Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Jatkoa tälle.

Briteissä joudutaan jo ottamaan tuulivoimaloita pois käytöstä tuulisimpina aikoina, koska voimalat pohjoisessa ja kuluttajat etelässä, ja verkko ei kestä kuormaa.

Itse idea tosin puuttuu vielä… jos kaapelivalmistajia ei lasketa.

7 tykkäystä

Yhteis yritys joka investoi 200 miljoonaa euroa vetyinfrastruktuuriin Tanskassa, Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa.

Tuossa tietoa tuosta Hy24 lafkasta

Pohjois ruotsin puukujetuksia varten 2 tankkaus asemaa.

17 tykkäystä

Lentämisen tulevaisuus tässä. Ainakin lyhyillä matkoilla näin alkuun.

16 tykkäystä

Ensimmäinen vartti aika hyvää settiä energia-alan teknologisesta kehityksestä.

1 tykkäys

Toyotalta uusi raskaan kaluston ”vetytankki”…

8 tykkäystä

Fusion Fuel ja Toyota…vetytrukit käyttöön…

7 tykkäystä

Mihinkäs ja ennen kaikkea miksi muuten katosivat kaasuautot? Siis raskaammilla kaasuilla kuin vedyllä ja ihan kaasua polttaen.

Silloin kehityksen alkuaikoinahan oli erilaisia kaasumoottoreita enemmänkin. Nyt ne taas tuntuvat tulevan laivoihin, vaan ei autoihin.

3 tykkäystä

Sattumalta tätä tullut ihmeteltyä viime päivinä, kun nousi autokuume ja kaasuauto olisi kiinnostanut, mutta EU niputtaa kaasuautot polttomoottoriautojen joukkoon bensa- ja dieselautojen kanssa, ja täten ne kuuluu siihen luokkaan, joiden myynnin on loputtava 2035.

Tämän vuoksi eurooppalaiset autovalmistajat ei enää kehitä uusia kaasuautomalleja, ja myös nykyisten mallien kohdalla (itseäni) epäilyttää saako kaasua kohta enään tankattua.

8 tykkäystä

Turola nimimerkki jo vastailikin pariin perusjuttuun…EU ja valmistajien päätös vähentää ja lopettaa kaasuautojen valmistusta. Lisäksi maakaasun yksi iso toimittaja on Venäjä ja biokaasun materiaalia ei taida olla riittävästi. Olin vuosia sitten seminaarissa, jossa asiantuntijat totesivat, että biomassaa jouduttaisiin aika pian tuomaan laivoilla Suomeen. Ei ole synkroonissa 2035
hiilineutraalisuustavoitteen kanssa. Ammattilaiset voivat tarkentaa…

3 tykkäystä

Valmistajat eivät juuri kehitä mitään polttismoottoreita, ainakaan kokonaan uusia koska kysyntä siirtyy sähkiksiin.

Kaasumoottorit autoissa ei ollut koskaan kovin fiksu ajatus

8 tykkäystä

Mielenkiintoinen kuvaaja. Olen tiennyt toki, että jonkun verran on Teslan kultavuosien VP:t ja Dirikat päätyneet perustamaan omia cleantech-firmojaan, mutta tässä huomattavasti kattavempi listaus kuin mitä olen aiemmin nähnyt.

6 tykkäystä

Olet tässä täysin väärässä. Kaasuautoilu olisi voinut olla erittäin ympäristöystävällinen liikennepolttoainemuoto siirtymäaikana täysin sähköiseen ajoneuvokalustoon. Lähes kaikki bensakäyttöiset autot olisi voitu muuntaa toimimaan biokaasulla hyvin maltillisilla kustannuksilla, mitään “kaasumoottoreita” ei ole tarpeen suunnitella.

Suuri osa Pirkanmaan jätehuollon jäteautoista on muunnettu kaasukäyttöisiksi.

