Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Tämä on sinänsä vaikeahko arvioida nopean kehityksen vuoksi. Sähkön varastointi on osa isompaa kokonaisuutta, joustolähteiden kanssa, ja se mihin tarkoitukseen esim. sähköakkuvarastoja rakennutetaan määrittää myös kehityspolkua jatkossa. Tällä hetkellä näyttää tällaisten akkuteknologiaan perustuvien sähkövarastojen kysyntä olevan kasvussa ja teknologia melko kypsää. Toisaalta paljon puhuttu mineraalimarkkina voi lyödä jarrua, kuinka nopeasti jos lyö, niin paha sanoa.
Kokonaisuutena määrän arvioidaan kasvavan merkittävästi. Säätövoimaksihan (nopea taajuussäätö) akkuvarastot sopivat erinomaisesti etenkin nopean vasteen tarkoitukseen.

Vesivoiman saralla ei tämän hetken vision mukaan odoteta tapahtuvan merkittäviä asioita tällä vuosikymmenellä, eikä välttämättä seuraavallakaan. Sillä on tärkeä rooli säädettävyyden ja varastointikyvyn ansiosta, mutta muutoksia tuotantomäärissä suuntaan tai toiseen ei ole odotettavissa merkittävissä määrin.

6 tykkäystä
9 tykkäystä

Näyttää Koreassa olevan kova kilpailu päällä nyt että kuka saa sen ”ison” firman maineen, kun Plug ja SK juuri ilmoittivat oman gigafactorynsa rakentamisesta tuonne pari päivää sitten. Lisäksi Hyundai ilmoitti aikeensa tulla trukki, maansiirtokone yms markkinoille. Suuruuden ekonomialla valmistuskustannukset alas.

5 tykkäystä

Kanadassa kehittelevät tapaa varastoida vetyä magnesium- pohjaiseen metalliseokseen.
En ole ihan varma pääseekö tuohon jopa kyytiin SNC Lavalinin kautta (SNC). Toki ovat suht alkuvaiheessa, eikä kaupallistamisesta ole vielä puhettakaan

3 tykkäystä

The Mirai achieved an unprecedented 845 miles driven on a single, five-minute complete fill of hydrogen during a roundtrip tour of Southern California as it set the record.

By the end of the trip, the Mirai consumed a total of 5.65kg of hydrogen and passed a total of 12 hydrogen stations along the drive routes without refueling. The Mirai was driven mainly during rush hour traffic in temperatures between 65 to 83 degrees Fahrenheit. It emitted zero pounds of CO2, where a standard internal combustion engine vehicle would have emitted about 664 lbs. of CO2 over the same distance.

21 tykkäystä

Nel, Dynacert (!!!) ja Plugi samassa artikkelissa

7 tykkäystä

Hei jos tulee tallenne vastaan Hydrogen Online Conferencista niin laittakee tänne. Itse en vielä löytänyt.

Yksi uusi vetyyn liittyvä kehityshanke Suomessa.

7 tykkäystä

Kotimaisiksi hankkeet saa ostamalla kyseiset yhtiöt. :stuck_out_tongue:

Hyöty-haitta mielessä näitä “ulkomaalaisten” rakentamia tuulivoimaloita en näe niin ikäviksi kuin kaivoksia, sillä voimaloiden tuottama sähkö myydän ensisijaisesti Suomen markkinoille mikä keskimäärin alentanee sähkön hintaa (lisää toki hintojen heiluntaa ja voi heikentää joidenkin toisten voimaloiden kannattavuutta). Jos tuulivoimaloita ei rakennettaisi ulkomaisella eikä kotimaisella rahalla sähkön hinnannousulle olisi kovaa painetta.

Kaivoshommissa lopputuotetta ei ole samalla tavalla pakko työntää suomen markkinoille. Mahdollisen voimalan elinkaaren päättymisen jälkeen maisemointi ja luonnon ennallistaminen myös huomattavan helppoa vrt. kaivokset.

Ympäristöasiat välkkymisineen, meluineen, linnuille aiheutuvine haittoineen on toki asioita joihin tulee kiinnittää huomiota.

Toivotaan näin, omani taitaa punoittaa enemmän kuin minkään muun omistamini yhtiön osakkeet.

1 tykkäys

Paljon puhuva suoritus.

  • Demonstroi polttokennoautojen valtavan potentiaalin
  • Polttokennoteknologia on jo nyt kehittynyttä ja kypsää
  • Erittäin pieni kulutus laskee ajamisen kustannuksia. Saksan vihreän vedyn hintatasolla tuo 1300+km reissu maksaa 60€ ja jenkkien hintatasolla luokkaa 100USD.
  • Polttokennoautoilla on jo nyt tietyllä tavalla hintaetu vs BEV. Halvimmat EV:t on kyllä BEVejä, mutta niiden ominaisuudet ovat erittäin vaatimattomia. Mirai on keskihintainen EV, mutta kalleimmatkaan BEVit eivät pysty kilpailemaan käyttöominaisuuksissa. Lähitulevaisuudessa tämä tulee myös härmistymään halvempina FCEV autoina jotka tarjoavat lähestulkoon samat ominaisuudet kuin Mirai.
  • Tuo suoritus tehtiin 1.5kwh:n akulla. Valtava kilpailuetu. Akkujen hintatason nousupaine on tosiasia.

