Eurobattery Minerals, erittäin kuuma tällä hetkellä. Onko kanssasijoittajia kyydissä?
Pahoittelut, jos tätä on jo käyty aiemmin läpi:
Mikä on nykyisellään energian kustannus tuotettaessa esim. (vihreää) vetyä verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin? Entä muiden uusiutuvien energiamuotojen? Ilmeisesti tuulivoima alkaa jo olla MWh-hinnoiltaan lähellä öljyä tai allekin? Mutta jos vihreä energia on lähtökohtaisesti kalliimpaa kuin fossiilinen, niin mikä on se tekijä, että uusiutuva energia tulee fossiilisia halvemmaksi ja korvaa kalliimmasta energian hinnasta johtuvan tuottavuuden laskun?
Lähdin miettimään tätä viimeisimmän rahapodin pohjalta.
Tässä on syksyltä ihan peruspohdintaa ja ihan suomeksi:
Täältä näkökulmaa PB:n puolelta vedyn hintatargeteista:
Täällä NEL:n hintatarget vuodelle 2025:
Siinä nyt edes jotain osviittaa hintoihin ja mukava huomata, että öölinkiyhtiöillä alkaa olla myös mielipiteitä vedyn suhteen.
Tätä itsekin ihmetellyt. Erilaisista jätevirroista yms kaasun tekemienn on hyvä juttu, mutta sitä tuskin saadaan ikinä niin paljon suomessa järkevästi tuotettua jotta sillä voitaisiin korvata teollisuuden ja lämpölaitosten tällä hetkellä käyttämä maakaasu.
Corporate Knightsin vuotuinen Global 100 -lista julkaistu vuoden 2021 kestävimmistä yhtiöistä.
Top5:ssä mukana jälleen Ørsted ja Neste.
Hyviä nämä @jaska1 linkkaamat uttisoinnit. Suuret öljy/energia yhtiötkin tähyilevät vetymarkkinaa ja shell näköjään tuolla sähköauto lataus puolellakin kuikuilemassa.
Täällä ameriikan maalla on ihan käsinkosketeltavissa tuo vallanvaihdoksen aiheuttama kaksin jako. Hiilikaivoksilla ja fossiilisten parissa työskentelevät ovat tietty sitä mieltä että maailma loppuu ja valtio on tuhoon tuomittu. Taas toisaalla ollaan sillä kannalla että biden nostaa usan uuteen loistoon. Elämme jännittäviä aikoja energiasektorilla. Kiitoksia loistavasta keskustelusta ja uutisten kaivamisesta
Kansallinen akkustrategia 2025
Elinkeinoministeri Mika Lintilän kesäkuussa 2020 asettaman työryhmän tehtävänä oli valmistella Suomelle akkustrategia, joka vahvistaa akkualan innovatiivista ekosysteemiä, vauhdittaa Suomen kestävää ja vähä-hiilistä talouden kasvua sekä tukee liikenteen ilmastotavoitteiden saavuttamista.
Työryhmä esittää strategiakaudelle 2021 – 2025 seitsemää tavoitetta: akku- ja sähköistymisklusterin kasvu ja uudistuminen, investointien kasvu, kilpailukyvyn edistäminen, tunnettuuden kasvattaminen maailmalla, vastuullisuus, keskeiset roolit alan uusissa arvoketjuissa sekä kiertotalouden ja digitaalisten ratkaisujen edistäminen.
Tavoitteiden saavuttamiseksi työryhmä esittää mm. seuraavia toimenpiteitä: yhteistyön edistäminen kansallisen yhteistyöelimen avulla, alan osaamisen laajentaminen, kansainvälisen yhteystyön syventäminen, investointeja houkuttelevan toimintaympäristön kehittäminen, alan vastuullisuuden edistäminen, brändin vahvistaminen ja alasta viestiminen sekä rahoituksen kehittäminen.
