Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Kaasuautot poistuu markkinoilta kokonaan 5v sisällä, siis uusien autojen myötä, sitä mukaa kun autokanta siirtyy kokonaan hybrideihin ja BEVein.

Tää on masentavaa miten hidas ja kunnianhimoton Suomi on tässäkin asiassa.

15 tykkäystä

Kyllähän nyt ensin seuraavat 10 vuotta rahdataan muualta Euroopasta kaikki vanhat kaasuautot Suomeen, kun siellä autokanta uusiutuu sähköön ja vetyyn.

Kaksikymmentä vuotta sitten ajelin Virossa kaasutaksilla ja ihmettelin miksi näitä ei Suomessa näy. Nyt ymmärrän:

9 tykkäystä

Poistuu joo, muista länsimaista. Suomessa kurvaillaan vanhan maailman mömmöillä vielä kymmeniä vuosia. Vety tulee kymmenen vuotta myöhässä, ja silloinkin vain harvojen ulottuville. Sähköautoilun nykyiset keskinkertaiset (vrt. toimiva systeemi Norja) insentiivit vaihtunevat “väliaikaisiin” kohdennettuihin veroihin ennen kuin autokanta edes merkittyvästi vaihtuu uusiutuvien suuntaan. Hyvätuloisia, eli niitä jotka voivat näitä uusia autoja ostaa, voi, ja pitääkin AINA verottaa mahdollisimman paljon.

6 tykkäystä

Kiinassa vähän eri meininki:

4 tykkäystä
2 tykkäystä

http://www.bequoted.com/beQPress/P_PressreleasesRecord.asp?Id=32085

" Cell Impact receives SEK 42 million order from Plug Power for new production line and flow plates
Cell Impact AB** (Nasdaq **First North GM: CI B) has received an order worth SEK 42 million from world-leading fuel cell supplier Plug Power Inc for a Cell Impact Forming™ production line and flow plates for delivery during 2021.

Edit: Laitetaan tämä tuolta Nesteen ketjustakin.

12 tykkäystä

‘’
Cell Impact AB (Nasdaq First North GM: CI B) har fått en order till ett värde av 42 miljoner SEK från den världsledande bränslecellsleverantören Plug Power Inc på en Cell Impact Forming™ produktionslinje och flödesplattor för leverans 2021.

Produktionslinjen kommer att installeras på Plug Powers Innovation Center i Rochester, New York. Både Plug Powers Innovation Center och Cell Impacts produktionsanläggning i Karlskoga kommer att producera och förse Plug Power med flödesplattor för bränsleceller. Den här dubbla produktionstrukturen syftar till att minska risken i försörjningskedjan genom att implementera flera produktionsställen för flödesplattor.

  • Vi är mycket stolta och glada över att ha fått detta erkännande och att få leverera Cell Impact Forming™ till Plug Power. Under årens lopp har vårt samarbete med Plug Power varit en inspirationskälla för Cell Impact och vi är mycket tacksamma över att ha möjlighet att växa med en världsledande leverantör inom bränslecellindustrin, säger Pär Teike, Cell Impacts vd.

  • Jag är glad över hur det starka samarbetet mellan Cell Impacts och Plug Powers team utvecklats. Vi ser fram emot att utöka och fortsätta vårt utmärkta samarbete med den här nya produktionslinjen, säger Rick Mason, VP Operations på Plug Power.‘’

Tää taisi nyt olla lopullinen vahvistus sille, että CI on vahvasti mukana Plugin kasvussa. Ja jos Plugi valitsee CIn virtauslevyt, ne varmaan kelpaavat Aasian asiakkaillekin. Hieno uutinen.

Edit: Tämä on tosiaan sellainen asia, mitä olen spekuloinut sen vajaat pari vuotta, kun olen CIn kyydissä ollut. Tämähän on parasta, mitä CIn kohdalla voi tapahtua ja veikkaankin, että tästä lähtee latu aukeamaan pidemmäksi aikaa. Oli helppo päätös tehdä ns ‘‘viimeinen’’ lisäys.

