Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

https://newsweb.oslobors.no/message/539432

Everfuel is starting construction of Europe’s largest electrolyzer. Building permits are received and sod-turning ceremony takes place 18 August

6 tykkäystä

The innovative new vehicle is the result of 18 months of development by a consortium consisting of Scania, truck bodybuilder JOAB, fuel cell developer Powercell Sweden and the waste and recycling company Renova, which is owned by ten municipalities in western Sweden

7 tykkäystä

Loop Energyllä tekeminen etenee:

https://investors.loopenergy.com/news/news-details/2021/Loop-Energy-Reports-Q2-Revenues-in-Excess-of-1M/default.aspx

Pari poimintaa:

  • The Company’s inbound business development queries have greatly increased to broaden its customer base in core mobility markets. Loop is seeing a widening of fuel cell applications into more stationary, portable and new charging applications resulting in a total 24-month backlog of over $37.9M.
  • Loop Energy recently completed the shipment, installation, and successful deployment of 10 fuel cell electric buses in Nanjing, China, with Skywell. The buses have performed extremely well in the field and they have amassed a total of over 100,000 km thus far in less than 3 months on the road and an uptime fuel cell availably of 95%. It is the second phase of a multi-year project to deploy 300 fuel cell vehicles in Nanjing as part of an MOU signed in January of 2020 between the Lishui Economic Development Zone and InPower Renewables, Loop’s joint venture manufacturing partner in China.
  • Loop’s engineering team is continuing with the design of its next generation 120 kW single row stack for use in the 250 kW Class 8 and heavy duty truck markets. The initial stack design and testing is expected to be completed by the end of 2021 with the 250 kW fuel cell module available for customers in 2022.

Firman touhuista jäänyt hyvä kuva, johto vaikuttaa osaavalta ja kokeneelta sekä tuotteen pitäisi olla sieltä parhaasta päästä. Omistan vähän ja ei ole vielä kiire lisäillä, mutta ehdottomasti seuraan asioiden kehittymistä syksyllä ja Q3:sta.

Redditistä näköjään löytyy tarkempaa syynäystä:
https://www.reddit.com/r/LOOPEnergy/comments/mk3j7p/starter_pack_on_loopenergy_tsxlpen/

6 tykkäystä

Hienoa, että etenee. Itselläni on salkussa Cumminssia, joka sijoittanut rahaa Loopiin. Saa nähdä, ostavatko joskus poiskin. En ole heidän sijoitustaan tältä osin tarkemmin tutkinut…

https://www.argusmedia.com/en/news/2243264-rotterdam-port-confident-on-hydrogen-pipeline?amp=1&__twitter_impression=true

3 tykkäystä

Hyzon-ketjussa oli juttua tuosta blue hydrogen vs natural gas -tutkimuksesta, joka on hyvää mähinää aiheuttanut twitterin puolella. Oikea ketju lienee kuitenkin tämä.

Tämä on varmaan se tärkein syy, miksi en itse ole täysin sinistä vetyä vastaan. Kukaan tuskin väittää, että sininen vety on mikään valtava ilmastoteko. Sen sijaan: Jotta vihreälle vedylle on riittävät markkinat, kun sitä vihdoin saadaan suuria volyymejä tuotettua, on varmasti hyvä, että sininen (toki mieluumin pinkki) vety on tehnyt tätä työtä ja luonut lisääntyvää kysyntää vedylle. Tuon twiittiketjun kirjoittajan arvio on, että vasta 2040-luvulla meillä on riittävästi uusiutuvia kattamaan sekä sähkön lisääntyvä tarve, että vihreän vedyn tuotanto.

4 tykkäystä

Sininenkin vety on lokaaleille päästöille todella iso etu. Pakopiipusta kun lorisee vain vesi eikä pienhiukkaset ja muut.

4 tykkäystä

https://www.axios.com/green-hydrogen-costs-renewable-09ca9ff0-16bf-4684-aba0-fc40cf1fb94c.html

A new analysis by the ICF Climate Center, shared exclusively with Axios, shows that the cost of zero-carbon, green hydrogen could reach parity with more greenhouse-gas intensive ways of making the gas in as little as the next decade.

