Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Pitää sisällään tuttua porukkaa:

AIR PRODUCTS & CHEMICALS
BLOOM ENERGY CORP
CHEMOURS CO USD 0.01
BALLARD POWER SYSTEMS INC
CUMMINS INC
FUELCELL ENERGY INC
HEXAGON COMPOSITES ASA
DAIMLER AG NPV
SIEMENS AG
HYUNDAI MOTOR CO KRW 5000.0
KYOCERA CORP
TAIYO NIPPON SANSO CORP
WEICHAI POWER CO LTD CNY 1.0
TOYOTA MOTOR CORP
PLUG PWR INC USD 0.01
ITM POWER PLC
NEL ASA
AIR LIQUIDE
KOLON INDUSTRIES INC KRW 5000.0
CERES POWER HOLDINGS PLC
DOOSAN FUEL CELL CO LTD
MCPHY ENERGY SA
HEXAGON PURUS HOLDING AS
POWERCELL SWEDEN AB
DONG ENERGY A/S
LINDE PLC
JOHNSON MATTHEY
UNIPER AG

18 tykkäystä

Suomessa on kaivoksissa paremmat työolot kuin Kongossa. Suomessa ei kuopassa ole lapsia kaivamassa paljain käsin ja muutenkin koneet auttavat. Myöskin ympäristöstä huolehditaan täällä paljon paremmin kuin kehitysmaissa. Lisäksi sähkön energialähteet ovat Suomessa varsin ympäristöystävälliset.
image

7 tykkäystä

Millos tätä saatavilla? Hyvä sisältö tässä ETF:ssä :+1:t3:

9 tykkäystä

Missä se ympäristön huolehtiminen on näkynyt esimerkiksi Talvivaarassa? Paitsi veronmaksajien kukkarossa.

2 tykkäystä

“The purpose of the new issues is to increase Ørsted’s total amount of outstanding hybrid capital and refinance part of the existing EUR 700 million 6.25% hybrid capital securities issued in 2013, which is callable at par on 26 June 2023.”

Ymmärtääkseni vanhan lainan uudelleenjärjestelyä ja käyttöpääoman lisäämistä. Ehkä enemmän nice to know osastoa mutta kun nyt pomppasi Yahoo Financessa feediin…

2 tykkäystä
7 tykkäystä
5 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä Kongon epäeettisistä toimintavoista kaivoksissa. Mutta tälläkin hetkellä on pulaa jo esimerkiksi litiumista. Eikä tilanne näytä helpottuvan kun autotkin tahdotaan sähköistää. Saako esim. litiumia Suomesta? Onko Suomessa tai muualla EU-maissa mineraalivarantoja, joita ei tällä hetkellä hyödynnetä?

Toisena asiana mietin että mitä ovat ne ongelmat muussa tuotannossa? Oletan, että tämäkin liittyy akkuteollisuuden ympäristöystävällisyyteen? Kuinka paljon paremmin pystytään asiat hoitamaan täällä verattuna Kiinaan?

3 tykkäystä

No jos pistettäisiin hommiin vauhtia, niin saisi Keliberistä litiumia. Kobolttia Hautkankaalta… Kyllä niitä varantoja on Suomessa ja muualla EU:ssa

4 tykkäystä

Kaustisen soiden alla on suuri hyödyntämätön lithiumiumesiintymä. Tästä voi fiilistellä https://yle.fi/uutiset/3-11620720

Yhtiön parin viikon takainen tiedote https://mb.cision.com/Public/14755/3273165/881726c1e3a6f2eb.pdf

3 tykkäystä

Outokumpuunkin on kaivos YVA-vaiheessa valmisteilla: https://www.finncobalt.com/.

