Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Se on juuri näin:

14 tykkäystä

Arise AB (publ) (“Arise”) has entered into an agreement with a fund managed by Foresight Group LLP (“Foresight”), a UK based leading independent infrastructure and private equity investment manager, for the sale of the 277 MW wind farm Kölvallen (the “Project”). Closing occurred today.

The total consideration from the divestment of the Project amounts to approximately EUR 100 million, of which EUR 75 million is fixed and paid on closing, and EUR 25 million is variable consideration payable upon completion of the construction of the Project.

The divestment is expected to have a positive impact on earnings of approximately EUR 90 million in total over the years 2022 to 2025, of which approximately EUR 65 million will be realised at closing. The variable portion of the consideration to be realised is dependent upon how construction of the Project progresses in relation to programme and budget. Furthermore, Arise will manage the construction and, once operational, manage the Project on behalf of Foresight through construction and asset management agreements.

2 tykkäystä

Minä taas olen 100% varma että tuotanto alkaa 2024.

Tuossa vanha uutinen ja sopimus 12.5 hehtaarin tontista.

Tuon uutisen jälkeen tontti on jo raivattu tehtaan rakentamisen aloitusta varten…Eli homma etenee :slightly_smiling_face:
https://www.kokkola-lehti.fi/uutinen/637685

11 tykkäystä

Yritystä alkaa olemaan suomessakin… näitä pilotteja tulee koko ajan lisää. Tuossa yksi esimerkki.

16 tykkäystä

Fuusio-teollisuuden raportti 2022, sisältää mm. yhtiöesittelyt ja kyselyjä

fuusio2

7 tykkäystä

Ehdittomasti myö tämän ketjun kamaa. 200MWn lyyseridiilejä ei ihan mahdottomasti ole maailmalla nähty.

E: @everlaastia alkaako? En nyt äkkiseltään muista ulkoa kun Rotterdamin 200MW(Thyssenkrupp),RWE/Linde ja aikaikkuna taisi olla vasta 2026, Normandian jalostamolla häärää Linde/Siemens/Total ja Siemensin lyyseri(200MW)taisi tuolla olla

6 tykkäystä

Nykyään alkaa olla jo melkein joka viikkoista. Hurjaa on ollut tahti millä projektit ovat kasvaneet.

Edit: Oli mulla vähän värikynää. Mutta huimaa on tahti jolla noita isoja prokkiksia nyt julkaistaan. Ja Nelliltä hyvää suoriutumista.

3 tykkäystä

Alkaa Suomessa tapahtumaan tuulivoiman osalta.

12 tykkäystä

Asiat voisivat olla niin kovin toisin…

5 tykkäystä

Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta läpimurrolta vedyn säilytykseen ja varastointiin liittyen.

11 tykkäystä

Ikävää tosin että ei mainittu mitään varastoinnin volu- tai gravimetrisesta tehokkuudesta tai että paljonko kaasun irroittaminen vaatii energiaa.

1 tykkäys

Mitäköhän toimia mahtaisi pitää sisällään🤔

27 tykkäystä

Eli Saksassa on korkea sähkön hinta. Se johtuu maakaasun saatavuushaasteista. Ihmisillä ei ole varaa ajaa sähköautoilla. Ratkaisu on ajaa vedyllä (jolloin hyväksytään heikompi energiatehokkuus, mutta ei tarvita yhtä paljon sähköä). Mistä vety sitten tehdään? Tällä hetkellä se tehdään maakaasusta höyryreformoinnilla. Tulevaisuudessa vety tehdään kuitenkin vihreästi elektrolyysillä. Vihreä vety vaatii halpaa sähköä, ja huomattavasti enemmän kuin suora sähköistys.

Mutta Saksassa on korkea sähkön hinta. Se johtuu maakaasun saatavuushaasteista. Ihmisillä ei ole varaa ajaa sähköautoilla. Ratkaisu on ajaa vedyllä (jolloin hyväksytään heikompi energiatehokkuus, mutta ei tarvita yhtä paljon sähköä). Mistä vety sitten tehdään? Tällä hetkellä se tehdään maakaasusta höyryreformoinnilla. Tulevaisuudessa vety tehdään kuitenkin vihreästi elektrolyysillä. Vihreä vety vaatii halpaa sähköä, ja huomattavasti enemmän kuin suora sähköistys.

Mutta Saksassa on korkea sähkön hinta.

Hetkinen??