EU politiikallaan halusi estää henkilöautojen laajemman käytön maa/biokaasulla. Biokaasu – uusiutuvaa kotimaista energiaa | Gasum

https://pjhoy.fi/biomylly-on-alkanut-jauhaa-biojatteita/

13 tykkäystä

Kyllä, kaasu autoilu tapettiin EU:N tasolla koska sehän on polttomoottori.
Mulla on nyt menossa viides kaasuauto, biokaasulla on ajettu jotain 150tkm.
Biokaasun tuotanto ei riittäisi kaikkien ajoneuvojen polttoaineeksi. Tuotanto on tällä hetkellä niin pientä.
Gasumin monopoli pyöritti kaasubisnestä halvalla venäjän maakaasulla, biokaasussa on/oli kovemmat kulut ja huonompi kate.
Paikalliset jalostajat käyttävät omissa autoissaan omaa biokaasua esim Mäntsälän Nivos ja muutamat jäteautot kaakkois Suomessa esim. Lopun kaasun myyvät yksityisille joita on noin 14000.
Enää ei saa Gasumin kaasukampanjaa tuonti autoille, se myönnettiin aikaisemmin -10 rekisteröityihin tai uudempiin. Nykyisin kamppis on vain uusiin autoihin, itse ajelin tuolla 15tkm (600km).

Autoja oli vielä pari vuotta sitten uusina VW konsernilla tarjolla, mutta moottorin kehitys lakkautettiin.
Volvo teki myös kaasuautoja kuin myös Opel.

Kaasuautot olivat ihan ok tuote, eivät maksaneet läheskään niin paljoa kun saman kokoluokan sähköauto.
Eikä kaasulla ajo niin maailman mahtavinta myrkkyäkään ollut.

ADAC testasi 2021 elinkaari päästöjä jossa VW 1,5 kaasu moottori hakkasi kaikki muut.

Tuolla lisää kahden vuoden takaa jossa tarkat laskelmat päästöistä:

15 tykkäystä

Tässähän olikin hyvä infopläjäys, kiitoksia! Oletan, että polttokenno tässä yhteydessä tarkoittaa vetyä?

@Seinakadun_Keisari, tämäntapainen data on ollut itsellänikin hatarasti mielessä, mutta en eilen illalla löytänyt lähdettä, johon olisin kehdannut viitata, ja en halunnut mutunpohjalta väittää vastaan.

Nyt aamulla kiusaus on kuitenkin liian suuri, joten mutuillaan nyt sitten vähän. Voin olla pahastikin hakoteillä, joten saa korjata vinoon meneviä näkemyksiä.

Olen itse hieman epäileväinen, että pystytäänkö kaikkea sähköistämään halutussa aikataulussa. Uusiutuvaa energiaa rakennetaan kyllä todella nopeasti, mutta tästä syystä useissa eri maissa kipuillaan nyt sähköverkon kapasiteetin kanssa. 10 vuotta on lyhyt aika, mutta silti tavoitteiden mukaan 2035 verkonkuormaa pitäisi olla huomattavasti enemmän kuin nykyään.

Biokaasussa toki taitaa olla ongelma, että sitä ei riittäisi kaikille. Oma ajatusketju menee enemmänkin suuntaan, että vedystä voidaan johtaa biopolttoaineita, lähinnä mielessä ammoniakki, jota voitaisiin (ehkä) käyttää biokaasun kanssa. Kaasun/ammoniakin säilöminen on myös helpompaa/halvempaa kuin sähkön.

4 tykkäystä

Biokaasun suurin ongelma on siinä että 1) sitä ei ole tarpeeksi ja 2) se on tehokkaampaa hyödyntää isoissa yksiköissä joissa hyötysuhteet eri luokkaa kuin polttomoottorissa.

Esimerkkinä nyt vaikka maatilat, niiden tuottama biokaasu kannattaa käyttää tilalla sen sijaan että sitä aletaan ns. purkittamaan ja jakelemaan kaasuasemilla.

Isot tuotantoyksiköt taas kannattaa sijoittaa lähelle sellaisia käyttäjiä (teollisuuslaitokset, voimalaitokset) jotka pystyy sitä hyödyntämään helposti eikä korvaavia sovelluksia ole helppo järjesteää.