In 2020, green hydrogen produced using solar power and electrolysis had a production cost of about $3/kg. The overall cost of hydrogen in 2020 came out to about $1.60/kg in curtailed energy and electrolysis scenarios. Our model estimates that blue hydrogen costs about $1.30/kg and that gray hydrogen produced via steam methane reform will cost roughly $0.70/kg in 2020.
While blue hydrogen is currently the least expensive option for low-carbon hydrogen production, our analysis demonstrates that green hydrogen may become cost-competitive with blue hydrogen within the decade, depending on the availability of curtailed or inexpensive renewable energy.

4 tykkäystä

Ja globaalien päästöjen kannalta on paljon kiinni carbon capturen ja kaasun vuodon tasosta. Närää twitterissä aiheutti ilmeisesti se, että Jacobson et al. ovat tutkimuksessa olettaneet, että CC:n taso jää noin 80 prosenttiin ja maakaasusta 3,5% tms. päätyy vuotoina eri kaasun käsittelyn vaiheissa ilmakehään.

Mitenkähän on, onko perusteltua odottaa, että CC:n tasoa saadaan jatkossa parannettua ja vuotoja pienennettyä? Onko esimerkiksi maakaasun hiili helpompi ottaa talteen vetyprosessista kuin poltosta? Ja mikä mahtaa olla todellinen vuotojen taso maakaasun tuotannossa esimerkiksi tuolla itänaapurissa? Itselläni ei ole tietoa, mutta twitterin keskusteluiden perusteella eri leirejä on tiedepiireissä asian suhteen.

1 tykkäys

Eiköhän tuonkin artikkelin tarkoitus ollut vain hämmentää. Ihmiset kun ei erota sinistä vetyä vihreästä, niin siksi on helppo hämmentää pientä mieltä. Vihreä vety on se juttu (tuettuna pinkillä) kun co2 päästöjä ajetaan alas.

Abu ja miljardi muuta Intialaista panostaa vihreään vetyyn:
Independence Day: PM Modi announces National Hydrogen Mission (livemint.com)

" Stressing on the need for energy independence, Modi while announcing the mission said the plan involves India becoming a global hub for green hydrogen production and exports"

“Mass deployment of renewable energy in India helped us to produce electricity cheaper than any other sources of energy, similar deployment of green hydrogen at the lowest cost will help us in cost leadership position not only to meet our green hydrogen and ammonia demand internally, we can also become a major exporter of Green Hydrogen and Green ammonia to worldwide. This initiative on green hydrogen can help us to build an ecosystem of a 2-3 trillion dollar industry in the next 20-25 years," said Manoj K. Upadhyay, founder and chairman, ACME Group in a statement."

“The government plans to implement the Green Hydrogen Consumption Obligation (GHCO) in fertilizer production and petroleum refining, similar to what was done with renewable purchase obligations (RPO). RPOs require electricity distribution companies to buy a fixed amount of renewable energy to cut reliance on fossil fuels. India’s total hydrogen demand is expected to touch 11.7 million tonnes (mt) by 2029-30 from the current 6.7 mt.”

“With the current cost of green hydrogen produced by electrolysis estimated at around ₹350 per kg, the plan is to more than halve it to ₹160 per kg by 2029-30.”

3 tykkäystä

NewsWeb St1 mukana tässä

“The energy company St1 Nordic Oy and the Norwegian clean energy company Horisont Energi AS announced today the signing of a memorandum of understanding for the joint development of a green ammonia project in Finnmark, Northern Norway. The target of the partnership is to produce green ammonia from a wide variety of renewable energy products for transport and industry.
St1 and Horisont Energi will conduct pre-studies for the potential of green ammonia production in Finnmark based upon electrolysis using wind power, hydrogen from various green feedstocks, and in addition explore the use of several new and alternative technologies in green ammonia production. The partners will also explore the whole value chain for negative emissions – from carbon capture to final storage – to create carbon removal credits (CRCs) for commercialisation and to contribute to the development of related legislation.”

