-pro.com/ tämä käyttää Kiinalaisten THE:n lyysejä. Tämä muuten ovat listautumassa Norjan Merkur Markettiin, mikäli kiinnostaa.

4 tykkäystä

Nordnetissä uutinen siitä, että nousun oletetaan johtuvan jälleen Nikolasta. Nikola olisi siis ilmoittanut käyttävänsä ruotsalaisen kennovalmistajan kennoja Nikola Two:ssa.

"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bränslecellstillverkaren Powercells aktie rusade med över 10 procent på måndagen. En möjlig förklaring till kursrusningen är de senaste dagarnas uppmärksamhet kring att den amerikanska fordonsutvecklaren Nikola öppnat upp om komponentinnehåll för kommande serieproduktion.

Det var vid en virtuell vätgaskonferens på torsdagen som Nikola indirekt bekräftade att det svenska bolagets bränslecellsstack faktiskt finns med i långtradarprojektet Nikola Two, vilket framgår av presentationsdokumenten.

Enligt Financial Times var retoriken från Nikolas vd, Jesse Schneider, en annan än den som förts av tidigare ordföranden och grundaren Trevor Milton. Fokus låg nu snarare på att lyfta fram Nikola som en aktör som integrerar system, snarare än utvecklar dem själv.

För Powercells räkning har nyheter om Nikola vid ett flertal tillfällen fått aktien att röra på sig. I april 2019 sjönk aktien tillbaka på uppgifter om att Nikola valt bort Powercells teknik till förmån för utveckling av en helt egen bränslecellsstack. Ett tidigare samarbete bolagen emellan bröts kort senare, men Powercell hävdade dock att man inte hade någon information om att Nikola utvecklade någon egen stack.

Powercells aktie har även i andra sammanhang där Nikolas utvecklingsförmågor stärkts upp på annat håll än via den svenska tidigare partnern. Strax innan kritikstormen nådde sin kulmen om Nikola-chefen Trevor Miltons påstådda bedrägerier och överdrifter tecknade bolaget ett samarbetsavtal med GM. Efter detta var analytiker ute och flaggade för att avtalet skulle kunna innebära att Powercells nuvarande partner, alltså Bosch, tappar i prio hos Nikola.

Den 10 september fick Trevor Milton och Nikola motta hård kritik och anklagelser om överdrifter om bolagets egen utveckling i en rapport från blankarfirman Hindenburg Research. Nikola har ännu ingen serietillverkning och Hindenburg Research fick investerarkollektivet att fundera på om huruvida utvecklingen var materiell eller bara bestod av designskisser och komponenter som köpts in.

Blankarfirman citerade bland annat en av Powercells ingenjörer med innebörden av att påståenden om att Nikolas bränslecellsutveckling låg i framkant var “tomt prat”.

Presentationen beskrivs som början på en kampanj för att återupprätta förtroendet efter höstens skandalrubriker, som ledde till att Trevor Milton fick lämna bolaget.

Även Nikolas norska vätgaspartner Nel handlades upp på måndagen. Aktien var upp med omkring 4 procent, men har med det fortsatt drygt 10 procent kvar till att hämta in kurstappet på omkring 30 procent som orsakades i och med kritikstormen mot Nikola."

6 tykkäystä

Voi perse :smirk:… Odotin ihan muuta tuon nousun taakse. No kait tuokin sitten on jotain. Kiitos tuosta nostosta @Vodel1 :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Pyhää henkeäkin nyt kuskataan vedyllä!

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/taivaallista-vetykyytia-toyotan-paavimobiili-taittaa-yhdella-tankkauksella-500-kilometrin-edesta-maallista-matkaa/22c2659a-f5f9-4807-9184-70de0e27a3bd

3 tykkäystä