Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Tuossa vielä Cargill Metal ja Blastirin MOU

4 tykkäystä

Satama uutisia. Tuonne menee suomessa tuotettu vety.

18 tykkäystä

Norjallakin pieniä suunitelmia euroopan vety markkinoille.

13 tykkäystä
7 tykkäystä

https://www.rechargenews.com/energy-transition/its-h2-go-why-2023-will-be-green-hydrogens-global-lift-off-year/2-1-1382459

The next 12 months will transform the global green hydrogen industry from a much-discussed idea to large-scale reality, with a wave of government subsidy schemes entering into force that will virtually guarantee profitability for renewable H2 projects which will in turn need huge amounts of clean power to operate.

Ehkä saadaan vähän vetyä haavoihin tänä vuonna, eikä tartte kaikkia sijoituksia laittaa verotukseen🥹

14 tykkäystä

Saksan energiapolitiikka selkeästi kerrottuna:

16 tykkäystä

Nyt alkaa tämä kuvio selkenemään:

"By 2030, the German government wants the country to run on 80% renewable electricity and fully phase out coal. Gas power plants are expected to cover the remaining 20% and account for low wind and low sun periods.

In order to address their concerns, the government insists that future gas power plants must be ready to run on hydrogen."

Näin. Kyllä sille vety-putkelle on varmasti tarvetta. Huima on Saksalla vauhti.

19 tykkäystä

Toinen putki tulee varmaan Suomesta ja Ruotsista, voisi kuvitella että menee strategisesti Ruotsin aluevesillä.

8 tykkäystä

Doombergin höpinöitä kuuntelin eilen lentokoneessa. Hänen mukaansa ilmalämpöpumppu (heat pump / HVAC) tulee olemaan USA:ssa kova trendi vuonna 2023. Heh, siellä tullaan hiukan jäljessä näissä asioissa. Toisaalta ehkä Suomi on vain eturintamassa joten voi ILPPI sektorilla nähdä nousua myös Euroopassa. Hän ei investoisi ilmalämpöpumppujen valmistajaan vaan enemmin huoltoon ja toimitukseen. Vilkaisin asennuksen hintoja USA:ssa ja sukat pyörähtivät jaloissa. Esim. Burgeson’s antaa asennukselle alkaen hinnaksi huimat 8000$ Etelä-Kaliforniaan. Oletan että tämä sisältää myös laitteen. Forbes mukaan hinta asennettuna voisi olla alkaen 3500$ joka sekin on noin 1500-2000 enemmän kuin Suomessa. Katetta näyttäisi siis jäävän rutkasti.

Doomberg ei maininnut mitään firmaa suoraan (taitaa kuulua vain maksettuun versioon hänestä), mutta yksi kohde voisi olla Lennox (LII). Lennoxin sijoittaja kalvoissa liikaa esitystä teknologiasta ja liian vähän asentamisesta. Teknologia höpötys ja tehtaiden esittely ei kiinnostavaa, koska kaikki ILPI:t ovat käytännössä sama tuote ja ero tulee vain ohjaussoftasta ja luotettavuudesta. Heillä on kyllä kauppaketju Lennox Stores. Eriteltyä liikevaihtoa en löytänyt. Lennox saattaa ottaa myös hittiä rakentamisen hidastumisesta. Watsco (WSO) sen sijaan näytti enemmän toimituksiin keskittyvältä ja erityisesti korjausasennuksiin joten rakentamisen hidastuminen ei olisi ongelma. Löytyiskö muita?

https://investors.watsco.com/static-files/ea6b9700-b3c7-4f7f-9090-1b3c83028ed4

20 tykkäystä

LONDON, Jan 10 (Reuters) - Shell (SHEL.L) held talks with Harbour Energy (HBR.L) to sell its Norwegian oil and gas fields last year but could not reach a deal due to gas price volatility and uncertainty over the long-term outlook, three company sources told Reuters.

London-based Shell has said it will focus its oil and gas operations in nine basins around the world, triggering a growing internal competition among assets as it aims to gradually reduce its oil and gas output and grow renewables and low-carbon operations to cut its greenhouse gas emissions.

14 tykkäystä

Tähän sivuhuomio, kanadalainen (yes!!) Aduro Technologies pääsi tuossa marraskuussa Shellin GameChanger ohjelmaan jossa Shell rahoittaa lupaavia teknologioita, Adurolla uusi “mullistava” teknologia jolla muovia pystytään kierrättämään huomattavasti tehokkaammin kuin nykyisillä pyrolyysi yms teknologioilla. Samalla tekniikalla voidaan muuttaa raskas heavy oil (esim. Kanadan oil sandeilta pumpattava kama) kevyemmäksi light oiliksi joka säästää paljon rahaa.

