Energia-alan teknologinen kehitys ja sijoitusmahdollisuudet

Koska vetyjä on liikaa ja aikaa/rahaa liian vähän, itse karsin listaa hiukan pienemmäksi, mutta en ihan yhteen saakka, ettei homma mene persiilleen. Oma top 3 vedyissä, johon nyt keskityn:

nel
Fuelcell
Plug

Noiden lisäksi välimallin ratkaisuna, enne kuin vedyt todella lyö läpi on Dynacert.

Salkussa myös Nikola ja HL Acquisitions Corp, mutta noihin en nyt enempää aikaa/rahaa uhraa, vaan tarkkailen sivusta kehitystä.

7 tykkäystä

Mulla on ollut ostonappi aika lähellä painaa enteriä ton HL Acquisitions Corp:n kanssa. Mitäs sanot, vieläkö tullaan alas jonnekkin 11$ tasolle niinkun on pari kertaa nähty vai onko haipakka ylöspäin jo alkanut?

Joku kysyi missä olisi vielä “nousuvaraa”

Nostetaan vielä uudemman kerran ITM toimarin haastis ja sen kommentti.

" The most important device for hydrogen is now the electrolyzer."
UK:sta verrataan ITM Poweriin

ITM Mcap: 1,31B£
Liikevaihto 2019: 2,438 milj£

Suunnataan Ranskaan katse ja katsotaan McPhy
McPhy Mcap: 314milj€
Liikevaihto 2019: 11,4 Milj€

McPhy:llä on mielenkiintoisia projekteja ja muutamia tilauksia on tullut. Tuossa on mielestäni nousuvaraa.

Sijoitussuositus tämä ei ole.

8 tykkäystä

Aika samoilla hevosilla mennää, ei ole aikaa ollut hirveen laajaa tutkielmaa käydä läpi.
top3-5 on Plug power, Fuelcell Dynacert, NKLA ja Nel johon ei vielä “hype” tarttunut niin pahasta verrattuna muihin. Sit löytyy Shelliä ja nestettä ja bloom energyä. Mutta kiinnostaisi Saksan maalta potentiaalisimpia osaketta löytää, tuntuma että siellä voisi olla käyttöä ja paljon. (SFC Energy) vai löytyykö isompiakin tekijöitä. Seurannassa HCCH, Xebec ja McPhy. Mcphy osalta vähän harmittaa kun olin jo ostelemassa 11$ mutta tuli tankattua niillä rahoilla Nelliä. Meriltä yritän vähän oppia ja kattelemaan seuraavia tärppejä.

2 tykkäystä

Isoimmista puljuista on hyvä nostaa tämän uutisen Air Liquide

Edit:

“Air Liquide and the Port of Rotterdam expect more parties to join this initiative in the coming months.”

Toivottavasti kuullaan muistakin!

4 tykkäystä

Shelli tosiaan unohtui vielä tuosta omasta viestistä, eli tässä itse isohkosti mukana ja näen öljy-firmana ns. vihreimpänä (tai siihen tähtäävänä) firmana lng ja vety hommien ansiosta ja jos tosiaan toteutuu se heidän hakemansa maailman suurin vedyn tuottaja/toimittaja, niin aiempien vuosien kurssimöyrintä on historiaa. Shellillä kuitenkin verkostot ja infra olemassa. Jossain kohtaa palaa osingotkin täysmääräisiksi ja sehän vasta mukavaa on. Nyt ollaan vieläkin lähellä korona pohjia, eli ei huono kohta lähteä mukaan ja aika vaikea nähdä tilannetta jossa rahansa menettäisi

6 tykkäystä

Kovasti on jo noussut mutta varaa on vielä noustakkin PowerCell Sweden :wink:… Mutta eiköhä se tili ole vielä tekemättä Fuelcell Energy Inc. Tuo kun saa sen yhden uutisen niin se on moro sen jälkeen… :grin:

7 tykkäystä

60-luvulta sitä uutista jo odotettu, eli pakko kyllä tulla kohta, odottavan aika on pitkä😁

4 tykkäystä

Swedenillä on Bosch diili. Eli lisensoi heille fuell cellit auto teollisuuteen, jossa boschilla on laajat lonkerot.

1 tykkäys

Se on just noin… ja tuo laiva puoli tulee olemaan se veturi mikä tämän saa todella eloon.

2 tykkäystä

No on joo… mutta jotka tässä kelkassa on ollut mukana 60-luvulta asti on jo jonkunlaista nousua päässyt maistamaankin :grin: :grin:

1 tykkäys

Tästä saa hyvää mittakaavaa koko touhulle.

“Green hydrogen’s biggest challenge, if it becomes a goal in its own right, is the vast amount of renewable power it requires. To get a sense of scale, if all current hydrogen production worldwide switched to electrolysis, that alone would require 3,600TWh a year, more than the EU’s entire annual electricity production, according to the International Energy Agency.”

1 tykkäys

Shellin osalta odotan vielä Q2-tuloksia. Omistin hetken jo ja tulin toisiin ajatuksiin lyhyellä tähtäimellä. Mutta jos osavuosikatsaus näyttää hyvältä tai vaikka laskeekin muutaman prosentin tai vaikka enemmän niin oon ostohousut jalassa välittömästi, nytkin jo puolitangossa. Ei voi mennä vikaan. Ajoitus ei vaan ollut mulla täydellinen maaliskuussa (juuri ennenkuin ilmoittivat osingon pudottamisesta) joten otetaan uus rundi. Ei voi mennä toista kertaa metsään.

4 tykkäystä

Toinen pointti tähän Shelliin liittyen: Öljyn hintakehitys. Uskoisin että laskee vielä alas tämän edellisen tuloskauden lukemissa, mutta sieltä löytyy se pohja jota ei rikota enää välttämättä ikinä sen jälkeen. Olispa se hienoa omistaa Shelliä 26 vuoden pohjalukemista ja laittaa pitkään salkkuun :slight_smile:

3 tykkäystä

Shelliä kannattaa tarkastella vähän laajemmin ja pidemmällä aikavälillä kuin päivätason osakekurssivaihtelulla… heiltä löytyy energiapaletista lähes kaikki mahdolliset energian tuotantomuodot ja heillä on hallussaan koko arvotuotantoketju. Jos puhutaan öljystä niin Shell poraa sen ITSE, jalostaa sen ITSE ja jakelee sen ITSE. Moni alan yritys keskittyy vain johonkin näistä.

6 tykkäystä

Vinkiksi. Itselle tuli listasta pari uutta yritystä.

3 tykkäystä

Kuinka suurella painolla muilla palstalaisilla on vetyfirmat salkussa?

2 tykkäystä

Tämähän shellissä se kiinnostelee kun pääsee kunnolla tähän clean energyyn käsiksi kunnolla :+1:

3 tykkäystä

Sen verran kovaa on ollut meno, että on tainnut nousta n.20%.

1 tykkäys

10 tykkäystä