6 tykkäystä

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/08/16/2280806/0/en/Green-ammonia-from-HEGRA-to-secure-Norwegian-competitiveness.html

Aker, Yara and Statkraft have established HEGRA with the ambition of creating new industry in Norway that provides a competitive advantage in a growing global hydrogen economy, establishes green jobs for the future and forms the basis for a future Norwegian export industry

6 tykkäystä

@MoneyWalker @Samsam2

Pohditaan pikkaisen noita tulevaisuuden henkilöautomarkkinoita, jos sopii?

Tämä kuva löytyy täältä:

Kyseessä on jenkkien energiaviraston tekemä tutkimus. Jos tarkastellaan hiukan tätä tutkimuksen tulosta porukalla. Tarkastelun kohteena on kokonaiskulut vuonna 2025 SUV -kategoriassa. Suvit on kuuminta kuumaa automarkkinoilla ja nämä on niitä isoimpia myyntimalleja eli tärkeä kategoria.

Tuloksia kun tarkastellaan niin löytyy ehkä kolme oleellista pointtia.

  1. HEVin kova suoritus. Tämä on varmasti yksi syy Toyotan tämän hetkiseen kovaan suoritukseen automarkkinoilla. Niillä on tarjota voimalinjoja joka sopii sekä tähän hetkeen että tulevaisuuteen. Sähköistyksen voittajia.

  2. BEVi on kaikkein kallein. Ja tämä on ongelma myyntimäärien jatkuvalle kasvulle.

  3. FCEV:t lyö bevit ja lyö myös PHEVit. Tämä on iso juttu polttokennoautojen kannalta, sillä kustannukset eivät saa karata liian korkeiksi. FCEV:t tarjoavat ICE-mäisiä ominaisuuksia PHEV:ejä matalammalla kustannustasolla ja se saattaa oikeasti puhutella isoa osaa ostajista.

Nyt jokainen tekee tietysti omat johtopäätöksensä, mutta itse epäilen että BEV-markkinat on tulevaisuudessa pienemmät mitä aiemmin on mainostettu. Kustannuksilla on niin iso merkitys. Epäilen että ei ole realistista myydä yhden autovalmistajan 10 miljoonaa autoa per vuosi, jos voimalinjoja on vain yksi(BEV). Pelkillä BEV-valmistajilla on rajatut markkinat. Tämä on varmaan syytä ottaa huomioon sijoittamisessa.

FCEV:t ovat tosiaan tulossa henkilöautopuolellekkin, ja ne on tietyissä kategorioissa varmasti se kilpailukykyisin vaihtoehto. Markkinoille tulo tapahtuu hitaasti mutta varmasti. Näistä valmistajista ei ehkä löydy sitten sellaista sijoituslappua, koska näyttäisi ainakin alkuvaiheessa ha-puolen FCEV:t tulevan suoraan legacy-valmistajilta.

Mitenkä te näette asian?

7 tykkäystä

Diversiteetti. Kuluttajat haluvat erilaisia autoja. Osittain tämä on ehkä autoteollisuuden luomaa käytöstä. Sama ilmiö pätee myös vaatteisiin (muotiin). Kuluttajat myös kyllästyvät nopeasti. Tämän vuoksi pidän hyvin epätodennäköisenä, että yksittäinen automalli saisi yli 13% markkinaosuutta. Suurin piirtein tuohon pääsisi myymällä 10 miljoonaa autoa vuodessa (kokonaismyynti 75 miljoonaa autoa vuonna 2019). Esimerkiksi Suomen myydyin malli vuonna 2020 oli Toyota Corolla 5,59% osuudella. Sitä ostetaan, koska maine on erinomainen ja hinta on kukkarolle sopiva. Silti ei kaikille kelpaa, koska halutaan erilaista.

