Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Ei nopeella vilkaisulla kovin hyvälle näyttänyt liiketoiminnan luvut mut eipä tässä vaiheessa odotuksetkaan kovia ole. Taitaa laskettelua kuitenkin olla luvassa tänään…

1 tykkäys

Nice to know listaa vetyasemien lukumäärästä maailmalla.

9 tykkäystä

Vähän on matkaa perinteisiin asemiin. Samalla kiinnitti huomiota, että mitä hemmettiä Italia?

3 tykkäystä

Tuommone Special Report julkaisu olis huomenna

1 tykkäys

Viimeisen vuorokauden aikana Kiinassa on julkaistu 2 uutta FCEV henkilöautomallia. Toinen selkeästi prototyyppi. Varsin hyvää vauhtia kasvaa FCEV henkilöautojen mallitto, mutta tärkeämpää tulossa olevien mallien diversiteetti. FCEV ajoneuvojen tarjonta kattaa jokaiselle jotakin jo muutaman vuoden sisällä.

2 tykkäystä

Täältä ladattavissa

1 tykkäys

Jonkinlaisena huomiona se, että Toyota alkaa toimittaa polttokennoja hyvinkin laajalle asiakaskunnalle. Eli yhtiön tavoitteena on siirtyä pelkästä autonvalmistajasta myös polttokennotoimittajaksi. Voisiko vähän verrata Hondaan, joka on maailman suurin moottorivalmistaja. Toyota ei tosin toimita polttomoottoreita vaan polttokennoja.

Toyotan lienee sopiva lappu sellaiselle joka etsii vakaata yhtiötä. :thinking:

6 tykkäystä

Paraikaa meneillään olevassa vihreässä teknologia- ja talousmullistuksessa on kaikki hyödyllisen sijoitushuuman ja -kuplan ainekset – parilla poikkeuksellisella lisätehosteella.
Kunhan kaiken maailman sijoittajat oikein tosissaan alkavat suosia vihreän teknologian sijoituskohteita uusiutuvasta energiasta sähköautoihin ja vastaaviin puhtaiksi miellettyihin keksintöihin, saavat he kyllä sijoitushuuman ja -kuplankin aikaan.

Vaikuttaakin mahdolliselta, että nyt vireillä olevaan vihreään mullistukseen ohjautuu ennen pitkää suurempia rahamääriä kuin yhteenkään teknologiamullistukseen aiemmin – ja että siksi kuplastakin kehkeytyy kaikkien aikojen kokemus.
Mutta jos hyvin käy, jää vihreänkin kuplan puhjettua jäljelle suuri määrä käyttökelpoista ja yleisesti ehkä hyödyllistäkin teknologiaa hyödynnettäväksi ties kuinka pitkäksi ajaksi.

6 tykkäystä

Hyzon ketjulla olleesta videosta @Pinturi n poimimaa tietoa. Daimler trucks erillisenä yhtiönä pörssiin joulukuuhun mennessä? Tästä olis mukava saada lisätietoja jos jollain on?

2 tykkäystä

Niin, se oli aika jännä ratkaisu. Mielenkiinnolla minäkin lukisin enemmän tästä kuviosta.

Tuossa nyt jotain infoa Daimlerin kuvioon

As a result of the realignment of Daimler AG and the planned spin-off of Daimler Truck by the end of this year, the shareholders will hold a 65% stake in the new Daimler Truck Holding AG, which will then be listed on the stock exchange as an independent company. As consideration for the spin-off Daimler shareholders are to receive one additional share in Daimler Truck Holding AG for every two shares they hold in Daimler AG

7 tykkäystä

Hanskat tippui oirooppalaiselta akkuvalmistajalta. Tämä on kyllä hankala bisness. Menee monelta liimatukalta ennusteet parin vuoden päästä uusiksi, koska ennustetut BEVien myyntimäärät ja oikea akkuvalmistuksen kapasiteetti ei kohtaa. Eli ennustetaan sellaisia myyntimääriä mihin akkuvalmistajat eivät pysty vastaamaan. Tässäkin on kupla.

14 tykkäystä

Hmmm, eikös Plug ja JM tehneet joku aika sitten yhteistyösopimuksen, jeps.

Homma vaan paranee, tuossa alla koko juttu tuosta akkuhommasta.

JM is making good progress in its other growth areas, such as in hydrogen technologies, circularity and the decarbonisation of the chemicals value chain. These are attractive opportunities which we will now accelerate with greater focus and investment

:star_struck: :star_struck: :star_struck:

Korjattu oikea linkki….