Lopuksi on todettava että kuskit olivat ammattilaisia, tuollaiseen suoritukseen ei pysty Pentti+vakkari normaalioloissa. Kuitenkin itse odotan, että tekniikan kehittyessä polttokennoautojen kulutukset painuvat aika lähelle tätä suoritusta ihan normaaliolosuhteissakin.

California’s Foothill Transit orders 20 hydrogen fuel cell-electric buses from NFI subsidiary New Flyer - New Flyer | North America’s Bus Leader

Lisää FC-busseja. Tätä tilausta valmisteltiin huolella ja tiivistetty kustannusvertailu löytyy täältä:

9 tykkäystä

Hienoa että saadaan merkkipaaluja puhtaaseen autoiluun!

Sitä vaan iihmettelen että mikä tässä on niin ihmeellistä? Eikö kyse ole vaan siitä miten paljon sitä vetyä laitetaan kyytiin ja sitten vaan ajetaan? Matka ei ole mikään erityinen, moottoripyöräilijät ajaa noita ns. “rautaperseajoja” jossa 24 tuntiin ajetaan jonkin tuollainen 1000 mailin matka.

kahdeksan ja puolissataa mailia ei demonstriu yhtään mitään mistään potentiaalista, vaan ainoastaan mukana kulkevan energian määrän. Se mikä saattaa jo kiinnostaa, on se että kuinka kauan auto ja sen polttokennosto, paineletkut, tankit ja tankkauksen liittimet kestää kilometrejä ja tankkauksia, onko laite hyvässä kunnossa esimerkiksi 200 000 mailin jälkeen? Tämä on se mihion tulee kiinnittää huomiota!

Pienellä kulutuksella kannattaa muistaa että sillä termillä on harhaanjohdettu jo pitkään fossiilisella puolella. Kyse on aina myös vety- ja sähköautoissa loppupelissä fysiikan laeista miten paljon energiaa vaaditaan tietyn ajoneuvion liikuttamiseen. Polttokennossa tietysti hyötysuhde ja sen parantaminen on mielenkiintoinen asia, epäilen kuitenkin että kun asiaa tarkastellaan kemiallisella/atomi tasolla, niin seinä tulee vastaan jossain vaiheessa, koska ne fysiikan lait.

Paljon puhuva suoritus.

Demonstroi polttokennoautojen valtavan potentiaalin
Polttokennoteknologia on jo nyt kehittynyttä ja kypsää
Erittäin pieni kulutus laskee ajamisen kustannuksia. Saksan vihreän vedyn hintatasolla tuo 1300+km reissu maksaa 60€ ja jenkkien hintatasolla luokkaa 100USD.
Polttokennoautoilla on jo nyt tietyllä tavalla hintaetu vs BEV. Halvimmat EV:t on kyllä BEVejä, mutta niiden ominaisuudet ovat erittäin vaatimattomia. Mirai on keskihintainen EV, mutta kalleimmatkaan BEVit eivät pysty kilpailemaan käyttöominaisuuksissa. Lähitulevaisuudessa tämä tulee myös härmistymään halvempina FCEV autoina jotka tarjoavat lähestulkoon samat ominaisuudet kuin Mirai.
Tuo suoritus tehtiin 1.5kwh:n akulla. Valtava kilpailuetu. Akkujen hintatason nousupaine on tosiasia.

Lopuksi on todettava että kuskit olivat ammattilaisia, tuollaiseen suoritukseen ei pysty Pentti+vakkari normaalioloissa. Kuitenkin itse odotan, että tekniikan kehittyessä polttokennoautojen kulutukset painuvat aika lähelle tätä suoritusta ihan normaaliolosuhteissakin.

Tietoa kuka toimittaa kennot tuonne? @Meri ?

2 tykkäystä

Ballard toimittanut aiemmin

8 tykkäystä

Ballardi on saanut tilauksen.
Prkl, taas myöhässä :rofl:

2 tykkäystä

Ihmeellistä tässä on se, että tankkeihin mahtuu “vain” vähän alle 6 kiloa vetyä. Tarkoittaa sitä, että tuo määrä tankkeja pystytään sijoittamaan perus perheautoon käytännöllisesti. Se on se valtava juttu tässä. Tuo ennätys Mirai on vakio, myynnissä oleva auto. Tärkeätä on myös huomata se, että ei tämä tarkoita pelkästään rautaperseajoja, vaan polttokennoautoilla voi myös vetää esimerkiksi kärryä samalla tavalla kuin ICE-autoilla.

Autojen elinkaari on tietysti merkittävä asia mutta tässäkin polttokennoautot ovat vahvoilla. Ajoneuvoihin asennetut tankit on standardoitu 20v elinkaaren mukaan (elinikä ja tankkauskerrat) ja itse polttokennon elinikä on esim. Mirain tapauksessa 5000 tuntia. Tarkoittaa että esimerkiksi minun ajoprofiililla kilsoja kertyy sinä aikana joku 370 000km. Kaupungissa asuvalla ehkä vähemmän.