Noihin tutkimuksiin suhtauden hyvin varauksella, koska verotus vaikuttaa paljon ja sitä on helppo muuttaa. Voimalinjoissa ilmastotoimet ratkaisevat pelin. Suurille kuluttajamassoille hinta on lopulta tärkeintä. Verotuksella voidaan ohjata autojen myyntihinnat ilmaston kannalta “parhaaseen” suuntaan. Tätäkään ei tapahdu ikissa maissa eikä varsinkaa samaan tahtiin. Nyt länsimaissa ja Kiinassa trendi on selvästi BEV ja PHEV. Onko tämä ilmaston kannalta parasta. En tosiaan tiedä.

En usko henkilöautopuolella vedyn saavuttavan mitään merkittävää (>1%) markkinaosuutta tällä vuosikymmenellä.

BEV ja PHEV on mielestäni se kuuma alue edelleen. Autovalmistajiin en kuitenkaan enää sijoita. Teslaa oli vuosia ja sen tilaisuus oli ja meni. Mielestäni mokasivat tarjoamalla liian vähän mallivaihtoehtoja (neljä). Myöhäistä paikata. VW-konsernilla malleja on jo kymmeniä.

Sijoittajana näen parhaan momentumin akkumineraaleissa. Niitä tarvitsevat kaikki autot (paitsi ISE). Kyllähän mineraaleja maassa on, mutta nykyinen kaivososysteemi ei pysty vastaamaan kysyntään. Hinnat nousevat ja sopivan palan halitseva yritys on voittaja tällä vuosikymmenellä.

8 tykkäystä

Viimein Romeo Powerin osari. Eihän tämä hyvältä näytä. Huomenna tulee vielä lisää kurssi alas.

1 tykkäys

Olen samoilla linjoilla @MoneyWalker in kanssa. En näe, että FCEV:lla olisi mahdollisuuksia saada merkittävää markkinaosuutta tällä vuosikymmennellä henkilöautoissa. Ihan jo pelkän infrastruktuurin takia. Latausasemia on erittäin niukasti henkilöautojen tarpeisiin. Samaa ongelmaa ei kuitenkaan ole raskaassa liikenteessä, sillä latausasemia ei tarvitse olla yhtä tiheästi.

Tässä avattu syitä, miksi VW on päätynyt BEViin:

Tähän kuvaan olen törmännyt useaan otteeseen:

Henkilöautoissa BEVit ovat huomattavasti tehokkaampia kuin FCEVit.

Tämän myötä oma arvaukseni on, että BEV tulee olemaan ainakin kuluvana vuosikymmenenä kova juttu henkilöautoissa, sillä monet suuret toimijat ovat ilmoittaneet jatkossa panostavansa sähköautojen kehittämiseen ja lyövät siihen paljon rahaa kiinni. Vety taas tulee tulevaisuudessa valloittamaan enemmän raskasta liikennettä, sillä se soveltuu pitempien matkojen ajamiseen mm. nopeamman tankkaamisen ja pidemmän rangen takia.

4 tykkäystä

Oho, aika rohkeaa!
Jos olisi tämän veikannut 5-10 vuotta sitten, niin tuolla veikkauksella olisi saanut paremmat kertoimet kuin nyt aikana, jolloin latausinfrakin on jo puolitiessä ja vähintään puolet suurista henkilöautovalmistajista on jo ilmittanut siirryvänsä HEV/PHEV/BEV valmistuksiin.

Nyt voi sitten siirtyä arvaamaan onko kasvisperäinen ruoka ottamassa alaa elintarviketeollisuudessa :shushing_face:

3 tykkäystä

hydrogen economy set to support over 9,000 UK jobs and unlock £4 billion investment by 2030

7 tykkäystä

@NEA tyylikästä lainata vain puolet kappaleesta.:wink: Mestarille tiedoksi, tästä keskustelu lähti liikkeelle Hyzon feedissa.

1 tykkäys

Varsinkin tämä kuulostaa mielenkiitoiselta muiden lisäksi:

“Homes and public buildings: Making our homes, schools and hospitals greener, warmer and more energy efficient, whilst creating 50,000 jobs by 2030, and a target to install 600,000 heat pumps every year by 2028.”

Olisi suotavaa myös täällä suomessa…

2 tykkäystä