8 tykkäystä

Hienosti kaivettu! Olen niin paljon keskittynyt Hyzonin osakkeeseen että olen unohtanut aika hyvin noita Plugin yhteistyökumppaneita. En muistanut tätäkään. Kyllä, vety ja siihen liittyvä teknologia on on se juttu. Monet firmat näkevät juurikin vedyssä mahdollisuuden bisneksen tekemiseen.

Itse olen äärioikeistolainen vety-talebani joka uskoo että lähitulevaisuudessa vedyllä liikkuu myös henkilöautot. Koska se käy järkeen.

Parhaat treidilaput kuitenkin löytyvät BEV-puolelta. Ei epäilystäkään että kaikki kolme, Tesla, Lucid ja Rivian on aivan jäätävässä kuplassa. Niiden lapuilla kuitenkin pystyy pelaamaan tällä hetkellä. Jos sellaista haluaa tehdä. Mutta tuhat autoa ja 100mrd mcappi on kupla.

15 tykkäystä

Löytyyhän näitä sijoitusmahdollisuuksia kotimaastakin näihin puhtaan energian hankkeisiin,tähänkin ehtii mukaan,pitkissä kantimissa vain saattaa olla tuotto https://lampinvoima.fi/

1 tykkäys

Avaatko vähän, että miten henkilöautojen kohdalla vety käy järkeen. Minusta se on juuri toisinpäin, eli siinä ei vaan ole mitään järkeä. Itse en haluaisi ostaa autoa jonka polttoaine kustannukset ovat kolme kertaa korkeammat, huoltoväli kolme kertaa tiuhempi, samankokoisessa autossa tilat paljon pienemmät, auto pitää tankkaamista varten ajaa jollekin huoltoasemalle, monimutkaista polttokenno tekniikkaa, vedyn hankala käsiteltävyys jne. Kuinka vetyauton pieni akku kestää jatkuvaa kovaa rasitusta jos epäillään että sähköautojen suuret akutkaan ei kestäisi. Lisäksi pitäisi rakentaa alusta koko järjettömän kallis vedynjakelu infra. Ei mitään järkeä.

4 tykkäystä

Avaisitko hiukan myös omia toteamuksiasi? Ihan vain esimerkkinä Toyota Mirain huoltoväli on sama kuin perinteisellä Toyotan autolla - What is the recommended maintenance schedule for my Mirai?

Eikä tuota infraa tankkaukseen/lataukseen ole kuin bensiinille ja dieselille. Harvalla on Suomessa mahdollisuutta ladata autoaan kotona tai töissä, vielä vähemmän infraa löytyy kun siirrytään Keski-Eurooppaan.

9 tykkäystä

Vastasin Liikenteen voimalinja-ketjuun.

Asiasta kukkaruukkuun:

Ei käynyt selväksi kuka bussit toimittaa, mutta itse epäilen että Wrightbus:
Wrightbus | World’s first hydrogen double decker bus

4 tykkäystä

Norjassa puuhaillaan valtion vety-yhtiötä

"Valtionyhtiö ei ole meille tavoite, vaan väline. Käytämme sitä vain niin kauan kuin se on mielekästä, ympäristöministeri Eide korostaa.

  • Olipa kyseessä uusi yritys tai jo olemassa olevista - voin sanoa, että sekä Equinor että Statkraft ovat mahdollisia ehdokkaita, hän sanoo.

Valtio omistaa 100 prosenttia Statkraftista ja 67 prosenttia Equinorista."

7 tykkäystä

(The Mirai has regular 5,000-mile maintenance intervals just like a traditional vehicle;) eli 8046,72 km huoltoväli. Onko se sinusta nykyaikaisen auton huoltoväli?

37% suomalaisista asuu omakotitaloissa, jolloin heillä on latausinfra valmiina omasta takaa. Rivitaloissa joihin latauspisteet on rakennettavissa helpohkosti asuu noin 13%. Tuo kattaa jo puolet suomalaisista. Uusi energiatehokkuusdirektiivi edellyttää rakentamaan uusiin kerrostaloihin latauspaikkoja ja kyllä niitä vanhoihinkin alkaa tulemaan.

Ajattelitko että vetytankkausasemat ovat kaupunkialueella helpommin järjestettävissä kuin sähkölatauspisteet?

4 tykkäystä