Aduroon pääsee kiinni vain OTC listan kautta koska CSE pördeä ei tarjoa edes IB.

6 tykkäystä

IB:ltä Aduro löytyy kyllä PINK:iltä (ACTHF) , mutta itsellä ei ole tällä hetkellä OTC online dataa. IB:hän suhtautuu näihin siten, että niiltä voi pyytää avattavaksi uusia OTC kohteita, jos osaa perustella pyynnön. Näin oli ainakin aikaisemmin, kun tiettyjä MJ-lappuja hain.

  • edit: @Seinakadun_Keisari Näiden vaihto on vaan olematonta, mikä tekee sijoittamisesta käytännön vaikeaa. Viime viikon vaihto ACT:llä oli <500k kpl
5 tykkäystä

Joo ACTHF nimenomaan OTC:stä, TV:ssä on ilmainen CSE realtime joten seuraan kurssin (ACT) kehitystä sieltä.

2023 pitäisi olla iso vuosi Adurolle ja 50mcap / 50% insider ownership tekee lapusta potentiaalisesti volatiilin jos kunnon sytyke tulee.

3 tykkäystä

Espanjassa konkreettisia ratkaisuja;

13 tykkäystä

Mielenkiintoinen juttu. Toisaalta jos ilmaa on paljon asennuksessa ja huollossa, niin kilpailu pitää huolen siitä että muricassakin lähestytään tulevaisuudessa suomen hintoja.

1 tykkäys

Tähän tuli jo vastine:

“The demand for platinum in the jewellery market is in decline and, in the longer term, the auto catalyst market will decline as the world moves away from fossil fuels. Together, these markets account for more than 50% of all platinum used today, meaning hydrogen technologies will be an important replacement demand for the future.

“JM has a unique view across the value chain from PGM sourcing to using these metals in fuel cell and electrolyser components and then recycling them for reuse. With this expertise, we know that through thrifting and recycling, there will be sufficient iridium supply to support the required ramp-up in hydrogen demand."

9 tykkäystä

”Ahvenanmaasta vetyautojen pilottialue” - OX2 Åland ja Hyundai yhteistyöhön ”Ahvenanmaasta vetyautojen pilottialue” - OX2 Åland ja Hyundai yhteistyöhön | Kauppalehti

Maksumuuri, mutta Ahvenanmaalle vedyn tuotantoa ja tankkausaseman. Hyundai tuo liisattavaksi vetyautoja. Valmista pitäisi olla ensivuonna.

21 tykkäystä

Täältä Hyundain tiedote ilman maksumuuria. Kiinnostavia suunnitelmia.

19 tykkäystä

Odotan kyllä tulevalta Suomen hallitukselta aivan uudenlaista otetta raskaan liikenteen strategiaan ja tiekarttaan liittyen ja vahvaa suunnan näyttämistä vetyinfran rakentamiseen tukien muodossa. Manner-Suomessa päästäisiin hyvin liikkeelle 20-30 vetyasemalla pääteiden ja ruuhka-Suomen alueilla. Kun muistaakseni EU:n linjaustenkin mukaan asemia pitäisi olla 2027 100 km välein. Tavoitteena n. 1500 vetyasemaa Euroopassa 2030. Ruotsi, Norja ja Tanska ovat hyvin kartalla ja Ruotsissa on jo päätökset 50-70 asemasta.

Isossa ikkunassa olisi syytä keskittää voimia. Suomen tiekartan mukaan kaasu olisi merkittävä ratkaisu. Kuitenkin kaasuauto on polttomoottoriauto. Uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään jo 2035. Ei erityisen strategista panostaa kaasuun. Lyhyellä tähtäimellä esim. biokaasu on ihan ok-ratkaisu mutta ”iso ratkaisu” se ei ole.
Sähkö on lyhyen kantaman ratkaisu esim. jakeluliikenteeseen ja bussiliikenteeseen. Laajan maan pitkille taipaleille ja Eurooppa-liikenteeseen siitä ei ole.
Kun vetyasemaverkosto saadaan kuntoon, voivat myöskin kevyempi liikenne esim. pakettiautot ja henkilöautot hyödyntää sitä.

16 tykkäystä

Uutisen mukaan Kiirunasta on löytynyt maailman suurin tunnettu harvinaisten maametallien esiintymä. Pitkäjänteisempi varmasti miettii mistä tuotetaan sähkö, kun esiintymästä ryhdytään jalostamaan metallia.

14 tykkäystä