Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Tervetuloa keskustelemaan @Mihis tänne vetyyn liittyen, ei varmaan tarvetta sotkea Fortumin ketjua enempää. Täällä on rutkasti relevanttia tietoa ja kannattaa lukea alkajaisiksi vaikkapa EUn vetystrategia ja tämän jälkeen plärätä IEAn ja IRINAN julkaisuja aiheeseen liittyen.

1 tykkäys

NOM omistaa myös siivun Keliberiä, itse asiassa ainoa keino yksityisenä henkilönä päästä Keliberin litiumiin kiinni on omistaa NOMia.

Firman kehitys tosin tuntuu olevan tylsempää kuin ruohonkasvun seuranta… Mielenkiintoisia projekteja NOMilla kyllä ainakin paperilla oli silloin kun firmaa itse vielä seurailin ennen kärsivällisyyden loppumista.

2 tykkäystä

Kauppalehti löysi Plugin ja Nellin.

10 tykkäystä

Linkatussa artikkelissa ei mainittu NEL, mutta nämä yhtiöt mainittiin Plug lisäksi

Tulevan vetybuumin ovat haistaneet jo ainakin Fortum , Neste ja Wärtsilä . Teräsyhtiö SSAB on aloittanut hankkeen fossiilivapaan teräksen tuottamiseksi sähkön ja vedyn avulla.

Kauppalehdeltä tuli toinen artikkeli myös ulos jossa mainitaan Plug ja NEL

2 tykkäystä
5 tykkäystä

Ja tuossa viime viikolla oli myös Kauppalehdessä juttu, jossa Jyrki Uurasmaa heitti Plugin ilmoille.

2 tykkäystä

Hyppäsin pois NOMista kun ei tunnu tosiaan mitään tapahtuvan, Suomi näyttänyt “parhaansa” Keliberin lupaprosesseissa.

3 tykkäystä
3 tykkäystä

Yllätyin positiivisesti tästä ohjelmasta. Kannattaa katsoa!

7 tykkäystä
2 tykkäystä
5 tykkäystä

@kuvaaja tarjoili eilen iltalukemista (oli hyvä setti, kiitokset!). Tässä tämän päivän tarjonta.

Princeton Enviromentalin setti USA:n tilanteesta. Mitä tehdä, jotta net zero 2050 on mahdollinen

Tämän jälkeen voi jatkaa Kanadan vetystrategialla. Tuli ulos tänään!

https://www.nrcan.gc.ca/changements-climatiques/hydrogen-strategy/23080

6 tykkäystä

Otan tästä lainauksen.

"From a TCO perspective, FCH HDT can become cost-competitive by 2027 if production
volumes are ramped up swiftly, as shown in a comparison of FCH trucks with
conventional diesel and other alternative powertrains. Preconditions are (i) scaled-up
production of FCH trucks and that (ii) hydrogen is offered below 6 EUR/kg. At this scale,
the study projects a potential FCH sales share of approximately 17% of new trucks sold
in 2030 in a base scenario (~59,500 trucks). If achieved, the zero-emission FCH HDT
provide the operational performance most comparable to diesel trucks regarding daily
range, refuelling time and payload capacity at a better TCO than the incumbent
technology from 2027 onwards.

On the short-term a cost premium of up to 22% for FCH trucks over diesel trucks is
expected. The commercialisation of FCH technology for the HDT industry is still at an
early stage and first truck products are just becoming available on the market. Today,
low prototype production volumes result in relatively high production costs of both
vehicles and hydrogen (H 2 ). In particular the powertrain (fuel cell module and tank
system; CAPEX) and energy/fuel (OPEX) are the main cost drivers. Furthermore, H 2
refuelling infrastructure needs to be rolled out significantly and synchronised with FCH
truck sales. Trial and demonstration activities will play a crucial role in providing real-life
data and experience to pave the way for the market uptake.

FCH trucks show substantial market potential at scale as they are one of the most
promising zero-emission alternatives for trucking. For this study, the market potential
of FCH HD trucks in Europe has been analysed for three use case segments (long-,
medium-, short-haul), which account for approximately 53% of HDT market sales in
Europe and represent up to 70% emissions from the HD segment. For these use cases
and three market uptake scenarios (conservative, base, optimistic), the study projects
significant market potential for FCH HDT, with annual sales shares ranging between 16
and 51% in 2030. If this development can be realised, FCH HD trucks are poised to
become a cornerstone for achieving Europe’s CO 2 emission reduction targets by 2050.
Industrial-scale production, affordable green hydrogen and the build-up of the
associated hydrogen refuelling infrastructure are deemed to be key elements for FCH
technology uptake. More importantly, achieving a high sales share of zero-emission
solutions in the early 2030s is crucial to phase out the majority of diesel-powered trucks
over their lifetime by 2050. "

Hyvin koottu projekteja maailmalta tähän kuvaan.

Esimerkkilaskentoja (s. 27 summary, jos kiinnostaa tarkemmin)


Eri skenaarioarviot

7 tykkäystä

Enova satsaa meritulleen Norjassa. Eli saattaapi auttaa Aker offshore windiä.

“Enova saa lisää rahaa tulevaisuudessa. Hallitus lisää 3,315 miljardia Norjan kruunua vuodessa ilmasto- ja energiarahastoon, jossa Enova kerää rahansa”

“Teollisuus ja liikenne ovat tärkeitä, ja keskitymme pitkän aikavälin teknologiakehitykseen myös merituulen kaltaisilla aloilla, hän sanoo.”

4 tykkäystä
4 tykkäystä
4 tykkäystä

Lisää hyviä uutisia Aow omistajille.

Aker Offshore Wind further increases its ownership in Principle Power Inc from about 39 percent to approximately 47 percent.

On December 16, 2020, Aker Offshore Wind through its subsidiary Vestavindar Offshore Wind
AS,

Principle Powerin todistettua kelluvaa tuuliteknologiaa käytetään parhaillaan edelläkävijöissä teollisuuden esikaupallisissa hankkeissa, kuten WindFloat Atlantic Portugalin rannikolla ja Kincardine Isossa-Britanniassa, joihin äskettäin asennettiin 9,5 MW: n turbiini - tähän mennessä suurin kelluva turbiini. "Principle Power on kelluvan tuuliteollisuuden johtava teknologian toimija.

https://newsweb.oslobors.no/message/520885

14 tykkäystä

http://mhivestasoffshore.com/first-ever-v164-9-5-mw-turbine-installed-on-a-floating-wind-project/

Eikös nuo Kincardinen ja Portugalin hankkeet kuitenkin toteuteta Vestasin turbiineilla?

4 tykkäystä

Näin kyllä ja “Ensimmäinen V164-9,5 MW: n turbiini asennettiin Principle Power WindFloat -alustalle” ja Principle Powerin omistusta Aker offshore lisäsi.

3 tykkäystä

”Biden has said China was set to dramatically outpace the United States in EV production. But the United States, he said after the Nov. 3 election, could “own” the market with the right green policies. He has promised to build 550,000 EV charging stations and create over 1 million jobs by investing in clean energy research.”

Mitäs kaikkia niitä listattuja USA:laisia (tai siellä toimivia) latausasemien rakentajia olikaan?

  • Tesla tietysti
  • Blink Charging
  • ChargePoint eli jatkossa Switchback Energy SPACin kautta

Täällä myös mainittu monia isoja joiden työstä pieni osa on lataukseen liittyvää (GE, ABB jne.) ja pieniä listaamattomia ympäri maailmaa:

https://seekingalpha.com/amp/article/4323865-look-investment-opportunities-in-ev-charging-sector

2 tykkäystä