Akkustrategia pyrkii osoittamaan ne toimet, jotka toteuttamalla Suomi voi kasvaa kansainvälisesti merkittäväksi toimijaksi akkualalla ja sähköistymisessä. Tavoite on mahdollista saavuttaa, mutta strategiaprosessin aikana kertynyt ymmärrys vahvistaa entisestään sitä käsitystä, että aikaa ei ole hukattavana.
Fortumilta tuli myös tänään ilmoitus akkujen kierrätyslaitoksen avaamisesta Ikaalisiin:
A A$500 million ($385 million) pilot project, led by Kawasaki and backed by the Japanese and Australian governments, plans to ship its first cargo of liquefied hydrogen from Australia to Japan this spring, which the firm hopes will mark the dawn of a new clean energy era.
“We want to prove the possibilities of shipping mass volumes of hydrogen to be used in Japan and elsewhere in Asia, just like LNG,” Motohiko Nishimura, Kawasaki’s vice executive officer, told Reuters last Friday.
aims to slash hydrogen supply costs to 29.7 yen ($0.3) per normal cubic meter (Nm3) by 2030, from 100 yen now, and to 18 yen by 2050.
Täällä ei ole monessakaan viestissä mainittu Air Liquidea
Sifterin analyyseista hakemalla löytyi, olivat luopuneet sijoituksesta, sillä eivät nähneet Air Liquidea enää niin hyvänä keissinä
Laittakaa sektoriin perhetyneet mielipiteenne yhtiöstä
Tätä lukiessa jäin miettimään, että kerääkö Valmet tästä pottia loppujen lopuksi kuitenkaan. Jotenkin tuo yhteistyö yritysten ja oppilaitosten välillä luo ainakin itselle kuvaa siitä, että asiantuntemusta kaivattaisiin firmaan kovasti lisää.
Tulipa tuossa tälläinen spekulatiivinen ajatus mieleen ja ajattelin sen tänne jakaa.
Shellihän on nyt ostanut brittiläisen toimijan latausverkoston. Onko mahdollista että ostoslistalla olisi muutakin,zaptec esimerkiksi? Onhan tämä hyvin spekulatiivista mutta näitä on hyvä välillä mielessään palloitella… uskoisin myös että öljyjäteistä equinor tähyilee EV ja vedyn suuntaan… Heittäkääpä kokeneemmat omia mietintöjä. Itsellä uskomus että eivät nämä öljy/energia jätit jää vierestä katsojiksi.
https://www.horisontenergi.no/
Huomenna aloittaa Norjan pörssissä Horisont Energi. Alkavat tuottaa sinistä ammoniakkia Finnmarkissa. En löytänyt nopealla vilkaisulla nettisivulta tietoa aikataulusta tai firman taloudesta.
Kai tähän hype tarttuu ja kurssi nousee?
Saga pure on napannut 12%osuuden tästä… pitänee tuo sagan track record katsella läpi
Edit: Horisont Energi AS - Stock and Shares News | IPO HUB
19nok listautumishintaa näköjään… saattaa ottaa tuulta alleen
Ilmeisesti johtuu siitä, että minkäänlaista liiketoimintaa ei tosiaan vielä ole, vaan vain vähän staffia ja vakaa aikomus sellaisen luomisesta. Konkreettisin assetti/asia kerätyn rahan ja henkilöstön lisäksi lienee aiesoppari Equinorin kanssa.
Eli kaupan olisi kaikille isoille ja pienille enkeleille osuuksia start-up henkisestä tiimistä ja sen aikaansaannoksista. Instikka anti- ylimerkitty ajalle tyypilliseen tapaan ([The company successfully raised some 150 million NOK (appx. 15 MEUR) through a private placement between this Christmas and New Year. The main investors were KLP, Saga Pure, Tycoon Industrier and New York based QVT in the over-subscribed share issue ), joka voi tarkoittaa jotain tai sitten ei…
Tosi hienot sivut kyllä ja kaunis “Nordic”- story