Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Gevo tekee lentopolttoainetta Chevronille maissista (joskus)

6 tykkäystä
1 tykkäys

Samat jampat pumppaa tätä kuin Gevoakin.

2 tykkäystä

Tässä ihmetellytkin, että mikä ihme SFC:tä nostaa

5 tykkäystä

Parastahan tuossa ilmoituksessa oli se, että vanha asiakas tilasi moninkertaisen määrän lisää SFC:n tuotteita:

We are very grateful to LVT for the order and are pleased that we were once again able to convince them with our EFOY products. Already in May this year, LVT ordered more than 100 units for their clean rapid deployment trailers. The current follow-up order is a milestone and at the same time a breakthrough for our technology in the USA. For us, the replacement of conventional diesel generators opens up a large market with high growth dynamics, which we will develop with our green power plants," says Dr Peter Podesser, CEO of SFC Energy AG.

Laitetaan tänne myös toinen pari päivää sitten tullut SFC:n tiedote:

https://www.sfc.com/en/sfc-energy-signs-mou-with-indian-companies-bel-and-fctec-partners-looking-at-exclusive-co-operation-to-address-emerging-demand-for-sustainable-energy-supply-in-india-through-hydrogen-and-fue/

The MoU sets the frame for current and future co-operation between the three companies. The partners are looking at addressing the rapidly developing market for low-emission, off-grid power supply for Indian homeland security, civil protection, defence, and a range of additional applications. The MoU aims at combining BEL’s engineering and large-scale production strengths with SFC´s outstanding fuel cell expertise and FCTec‘s system integration and installation know-how. The partner network is targeting local sales of EUR 50 – 100 million by 2025.

6 tykkäystä
8 tykkäystä
5 tykkäystä

Suuria panostuksia Gatesilta vetyyn ja muihin puhtaisiin teknologioihin

11 tykkäystä

Katselin tuossa viimeviikkoista First Element -konferenssia, ja tutustuin ensimmäistä kertaa paremmin FuelCellin teknologiaan heidän esityksestään. Esityksen perusteellahan tuo heidän kehittämänsä teknologia on esimerkiksi ydinvoimalan yhteydessä ylivertainen normaaliin elektrolyyserijärjestelmään. Ydinvoimalan tuottamaa lämpöä voidaan hyödyntää hyötysuhteen buustaamiseen, low capex, ja mitä kaikkea.

Onko vastaavaa teknologiaa muilla kehitteillä?

2 tykkäystä

https://www.bloomenergy.com/news/bloom-energy-and-idaho-national-laboratory-to-generate-hydrogen-powered-by-nuclear-energy/

Ainakin bloomilla

5 tykkäystä
14 tykkäystä

:open_mouth:

16 tykkäystä
8 tykkäystä

Juttua aiheesta

6 tykkäystä

Energian varastoiminen sulaan suolaan. Norjan pörssiin hiljattain listatun Kyoto Groupin kehittämä energian varastointimuoto, jota tavoitellaan kaupallistettavaksi ja tuotantoon.

Ruotsissa tehdyn laskelman mukaan Kyoton osakkeen suhteellinen hinta olisi vain 1/20 osa verrattuna Azelioon, joka kaupallistamassa saman suuntaista toimintaa.

Jollakulla käsitystä suolavarastoinnista ja Kyoto Groupin liiketoiminnan ja osakkeen näkymistä?

2 tykkäystä

Ei ole sen enempää tästä aiheesta, mutta muistaakseni Ruotsalainen SaltX puuhailee samanlaisen teknologian kanssa

2 tykkäystä

https://www.rechargenews.com/energy-transition/samsung-hyundai-and-other-chaebols-join-forces-in-37bn-korean-hydrogen-pact/2-1-1066777

"Eleven of South Korea’s influential conglomerates, or chaebol — including Samsung and Hyundai — have banded together with the aim of turning the country into a major force in the global hydrogen economy, while promising to invest a combined 43.4trn won ($37.3bn) in the sector by 2030.