Siinä olet oikeassa, että voit latoa niin paljon tankkeja/akkuja autoon kuin haluat, mutta käytännöllisyys kärsii ja hinta karkaa. Kumpikin on huono asia.

Edit: Ballard on kyllä laatuyritys.

9 tykkäystä

Kyllä juuri näin on! Hienoa, että tämänkin uskaltaa joku sanoa ääneen! :+1:t2: :clap:t2:
Teslankin saa kulkemaan vaikka kuinka pitkälle, kun vain lataa sinne akkuun tarpeeksi virtaa! Ei siinä mitään ajotaitoa enää tarvitse :sunglasses:

2 tykkäystä

Käytännön haasteet tulee eteen.

1 tykkäys

Jännä nähdä julkaiseeko Toyota joskus tietoa siitä paljonko esim polttokenno kestää ajoa.
Kun Toyotasta kyse niin lähes poikkeuksetta ovat saaneet laatu tekniikka tehtyä.

Sivutoimena teen autoalan hommia, ensikesänä saatan päästä käsiksi Toyotan huolto ohjelmaan, voisi sieltä joku ruokatunti tulostaa vähän huolto tietoja ulos :shushing_face:

3 tykkäystä

En ole löytänyt muuta tietoa kuin tuo 5 tuhatta tuntia. Sehän ei ole kuitenkaan koko totuus. Mirai (ja Nexo) toimivat samalla periaatteella kuin itselataava hybridi. Eli käytännössä osan ajasta sähkömoottoria syöttää pelkästään akku, joten tällöin polttokenno/moottori pääsee pienemmällä rasituksella. Nykyinen Toyotan HSD-järjestelmä mahdollistaa jopa 50% kaupunkiajosta sähköllä. Eli käytännössä tuohon 5000 tuntiin voipi lisätä xx% lisää käyttötunteja, riippuen vähän ajoprofiilista. Itse laskin tuon 370tkm vain ajan ja oman ajoprofiilin perusteella, en ottanut huomioon pelkän akkuajon vaikutusta. Huoltoväli on Miraissa tiheä. Käytännössä pari suodatinta vaihdetaan ja tarkistellaan tankit, liittimet jne.

Luulen että nyt on Toyotan mielestä saavutettu riittävä luotettavuus ja elinikä, sillä tätä kennoa on alettu tekemään oikeasti sarjatuotannossa. Raskaanliikenteen puolella esim. Hyzon tähtää 20 000 tunnin elinikään. Periaatteessa miltsi pitäisi mennä rikki.

9 tykkäystä

@everlaastia jatkan vielä pienen tovin aiheesta :innocent:

As such, the fuel cell stack in a Toyota Mirai is engineered to last for the lifetime of the car, boasting the same quality, durability and reliability as any other Toyota.

Along with the peace of mind of a 100,000 km warranty, Toyota’s take-back scheme ensures that when the fuel cell stack nears the end of its life it can either be reused in other applications or dealt with safely and responsibly.

Linkin videolla oli että 100tkm tai jatkotakuulla lisää.



Euroopassa muutama käytetty myytävänä 140-150tkm ajettuna. Laitoin kyselyn tuosta 157tkm ajetusta jospa vastaisivat. Aika huonosti Alankomaista vastauksia aikaisemmin tullut englanniksi.

Spritmotorsilla neljä Miraita kulutus seurannassa, yhdellä ajettu 45tkm keskikulutus mainittu 0,76kg mutta laskettu 1,11kg/100.
Pihistelijä vetänyt tasan 0,7kg/100km (245/45-20)
Nettisivujen mukaan tuo ajanut 1800km ja vannoutunut pihistelijä joten tavan tallaaja ei tuohon pääse.
Sivuston suomennos matkakertomuksesta on 2x80lg henkilöä 1,1kg @120. Ilmeisesti tuo 0,72kg on @90km/h.
Lähde: https://www.hypermiler.ch/
Lähde: Verbrauch: Toyota - Mirai - Spritmonitor.de



Sanoisin että kulutus on 0,7-1,1kg. Noissa renkaissa on jo isot vastukset.

Huomio, sprit motors on yksityisten itse ilmoittamat joten luvut voivat huijata kirjoittajien mielialojen mukaan. Tuskin kukaan tosin 40tkm jaksaa ilmoittaa jos tankkauksella väärin.

Kulutuksen mukaan keskiarvo n. 10€/100km koska vety näyttää maksavan 9,5-11€/kg.

Bensa Focus 1l ecoboost Suomessa n. 10,5e/100km (1,75€ X 6l)

Käytetyn Mirain hinnalla saa melkein uuden Focuksen Suomesta. Suomessa vedyn hinta tuskin olisi 10€/kg.
Nel tavoite taisi olla 2,5USD kilo 2025?

Alkaa nuo EU e95 bensan hinnat olla myös korkealla, 1,6e/l Saksassakin joten 6l kulutuksella maksaa 100km 9,6e. Ei ole iso ero enää!

12 tykkäystä