Plug Power ($PLUG)

Voi olla, että luiskahtaa aiheesta, mutta voisikohan Microsoft viittaus liittyä tähän Tanskan kuvioon.
Samanlainen datacenter uutinen tuli MS:lta myös Chileen liittyen, pari päivää myöhemmin.

Microsoft announces plans to establish a new datacenter region in Denmark to accelerate the country’s green, digital transformation

The investment includes a sustainable datacenter region, powered by 100 percent renewable energy, the ability to store data in Denmark, and a plan to bring digital upskilling to 200,000 Danes by 2024

9 tykkäystä

Nyt oli kyllä hyvä kaivaminen, ihan potentiaalinen kyllä. Jos ottaa vielä aikaikkunan tuohon huomioon!

3 tykkäystä

Tuli näistä vetyfirmoista vaan mieleen ja näistä arvostustasoista mitkä huitelee jo lähellä pilviä, esim. tämä Plug yhtiö vaikuttaa todella mielenkiintoiselta tapaukselta. Yksi juttu mikä näissä mietityttää on se että jos nyt tulevaisuudessa sitten oikeasti tää maailma muuttuu vedyllä toimivaksi mihin oikeasti voi mennä todella pitkäkin aika niin mitäs sitten tapahtuu kun tämä vetytalous on totta?

Mistä me voidaan oikeasti tietää mitä tämmöinen yritys pystyy tuottamaan oikeata rahaa? Mitkä olisi tuotantokustannukset sille vedylle, paljonko siitä jää rahaa sille yritykselle kassaan? Käykö siinä sitten lopulta kuitenkin niin että kun on bulkkituote kyseessä niin hintakaan ei päätä huimaa, elikkä ei näistäkään firmoista välttämättä tule mitään rahasampoja.

1 tykkäys

En tiedä viittasitko Plugiin, mutta en Plugia ihan bulkkipuljuksi sano vaan omistavat käytännössä koko arvoketjun. Poislukien tietysti energian tuottamisen, johon on taas kumppaneissa mm. Brookfiel Renewable Partners https://bep.brookfield.com/

Plugi on lähtenyt erittäin nichehommasta liikkeelle, jossa polttokennoinen trukki on huomattavasti kustannustehokkaampi kuin akkukäyttöinen vehje (900k$ säästö n. 200 trukin logistiikkakeskuksessa, kts pari viestiä ylemmäs). Sopimukset asiakkaiden kanssa on pitkiä ja asiakkaina on mm. Amazon ja Walmart, jotka ovat vahvasti sitoutuneet hiilidioksipäästöjen pienentämiseen-> asiakkaan halu/tarve vihreälle ratkaisulle. Asiakkaalle Plug tarjoaa “turnkey” ratkaisuja eli asiakas saa itse trukin ja siihen liittyvät ratkaisut, näiden huollot, itse vedyn trukeille ja tankkausasemien rakentamiset jne. Ainoa mikä tuosta puuttuu on itse energian tuottaminen.

Plug on mielestäni tehnyt strategisesti erittäin fiksuja ratkaisuja ja itse ennustavat 2024 $1.2 mrd liikevaihtoa ja " operating income of $210 million and adjusted EBITDA of $250 million." Totesivat myös lokakuussa, että ovat näitä tavoitteita jopa " slightly ahead". Itse uskon ainakin Plugin kohdalla, että tämä on ihan mahdollinen tavoite, varsinkin jos miettii tulosta %. Itse toki olen aika bull Plugin suhteen ja uskon, että “joutuvat” noita 2024 tavotteita vielä nostamaan.

"Mistä me voidaan oikeasti tietää mitä tämmöinen yritys pystyy tuottamaan oikeata rahaa? "

Tämä nyt koskee käytännössä kaikkia tappiollisia firmoja. Kun firmat tekevät tappiota niin homma perustuu vain ja ainoastaan johdon/firman sanaan ja sijoittajan luottamukseen johdon tekoihin/sanoihin. Aina on riski, että tavoitteisiin ei päästä.

Jos tarkoitit yleisesti “vetyteollisuutta” mikä terminä on ehkä vähän heikohko, kun tämä kytkeytyy niin vahvasti uusiutuvien kustannusten pienentymiseen, on syytä jatkot käydä energiaketjun puolella :slight_smile:

Ps. Tulevaisuudessa aina tulee maailma muuttumaan ja tätä ei täydellisesti pysty kukaan ennustaa. Harva olisi uskonut öljy-yhtiöiden nykytilannetta vaikkapa vuonna 2006.

25 tykkäystä

Mielestäni Plugin osakkeenomistaja on ostanut enemmänkin vety-toimialaa, eli uskoo siihen että vetyratkaisut on niin potentiaalisia että ne tulevat yleistymään. Tällöin Plugilla on kyllä mahdollisuus menestyä, tuotteet löytyvät. Sen verran erikoistekniikasta on kyse, että ei uskoisi heti bulkkiutuvan.

2 tykkäystä

https://twitter.com/JyrkiUurasmaa/status/1337310918628298752

Twiitin juttu:

Eiköhän tähän Jyrkin kommentit Plugin osalta voi laittaa. @Johannes_Sippola voi poistaa, jos on liian pitkä lainaus maksumuurin takana olevasta tekstistä.

20 tykkäystä

Tämä Plug Powerin kuvio Amazonin ja Walmartin kanssa on kyllä uskomaton. Onko Plug Power keksinyt vahingossa ikiliikkujan kerjätessään isot firmat asiakkaikseen?