Tuossa esityksessäkin käytetty tuota ikuisen vanhaa akku vs vety hyötysuhde kaaviota :smiley:

3 tykkäystä

Tulee olemaan kyllä mielenkiintoista miten akkubuumin kehittyessä vielä pidemmälle alkaa muotoutumaan kysnytä uusille / hieman käytetyille akuille. Kun ns. akun/kennojen “first life” jakso loppuu, niin niitä voitaisi vielä käyttää vähemmän vaativissa ympäristöissä ns. second life vaiheessa. Näitä on jonkin verran vielä pohdittu olevan esimerkiksi energia-alalla, akustoina tmv. Kuitenkin käytännössä en ole tömännyt keskusteluissa ja speksauksissa, että kukaan asiakas tyytyisi “käyttettyihin” akustoihin, vaan ne ovat aina käytännössä uusia.

Tarve on jo nyt kasvanut räjähdysäisesti muuallakin kuin autoteollisuudessa. Esimerkiksi juuri energia-alalla, tästä olen täällä muuallakin jo paljon avautunut, mm. Fortum ketjussa, kun Fortum on kuitenkin aika paljon menossa (ja on jo) mukana akkuteknologiassa ja etenkin kierrätysasioissa.

Mielenkiintoista nämä elinkaaret siksikin, että kun jo puhutaan ettei materiaalit jne riitä ja jos ei käytetyt second life vaiheen akut kelpaa (koska tulee ottaa huomioon tärkeä SOH-lukema), niin mistä revitään “resurssit”. Esimerkkinä jotkut valmistajat kuitenkin antavat kohtuu tiukkoja klausuuleja sopimuksiin/spekseihin mitä lupaavat akuston kestoksi. Nämä kestot ei välttämättä ole paperilla kuitenkaan niin hyviä kuin toivoisi ja vaikuttaa esim takuisiin jne, vaikka akusto olisikin iskussa vielä annettujen spksien jälkeen. Nämä vaikuttaa investointeihin suoraan, ei vältämättä haluta sijoittaa akustoihin, jos kustannus/elinkaari jää korkeaksi.

Eräs esimerkki juuri käydyistä neuvotteluista, jossa Espoossa eräs isohko asiakas (iso kauppakeskus) on hommaamassa smart grid -tyylistä ratkaisua. Sinne haluttaisiin yli 1,5 MVA akustot, aurinkopaneelijärjestelmät ja automatiikkaa. Akustoille ei toimittajat lupaisi kuin 15 vuotta “suunnitelmallista” elinikää, käytännössä kuitenkin rajoitetaan syklit 2/päivä, jolloin luvataan 60% kapasiteetista olevan jäljellä 7 vuoden jälkeen. Aika kireä ja siinä saattaa päästä uusimaan akustoja kohtuu pian ja ei enää kelpaa nuo minnekään.

285 Li-ion moduulia… hintaa tulee…

Ja palatakseni Fortumiin, ei se ihme ole, että ovat haistaneet bisnessrakoa, kun luokkaa 90 % litiumioniakuista maailmanlaajuisesti päätyy muualle kuin kierrätykseen. Kierrätysmarkkinan arvo tulee kasvamaan roimasti, kentien vieläkin enemmän kuin on kuviteltu.

edit. toki on otettava huomioon, että tekniikka akustojen ympärillä on myös kehittynyt vuosien varrella. Nykyään on akustojen kunnonhallintasoftat kehittyneet huimasti ja suunnitteluissa otetaan entistä tarkemmin huomoon kunnonhallinta.

Uudenlaiset akustojen valvontajärjestelmät, kennon tilan hallinnoinnit ja eristetyt tiedonsiirtoverkot mahdollistaa paremman hyödyn uusista litiumakuista. Uusien integroitujen piirien avulla voidaan lisätä suurten energiavarastojärjestelmien luotettavuutta ja akkujen käyttöaikaa saadaan venytettyä jopa 25-40 prosentilla, eli tarkkojen ja luotettavien SOC- ja SOH-laskelmien avulla akkujen käyttöikää saadaan pidennettyä jopa kymmenestä vuodesta 20 vuoteen.