12 tykkäystä

Liippaako tämä miten tuota Impact Coating firmaa myös, kun ovat käsittääkseni kulkeneet jota kuinkin käsikädessä tuon Cell Impactin kanssa?
Pinnoittaako se mahdolliset noi kennot, no voin olla väärillä jäljillä, joskus vaan muistan lukeneeni jostain siitä.

1 tykkäys

Tahnaa tankkiin.

6 tykkäystä

Cell impactiin liittyvää uutta analyysiä

4 tykkäystä
13 tykkäystä

Itse valitsin näistä aikoinaan CIn omaan salkkuuni. Ajattelin siinä olevan hyvin merkittävän kilpailuedun ja valtavan markkinanan, jos virtauslevyjen materiaali/valmistuskustannus saadaan tuolla patentoidulla teknologialla riittävän alas. Ja nyt näyttääkin siltä, että esim Plugi tekee itse MEAt ja luottaa virtauslevyissä CIn teknologiaan. Sehän kertoo siitä, että CI on tosiaan onnistunut tuotekehityksessään.

Mutta tuohon kysymykseesi en osaa vastata, kun en tiedä millainen pinnoite levyihin tulee ja kenen toimesta - vai tuleeko pinnoitetta lainkaan. Coatingsia en ole seurannut mutta sen omistajat varmaan osaavat vastata tähän osaltaan.

4 tykkäystä

Ideol is a global leader and pure player in floating foundations for offshore wind and has been engineering and accompanying floating offshore wind projects from conception to installation.

Tällainen aloittaa Norjan pörssissä 18.3. Aion tehdä tällä pikavoittoja - samalla tavalla, kun aioin tehdä pikavoittoja Aker Clean Hydrogenillä.

5 tykkäystä

Kyllä meidän täytyy antaa vähän orapihlajapiiskaa itsellemme sitten, kun saamme tiedon uusimmista energia-alan käänteistä Iltalehdestä :wink:

Jos haluaa lukea tuosta tahnasta vähän enemmän, kannattaa selata reilu kuukausi taaksepäin (9.2.2021) ja klikkailla auki @Meri ja @sillinkutoja linkit aiheesta.

6 tykkäystä

Tä? Eiköse vetybuumi ja hype mennyt jo ohi, eiku… Eikäkö nytkö ne vasta alkaa kilpailemaan vetyenergiamarkkinoista…?(toim.huom.kirjoitettu sarkastisesti)

“Hydrogen is one key to solving climate change and the global economy’s neverending need for energy, but questions remain: Which country (or countries) will own the hydrogen energy market? Which industries will be its biggest beneficiaries? Who will emerge as its biggest hero? We may not know those answers for years to come, but one thing seems certain: Hydrogen is here to stay.”

3 tykkäystä

Autoilijat ovat olleet halllituksien lypsylehmiä jo vuosikymmeniä. Vaikka Elon Musk lahjoittaisi huomenna jokaiselle suomalaiselle Teslan, on turha toivoa, etteikö valtio keksisi jotain nerokasta keinoa, jolla saada se polttomoottoriautojen tuottama 8 miljardin euron vuotuiset verotulot valtiolle.

Suomen innovaatiokyky on kohdistuu verotukseen ja siihen, että kuinka paljon tavallista pulliaista voi verottaa. Ehdotan jo ennakkoon verovirastolle vuosien 2021-2040 väliselle ajalle vuoden innovaatio palkintoa.

Vety todellakin voi mullistaa maailman, samalla tavalla kuin aikoinaan rautatiet tai internet. Sijoittajat eivät kuitenkaan rautatieyhtiöillä tai internet-yhtiöillä rikastuneet.

7 tykkäystä

Off topic, mutta aika kova väite.

Edit. Railway mania?