It is a rare act of co-operation for the chaebol — namely Samsung, Hyundai Motor Group, Hyundai Heavy Industries, SK, Lotte, Posco, Hanwha, GS, Doosan, Hyosung and Isu — which, together with four medium-sized Korean companies, have formed a council called the Korea H2 Business Summit."

7 tykkäystä

‘Efficiency is not the only value driver for a working energy system, you’ve got to look at resilience – is the energy always there when we need it? We’ve got to look at consumer behaviour and needs – the cost of disruption of getting everybody to install an electric solution over hydrogen. Is it worth it and does it get us [to net zero] at the pace we need?’ asks Angela Needle, director of strategy at gas network provider Cadent, which led the project.
Hydrogen, she adds, ‘would knock the top off peak demand’ and provide seasonal energy storage, or back-up on windless days. Last week the UK had to fire up one of its remaining coal power stations owing to a lack of wind.

7 tykkäystä

Tänään sain kyllä itse jälleen vahvistusta sille, että tämänhetkinen energiamurros ei ole samankaltainen kuin mitä lähihistoriassa esim. 2005-2010 liepeillä on koettu. Tällä kertaa vaikuttaa tulleen lopullinen niitti fossiilisille ja vettä lykätään kiukaille sellaista vauhtia, että yhteiskunnat ei meinaa pysyä lauteilla.

Joudun toteamaan sellaisella palstahuutelulla näitä asioita, sillä salassapitovelvollisuudet ym. tulisivat vastaan, mutta esimerkiksi Suomen suurimmissa kaupungeissakin alkaa olla sellainen kuhina eri ratkaisuissa, että oikeasti alkaa hirvittämään.

Eräskin Suomen suurimpia kaupunkeja suunnittelee sellaista määrää lämmön tuotannon muutosratkaisuja, että esimerkiksi paikalliset siirtoverkkoyhteydet eivät yksinkertaisesti riitä sellaisenaan takaamaan ratkaisuihin muunnettavaa energiaa. Lisäksi kaikki aiemmat suunnitelmat vaikuttaa jäävän alimitoitetuiksi ja niitä on alettava tarkastelamaan uusksi. Ja nämä kyseiset suunnitelmat oli jo valmiiksi optimistisen laajat…

Eräs tälläkin palstalla monen salkusta löytyvä energiayhtiö on herännyt myös laajasti (positiivinen asia) ja on erittäin aktiivinen Suomessa tällä rintamalla ja on ollut hienoa huomata kuinka isoksi yhtiöksi ketteryyttä silti löytyy. Tosin tämä ketteryys kyllä saa hyvin painetta päättäjien johdosta, tuskin muutoin vauhti tai muutoksenhalu olisi ihan näin reipasta.

Kysymys kuuluu, jos tällä kertaa (kun?) kaikki on toisin, niin voiko vauhti olla liian suuri? Voiko kaikki alan parissakin työskentelevät olla väärässä? Näihin vastaaminen vaatisi melkein kirjan kirjoittamisen… joka saattaa tosin olla tuloillaan :wink:

27 tykkäystä

Joo, ihan varmasti näin! Tämä on itselle ollut jo noin vuoden selviö. Fossiiliset joutuu oikeasti kuikkaan. Samalla oven aukaisulla menee koko liikenne uusiksi, niin maalla, merellä kuin ilmassa. Korona aika oli jollain lailla ratkaiseva tekijä tässä muutoksessa. Olen siis maallikko, mutta tosiaan viime syksynä asioita alkoi tulla julki sellaisella vauhdilla ettei enää tahtonut pysyä mukana. Hyvä juttu että Suomessakin tapahtuu!

Asiasta kukkaruukkuun, tässä on hyvä artikkeli johon on koottu mitä Suomessa tapahtuu vetybisneksen suhteen. Artikkeli on pintapuolinen mutta mukavan laaja-alainen. Ehkäpä sieltä löytyy alustavia vinkkejä myös sijoitusmielessä.

Finland building hydrogen-based economy (goodnewsfinland.com)

8 tykkäystä