15 tykkäystä

Laitetaan Vowin kuulumisia:

Vow and Betula Energy have entered into an agreement whereby Vow will supply technology and equipment to produce biocarbon to a new plant that Betula Energy will establish in Bamble, a municipality in South-East Norway. At this location, Betula Energy, which is the new name of former entity BioGren AS, will establish bioenergy and biocarbon production from forest wood mass in the form of pellets, biocarbon and bio-oils.

Vow will supply the process equipment for the biocarbon production, and orders will be placed by Betula Energy once they have secured financing planned within 2021. For Vow, this order may result in the delivery of process equipment worth up to NOK 200 million.

4 tykkäystä

Clarksons otti Aker Horizonsin seurantaan. Osta suositus ja tavoitehinta 62 kruunua, jos oikein Google Translate kertoi:

11.2.2021 klo 11.04 · TDN Finans Delayed

AKH: CLARKSONS PLATOU SECURITIES TAR OPP DEKNING MED KJØP, KURSMÅL 62

Oslo (TDN Direkt): Clarksons Platou Securities tar opp dekning på Aker Horizons-aksjen med en kjøpsanbefaling og kursmål på 62 kroner.

Det fremkommer av en analyse torsdag.

Meglerhuset trekker frem suksessen til Aker Carbon Capture og Aker Offshore Wind som illustrerer verdiskapende potensial i Horizons.

«Å eie aksjer i holdingselskapet gir investorer muligheten til å delta i nye satsninger til samme vilkår som i morselskapet Aker», skriver analytiker Turner Holm.

Meglerhuset mener Aker og Aker Horizons vil fortsette å åpne mulige skjulte verdier gjennom nye grener slik som Aker Clean Hydrogen.

6 tykkäystä

Mistä kaivoit tämän listan? Mitenhän nuo jakaumat menee psosentteina eri yhtiöillä? Nordnetissä löytyy tämä ETF ja omaan pankkiin laitoin kyselyä, että saisko sinnekkin!

Täältä löytyy listausta ja tietoa LGIM Fund Centre

4 tykkäystä

Pikapostaus kesken työkiireiden, kun huomasin, että osakeanti-uutisten ja eilisen selvän kurssilaskun vastapainoksi tuli eilen näköjään myös mielenkiintoisia uutisia Ballardilta uuden ”joint developmentin” myötä. Chart Industries toisena osapuolena tässä.

  • Chart will provide:
    • Liquid hydrogen expertise from liquefaction plant to storage, fueling & onboard tanks
    • Extensive truck LNG tank experience
    • An existing liquid hydrogen onboard vehicle tank prototype design
    • Fuel to vehicle connection / interface experience
    • LH2 test lab in Minnesota, United States
  • Ballard will provide:
    • Proton exchange membrane (“PEM”) fuel cell technology expertise
    • PEM fuel cell stacks, modules and systems
    • Fuel cell mobility experience with over 70m km of vehicle operation
    • Market access to System Integrators and vehicle OEMs
    • Fuel cell testing facilities in British Columbia, Canada and Denmark

“Given both of our companies’ extensive experience in the Class 8 long haul truck, bus, rail and marine areas of transportation as well as hydrogen, this combination of expertise will create a unique, differentiated and cost-effective solution for transportation customers as the industry moves to cleaner power,” stated Jill Evanko, Chart’s CEO and President. “We are proud to partner with Ballard, a global proven and focused leader in hydrogen.”

10 tykkäystä

Tuossa jatkoa @N10 linkkaamaan uutiseen. Tuolla saavat vauhtia lisää tuonne raskaalle puolelle ja nimen omaan nestemäisen vedyn käyttöön. Hienosti Ballard hoitaa aina nämä antinsa toissa päivänä anti uutinen siitä eilinen dippi “oston paikka” ja perään takataskusta kunnon uutinen tänään että saadaan kurssi korjaantumaan…

16 tykkäystä
13 tykkäystä

Hyvä uutinen molemmille ja kiva nähdä että käyttävät Xedecin PSA aata. Näitä on tulossa lisää :wink:

8 tykkäystä