Ainakin tuossa sanotaan, että monet myivät itsensä halvalla isommille firmoille, eivät kaikki konkkaan menneet toki.
Edit 2 (kohta lopetan)

11 tykkäystä

99,9% kyseisten alojen firmoista meni konkkaan. Toki me kaikki huippusijoittajat tietenkin osataan valita ne tulevaisuuden supervoittajat tuosta 0,1% joukosta, emmekä niistä häviäjistä.

Keskimäärin siis sijoittajat hävisivät rahansa rautateihin ja internet-yhtiöihin sijoittaessaan.

3 tykkäystä

Nyt on kyllä pakko kysyä tuosta prosentista, mistä löytyisi tuolle lähdettä?

5 tykkäystä

Olen itse ajanut biokaasulla kohta kolme vuotta, noin 60-80tkm.
Kaikki autot on tulleet Ruotsista josta isot toimijat SAKA, Kamux esimerkiksi tuovat rekkalasteittain kaasuautoja Suomeen.
Ilmeisesti Ruotsin kaasun hinnan nousu on ollut syynä kaasu autojen halpenemiselle Ruotsin puolella.
Omat kokemukset kaasusta ovat hyviä, nopea tankata, edullinen polttoaine.
Jakeluverkko tosin Mikkelin jälkeen pohjoiseen sekä Pohjois-Karjalaan todella olematon.

Itse luulen että kaasuautot eivät häviä kokonaan 5v sisällä, SEAT ja Skoda myyvät uusia kaasuautoja sekä Gasum panostaa jakeluverkostoon muiden toimijoiden lisäksi. En usko että tuon kokoinen toimija investoisi jakelu verkkoa jos loppu on lähellä.

Biokaasu liikenteen polttoaineena verrattuna bensiiniin on hyvä, käsittääkseni suuri osa biokaasusta tuotetaan lannasta, jätteistä ja ruuan tähteistä.

Gasum tuki aikaisemmin Suomeen rekisteröityjä uusia autoja/käytettyjä rekisteröintejä sopimuksilla joissa biokaasun hinta oli kohtalaisen edullinen.
Sääli jos päättäjät eivät näe tuota biokaasun mahdollisuutta vähentää liikenteen päästöjä, sehän heidän tavoite oli. Tuo ei kuitenkaan ole koko maailman pelastus mutta tuskin yhtä ainoaa polttoainetta/sähköä tulee olemaan markkinoilla.

Vedyssä on omat hyvät ja huonot puolensa, itse uskon sen ajavan asiansa hyvin vaikka Suomi on armottomasti jäljessä kehityksessä niinkuin se oli kaasuautojenkin kanssa.
Raskaan liikenteen polttoaineena tuo biokaasu sekä vety tuntuu toimivan kohtalaisen hyvin, siedettävät toimintamatkat ja tankkaus on nopeaa.
Kymenlaaksossa usein törmää kaasuasemilla biokaasulla kulkeviin jäteautoihin joka on hyvä suunta eteenpäin, 10v myöhässä.

Yhteenveto, Suomi on hidas ja muita perässä näissä, sähköä yritetään ajaa liikenteen polttoaineena läpi hinnalla millä hyvänsä, vaikka raskaassa liikenteessä se ei toimi Suomessa, ainakaan vielä.
Eri polttoaineita on pakko olla että yhteiskunta pyörii jos sähköautojen kehitys ei mene niin suurella harppauksella eteenpäin että joka ikinen kulkuneuvo voi kulkea sillä, lataus on nopeaa ja sähköä on verkossa myös talvipakkasilla riittävästi.

Sen enempää kommentoimasta, autokanta ei tule uusiutumaan nopeasti jos polttoaineen hintoja/verotusta korotetaan tätä tahtia.
Lisäksi vielä erilaiset lisäverot, joita myös kaasuautossa on rokottavat näitä biokaasuilijoita entisestään. Ajoneuvovero + polttoainevero ~400€ vuodessa. Ainoastaan Dieselin polttoainevero on kalliimpi täällä.

5 tykkäystä