Sähköverkon osalta Suomessa pärjätään hyvin, muualla voi olla eri tilanne. Itse puhun koko ajan Suomen osalta, en ota muuten kantaa.

14 tykkäystä

“SUOMALAISYHTIÖ Convion ryhtyy yhteistyöhön öljyjätti Shellin kanssa. Yhtiöiden sopimuksen mukaan Convion toimittaa Shellille teollisen mittakaavan höyryelektrolyysilaitoksen.”

12 tykkäystä

Convion? Eikös tästä ollut jotain puhetta muutamavuosi sitten, olin unohtanut kokonaan tämän, luulin että meni nurin tms. Oliko tässä joku Fortum tai Neste mukana?

Biokaasusta voi lueskella lisää tästä raportista.

“Last year, the European Biogas Association (EBA) continued to emphasize that biogas and biomethane can represent a stable and sustainable source of locally produced energy. These advantages were echoed by the European Commission in the REPowerEU plan, which, for the first time, included the European goal of achieving a biomethane production of 35 bcm by 2030.”

35 bcm tarkoittaisi tuotannon kymmenkertaistamista.

3 tykkäystä

Olikohan tämä se “alkuperäinen” projekti?

The European Commission has today presented the REPowerEU Plan, its response to the hardships and global energy market disruption caused by Russia’s invasion of Ukraine. There is a double urgency to transform Europe’s energy system: ending the EU’s dependence on Russian fossil fuels, which are used as an economic and political weapon and cost European taxpayers nearly €100 billion per year, and tackling the climate crisis. By acting as a Union, Europe can phase out its dependency on Russian fossil fuels faster. 85% of Europeans believe that the EU should reduce its dependency on Russian gas and oil as soon as possible to support Ukraine. The measures in the REPowerEU Plan can respond to this ambition, through energy savings, diversification of energy supplies, and accelerated roll-out of renewable energy to replace fossil fuels in homes, industry and power generation.

Accelerating the rollout of renewables

A massive scaling-up and speeding-up of renewable energy in power generation, industry, buildings and transport will accelerate our independence, give a boost to the green transition, and reduce prices over time. The Commission proposes to increase the headline 2030 target for renewables from 40% to 45% under the Fit for 55 package. Setting this overall increased ambition will create the framework for other initiatives, including:

A dedicated EU Solar Strategy to double solar photovoltaic capacity by 2025 and install 600GW by 2030.
A Solar Rooftop Initiative with a phased-in legal obligation to install solar panels on new public and commercial buildings and new residential buildings.
Doubling of the rate of deployment of heat pumps, and measures to integrate geothermal and solar thermal energy in modernised district and communal heating systems.
A Commission Recommendation to tackle slow and complex permitting for major renewable projects, and a targeted amendment to the Renewable Energy Directive to recognise renewable energy as an overriding public interest. Dedicated ‘go-to’ areas for renewables should be put in place by Member States with shortened and simplified permitting processes in areas with lower environmental risks. To help quickly identify such ‘go-to’ areas, the Commission is making available datasets on environmentally sensitive areas as part of its digital mapping tool for geographic data related to energy, industry and infrastructure.
Setting a target of 10 million tonnes of domestic renewable hydrogen production and 10 million tonnes of imports by 2030, to replace natural gas, coal and oil in hard-to-decarbonise industries and transport sectors. To accelerate the hydrogen market increased sub-targets for specific sectors would need to be agreed by the co-legislators. The Commission is also publishing two Delegated Acts on the definition and production of renewable hydrogen to ensure that production leads to net decarbonisation. To accelerate hydrogen projects, additional funding of €200 million is set aside for research, and the Commission commits to complete the assessment of the first Important Projects of Common European Interest by the summer.
A Biomethane Action Plan sets out tools including a new biomethane industrial partnership and financial incentives to increase production to 35bcm by 2030, including through the Common Agricultural Policy

Osa vähän kertausta mutta aika paljon tuli vauhtia kehitykseen Ukrainan hässäkän takia.

1 tykkäys

Melkein ”Fortumin😃” projekti😉

16 tykkäystä