Edit. Kuten tuossa lainaamani pätkän twitterviestissä kommentoidaankin, tämä kaasun hinnasta johtuva korkea sähkön hinta ei ole hyväksi juuri muille kuin aurinkopaneelien valmistajille ja niiden asentajille. Paneelien takaisinmaksuaika lyhenee aika paljon näillä hinnoilla! Ja ai että, mikäs sen parempi kombo kuin omalla tontilla tuotettu energia plus omasta autosta löytyvä varastointipaikka. Kyllä kelpaa!

Ja siihen kylkeen kun sakemannit hankkii vielä maalämmmön/ILP:n ja heivaa sen kaasuboilerin helvettiin sieltä kämpästä, niin johan alkaa Putin olla ilhmeissään.

3 tykkäystä

Niin, kyllä.

All in electricity ideologiassa on muutama haaste, mitkä voi olla ylivoimaisia selättää kun Saksasta puhutaan. Tulevat talvet paljastavat mitkä ratkaisut toimivat ja mitkä eivät. Esimerkiksi sähköllä ajaminen tulee olemaan talvella tod näk perkeleellisen kallista ja kaikkiin taloihin asennettavat ILPU:t taitaa olla mahdoton tehtävä.

Fossiilisten etuhan on ollut se, että niitä voi sekä kuljettaa että varastoida ja energian hinta on siitäkin huolimatta pysynyt järkevänä - jopa halpana. Nyt tarkoitan Saksassa sekä öljyä että maakaasua. Sähkön siirtäminen pitkiä matkoja ei ole ollut eikä tule olemaan taloudellisesti järkevää.

EU ja Saksa yrittää juuri samaa vedyn kanssa. On tehty aiesopimuksia ja vastaavia tunnusteluita niin Australian, lähi-idän kuin Pohjois-Afrikan kanssa - kuten myös EU:n sisäisesti. Eli energiaa kuljetetaan sieltä missä sitä on sinne missä sille on tarvetta -joko ammoniakkina tai vetynä. Pidän sitä varmana että Pohjois-Ruotsista kuljetetaan putkia pitkin vihreää vetyä Saksan kuluttajille. Ja jos me ollaan fiksuja niin samalla menee myös suomalaistakin vetyä samoja putkia pitkin.

Nostaako tuo kuljettaminen vedyn hintaa? Kyllä. Silti uskon että se on saksalaisille kokonaisuudessaan halvempaa kuin sähkö. Nyt puhun ainakin liikenteestä mutta näyttäisi tilanne olevan sama myös lämmityksessä. Kuitenkin halvan energian aika Euroopassa on nyt ryssän hyökkäyssodan takia ohitse. Tilanne kestänee tämän vuosikymmenen, sillä poliittista liennytystä ei ole tulossa ja infran sekä projektien valmistuminen kestää vuosia.

Tuo vedyn kuljetettavuus on se juttu, joka mahdollistaa tämän vihreän energian siirtämisen saksalaisten kuluttajien käytettäväksi.

Lähinnä ajan tässä takaa sitä, että todennäköisesi Saksassa on sähkö kallista tulevaisuudessakin mutta muuta kohtuuhintaisempaa energiaa on tarjolla. Näinhän se on tähänkin asti pelannut.

(Esimerkkisi toimii varmasti osalle ihmisistä. Onko se kuitenkin enemmän poikkeus kuin sääntö? Saksalaistenkin pitää ratkaista perusongelma sille, että kuinka ladataan autoa yöaikaan aurinkosähköllä -koska auto on päivällä ajossa. Tämä koskee niin ammattiautoilua kuin yksityisautoilua. Pelkkä aurinkopaneelien asentaminen ei riitä, ellei tuotanto ja kulutus kohtaa. Aurinkopaneelit on tosi hyvä juttu, mutta lienee paikallaan miettiä mistä niistä saisi kaikista eniten irti…)

Edit: lisätään tämä vielä tähän

13 tykkäystä

Saksan rakennuskannasta suuri osa käyttää maakaasua lämmittämiseen ja ruuanlaittoon. Saksalla on myös koko maan kattava maakaasuputkistojärjestelmä. Koska tietämykseni mukaan maakaasuputkia ei voi suoraan käyttää vedyn kuljetukseen, niin vedystä tulee ensin CO2:sen kanssa tehdä maakaasua. Samaan putkistojärjestelmään syötetään myös biokaasut.
Rakennusten lämmityksen infrastruktuuri on niin iso, että sen muuttamiseen menee vuosia, eikä se ole tarpeellistakaan, koska on vihreää maakaasua.
Talokohtaisilla aurinkokennoilla hoidetaan sitten tulevaisuuden lisääntyvä jäähdytystarve, niin ei tarvitse rakentaa suurempikapasiteettisiä sähköjohtoja.

