Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Bosch on kyllä kaikenlaisessa mukana tässäkin 18% omistus, jo tammikuulta näköjään.

Ceres väittää, että heidän kennot “Steelcell” voi käyttää kaasua ja myös vetyä ja mitä lie muutakin polttoaineena.

Mulla on jonkin aikaa ollut positio joka oli ostettu kallilla ja kävi alhaalla ja nyt plussalla. En ole tutustunut kohteeseen kunnolla. vois olla syytä.

1 tykkäys

En tiedä Hyundaista, mutta Impact Coatingin omistajana nämä uutiset lämmittävät aina

6 tykkäystä

https://teco2030.no/

Nordnetistä löytyy TECO-ME

Eli valmistaa polttokennoja laivoihin

3 tykkäystä

https://www.rechargenews.com/transition/porsche-puts-green-hydrogen-in-latam-fast-lane-with-enel-and-siemens-energy/2-1-887091

#vety
#siemensenergy
#siemensgamesa

7 tykkäystä

Cell impactin uusi tehdas avattu ja valmiina tuotantoon :muscle: Lehdistötiedotteen kunniaksi tein lisäyksen. Nyt vain odotetaan kunnon tilausuutisia

10 tykkäystä

Itse en nopealla vilkaisulla myöskään oikein hahmottanut miksi nämä heidän korkeamman lämpötilan PEM-polttokennoratkaisut olisivat erikoisia tai mikä tämä heidän juttu on? Eikös tämä HT-PEM-polttokenno ole kuitenkin tiedetty juttu ja tarjoaa kyllä lämpötilan puolesta etuja polttoainejoustavuuden suhteen, mutta onko kestävyys ja elinikä mitä luokkaa? Omalla suppealla polttokenno-tietämyksellä siis tämä on kai yksi ongelmista näissä? :thinking:

Adventin omilla sivuilla näytti lukevan 20,000h, mutta tämä ei kuulosta kovin isolta parannukselta, kun 2015 julkaisussakin puhutaan jo 17,000h lukemista ja

https://www.researchgate.net/publication/282752306_Lifetime_and_Degradation_of_High_Temperature_PEM_Membrane_Electrode_Assemblies

40,000-100,000h tavoitteista näköjään puhutaan

https://www.fch.europa.eu/project/stayers-stationary-pem-fuel-cells-lifetimes-beyond-five-years

https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-02380401/document

2 tykkäystä

Tulipa tutkailtua hieman tätä TECO 2030 putiikkia kun törmäsin siihen toisaallakin. Vaikuttaa kiinnostavalta, mutta riskiseltä.

  • TECO 2030 kuuluu TECO ASA konserniin, jonka perustaja ja CEO on Tore Enger
  • TECO 2030 uudeksi CEO:ksi valittu juuri Stian Aakre, ex-Wärtsilä Moss osaston “General business development manager”. Tuo W:n osasto sisältää scrubbereiden tuotekehityksen ja myynnin
  • Päätoimipiste Norjassa, myyntitoimistot Singapore ja Miami
  • Henkilökuntaa viime kuussa vain 12, mutta tarkoitus nyt kasvaa
  • TECO 2030:n toiminta tähtää painolastivesien käsittelyjärjestelmien (BWTS), scrubbereiden, PEM fuel cellien, onboard carbon capture and storage = CCS (en tiedä miten suomeksi laittaisin :slight_smile: ) kehittämiseen, sekä hukkalämmön talteenottoon. Ja erityisesti Marine-sektoriin polttokennoissa.
  • Omituista on se, että kaikissa toiminnoissa heillä on joku kumppani, jonka teknologiaa he myyvät, tai jonka kanssa he uutta teknologiaa kehittävät. Ei mitään omaa ja valmista
  • Mielenkiintoista on kuitenkin se, että heillä on fuel cellien, scrubberien, CCS:n ja lämmöntalteen osalta kaikki yhteistyö AVL:n kanssa, joka on kansainvälinen ja iso firma, tehnyt todella paljon tutkimustyötä automotive, merenkulku ym. aloilla. Anti-presentaatiossa mainitaan että TECO:lla on AVL:n 450:n työntekijän fuel cell tiimi käytössä, sekä AVL:n fuel cell patentit (>100 kpl) käytössä
  • Kysymysmerkkinä on se, kuinka paljon AVL tästä ottaa ja mitä jää TECOlle?
  • Annista saaduilla varoilla (80 MNOK) on tarkoitus maksaa velat pois ja laajentaa projekteja, jos oikein laskeskelin niin noin 55 MNOK jäisi kassaa tulevaisuutta varten
  • Markkina-arvo annissa 40 NOK osakkeen hinnalla 480 MNOK ennen listautumista
  • Projekteja ainoastaan 2 scrubberia, 1.5 M€ arvoinen, mutta “non-binding LOI”, vaikka scrubberit on jo tehty valmiiksi ja odottavat vain toimitusta. Lisäksi projekteina on 4 kpl BWTS systeemejä. PEM-projekteja on yksi, Chemgas Shippingin Blue Danube projekti, jossa vihreää vetyä kuljetetaan laivoilla.
  • Vetoavat vahvasti lainsäädäntöön scrubbereiden sekä BWTS:n tarpeessa. FC-käytön mainostamisen me varmasti kaikki ymmärrämme. He painottavat nimenomaan kehittävänsä mernekulkuun sopivia systeemejä, kokoluokka alkaen 2.5 MW, eli ihan kohtalaisen kokoisia jo
  • Kilpailijoita joka sektorilla on paljon ja isoja (paitsi FC-marinepuolella vasta muutamia, Ballard ym). Näistä esimerkiksi Wärtsilä kertoi scrubbereiden kysynnän romahtaneen huomattavasti ennusteita alemmaksi öljyn hinnan tippumisen vuoksi. Laivat voi ajaa LFO:lla kun sekään ei maksa paljoa. TECO uskoo että uusissa laivoissa scrubberit tulee olemaan yleisiä, koska varustamot olettaa öljyn hinnan nousevan takaisin, mutta retro-fittejä tämän hetkinen tilanne vähentää
  • Henkilöstöstä sen verran, että johtoryhmän jäsenillä näyttää olevan merenkulkualalta paljon kokemusta, samoin emokonserin perustajalla/CEO:lla 25 vuoden ajalta. Mielenkiintoista management-tasolta on se, että Tore Enger itse, ja hänen lisäkseen 2 muuta ovat entisiä Scanshipin (nykyään VOW) työntekijöitä. Mukaanlukien Scanshipin entinen USA:n toimintojen johtaja, joka on nykyinen TECO Usa:n CEO
  • Sisäpiirin omistus on ilmeisen suurta, joskaan en tuoreita listautumisen jälkeisiä numeroita löytänyt. Lisäksi 9kk lock down