4 tykkäystä

Tuosta oli Q3 callissa myös analyytikoiden osalta kysymyksiä, kannattaa lukaista niiden osalta.

Amazon ja Walmart olivat 1. Isommat asiakkaat Plugille ja näiden kanssa tuo on sovittu. En usko, että esimerkiksi seuraavan “pedestal customerin” kanssa sovitaan näin.

Tässä vielä tiedote vuodelta 2017

https://www.ir.plugpower.com/Press-Releases/Press-Release-Details/2017/Plug-Power-and-Amazon-Sign-Agreement-for-Multi-Site-GenKey-Deployments/default.aspx

4 tykkäystä

“One very important partnership that I’d like to tell you about, on slide 27, is the relationship that
we have with Plug Power. Plug Power is the largest provider in the United States for fuel cell
engines, that we recognized some time ago that a fuel source could be an important enabler for
range extension in our battery electric fleet. Plug Power also recognize that having access to
battery-electric vehicles allowed them to put their technology on the road. So that combination
allowed us to take advantage of a very unique circumstance where Plug Power has already built
all of the hydrogen infrastructure necessary to move goods and services between distribution
centers to both Amazon and Wal-Mart. So that’s allowed us to create a very unique ecosystem
To sell these sorts of vehicles. And we have already received three purchase orders for these
vehicles
.So much like early development in the battery electric space, we see the fuel cell electric
vehicle space starting to grow. Next slide, please.”

Tuo lainaus on Lightining esitysmatskuista

Kalvoesitys:

Scripti:

Eli siellä taitaa olla 3 jonkinlaista tilausta tullut Lightningille.

Käytännössähän Walmartilla ja Amazonilla on vetyinfrastruktuuri valmiina logiistiikkakeskusten välillä, joten fiksuahan se näiden välillä olisi liikkua kennovehkeillä.

Edit: Kappas tämäkin tuli vastaan

17 tykkäystä

Oliko tää jo tällä?

14 tykkäystä

Plug Power 26min, ei siinä ihmeellistä.

Mutta mielenkiintoista oli tässä tuo Microsoftin osuus 52min liittyen näiden datacenterien backup powereihin. Jos omistat Plugia, suosittelen vahvasti katsomaan kyseisen esityksen.

Tuo datacenterien tarve tulee olemaan aivan älytön tulevaisuudessa. Toivotaan, jospa jotain kuultaisiin Plugilta näiden osalta.

Californiassa pitää ilmeisesti näiden pelittää 96h ilman verkkovirtaa. Lisäksi nuo dieselillä pelittävät vehkeet ovat haasteellisia ympäristöluvituksien kanssa, tai ovat ainakin tiukentuneet (päästöt,melu). Samaan syssyyn ovat käytännössä todenneet, että tuota 96 tuntia ei voida dieselvehkeillä pyörittää. → Tämän takia ratkaisu tulee olemaan vetypohjainen.

Edit: Miettikääpä tämän kuvan mahdollisuuksia.

Mainitsi tässä yhteydessä myös( kohta 1:00:45) " Material handling applications which Andy talk about "

25 tykkäystä

Tuleeko tähän plug in kennot vai miksi se on plug ketjussa?

Ehkä oikeampi paikka on yleinen ketju, koska ainakin toistaiseksi Microsoft tekee yhteistyötä Power Innovationssin kanssa, joka oli seuraava esiintyjä.

Eiköhän tuolla stationary backup puolella riitä markkinaa useammalle toimialle, kun ottaa huomioon MSFT esityksessä mainitun kasvun mitän näihin liittyy? Tai itse ajattelen ainakin näin ja tosiaan MSFT tekee yhteistyötä Power Innovationssin kanssa, jonka esitys kannattaa myös katsoa, tästä tyhteistyöstä on tiedottekkin kesällä tullut Microsoft tests hydrogen fuel cells for backup power at datacenters | Innovation Stories

Lisäksi Andy on useampaan kertaan viitannut Stationaryn osalta siihen malliin että mahdollisuus AMZN/MSFT yhteistyöhön on. Aika näyttää, enkä poissulkisi mahdollisuutta Microsoftin ja Plugin välillä Power Innovations kuviosta huolimatta :slight_smile:

7 tykkäystä

Jos nyt tosiaan oikein kuulin, on videon mukaan 2025 mennessä 17kW serverimurkuloita tulossa lisää (ja diesel backup monin paikoin kielletty) 135 000 000 kpl globaalisti :grimacing:

5 tykkäystä

Toyotan trukki ja GenDrivellä näyttää toimivan :thinking:

E: Sama pisti silmään @65HT Ei mielestäni ja olen ajatellut että tojota olisi se pahin kilpakumppani material handling puolella.
Kysyin(YV) muuten Devonilta, että käyttääkö Toyota Gendrivä ja vastaus oli tämä

kuva

30 tykkäystä

Onko tästä laajempaa uutisointia ollut?

Edit: nyt on kova!

18 tykkäystä

We’re committed to overcoming these challenges, and we have partnered with Plug Power to do so.

Ei tietoa miten vanha juttu on…

1 tykkäys

Juttu on päivätty 02/02/2017 eli aika pitkät on kehityskaaret näissä.

Mutta eipä näistä vaihdeta muuallekkaan kovin helposti.

1 tykkäys

Jep. Toisaalta eikös Toyotalla pitäisi olla Inhouse osaamista näiden osalta?

1 tykkäys