2 tykkäystä

Nyt on potentiaalisen oloinen vetyjauhekeksintö. Kustannus- ja energiatehokkuusluvut tosin vielä puuttuu.

This will be much, much easier to transport than pure hydrogen. EAT gives the example of the world’s first hydrogen-shipping ship, the Suiso Frontier, a 116-meter (381-ft) cargo ship that can carry 88.5 tonnes of hydrogen, cryogenically cooled into a liquid state at great expense. The Si+ powder will weigh more, but it’ll also take up a ton less space. The same amount of hydrogen can effectively be carried in about 33 shipping containers full of Si+ powder, so a standard cargo ship’s ~10,000 container capacity represents the ability to carry ~30,000 tonnes of hydrogen – or 339 times more than the Suiso Frontier.

4 tykkäystä

Ei suoraan, mutta sekaan voi hieman blendata vetyä. Samanlaisia 20% sekotuksia on tehty muistaakseni myös UKn suunnalla.

7 tykkäystä

Summa summarum:

sähköllä ajaminen tulee olemaan talvella tod näk perkeleellisen kallista ja kaikkiin taloihin asennettavat ILPU:t taitaa olla mahdoton tehtävä

Näitä voi heitellä, mutta mielestäni tuossa ei ajatella sitä isoa kuvaa vaan putkimaisesti nykytilannetta ja fossiilitalouden näkökulmaa. Ei tästä helppoa urakkaa tule, varsinkaan kaasuun lukittautuneissa maissa.

Vedylle on niin paljon käyttöä, että menee kymmeniä vuosia ennen kuin kaikki ne kohteet, joita on mahdoton sähköistää, on saatu vihreiksi. Sementin valmistus, teräksen valmistus, kaikki mihin nykyään käytetään harmaata vetyä. Miksi haihatella jostain vetylämmityksestä ja vetyhenkilöautoilusta, joihin on toimivia sähkövaihtoehtoja?

@Samsam Totta kai asia on näin. En epäile lainkaan, että vielä 2040-luvullakin pieni osa ihmisistä niche-tarpeillaan päätyy hankkimaan (käytetyn?) polttomoottoriauton. Yritän kuitenkin keskittyä isoon kuvaan ja pitkän tähtäimen voittajaratkaisuihin omissa pohdinnoissani ja sijoituksissani.

6 tykkäystä

Koska sähköautot eivät tule koskaan olemaan ratkaisu kaikille henkilöautoilijoille. Se ei ole yksinkertaisesti mahdollista. Sähköautot tulevat toki olemaan yksi olennainen ratkaisu, mutta yhtä varmasti se ei tule olemaan ainoa. Ja niin kauan kuin tätä ei ymmärretä, niin kauan (fossiiliset) polttomoottorit pysyvät liikenteessä.

Rinnalle tarvitaan muitakin vaihtoehtoja, kuten vety tai biokaasu tai joku muu. On teknisestikin mahdotonta sähköistää koko henkilöautokantaa. Sähköverkot eivät riitä. Kaikilla ei myöskään ole mahdollisuutta hankkia omaa latauspistettä. Ilman tätä, sähköauto on täysin järjetön näillä latausajoilla sekä toimintamatkoilla.

15 tykkäystä

Samoilla linjoilla. Pointtini vain oli, että.tuo n. 20% blendaus voinee onnistua ilman suurempia muutoksia. Siihen en ota kantaa mikä on järkevää :relaxed:. Mielestäni olisi sulaa hulluutta olla tutkimatta/selvittämättä miten nykyistä olemassaolevaa kaasuverkostoa voisi hyödyntää tulevaisuuden vetyinfraan.

"While current data indicates that existing pipelines and appliances can only handle a mix containing up to about 20 percent hydrogen before requiring major upgrades, Southern California Gas wants to find out if that proportion could be increased. ​“We and others, including the DOE, are very interested in learning what those limits are.”

Edit: mitä nopeaa katselin linkit/tutkimukset löpi niin kaikissa näissä taisi olla lähtökohtana se, että putkistossa käytettävää vetyä ei tehtäisi vihreänä? Siinä en mitään järkeä näekkään.

5 tykkäystä