Mielenkiintoinen, pieni yritys, joka nojaa paljon AVL:n yhteistyöhön. Potentiaalia mielestäni on, mikäli suurempi sijoittajajoukko tämän löytää. Tässä vaiheessa hyvin spekulatiivinen case silti, uusia anteja on varmasti tulossa mikäli kassavirtaa ei ala tulemaan. Toisaalta nyt kassaa pitäisi aika hyvin olla kun juuri on kerätty varoja.

Hienoa olisi jos joku osaavampi tutkija myös tähän perehtyisi, itse olen varsinkin noiden 2019 tuloslukujen tulkinnassa täysi amatööri. Tästä linkistä löytyy antimatskut:

https://research.fearnleysecurities.no/conduct/docs/ExtraDocs_3ad788e3c6.PDF

Itse en ole vielä mukana, mutta harkitsen.

6 tykkäystä

Nimenomaan, sen vuoksi vinkkasin tästä @Meri:lle, koska on näitä paljon vertaillut. Niiden nykyasiakkaat kuullosti erikoisilta, jos ajattelee, että heidän kohderyhmä on kuitenkin ajoneuvot/liikennevälineet (joskin näytti olevan vähän erilaisia kuin monella muulla). Omaan nenään alkoi haiskahtamaan, joten pysyn ainakin toistaiseksi erossa, kunnes löytyy jotain konkretiaa.

2 tykkäystä

Vähempi kokeneena ETF sijoittajana tiedustelen ymmärsinkö oikein että tämä Lyxorin ETF ei makselisi osinkoja, jolloin säästyttäisiin Ranskan verokohtelulta?

Tsekkasin juuri Lyxoretf.fi, ja siellä luki “Dividend Treatment: Distribution”. Sinällään mua ei haittaa, että osinkoa jaellaan, mutta mitenhän ne verotetaan siinä vaiheessa, kun ne menee rahastolle? Eli tuleeko moninkertainen verotus?

Ja pistän tähän samaan viestiin, jottei liputeltaisi niin ahkeraan… Kiitos TECO 2030 -tiedonkeräilijöille! Kiinnostava ja vaikeasti ymmärrettävä firma. Respect niille, jotka jaksavat avata.

Saan tänä yönä yhden tutun kaverin langanpäähän joka tietää noista Mea kennoista aikasta paljon. Ja parempi tieto varmaankin tuosta BASF kuviosta liityen aiheeseen🙂.

5 tykkäystä

Mä käsitin, että ne tekee tuotteensa BASFin standardoimilla matskuilla, ettei siinä olis sen potentiaalisempaa, vai onkohan…? Jännityksellä odotamme raporttiasi :yum:

Pientä juttua workhorsesta. Melkoinen alamäki oli tänään kun nettiniilot on laskenut tässä muutaman viikon sisään joku 5 “varmaa deadline päivää” ton usps sopimuksen kilpailutuksen suhteen. Itse lueskelin kyllä parista paikasta jo aiemmin että saattaisi olla vasta seuraavankin presidentin hommia joten eipä suurta yllätystä herättänyt että nyt ilmeisesti seuraava deadline parin kk päässä. Itse tankkailin ihan hyvällä mielin. Yhden tankkailun voisi periaatteessa vielä ottaa jos leikkailee lisää alaspäin.

2 tykkäystä

Tällainen elektrolyysifirma tulossa tänään Merkur Marketiin

3 tykkäystä

Jaa semmosta isompata lyysiä. Itselleni huomionarvoista, että Mitsubishi Heavy Industries löi tähän hiljattain rahaa kiinni.

Tuolla on jotain lätinää parin vuoden takaa:

Tällä on merkittäviä vaikutuksia.

8 tykkäystä

Jahas, laajennetaanko myös itse CO2 kuljetuksiin ja “putkistoihin”? :thinking:

Enapter touhuaa myös.

Cummins jatkaa aktiivisuuttaan.

3 tykkäystä

Yritin kaivella mihin heidän patentit liittyy.
Löysin nämä

1 tykkäys

Aurinkopaneelien uusi sukupolvi, perovskiittipaneelit tulossa…

Ehkä tuttua monille, mutta mulle uusi asia. Onkohan jokin perinteinen aurinkovoimayhtiö näissä mukana? Artikkelissa mainittu puolalaisyhtiö Saule Technologies ei liene julkisesti omistettu.